Jump to content

Erfaringer med utstyr fra Biltema


bjorngb

Recommended Posts

Jeg synes du er ufin. De som kjenner meg vet at jeg ikke er noen snob

Hei NilsPils! :smiley:

 

Nei, eg kjenner deg ikkje og visste ikkje at det var ein slik båt du hadde. Det var ikkje meininga å vera ufin, og eg har full forståing for at du ikkje vil ha upassande prangande logoar på ei slik skute. Det er sjølvsagt ikkje snobbete.

 

Og når det gjeld snobberi, så nemnte eg det med :wink: og ei viss sjølverkjenning: Eg trur både eg og dei fleste andre har ein eller anna form for snobberi over seg, enten det gjeld båtar og utstyr, bilar, kler, møblar, hifi, lesestoff, mat eller anna.

 

Men snobberiet kan også vera overdrive og misforstått: Eg kjenner til folk som har tusja/teipa over Biltema-logoar på fendrar, verktøykassar etc., for BT er eigentleg ikkje "fint" nok for dei, - sjølv om dei aktuell produkta har vore heilt OK.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det meste er ganske så brukbart man må bare vite hva men skal kjøpe syrefast og rustfritt når det gjelder skruer/mutterer/bolter/kauser/sjakler osv. Men --- jeg kjøper alldri mer polish og voks.

Har også kjøpt en del tauverk som har vært veldig bra - brukes ennå som fortøyninger og har hatt dette siden 2000 og det er like bra ennå.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd begge typer avlastere uten problem (firkantede med hull og tvinne rundt-typen). Båten veier ca. 2700 kg og jeg bruker 16 mm tau. Veldig mye vindpress i vinterhalvåret. Skifter ut fotøyning tredje hvert år. Som sagt ingen problem, sover som en stein om natten.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Mistanken gikk til momentnøkkelen fra Biltema. Jeg testet denne mot en ordentlig nøkkel, og viste det seg at ved innstilling på 10 kg på Biltemanøkkelen så ble resultatet 17 kg.

Unnskyld hentydningen, men antar at nøkkel har vært nedspent mellom bruk. Ellers blir kalibreringen ødelagt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt klar over at det er viktig, og husker å alltid gjøre det med min nye momentnøkkel. Kan ikke love at det alltid har blitt gjort med BT varianten.

 

Forøvrig tok jeg den med tilbake til BT og sa at den ikke virker som den skal. Fyren tok den med på bakrommet, satte pipefestet i skrustikka og laget en hel masse kneppelyder og konstaterte at denne var det ingenting galt med. He he.

 

Strekkavlastere med repet i bølger burde vært forbudt. Det er snurring som gjelder. Du får en helt annen fjærelengde ved strekk.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Biltema styr unna alt som kan røre på seg.

 

Problemet med Biltema er som jeg tidligere har tatt til ordet for at de selger for mye saker som om ikke annet går istykker etter en gangs bruk.

Du blir forbannet.

Prøver å bytte,men får til svar dette har aaaaldri skjedd før(Skien).

Og miljøet får enda mere søppel å svelge.

 

Gå for kvalitet eller sjekk om noen har prøvd det før.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Biltema styr unna alt som kan røre på seg.

 

Gå for kvalitet eller sjekk om noen har prøvd det før.

Spørs hva du skal bruke det til. Er du en hobbymekaniker som jeg f.eks., hvor verktøyet brukes forholsvis lite og operasjonene ikke ligger altfor vanskelig til, vil jeg påstå at Biltema er greit nok.

 

Jeg jobber i et oljeservice-firma, hvor vi har mye utleieutstyr i felten. Vi handler mye Biltema-verktøy, som vi sender med utstyret, fordi det er billig og godt nok.

 

Har selv handlet på Biltema i snart 30 år. Ikke så mange dårlige handler jeg har gjort. Spurte forresten min far i går om den nedsenkbare lensepumpa jeg kjøpte til ham på Biltema i Trondheim i 1983 fungerer ennå. Jo, ikke noe tull med den. Fungerer like fint som da den var ny for 24 år siden. Selv kjøpte jeg et mulitmeter på Biltema i Sandnes i 1986. Fungerer like godt enda det.

