Jump to content

Hvilket navn har båten?


KJETIL_G

Recommended Posts

Navigator .....

 

Lang historie men navnet har fulgt oss gjennom mange år og vi hadde en leilighet i "Rue de Navigante" ... også Sammenheng med "The Navigator" som hadde etternavn Columbus... og TAP "Business Class", samt så hadde det et visst maritimt preg.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte båten het den Wiking Girl. For meg assosieres det mer med en supplybåt enn et forlystelsesfartøy. Nytt navn måtte til og valget falt på Njord. Maskulint? Ja, men det er båten min også.

Njord er en norrøn gud som det er godt å være venn med, samt at Njord og jeg har vært gjennom noen av de samme strabasene i livet.

 

Njord er sjøfartens eller havets gud og rår for vindens gang og kan stille storm og slukke ild. Han er guden man blandt annet kan blote til for lykke på havet, for god seilas og for godt fiske.

 

Mer kan leses HER. Ganske interessant syns nå jeg.

 

Torkjel

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Vår heter Waltzing Matilda, etter kallenavnet på det knyttet som australske vandringsmenn hadde med seg. Dette ble kalt Matilda, så begrepet 'Waltzing Matilda', betyr rett og slett å legge ut på tur.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jolla heter "Lille Anette", da denne hadde et annet moderskip før i tiden. Nåværende moderskip (som ligger på land forøvrig) het "Doris" når hun ble hevet(sikkert etter den grisete tilstanden hun var i). Har tenkt på å skifte navn på begge. Til "Hootchie" og "Mama" :wink:

 

Neida, er ikke sikker på eventuellt nytt navn, men har hørt at det betyr ulykke å skifte navn på skuter..

Link to post
Share on other sites

Daffy

Hvorfor vet jeg ikke

Den har hatt det navnet siden den var ny og jeg er tredje eier

:sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

"Kaisa"

Kona ville ikke at vi brukte hennes navn og mine to døtre ble ikke enige om hvem som skulle få æren så da ble båten oppkalt etter katta vår :smiley:

Kan tenke meg at den er stolt selv om det ikke er en skipskatt men en huskatt :smiley:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Båten heter Charente og navnet har den fått etter den franske elven ved samme navn. Denne elven renner gjennom cognacdistriktet ( og vi er glade i cognac.)

 

Jolla kalles enkelt og greit for Jollert.

 

Har også sett båt med navn Balder og med tilhørende lettbåt med navnet Rabalder.

Link to post
Share on other sites

Hulda er oppkalt etter Hulda Amalie, bestemoren til Admiralen. Hun døde før jeg ble kjent med Admiralen. Men bestefaren hennes levde, en diger mann med hender som stekepanner. Han satt i godstolen på gamlehjemmet, klasket stekepannene samme og sa: 'Hulda, det var litt av ei dame det gett!'. Hulda Amalie var en liten, lett, vever og spretten skikkelse. Kanskje noe ulik den Hulda'en som flyter nede på brygga.

 

Jolla har et enda mer fantasifullt navn: Gummibåten.

Link to post
Share on other sites

Båten heter Brage.

 

Brage er i den norrøne mytologien guden for diktning og skaldekunst. Rollen som diktergud deler han med Odin. Brage var meget klok og veltalende.Brage er sønn av Odin, og er gift med Idunn.

Brageskål er også et utrykk for skål for den gjæveste, etterfulgt av et løfte om storverk......

 

I tillegg er Bragernes en bydel i Drammen hvor undertegnede vokste opp på, og jeg er derfor en ekte brag`nes gutt!

 

:wink:

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten heter Brage.

 

Brage er i den norrøne mytologien guden for diktning og skaldekunst. Rollen som diktergud deler han med Odin. Brage var meget klok og veltalende.Brage er sønn av Odin, og er gift med Idunn.

 

Min sønn heter Balder. Må være bruttern til båten din :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...