Jump to content

Erfaringer med utstyr fra Biltema


bjorngb

Recommended Posts

Men de fleste er vel enig at verden er slik i dag at en faktiskt får det en betaler for stort sett.

Derfor synes vel også de fleste at det er tull å snakke om kost/nytteforhold i økonomien. Når du får hva du betaler for betyr det at kost/nytteforhold er konstant, mao ikke noe å bry seg om. Bare kjøp et sted hvor du mener at prisen er høy nok at den burde stemme overens med kvaliteten :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har hørt at 10års garanti verktøyet til Biltema er Tengtools med Biltema logo.

 

Det der må være en våt ønskedrøm fra en Biltemaevangelist. For her snakker vi om to forskjellige kvaliteter.

 

Men er dere ute etter det råeste verktøyet så kan jeg anbefale Snap-On. Umulig å slite ut...desverre ikke umulig å miste :headbang:

Link to post
Share on other sites

Verktøyet fra biltema blir også lagt ut på anbud, Samme som backo,tengtuls mm. Kjøper en det med ti års garanti vil en få den samme kvaliteten som de dyrere merkene,ettersom de er laget av samme kvalitet. Jeg er i entrepenørbransjen med mye tong skruing og dette verktøyet hålder minst like godt,forutsatt at det er ti års garanti. Og prisen er det stor forskjel på. 3/4 Settet til biltema koseter 7-800 kr. mens et identisk sett fra IDG koster 3500, eneste forskjellen er at biltema settet er i blått og IDG settet i rødt. Men mye annet vil jeg vel kansje unlate å kjøpe,Vindusviskermotorene blant annet ettersom de søyer mer. Og tankkoblingene for løse bensintanker er ikke veldig gode,hadde slike på forgje båt men byttet dem fort ut.

Link to post
Share on other sites

Og tankkoblingene for løse bensintanker er ikke veldig gode,hadde slike på forgje båt men byttet dem fort ut.

 

Er enig der. Jeg har en tank med tankkobling og tanklokk fra biltema. Når tanken er full må den stå helt vannrett, hvis ikke lekker lokket som en sil!

Link to post
Share on other sites

Har også mildt sagt varierende erfaring med Biltema. Men hva med å snu litt på denne tråden, eller starte samlende søstertråder:

"Billig Biltema som funker" + evt "Billig Biltema du MÅ unngå" - rett og slett kjappe anbefalinger/advarsler mot konkrete produkter, samlet på to steder. Noen anbefaler verktøy, olje og polish, andre bunnstoff. Noen sier at doer og vindusviskere er bare skrot. Men ofte er BT så mye billigere enn konkurrentene at søta brors lekestue MÅ sjekkes ...

 

Kan feks bidra med helt ferske erfaringer med en jigg jeg brukte til slå sammen 35 mm kabelsko. Både skoene og slagverktøyet var meget rimelige og fungerte som en drøm. Sparte mange hundrelapper på å lage alle kablene (14-15 grove kabler) selv, pluss at jeg fikk riktig lengde på alt.

 

jan

Link to post
Share on other sites

Har ingen dokumentasjon.. Av erfaring så hadde jeg den til bilen. Motoren låt som den hadde for lite olje, så den ble byttet ut. Fikk også med det samme en kommentar fra en bilmekaniker som lo av meg. Skulle jeg slippe motorhavari så burde jeg ligge unna den.

Det holdt for meg. Men når jeg var å dum å skulle spare inn å kjøpe "markedes billigste" olje kan en vel skylde seg selv :headbang:

 

Det finnes heller ikke. Oljen som er på BT tilfredstiller ALLE krav som stilles av motorfabrikkantene. Så lenge det er brukt rett olje og oljeskiftene er utført til rett tid tviler jeg på at noe motorhavari kan skyldes motoroljen.

Jeg har brukt BT-olje og filter(der det har vært mulig) på alle mine biler og båter i 15 år uten problemer av noe slag.

 

At oljen på BT er dårlig er svada fra ende til annet.......

Redigert av loffern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det der må være en våt ønskedrøm fra en Biltemaevangelist. For her snakker vi om to forskjellige kvaliteter.

