Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Nei har egentlig ikke det... Sist gang jeg var der hellte jeg litt vann nedi. Den lekkte ganske godt i kjølen som jeg trodde. Sprekkene fikk jeg tettet med og dytte drev inn i dem men der det lekker rundt kjølspikrene må jeg finne på noe annet. Kanskje rive de ut og sette inn rustfrie skruer? Er ikke helt sikker på det enda...

Link to post
Share on other sites

Hei sleipner..

Den roa som du fortalte hadde løsnet på den spikeren i spantet. Er nok veldig viktig.

Har bare en misstanke om at det er denne spikeren som holder kjølen fast i spantet. På min var det en stor lang fransskrue, men denne var så opptært at det ikke var gjenger igjen på den. Så jeg kjøpte syrefaste gjengestenger å borret meg rett gjennom spantet å kjølen. Brukte en bor som var litt tynnere enn gjengestangen slik at jeg måtte slå denne gjennom.

Så forsenket jeg en låsemutter med skive inn i kjølen under, å strammet til fra oversiden.

Ble fiiiiine greier... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sitter nå i båten og er litt irritert.. Skulle få montert manifolden idag men tror dere ikke at den ene pinnebolten knakk!? :cry: Den knakk inne så jeg ikke for tak for og skru den ut, blir vel og prøve med grisepikk eller borre ut nå :cry:

 

Nå regner dt ute så jeg hører på 80 talls musikk og rydder :lol:

Link to post
Share on other sites

Du har min fulle sympati, Sleipner!

Jeg vet hvordan det føles når sånt noe skjer. Disse pinneboltene må være noe slette greier, brakk selv en når jeg skulle DEmontere. Brukte ikke mye krefter heller, men det er jo et jæ*** langt spenn i de. Husk på neste gang, eller når du får ny pinnebolt, å smøre gjenger med copaslip, så får du de letter ut neste gang.

 

Forresten har du prøvd 60-tals musikk...?

;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg knakk jo den ene når jeg demonterte jeg også... :crazy: Men jeg har 3/8 skruer liggende som jeg må kappe i riktig lengde og gjenge opp. Den biten er grei, det verste blir og få ut j****** igjenn. Overlater jobben til faren min slik at jeg har noen og skylde på visst det går galt :lol:

 

60-talls musikk har jeg ikke prøvd, men siden jeg har KASETTspiller så får jeg nok fort fatt i noe gammelt :lol:

Link to post
Share on other sites

Sprekkene fikk jeg tettet med og dytte drev inn i dem men der det lekker rundt kjølspikrene må jeg finne på noe annet. Kanskje rive de ut og sette inn rustfrie skruer? Er ikke helt sikker på det enda...

Kjølspikrene: Det er som Ole Olsen skrev, bytte ut med bolter.

Lekk: For noen måneder siden var det en som fortalte at han hadde brukt våtromsmembran på lekkasje-mistenkelige steder under vann, før bunnstoffet ble smurt på.

Ja, tenkte jeg, det kan jo ikke skade, ihvertfall. Så HEY-DI-membran-guffe ble anskaffet, de mistenkelige stedene renset godt, og membran påført i 3 lag med tidsavstand som angitt på boksen (boks, liksom - det var ei 15 kg bøtte).

Så etter sjøsetting sist lørdag (19.) kom det mye mindre vann inn de første timene enn jeg har vært vant til, og nå er det nesten stille i lensepumpene.

Det er et forsøk verd! Det fins også småbokser med en liter eller så.

 

Jeg får se hvordan det ter seg når det har gått noen uker og vi har fått på mast og tatt en tur eller tre.

 

(redigering: rettet en tryklfei)

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

det kan jo ikke skade

Vel - det kan så absolutt skade - treverk må kunne puste - ellers råtner det. Så spørs det vel hva som er påført på andre siden av bordene. På nordlands-fembøringene "Markus Thrane" og "Hildringstimen" ble det brukt Shipolin på rekkene, - etter et par tre år begynte rekkene å råtne da Shipolin er diffusjonstett.

Link to post
Share on other sites

Er litt i tvil til denne her membranen... Men jeg skal se på dette neste gang jeg er i båten... Ellers, har en stor sprekk som er fyllt med farm, den lekker enda så jeg må få fjernet alt farmen og dytte i drev og fuge over igjenn. Hvordan fjerner jeg farmen lett?

