Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Har vært i båten i hele dag nesten, hadde jo plan om sjøsetting på lørdag men nå ser det ut til og bli onsdag :crazy: Dette var fordi det var en innforbi meg som skulle utpå så da går jeg også utpå. Har fått malt ett strøk med bunnstoff og tar ett til imorgen. Jeg har også fått montert manifolden så nå er det bare og fylle olje og vann. Er masse som må gjøres men tror det skal gå bra, pakkboks må monteres, rette opp motor, skru fast motor, montere pumpe, sjekke for lekkasjer... :crazy: Men får det nok til...

 

Tok noen bilder... :

 

kira_med_bunnstoff_2.jpg

 

kira_med_bunnstoff_3.jpg

 

montert_manifold.jpg

Link to post
Share on other sites

Går nok bra dette, Ørjan - også blir båt og motor knallfine. Rene svanen i forhold til den lille andungen du startet med!

 

Holder selv på alt jeg orker, men litt sykdom setter ned mengden mye.

Fikk telefon fra marina om at det var bestilt mobilkran til torsdag og med beskjed om at jeg måtte først ut siden jeg står i veien for alle andre.... :eek:

 

Hadde jo ikke startet engang, men nå er i allefall skroget skrapet og stoffet igjen under vannlinje. Over har jeg vannslipt og skal på med et par strøk lakkmaling - så kan de bare sjøsette for min del. Alt annet kan jeg ta litt senere når form og vær er bedre og luften er mer stabil for lakkeringen av all mahogny/teak.

Innredningsarbeidet får også vente litt med ferdigstillelse.

 

Svarte her på IM`en fra deg også jeg fant jeg ut.. :smiley:

 

 

Pass forøvrig på at du ikke fyller for mye vann innvendig da...den er ikke laget for trykk den veien, og du kan fort gjøre ting verre.

Smør heller inn alle overganger med margarin (som en hulkil) under vannlinjen før sjøsetting (et par kilo bør være nok) - det fungerer som en kule!!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei vikers, du blir "jaget" du også ... :lol:

 

Ja jeg er selv litt imponert over hvor bra Kira har blitt etter hva jeg startet med. Nå er hun litt "shabby" igjenn men når jeg får malt et nytt strøk over alt blir det helt topp! :flag: Men det kan jeg ta når hun er på sjøen.

 

Fyller nok ikke så mye vann i innvendig, men planen var og ha en under mens jeg spyler vann i bordgangene for og se om det "fosser" ut noen plasser, det fosset inn imellom noen bordganger under første sjøsetting, forhåpentligvis slipper jeg det denne gangen :lol: Men vi får se hva det blir tid til da..

 

En annen ting er dollbordet mitt, det har desverre sett sine bedre dager. Fra hytta og bakover er det greit nok men foran der er det rimelig dårlig.. Kommer nok til og lappe det med litt polyester i første omgang, så får jeg eventuelt se om jeg kan få skiftet det til neste år... :smiley:

 

daarlig_dollbord_3.jpg

 

daarlig_dollbord.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke hatt den fremgangen jeg hadde håpet, men det har sine grunner.

Men håper å få tatt endel nå i sommer.

Har plan om å få hjelp til dollebordene/"vadderbordene" da jeg ikke har utstyret til dette selv..

Ellers så er en del av hytteveggene 1. prioritert, så følger ny dørk ute, og innredning

Link to post
Share on other sites

ØRJAN!!!!!!

 

 

Polyester :eek: :eek: :eek:

 

Dette fikser du på 10 minutter!!! Bruk sirkelsagen og kutt rette kanter på skaden. Bruk gråpapir og lag en mal av det stykket som skal settes i, og kutt deretter et stykke av noe billig materiale. Lim det inn med noe vannfast som du har og forsenk skruer med propp på. Da har du et par år på deg for å lage dette epoxylimt i rette materiale.

 

Polyester du..... PØH!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

ØRJAN!!!!!!

 

 

Polyester :eek: :eek: :eek:

 

Dette fikser du på 10 minutter!!! Bruk sirkelsagen og kutt rette kanter på skaden. Bruk gråpapir og lag en mal av det stykket som skal settes i, og kutt deretter et stykke av noe billig materiale. Lim det inn med noe vannfast som du har og forsenk skruer med propp på. Da har du et par år på deg for å lage dette epoxylimt i rette materiale.