 

Har og hørt folk ødelegge verktøy (ikke bare Biltema). Ved å spørre litt ekstra, kommer det frem at det er blitt utsatt for feil belastning ved bruk av forlengere og slagverktøy. Da kan man ødelegge det meste. Det vet jeg fra "sleggekulturen" i offshore-bransjen.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Vel jeg og faren min fikk byttet en trykkmåler for olje. Vi sa den ikke virka til han i kassa og så fikk vi en ny. Min erfaring med biltema er slett ikke verst. Har ikke råd til å kjøpe kvalitetsverktøy og da er biltema greit nok. Har klart å "bøye" noen skrujern men det er nok min egen feil som har brukt for lite skrujern til for store skruer :lol: Så jeg har ingen problemer med å sulle rundt i den butikken i en time og da kan pengene fly fort :lol:

Link to post
Share on other sites

, og eg har full forståing for at du ikkje vil ha upassande prangande logoar på ei slik skute. Det er sjølvsagt ikkje snobbete.

 

Men snobberiet kan også vera overdrive og misforstått: Eg kjenner til folk som har tusja/teipa over Biltema-logoar på fendrar, verktøykassar etc., for BT er eigentleg ikkje "fint" nok for dei, - sjølv om dei aktuell produkta har vore heilt OK.

 

Pussig du nevner dette her. Jeg kjørte via båthavna på Fevik mellom Grimstad og Arendal en tur i går.

 

Der ligger (så slik ut) en flett ny Scand Baltic med den største bokstavsizen som går an å klistre på skrogsida. HELE skroget var dekket av navnet....

 

Og navnet ? BILTEMA :smiley:

Link to post
Share on other sites

Biltema i Sandnes (Forus) er helt geinal!

Der kan du komme med ting som er over 5 år gammelt og bytte det inn uten kvitering. De er ikke så nøye der :lol:

 

Jeg har levert tilbake ting uten embalasjon også.. Det hadde visse andre familiemedlemmer kastet :headbang: Men de tok imot, og jeg fikk pengene tilbake. Ikke noe tilgodelapp greier :smash:

 

Lenge leve biltema!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

De "firkantede" med hull som man trer tauet igjennom er helt ok ifølge min erfaring.

Mulig de ikke varer like lenge som klassikerne fra Forsheda, men så er også prisen en liten brøkdel.

Enig med deg.

Mine strekkavlastere fra Biltema av samme type, stod det faktisk Forsheda på. De er riktignok noen år gamle, men de er som nye. mener de kostet 49 kroner stykket. EDIT: Etter en rask sjekk fant jeg ut at det bare stod Made in Sweeden på strekkavlasterene.

 

Min Marco dieselpumpe fra Maritim er nøyaktig den samme pumpa som Biltema selger. Eneste forskjellen er at Marco sin klistrelapp er erstattet med Biltemas kristlelapp og at den er 20% rimeligere.

 

Oljen som Biltema selger ( i fjor) var for det meste levert av Statoil. Når man kjøper olje burde folk lære seg at det er etiketten på baksiden av kanna som er viktig, ikke forsiden. På baksiden står de standardiserte API-spesifikasjonene oljen oppfyller. Dette er strenge kvalitetskrav Dekker oljen f.eks API CF, dekker den API CF og er godkjent i alle motrer som krever CF eller dårligere uansett hva som måtte stå på framsiden av kanna.

 

Rustfritt fra Biltema kan være så som så i båt inntil man oppdager forskjellen på A4 og A2 og skjønner hva som kan brukes hvor.

 

Vanlig flertrådet ledning PN og RK har tynnere isolasjon enn en del andre, men koster bare halve prisen.

 

Alt verktøy med 10 års garanti er etter mitt syn tipp topp, men jeg bruker det ikke hver dag hele året. En og annen skralle har opp gjennom årene blitt ødelagt, men intet annet.

 

Biltemas fendere av PVC til å pumpe opp er særdeles bra. Mye bedre enn tilsvarende fra Maritim. Jeg har hatt begge.

 

Tauverk i polyestersilke er bra, men ikke så billig. vanlig polyester og polypropylen er uaktuelt.

 

Ankere har jeg ikke prøvd. Bergkilene er litt bløte, men særdeles rimelige og uansett aldri det svakeste ledd.

 

Elektrisk oljeskifter er sinnsykt dårlig, den manuelle vakumpumpen a la Pelapump var meget bra, men lbare 15% rimeligere enn på Maritim. Tydeligvis for dyrt, for nå finnes den ikke i sortementet.

 

Elektroverktøy er en blandet opplevelse, men når f.eks en standard 500W slagboremaskin koster kr. 98,- , spiller det jo ikke noen stor rolle at den tar kvelden etter 100 timers kontinuerlig bruk.

 

Kjemikalier av ymse slag er meget bra, diverse bilpleiemidler har fått best-i-test. 170 spenn betalte jeg for en 500 ml boks med Hempel hardvoks på Maritim. (nå har Maritim blitt svindyr det siste året, men likevel....) Guffa består av whitespirit som er særdeles billig og voks som er enormt billig. Burde kostet 30 kroner.