Link to post
Share on other sites

Vel - det kan så absolutt skade - treverk må kunne puste - ellers råtner det.

 

Nå er vel dette under vannlinjen slik at pustingen neppe er det store spørsmålet. Det måtte i så tilfelle være hvis båten blir tatt opp på vinterstid men det er vel uansett ikke slik at man dekker 100% av bordene men kun overganger og eventuelle skjøter såå tørking tror jeg ikke er noe problem. Da er jeg mere spent på vedheft og varighet.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vel - det kan så absolutt skade - treverk må kunne puste - ellers råtner det. Så spørs det vel hva som er påført på andre siden av bordene. På nordlands-fembøringene "Markus Thrane" og "Hildringstimen" ble det brukt Shipolin på rekkene, - etter et par tre år begynte rekkene å råtne da Shipolin er diffusjonstett.

På innsiden av skroget mitt er det ingen behandling, annet enn rå kaldpresset linolje påført vått-i-vått flere ganger med fortynning (stadig litt mindre) av balsam-terpentin, og det kan treverket puste gjennom. Håpet er jo at etter noen opplags-sesongers gjentatte påføring av denne linoljeblandinga, så er plassen som vannet ellers ville oppta, fylt av linolje.

Når båten ligger i vannet, vil det uansett ikke være lufting utover. For øvrig er utsiden påført black varnish (for lenge siden; det er vel ikke lengre å få tak i), primer, og bunnstoff. Men membran-guffa er påført på bart tre, evt med black varnish og/eller primer under, og så er bunnstoffet påført.

Over vann er det Shipolin. Men siden innsida er ubehandla (se over), kan treverket puste.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

For ca 12 år siden kjøpte jeg min første båt. Det var en 24 fot tresnekke bygd av skaar båtbyggeri i 1959. Båten hadde ligget noen år på land. så den var ganske så sprukken.

Det jeg gjorde. var og fjærne alt av gammel lakk og bunnstoff/primer, helt ned til bar furu, dereter ble båten saumfart for dårlige klinker og kjølspiker. Skiftet ut det som var dårlig, og fikk tak i store mengder terpetin og linolje som ble halvblandet. smurte på hele båten (tror det var 20 strøk) helt til alle sprekker lukket seg.

Mattslipte deretter hele båten primet og stoffet bunn og brukte benar på skrogsidene og ravilakk på dekk/overbygg.

Når båten ble lagt på vannet, startet lensepumpa etter 4 dager"med regn" og dårlig kalesje.

 

Båten hadde jeg i 4 år uten og gjøre noe annet en og vaske på høst og vår. Båten var like fin når den ble solgt.

 

Båten ble solgt når jeg kjøpte meg tomt for og bygge hus,

 

Lykke til til alle dere som driver med trebåter, Finnes ikke bedre båter en det når det kommer til sjøegenskaper og LUKT :seeya:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten idag igjenn. Nok en gang NYDELIG vær! :wink:

 

Begynte med og vaske over skroget med vann og klut for og få vekk smuss og salt. Deretter mattet jeg ned hele skroget med P100 papir. Syntes at det ble veldig hvitt og var redd det ville synes når jeg lakket så jeg prøvde litt og det syntes heldigvis ikke.. :wink: Så imorgen blir det og vaske med rødsprit før jeg lakker hele skroget!! :flag:

 

Har funnet ut at sprekkene jeg har i skroget (under vann) dytter jeg godt med drev inni før jeg kliner farm inni/over.. Da blir det nok tett og bra! :wink:

 

Mvh

 

Sleipner93 (Som har gått i t-skjorte i hele dag! :cool: )

Hei måtte bare kommentere dette her. Du må IKKE dytte drevgarn erller noen annet "fast" inn i sprekkene på båten din.

Du bare forlenger skjørene dine. Altså sprekkene blir lengre og lengre. Dette skjer når bordingen utvider seg når den trekker til seg vann.

Et tipr er å legge våte tepper på innsiden. La de ligge så lenge som mulig så trutner sprekkene en del før du legger ut.

Bruk farm som du hadde tenkt for det blir fortrengt når sprekkene går sammen igjen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...