 

Polyester du..... PØH!

 

 

Polyester er jo en fin ting... :lol:

 

Men jeg tror det ville vært en grei løsning for ett år.. Da dollbordet er malt gjør det ikke så mye. Vil bare få det tett så det slipper og "regne" inn :lol: Så får jeg heller bytte hele dollbordet til neste år..

Link to post
Share on other sites

Nei nei...gjør nå som jeg sier, gutt! :lol:

 

Men alvorlig talt...dette er fort gjort og koster nesten ikke noe. Skaden er jo ikke så lang, og det er fort gjort å kutte ut et stykke til dette. Lim det inn/gjerne med våtromssparkel eller annet du finner hos din far, så ser det pent ut, er tett og du slipper å dytte grusomme ting i din fine Kira....

 

Våtromssparkel er tross alt 100 ganger bedre en Polyester!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg og faren min jobbet så godt som hele dagen. Vi begynte ved halv fire tiden og kom netopp hjem.. Begynte med og få inn akslingen og rette motoren opp. Etter sliping og filing kunne vi få skyve motoren nok til venstre, så bygget vi opp i høyden til det ble bra. Deretter festet vi flensen til akslingen. Så var det og montere propellelen og roret. Etter det monterte vi eksosrøret, fyllte vann og olje på motoren. Deretter fyrte jeg opp og den startet faktiskt på første forsøk (daua riktignok ut rett etter men.. :lol: ) Så reiv vi hele krybba som båten har stått i. En STOR økt og vi var rimelig trøtte og leie begge to etterpå...

 

Men nå er da Kira klar for vannet (håper jeg :lol: ). Sjøsetter en gang i løpet av morgendagen. Så får vi håpe at det ikke fosser vann inn og at de to pumpene holder unna vannet...

Link to post
Share on other sites

Husk å klin på mengder av margarin i bordgangene under vannlinje, så gjør du deg selv en tjeneste. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Klart jeg er tilstede under sjøsettingen.. :lol:

 

Vikers dette med margarin, skal dette smøres i suene (der bordgangene overlapper hverandre) ? Har klint farm i de sprekkene jeg har funnet.. Hvordan blir det med groe på dette fettet?

Link to post
Share on other sites

Margarinen smøres som en hulkil i overgangene, ja. Trykk dette inn og oppunder så godt det lar seg gjøre.

Margarinen blir først litt grønn, men etterhvert så vaskes det hele bort. Hadde ikke noe mer groe enn ellers på skroget på tidligere båter. Nå har jeg en slettbygd, så da er bare mengder med olje løsningen. Regner med at båten er helt tett iløpet av 1 døgn, men sikker er jeg jo ikke. :eek:

 

Det er jo mulig at det går helt fint uten margarin også, men min erfaring er at det hjelper knallbra med å holde tett til treet trutner - margarinen presses gradvis ut etter som treet trutner.

 

Det er jo deilig å sjøsette uten behov for 2-3 pumper og det å passe på at vannet ikke kommer for høyt etc... - for noe vann kommer garantert. :wink:

 

Jeg har forøvrig kun en manuell membranpumpe til å lense med, så det er best for båten at den holder tett! :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Pøh... Klart den holder tett!

 

Ifjor lenset jeg ut totalt 50-100 liter igjennom hele sesongen, og det var regnvann.

 

 

(Nå har marinaen der jeg står svære pumper, om det skulle bli nødvendig de første minuttene) :sweat::sweat::sweat:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå er Kira på vannet og hun sank ikke! :wink: Begynte idag med og koble til pumpa som står bak. Hadde koblet minus på pluss ledningen dagen før så.. :blush: Når dette var klart sjekket jeg batteriet som var fulladet. Deretter gjorde jeg en siste sjekk rundt omkring i undervannskroget og klinte litt farm her og der. Så var jeg klar for sjøsetting...

 

Hadde litt vonde tanker om at vannet kom til og fosse inn men det gjorde det ikke. Tok en hel time og et kvarter før den første pumpa starta!! :smash: Lå en time ved slippen før jeg startet opp og gikk båten hjem. Nå ligger hun i hjemhavn og truttner.. Imorgen blir det og montere dørker og montere eksosrøret skikkelig!

 

sjoesatt_4.jpg

 

sjoesatt_3.jpg

 

sjoesatt_1.jpg

 

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...