Jump to content

Erfaringer med utstyr fra Biltema


bjorngb

Recommended Posts

Hei,

 

For meg så er det lite aktuelt å handle utstyr til båten på biltema. Jeg stiller helt andre krav til båtustyr, en andre ting Men til bil og husholdning er det helt greit.

Jeg har en båt til flere hundre tusen, og da vil jeg ikke irriteres av noe leamikk, jeg ikke er trygg på. For meg er det nesten slik at jeg heller spør, Kan dette virkelig være bra når det er så billig.

 

Om jeg kan spare:

kr 100 på Zink

kr 200 på filter

kr 500 på olje

kr 500 på andre vedlikeholsprodukter

 

Så hjelper det lite nårdet koster:

kr 10000 for opplag

kr 10000 i diesel

osv

 

Nei risikoen for at et av billigproduktene skal ødelegge båtgleden er alt for stor.

Så får heller noen si at der kaster jeg jaggu bort 2000 hvert år...

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

For meg så er det lite aktuelt å handle utstyr til båten på biltema. Jeg stiller helt andre krav til båtustyr, en andre ting Men til bil og husholdning er det helt greit.

 

Nei risikoen for at et av billigproduktene skal ødelegge båtgleden er alt for stor.

Så får heller noen si at der kaster jeg jaggu bort 2000 hvert år...

 

Hvis du da ikke kjøper Volvo-impelleren til full pris som mister vingene etter 14 snurr. Kunne bare ikke dy meg. I bunn og grunn er jeg enig med det du anfører. Ikke bare det, Admiralen min er også enig med oss.

 

Jeg har forresten handlet en hel del tau hos Biltema. Det har holdt meget bra til mitt fortøyningsbruk. Pussig nok er det værhardt der jeg ligger, sjørokket kan stå over hele båten til tider, og det er forbundet med livsfare bare å bevege seg utover brygga. Uteliggeren min knakk i tre biter i vinter, uten at det lå båt i brygga.

Link to post
Share on other sites

Så hjelper det lite nårdet koster:

kr 10000 for opplag

kr 10000 i diesel

osv

Da føler jeg meg litt uttafor.. om det er slike summer enkelte opererer med i båtlivet, da hadde ikke jeg heller kjøpt rekvisita på Biltema. Jeg og mange andre ser kvaliteten på biltema som godt nok og prisene er en hjelp til at vi kan bruke båten noen timer til om sommeren..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo greit å mene det, men det blir ikke riktigere av at det repeteres 3 ganger i samme tråd. Minst to enkle forhold gjør at din påstand ikke er riktig som et generelt holdbart utsagn; 1) ofte koster det ikke mer å produsere høy enn lav kvalitet, 2) og selv der det en slik sammenheng, altså høyere prod.kostnad = høyere teknisks kvalitet, vil produksjonskostnadene være svært lite avgjørende for utsalgsprisen (fordi andre forhold som f.eks. konkurransesituasjon, frakt og logistikk, og ikke minst markedsføringskostnader er mye mer avgjørende for utsalgsprisen, hva tror du f.eks. det koster å produsere et par Nike.sko til utsalgspris rundt 1000-2000 kr. ?).

Link to post
Share on other sites

Poenget må jo være at man handler der man synes man får valutta for pengene sine. For min egen del er jeg sånn at jeg hater å gjøre en dårlig handel, det være seg sko, stereo eller båtutstyr. Jeg handler der pris og kvaliteten samsvarer, dvs at hvis jeg skal kjøpe noe til 3ganger prisen på BT så forventer jeg at produktet er vesentlig bedre, hvis ikke kan jeg like godt handle på BT eller andre billig-butikker og heller bruke pengene jeg sparer på ei god flaske vin.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jeg med på loffern. Men her snakker vi teknisk kvalitet på produkter og ikke følelsen av ha de riktige merkevarene og hva de måtte signalisere. Mitt poeng er påstanden om man får det man betaler for ikke er almenngyldig (selv om det mange ganger nok stemmer).

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått bits fra Biltema som gaver, og synes de er langt dårligere enn bits fra foreksempel Wurth. De fra biltema blir langt fortere slitt, og senest her om dagen så knakk den ene bitsen.

Er klar over at det er stor forskjell på prisen, men bitsen er hvertfall ikke av samme kvalitet, så man får hva man betaler for.

Nei, har knekt flere wurth-bitser enn biltema-bitser... (og brukt begge mye)...

Link to post
Share on other sites

Mine BT bits knekker ikke. De slites og kliner seg fordi de er for bløte.

