Jump to content

Hvilket navn har båten?


KJETIL_G

Recommended Posts

Hun heter Astrid.

Dette etter tanten til farmor som var en veldig spesiell og utrolig snill dame som sto mange av oss veldig nært og var veldig viktig for meg når jeg var liten. Samtidig også fordi et forskudd på arv fra farmor og farfar var med å finansierte båten. Det føltes bra når jeg ringte farmor og fortalte hva pengene hadde gått til og navnevalget ettersom farmor gråt av glede :)

Redigert av LarsLarsere (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har vært en tråd om dette før, men det får nå så være.

 

Båten heter Laholm etter en liten holme ved Herandsholmen. Mors onkel, som eide skysstedet på Herandsholmen, hadde frakteskøyte som het Laholm. Jeg var så heldig å få være med ham noen somre i kystfart. Det lærte jeg mye av, både i forhold til båtliv og ikke minst generell livsvisdom. Laholm ble solgt til Rørvik, og da jeg for noen år siden skulle registrere VHF'en sjekket jeg at det ikke fantes noen annen båt som het Laholm. Etter avtale med mors fetter overtok jeg så navnet.

 

Enhver antydning om at det har noe med byen Laholm i Sverige, eller enda verre, med Laholmen i Strømstad, vil avvises med stor tyngde!

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Vår første båt het Amica, den er nå solgt og den nye eieren ønsker å beholdet det navnet. Den nye båten vår heter Stina, men rederiet Amica er etterhvert blitt et godt innarbeidet begrep, så det blir nok Amica II så fort alle formalitetene er i orden. Amica er italiensk og betyr venninne.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

ToGro

 

Kjøpte min første "større" båt i våres, tilfeldighetene skulle ha det til at båten het "Gro", som er navnet til min mor og svigermor Ble jo da selvfølgelig ToGro.

 

Ble jo også sterkt truet av de begge da jeg foreslo å bytte navn til noe helt annet :nono:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Etter endel om og men, så endte vi opp med at nye båten vår blir til våren døpt: "Ulv I" (les: ulven) (registreres i skipsregisteret i disse dager)

Og vi må få tak i en rød gummibåt til mini, den skal da selvsagt hete rødhette.. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Vår heter FRI. Det må skrives med store bokstaver og helst med S/Y foran, for at det skal bli no svung over det med så kort navn;). Det beskriver det båten er for oss, da har vi FRI, så enkelt. Med bilder kan det sies slik, tatt i går fra en fantastisk liten tur på fjorden... Tatt mot Sletta i sør...

 

image_181.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Båten min het MARIT da jeg kjøpte den. Pent navn, men kona til han som eier båten ved siden av meg i havna heter Marit. Siden dette kunne bli noe vanskelig å forklare ble jeg nødt til å bytte navn (selv om det vistnok skal bety ulykke å skifte navn på båt, men ulykken hadde nok blitt større om han store fyren i sidebåsen hadde sett navnet

 

Hadde det vært meg så hadde jeg nok bedt kona til mannen i nabobåten byttet navn, kunne vært en løsning det også :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Våre tre siste båter har hatt samme navn: ASTOR. Da vi kjøpte GBen het den Grandy. Vi vente oss aldri til det navnet, selv om navnet kledde båten. Folk kalte oss opp som Astor og vi svarte Grandy og Astor om hverandre. Etter en måneds tid forandret vi navnet til ASTOR. Dette er fjerde ASTOR i rekken og som jeg har sagt tidligere. Dette er vår siste ASTOR. Vi har funnet pensjonistbåten vår. :cheers:

 

Vi er forøyd med navnevalget.

 

Hva navnet kommer i fra? Ikke vet vi. Kanskje Astrid og Tor hadde den første Astor, en Marex Suncruiser 27. Hvem vet?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vores båd er simpelthen Skandinavisk: Købt af en svensker, som gav den det gode navn "Florø", efter den smukke norske lokalisation. Blev solgt til Tyskland, hvor den blev omdøbt "Lissy".

Det kan en Saga 27 bare ikke hedde :nonod:

Så vi fjernede de tyske påklistrede bogstaver og nu hedder den "Florø" igen

 

img_6785navn.jpg

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...