 

Men er dere ute etter det råeste verktøyet så kan jeg anbefale Snap-On. Umulig å slite ut...desverre ikke umulig å miste :headbang:

 

Snap-On er fine saker, men ikke noe man kjøper i Norge, det er jo latterlig dyrt. Kan bestille det på nett fra USA billgere. USAG er også toppkvalitet, fikk et lite koppnøkkelsett i gave. Utsalgspris hos Tess er ca. 3000kr. Kvaliteten er upåklagelig, etter sigende så håndpolerer fabrikken verktøyet. Eneste verktøyet jeg legger i boksen når jeg bruker det. Biltema-verktøyet slenges bortover garasjegulvet, men det holder. Selv om ikke finnishen er like fin. Tror pinadø det går mote i verktøy også. Det er vel ikke lenge før det leveres i sånn LV-veske... :lol:

Link to post
Share on other sites

Henger meg litt på "snøret" her. Det kan sies mye om BT oljer,men en dieselbil som jeg hadde for 8 år siden gikk 530.000 km. på billigolje og der var BT en stor leverandør til meg. Min nåværende turbodiesel får olje fra Felleskjøpet :wink: Det trenger ikke stå Castrol, Mobile 1 eller lign. på emballasjen for at dette skal rusle mange mil. Filter kjøper jeg som regel alltid orginalt, det koster noen kroner ekstra, og opplever at mitt merkeverksted selger jo forbruksdeler billigere en Mekonomen og andre større leverandører :crazy:

 

Kuleventiler som BT har og som kan brukes bl.a. til bunnventiler ruster som bare det, styr unna :eek:

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

I vår og sommerkatolgen (side 403) står det om en "nyhet": Biltemas multiverktøy.

"Universalverktøy – slik at du slipper å lete etter riktig verktøy, alt etter om bolthodets mål er i mm eller tommer. Biltemas multiverktøy er en helt ny type kombinasjonsnøkler og piper, utstyrt med en spesialfatning utformet slik at de kan brukes på de fleste typer bolt-/skruehoder og muttere. På grunn av sin spesielle utforming kan verktøyene kombineres og brukes på både 6-kants mm og tomme, og også på 6-kants torx type E. Dessuten kan de brukes på 3-, 4-, 8- og 12-kantede skruehoder og muttere. proddusert av høykvalitets mattpolert CrV-(verktøy)stål. 10 års garanti."

Er det noen som har prøvd disse. Sitter de godt på både tommer og mm?

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok litt verktøy-freak. I min tidligere jobb brukte vi kun Snap-On. Kvaliteten der er helt hinnsides det meste. Det som skiller Snap-On fra billig verktøy er spesielt dimensjonene. Steder du kan glemme å få tredd på ei pipe fra Biltema glir pipa fra Snap-on på som en lek. Pipene er så tynne i veggene at det er helt utrolig. Og de holder!

 

Når det er sagt så er det jo en viss forskjell mellom proffbruk og hobbybruk da :yesnod:

 

Nå handler jeg ganske mye på Biltema også jeg da. Holder f.eks på å bygge meg en opplagshenger. Da kjøpte jeg alt av ruller og stæsj til den der. Disse tingene tror jeg holder mål :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Derfor synes vel også de fleste at det er tull å snakke om pris/ytelsesforhold i økonomien. Når du får hva du betaler for betyr det at pris/ytelsesforhold er konstant, mao ikke noe å bry seg om. Bare kjøp et sted hvor du mener at prisen er høy nok at den burde stemme overens med kvaliteten :rolleyes:

 

 

Hva var feil med at en får hva en betaler for ? Pris / ytelsesforhold er kostant og ikke noe å bry seg om??

 

"Bare kjøp et sted hvor du mener at prisen er høy nok at den burde stemme overens med kvaliteten"

Jeg kjøper der lommeboka mi passer seg best... noen ganger er jeg en gjerringknark og andre ganger har pengene vinger... er det ikke slik for de fleste da?

 

Men med slike kommentarer er det kanskje ikke mulig å diskutere :lol:

 

Folk føler forskjellig. Akkurat slik som med olje. Jeg fikk min erfaring, uavhenging hva andre mener.

Jeg kan mene noe annet er bra mens andre mener det er søppel....

Har man kjøpt seg en båt eller en motor en tror skal være bra og man gang etter gang opplever noe negativt finner man seg et annet merke. Likeså med bil...

 

Folk er forskjellige !

Link to post
Share on other sites

Brukte kalesjeimpregneringen for 3 år siden, så bra ut men jeg fikk ikke "langtidstesta" den da jeg solgte båten.

 

noen med erfaringer på disse produktene?? da jeg skal impr. den jeg nå har.

 

Jepp, har kjøpt endel hos Feiltema. Oxo kalasje imp. ble gjort mai i fjor og i desember var det på tide å foreta jobben engang til :nonod: Så kalasje impregnering skal vi kjøpe en annen plass.

 

Har stortsett 2 av hver ting jeg kjøper hos feiltema da reklamasjon tiden bare er 1 uke :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har også svært dårleg erfaring med Biltema kalesjeimpregnering. Styr unna!