 

Båtputene er gode, men ikke billige. Sink har jeg aldri prøvd. Ikke impellere heller. begge deler så billige at man kan begynne å lure.

 

Lure er det som får folk til å kjøpe den dyre varianten, men i tider som disse der halvparten av verdens varer lages i Kina, er det ingen som helst sammenheng mellom pris og kvalitet. Billigere kan ofte være bedre, mye bedre, men man vet ikke helt om det er tilfelle. Da kjøper man dyrt hvis kvalitet er viktig, men uten å vite om det faktisk er bedre det man betaler mer for.

 

 

Strømbryterpaneler fra Biltema holder ikke mål i en båt, men billige er de. veldig billige. Men har man øyer i hue, ser man at platedekselet er av blikk og at bryterene er små simple greier, men for en tidel av prisen på Maritim, er de kanskje bra nok til akkurat det du har tenkt å bruke dem til?

 

Som de fleste skjønner er Biltema en av mine favorittbutikker. Det er ikke fordi alt er bra, men fordi den halvparten av varene som er gode, selger de for en mye rimeligere pris enn nøyaktig sammenlignbare produkter fra konkurrentene. Derfor er Biltema bra. Det har med avanse og produksjonsmengde/innkjøp å gjøre.

 

95% av varene i Biltemas produktutvalg har jeg nok aldri kjøpt. Av de resterende 5% er jeg godt fornøyd med det meste, i særklasse godt fornøyd hvis man tar prisen i betraktning.

 

Lotus

 

(i tillegg kan du selvfølgelig bytte alt du ikke er fornyd med og få pengene igjen - uten spørsmål)

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pussig du nevner dette her. Jeg kjørte via båthavna på Fevik mellom Grimstad og Arendal en tur i går.

 

Der ligger (så slik ut) en flett ny Scand Baltic med den største bokstavsizen som går an å klistre på skrogsida. HELE skroget var dekket av navnet....

 

Og navnet ? BILTEMA :smiley:

Sikkert båten til Tore (Abrahamsen) Han eier biltemabutikken i Arendal og i Kristiansand.. han bor i Trolldalen på Fevik

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Sink har jeg aldri prøvd. Ikke impellere heller. begge deler så billige at man kan begynne å lure.

 

 

Har prøvd Biltemas Zink og som ser ut til å ofre seg - slik offeranoder skal gjøre. Har derfor i mitt stille sinn tenkt at anodene da fungere tilfredstillende. Hvordan man ellers skal kunne vurdere zinkens kvaliteter, vel det vet jeg rett og slett ikke. Noen som gjør det .. :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Synes vi kan holde liv i denne tråden, og legge inn erfaringer etter som vi samler de. Stikksagblader, baufil(blader) og manuelle stikksager er rett og slett utrolig dårlige! Særlig baufilbladene er helt utrolig dårlige, knapt nok i stand til å kutte gjennom ! Jeg har gjort meg opp den mening at sagende verktøy holder jeg meg lang unna på BT..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Stikksagblader... rett og slett utrolig dårlige!

 

Dette kan jeg bare bekrefte. Noen stikksagblader hos meg tålte ikke kontakt med treverk i det hele tatt, ja i et tilfelle hadde jeg inntrykket at bare akselerasjonen når sagen sattes igang fikk bladene til å brekke.

Link to post
Share on other sites

Problemet med biltema er at man aldri vet hva man får. For flere år siden kjøpte jeg mye tau på biltema, og dette tauet har vært av helt fin kvalitet. I fjor kjøpte en rull av tilsynelatende samme type som det jeg hadde kjøpt tildligere, men kvaliteten viste seg å være mye dårligere.

 

Det blir derfor litt for mye gambling :cryin:

Link to post
Share on other sites

Håndsagene (for tre) er veldig greie.

No er ikkje eg av dei som handlar mest på biltema, men handsagene som o.b.lix nevner er det iallfall ingen ting i vegen med :smash:

 

Har også kjøpt girolje til påhengsmotoren der samt nokre kabelsko, ein 55 watts lyskastar, diverse båtpleieprodukt, og ein del polyester og glassfiber.

 

Påhengsmotoren går iallfall endå, så då må vel girolja vere i orden, kabelskone leiar straum slik dei skal, lyskastaren må eg bytte pære i, og båtpleieproduktene reingjer og polerer som dei skal, og polyesteren funker som den skal og er att på til mykje billigare enn på Maritim.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...