 

Ellers har jeg kjøpt mye bra og mye dårlig på BT. De har mye dritt, men det er jo dumt å ikke handle det som er kurant og billig der, som. for eksempel trelim, pussegarn, løsningsmidler, sagkjedeolje, glassfibermatte, motorolje, ....... Har også bra erfaring med trykkluftverktøy og en del annet verktøy til hobbybruk. Men båtdeler? Har ikke funnet noe enda som jeg kunne plassere i båten, nei. Uansett, skal det ikke stå "Biltema" rundt omkring i båten min.

 

Når jeg er ute for å handle til bygg og hobby starter runden gjerne på BT, deretter CO og så de andre fullprisbutikkene for å få innkjøpet komplett. Tar gjerne også en tur innom IKEA (skaphengsler, benkeplate, trelim, .....).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Handlet masse på biltema. Mye dritt og mye bra. Kjøpte noen 316 karabinkroker til bruk til fortøyning og de var jo rustne med gåen fjær etter et år. Tenkte egentlig sende de til hovedkvarteret med et sinnt brev men da var de allerede slengt på sjøen i forbannelse. Har ok erfaring med de dyre fortøyningstauet til tema og enda ikke hatt trøbbel med skruer og bolter kjøpt derfra.

Link to post
Share on other sites

Det er jo heller ikke alt som er billigere på BT. Har enn BT i nærheten, er det mye der med grei pris og ok kvalitet. Men BT er opp og ned som alt annet. Kontroller priser andre steder også. Tok med refleksvest fra BT sist, er jo påbudt i bilen. 99,- på BT. 59,- på bensinstasjonen på vei hjem. Begge påstås å være godkjent :flag: Srutrekkere er noe D.. Går rundt i skafte. Olje og fastnøkler piper ol ok.

Link to post
Share on other sites

For meg så er det lite aktuelt å handle utstyr til båten på biltema.

 

 

Så får heller noen si at der kaster jeg jaggu bort 2000 hvert år...

 

Er ikke 1300 kroner spart, ja nettop 1300 kroner spart uansett hvor store utgifter man forøvrig har på båtholdet? Kan virke som om vi ikke har det så aller verst her i landet. :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kort og godt... du får det du betaler for :flag:

 

Vel det er både og- om man går til Wurth er de vannvittig overpriset. Bruker Wurth ganske mye i profesjonell sammenheng og fikk forhandlet til en bedriftsavtale på med 60% rabatt- Så da kan man spørre seg om man betaler seg hel eller man bare er "blondy".

 

Med de skviste prisene til Biltema hadde jeg nokk ikke klart å hanke inn 60% rabatt så den går nokk begge veier Man kan kjøpe kvalitet hos de "kjendte kvalitetsleverandørene" for en vannvittig overpris og fortsatt tro at man har gjort et varp :nonod:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett, skal det ikke stå "Biltema" rundt omkring i båten min.

 

Der kom det, ja. Det eg kalla snobberi i eit tidlegare innlegg. :wink:

 

Minner meg om ein høgtlønna kjenning som eg traff på IKEA for ei tid sidan. Ho blei tydeleg flau av å treffa kjente der, og starta straks med å finna unskuldingar for IKEA-besøket.... Eller 13-åringen min som fann ein genser ho likte på Cubus. Men for å gå med han måtte merkelappen klyppast bort...

 

Skal me vera ærlege, så har me vel litt snobberi i oss alle saman. Men det har ein tendens til å auka proposjonalt med størrelsen på lønskonto og formue. Når t.d. ei innsparing i båthaldet på 1300 kroner ikkje har noko å bety, så har ein jo råd til å dyrka snobberiet (og tru at ein får det ein betaler for). :wink:

Link to post
Share on other sites

Der kom det, ja. Det eg kalla snobberi i eit tidlegare innlegg. :wink:

Hei!!

Jeg synes du er ufin. De som kjenner meg vet at jeg ikke er noen snob (og det holder egentlig for meg). Har heller ingen stor lønnskonto eller stor bankkonto.

Jeg prøver å strekke pensjonen lengst mulig ved bl.a. å kjøpe alt relevant utstyr til laveste pris og gjerne på BT. MEN:

 

- Når jeg setter istand en gammel trebåt til mest mulig original stand fra 1967 vil jeg ikke ha Biltemas logo rundt omkring i båten.

- Når jeg er opptatt av klassisk stil i motorbåten min, vil jeg heller ikke ha Biltemas, eller andres logo, i fjeset.