 

Men eg vil ikkje vera med på snobberiet om at alt frå BT er billeg og dårleg. Har både gode og mindre gode erfaringar med varer derifrå, akkurat som eg har med andre båtutstyrsbutikkar. For oss med begrensa kronasje har BT behagelege prisar, - også på det som har god kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg janb :yesnod: Har nå skjønt reklamasjons poletikken til feil tema. Er blitt klok av skade når en kjøper ting som er ødelagt som man ikke ser før det er montert. kjøpte i september i fjor en ødelagt :confused: trykkvansbryter og når jeg skulle montere den i januar funka den ikke. Kjøpte meg en til og dagen etter reklamerte jeg på den fra september og leverte kviteringen fra dagen før. Det viste seg at den oxo var defekt og fikk enda en ny :nonod: . Så nå har jeg 2 trykkbryter, en som er i bruk og en til reserve. Så nå er vi alle enige selgeren tar seg av feilvarene og forbrukeren får feilfrie varer. Slik har det vært med en godel varer fra Biltema men det er jo bare å forstå seg på hvordan ting fungerer istede for å gå i konfrontasjon hver gang man ikke har sjekket om man fikk en feilvare innen en uke :cryin: .

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Største problemet med Biltema (Sandnes?) er etter mitt syn ikkje kvaliteten på det eg kjøper (ja dei har ting som er dårleg, men det kjøper eg ikkje). Største problemet er at kvar gong eg handlar der, er det berre 75% av det eg skal ha som er på lager.

 

Filosofien er vel at om ikkje kunden finn det han skal ha, kjøper han sikker noko anna, og kjem tilbake ein gong til. Lenge og ofte i butikken gjev auka sal :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Største problemet er at kvar gong eg handlar der, er det berre 75% av det eg skal ha som er på lager.

 

Filosofien er vel at om ikkje kunden finn det han skal ha, kjøper han sikker noko anna, og kjem tilbake ein gong til.

Dette varierer nok fra butikk til butikk. Bruker selv for det meste Biltema i Karlstad, men også Sarpsborg og Alnabru. Det hører med til sjeldenhetene at jeg ikke får det jeg skal ha.

En annen ting som varierer fra butikk til butikk er oversiktligheten. Både Sarpsborg og Alnabru mener jeg er for ferdelig rotete butikker, som skyldes dårlige lokaler. Biltema i Karlstad derimot er stor, ovrsiktlig og ryddig.

Link to post
Share on other sites

Synes du er heldig som finner 75% jeg. Utrolig at en slik kjede ikke har bedre nettløsning enn at katalogen ligger ute.

Unngår i det lengste å handle hos BT nettopp fordi de ofte ikke har varene jeg skal ha og fordi jeg finner det meste jeg skal ha omtrent like rimelig hos Clasohlson, mekk, obs, maritim, bilextra eller andre store kjeder.

Link to post
Share on other sites

- bits

er av påviselig dårlig kvalitet hos BT.

Jeg har fått bits fra Biltema som gaver, og synes de er langt dårligere enn bits fra foreksempel Wurth. De fra biltema blir langt fortere slitt, og senest her om dagen så knakk den ene bitsen.

Er klar over at det er stor forskjell på prisen, men bitsen er hvertfall ikke av samme kvalitet, så man får hva man betaler for.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg janb :nonod: Har nå skjønt reklamasjons poletikken til feil tema. Er blitt klok av skade når en kjøper ting som er ødelagt som man ikke ser før det er montert. kjøpte i september i fjor en ødelagt trykkvansbryter og når jeg skulle montere den i januar funka den ikke. Kjøpte meg en til og dagen etter reklamerte jeg på den fra september og leverte kviteringen fra dagen før. Det viste seg at den oxo var defekt og fikk enda en ny. Så nå har jeg 2 trykkbryter, en som er i bruk og en til reserve. Så nå er vi alle enige selgeren tar seg av feilvarene og forbrukeren får feilfrie varer. Slik har det vært med en godel varer fra Biltema men det er jo bare å forstå seg på hvordan ting fungerer istede for å gå i konfrontasjon hver gang man ikke har sjekket om man fikk en feilvare innen en uke.

 

Men du å du jeg skulle bodd nærme Biltema før jeg gadd å styre frem og tilbake på denne måten. Jeg bor ca. 14km unna Biltema i Arendal. Og det styret der ville jeg jammen ikke ha blitt glad for... :headbang:

 

Sannsynligvis har du brukt mere penger på å kjøre frem og tilbake til BT for å handle dritt, enn det hadde kosta deg å kjøpe noe med skikkelig kvalitet med en gang... Hvor lenge forventer du at disse bryterene kommer til å holde? To helt nye var altså defekte før du fikk noe som funka...det borger ikke akkurat for kvaliteten... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...