Jump to content

Hvilket navn har båten?


KJETIL_G

Recommended Posts

Mine båter har beholdt sitt tidligere navn med unntak av de to siste som har fått navnet "Kamelia". Betyr ikke noe stort (bl.a. er det navnet på en tebuskfamilie fra Japonaisia :wink: ) men var bare et navn som falt ned i hodet mitt, hadde en fin klang og som samtidig var nesten unikt på verdensbasis.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Min sønn heter Balder. Må være bruttern til båten din :wink:

Ja der kan du se, og Balder er et flott navn:

 

Balder (norr. Baldr) er i norrøn mytologi sønn av Odin og Frigg. Han er gift med Nanna og har sammen med henne sønnen Forsete. Balder er Rettferdighetens og Lysets gud, og den peneste av alle æsene. Balder bor i Breidablik.

 

Utdrag fra Den yngre edda: Balder er Odins sønn, og ham er det mye godt å si om; han er den beste og ham roser alle. Han er så fager av utseende og så lys at det lyser av ham; ja, en blomst er så hvit at den sammenlignes med øyenvippene (brå) til Balder (Balder-brå). Den er den hviteste av alle urter, og herav kan du skjønne hvor fager han er på både hår og kropp.

Link to post
Share on other sites

Ja der kan du se, og Balder er et flott navn:

 

Balder (norr. Baldr) er i norrøn mytologi sønn av Odin og Frigg. Han er gift med Nanna og har sammen med henne sønnen Forsete. Balder er Rettferdighetens og Lysets gud, og den peneste av alle æsene. Balder bor i Breidablik.

 

Utdrag fra Den yngre edda: Balder er Odins sønn, og ham er det mye godt å si om; han er den beste og ham roser alle. Han er så fager av utseende og så lys at det lyser av ham; ja, en blomst er så hvit at den sammenlignes med øyenvippene (brå) til Balder (Balder-brå). Den er den hviteste av alle urter, og herav kan du skjønne hvor fager han er på både hår og kropp.

 

Ser at du kan faget ditt :yesnod: Norrøne navn er veldig flotte!

 

hvem var Rabalder da ???? :smiley:

 

Mellomnavnet hans fra han var 2,5 år til 4,5 år... Populært kallt trassalder.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Har ikke blitt noe offisielt navn på båten ennå. Det var rester etter "Aqua" på skrogsiden, men vi syntes det var litt døvt.. Jeg heller til "Siv", kona til Tor. Hun var den fagreste av æsene og hadde hår av rent gull.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Har ikke blitt noe offisielt navn på båten ennå. Det var rester etter "Aqua" på skrogsiden, men vi syntes det var litt døvt.. Jeg heller til "Siv", kona til Tor. Hun var den fagreste av æsene og hadde hår av rent gull.

Og det var da en fager møy du hadde bilde av i avataren din!

Er det kona?

Link to post
Share on other sites

Og det var da en fager møy du hadde bilde av i avataren din!

Er det kona?

 

Faktisk et bilde som lå i en Linux-distribusjon jeg forsøkte når jeg begynte her på Baatplassen, men det er vel slik jeg ser på henne.. ;-)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Nok å gjøre med ny bruktbåt, men jeg må vel skifte navn også - nå heter hun et eller annet av Bryne, men ligger nå Bærum og rederen bor i Asker. Hørte dessuten et fotballrop en gang fra en fra Bryne som var noe i nærheten av "tjukk i haue, trøtt i tryne, Bryne, Bryne, Bryne - og de assosiasjonene vil jeg ikke ha når jeg tenker på båten :crazy: .

 

Holder det forresten å fjerne gamle klistremerker med en hårføner, eller må jeg ha varmluftspistol?

Link to post
Share on other sites

Båten vår har vi kalt Ariel, etter havfruen til W.Disney. :yesnod: og ikke vaskemidlet.

 

Hvis du har veldig god tid og ikke skal bruke båten den første månden er hårføner ok, men med varmluft pistol er det

lettere.

Eller som Ø. Sunde skrev: med propanbrenner blir det mindre styr. Da prøvde vi det, men da tok "båten" til Kåre fyr.

Link to post
Share on other sites

"Attitude"

 

Kvinnenavn som Christine, Emilie Rose etc har jeg ikke helt sansen for, men det bør være noe feminint - eller i hvertfall noe som assosieres med kvinnen - på en seilbåt, så det måtte bli "Attitude".

 

Da jeg er engelsk, har jeg en hang til ordspill... :wink:

 

Attitude in the harbour

Attitude has returned to dock

Sailing with Attitude

My Attitude is to be enjoyed

Taking my attitude to sea

If you can't handle my Attitude, jump!

 

 

etc etc

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Etter en del fram og tilbake er den nå registrert i offisielle papirer med Grand Reserva Syns en dame av denne årgangen fortjener et navn med litt respekt. En eventuell jolle vurderes til bare Reserva

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Kona heter Trude, så da ble det Trudelutt på båten. En tidligere kollega sa alltid at han skulle ut en tur med kjæresten Ellen Dahl når han skulle opp en tur med småflyet sitt. Det hadde kjennetegn LN-DAHL. Naboen hadde en gang en båt som het Korevi. Jollen kalte han Hakkepeiling!

 

Lars H.

 

Gammelt sitat, men den båten har jeg sett en gang..laaangt oppe på vestlandet. En del år sidn, men husker godt navnet. Men husker jeg rett om jeg tror det var en seilbåt?

Link to post
Share on other sites

"Attitude"

 

Kvinnenavn som Christine, Emilie Rose etc har jeg ikke helt sansen for, men det bør være noe feminint - eller i hvertfall noe som assosieres med kvinnen - på en seilbåt, så det måtte bli "Attitude".

 

Hvorfor må det være feminint? Jeg mener at navnet bør gjenspeile fartøyet, noe du assosierer det med. Og hvis fartøyet har et maskulint uttrykk, hvorfor ikke et 'mannenavn'?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...