Jump to content

Hvilket navn har båten?


KJETIL_G

Recommended Posts

Plattgatteren fra -47 hadde ikke noe navn når vi kjøpte den. Ikke var

det mulig å finne frem til noe tidligere navn heller. Vi kalte den derfor for

"Svanen" som vi syns passet godt.

Reaksjonene var at dette var et "klisjè-navn" blant de helt store, men

vi har tilgode å se en annen båt med det navnet enda.

Dessuten: Om noen båt kan hete Svanen så er det vel den.. :smiley:

http://www.cmbweb.no/svanen.htm

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må det være feminint? Jeg mener at navnet bør gjenspeile fartøyet, noe du assosierer det med. Og hvis fartøyet har et maskulint uttrykk, hvorfor ikke et 'mannenavn'?

 

Uttrykker min mening, for akkurat det bestemmer vi jo best selv... :wink:

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Min første båt sank før den fikk navn, det ble derfor "Nitanik" etter at den var flytende igjen.

Båt nummer to er fortsatt hagefyll, der får den ligge............

Nummer tre fikk navnet "Mette Helene", oppkalt etter eit løsemiddel vi brukte på 80-tallet (Methylene Cloride"

Dagens båt var det dattera til forrige reder som bestemte, det beholdt eg, sjølv om det å kalle opp båten etter en havfrue kansje er litt skummelt............, Hun heter "Ariel"

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

Navn velges visst under press. Forrige navn på min var "Britney" av mangel på noe bedre forslag.

 

Det var vel ikke heeeelt min greie, og måtte ha nytt navn for VHF overtakelse.

 

Ble inspirert av en roman jeg tilfeldigvis leste (En ambolt av en viss størrelse), hvor jeg fikk kjennskap til Nefertiti...

Litt googling, og fant ut at dette passet igrunnen bra...

 

nefertiti_2_0001.jpg

Link to post
Share on other sites

Takaka

takakaregatta.jpg

Det het båten da vi kjøpte henne. Vi lurte lenge på om det hadde noe med maori-ordet "takaka", som er en stor bregne, og dessuten navnet på en by på Sørøya, New Zealand. Men da vi fikk kontakt med eierfamilien fra det aktuelle tiden, viste det seg at det var bare et ønske om at båten skulle "ta kaka" i en regatta.

Om vi selger (eller noe), så blir navnet med båten, så da har vi et navneproblem for neste båt. Men det skal nok årne sæ', sø.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Økosjefen ymter frampå med navnbytte på Tine III , hehe men nei der er det jeg som er Kaptein. Men hun ymter noe sånn som hybelen din , eller dama / elskerinna di .Rart dem ikke skjønner dette litt bedre , eller vil skjønne det. Her ombord er jeg SKIPPER (når jeg er aleine ) og da bestemmer jeg. Kan spille høy musikk og fise å klø meg her å der , uten masse greier . Neida Tine er og blir navnet på skuta , og joda jeg har det bra jeg . Hjemme også for del del, men er jo ikke der jeg er meste tiden av året .Akurat nu sitter jeg ombord og koser meg med kaffekoppen og litt batterivann , og syntes at jeg fortjener det så innmari godt . Men det blir ikke noe Tine IIII , blir det noe nytt en gang så må det bli ENDELIG

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

De tre siste båtene har hatt navnet ASTOR. Og slik blir det trolig livet ut.

Kona kan ikke skjønne at jeg ikke kaller opp båten etter henne. (Det er mye hun ikke skjønner- ikke nevt dette til henne) :cool:

:lol: Forsiktig nå... kanskje hun er inne og smugleser :lol::lol:

 

 

Her er det Contraband, synes forsåvidt det er et glimrende navn,selv om det medfører unødvendig stopp av spesielle tollere. :lol: Jolla på hytta, en Draco 23 har enda ikke fått noe navn men vurderer "kosen" som dattern foreslo (skjønner ikke det mest motor trøbbel), guttungen ønsket "bitteliten" men det tør jeg ikke ta sjansen på av forums årsaker :lol:

 

Tro det eller ikke, den første båten jeg hadde var en VG jolle. Den het faktisk sydvesten. Årsaken var at hver eneste gang jeg var ute med den så var det regn. Dette er maaange år siden men husker det som det var igår. Gud hvor morro det var å få sin første båt. :yesnod:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Har en båt i havna med navnet "Aylar" :lol:

 

Min tidligere båt, en Viksund 27 Culumbi bar navnet "Vanntro"

 

Den jeg har nå har ikke fått noe navn (arvet det gamle som sto på "Svanen"), men det skal vel bli et nytt. Samboeren har foreslått "Sluket" (penger antar jeg hun sikter til). :crazy:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Forrige båt ble etterhvert av naturlige årsaker døpt "Plunder", og jolla vi planla å kjøpe skulle dermed selvsagt hete "Heft". Nå ble det så mye plunder med "Plunder" at den endte som en haug med deler og ble solgt, før vi rakk å kjøpe "Heft", og dermed kom vi oss aldri på tur med både "Plunder & Heft".

 

Nye-båten har vi ikke turt å døpe enda, da forslagene så langt er "Siste Reis 1", og "Caldera" (Som er spansk og betyr noe sånt som "Kjempestort krater i sjøen".....)

 

Men jolla heter fremdeles "Heft" :cool:

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...