- Når jeg restaurerer min gamle volvo fra 1973 blir den temmelig uorginal med feil logo rundt omkring.

 

Mener du at vi nostalgikere egentlig bare er noen snobber?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei!!

Mener du at vi nostalgikere egentlig bare er noen snobber?

 

Ikke bare, men nostalgikere og skikkelige entusiaster lider av en noe mer hyggelig variant av snobberi, kjenner meg godt igjen når det gjelder hi fi- og audio-video utstyr. Velholdte autentiske trebåter skal jo være smykker som skal ses og beundres av andre, og jeg kan ikke se noe galt i det.

Link to post
Share on other sites

Er ikke 1300 kroner spart, ja nettop 1300 kroner spart uansett hvor store utgifter man forøvrig har på båtholdet? Kan virke som om vi ikke har det så aller verst her i landet. :rolleyes:

 

:sailing:

 

Joda jeg sparer gjerne penger i alle andre sammenhenger, men jeg jeg betaler gjerne kr 1300 ekstra for å være sikker på at det ikke skjer noe galt underveis med båten.

Ta to eksempeler.

Jeg tror at Hempel og Jotuns bunnstoff og primer er bedre en Biltema's og Maritims. Jeg kan godt ta feil, men ett år kan de være like ett annet ikke.

Jeg tar ikke sjansen på min båt skal få plastpest, for å spare noen hundrelapper når båten allikevel er så dyr.

Jeg vil ikke kjøpe impeller på Biltema. Om denne skulle ryke og jeg skulle havarere, så kan jeg rett å slett ikke tilgi meg selv.

Hadde impelleren sittet i bilmotoren kunne jeg godt ha prøvd den, da parkerer jeg bare bilen om den stopper...

Link to post
Share on other sites

Srutrekkere er noe D.. Går rundt i skafte. Olje og fastnøkler piper ol ok.

 

Da må du ha vært maksimalt uheldig! Jeg har kjøpt flere forskjellige typer skrutrekkere hos Biltema, og disse har blitt brukt hardt og mye! Og har aldri opplevd det du beskriver. Faktisk foretrekker jeg skrutrekkerene fra Biltema fremfor andre jeg har av type Geilo, Zebra, Stanley etc.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda jeg sparer gjerne penger i alle andre sammenhenger, men jeg jeg betaler gjerne kr 1300 ekstra for å være sikker på at det ikke skjer noe galt underveis med båten.

 

På dette punktet er jeg helt enig med deg, men ditt innlegg kunne kanskje oppfattes som om"pytt, pytt, 1300 kroner hva er det?" og for meg er det 1300 kroner som jeg gjerne bruker på noe annet nyttig, eller bare ganske enkelt på noe annet jeg har lyst på, men heller ikke trenger! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har lyst å trekke inn et nytt moment i tråden.

Jeg holdt på å restaurere en gammel svensk Solo motor (nei ikke Sole) for noen år siden. Ved montering av veivakslingen kom jeg til å strekke en av boltene. Det ble ganske utfordrende. Bolten hadde Withworth gjenger og måtte lages. Mistanken gikk til momentnøkkelen fra Biltema. Jeg testet denne mot en ordentlig nøkkel, og viste det seg at ved innstilling på 10 kg på Biltemanøkkelen så ble resultatet 17 kg.

 

Jeg handler fortsatt noe på Biltema, men styrer unna ting som ser og kjennes simpelt ut, samt presisjonsverktøy.

 

Torkjel

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

jeg har lest noe om nato som er innvolvert i all olje som omsettes i norge og som nevnt tidligere har ikke biltema eget raffeneri, uansett: jeg har kjørt en gammel vw carawelle i 8 år og har kun byttet til biltema 10 -40 olje og bilen har nå gått snart 300 000 andre klager på carawellene sine men min går uten og hoste i barten, har brukt den på alt av båter og biler og alle som en som har ryki litt sort osv har blitt bedre etter å byttet til biltema oljen litt hyppig i begynnelsen så oljen der tror jeg holder mål....... men ALT av slitedeler / bevegelige deler og ting ligger jeg LANGT unna biltema , jeg har drevet kjøp og salg av bruktbiler i mange år og alt som kommer fra biltema er SØPPEL, men verktøyet med 10 års garanti holder leeeeeeenge og jeg har enda ikke ødlagt noe verktøy der

og til alle med båt som lurer IKKE KJØP nivåbryter e.l jeg byttet nivåbryter fra biltema 4 ganger på en sommer for et par år sia så styr unna alt av slitedeler osv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...