Jump to content

Hilmar II til tjeneste.


At-le

Recommended Posts

Jeg har Astor liggende geografisk i samme område som der Hilmar holder til. En søndag i sommer overhørte jeg en historie om Hilmar:

 

Hilmar var to år gammel og stabbet rundt inne på Gylte sammen med andre båtfolk. En kvinne lå på knærne ombord i ei skøyte og natet dekket. Kvinnen var kanskje noe pedagogisk i sine formuleringer i og med at hun var lærer.

 

Hilmar spør hva kvinnen driver med? Hun svarer at hun nater dekket og forklarer videre hele proedyren.

Hun har malt noe ned mellom bordene og skal til å putte noe garn, slik som moren din bruker når hun strikker, ned mellom bordene. Dette gjør hun for at dekket skal bli tett. Etterpå skal hun dytte noe som ligner på tyggegummi over garnet slik at det blir helt tett.

 

Hilmar titter på kvinnen og sier: Chikafnekkks og stabber videre.

 

2-åringen klarer ikke å si ordet helt rent, og kvinnen klarer knapt å holde latteren.

Dette var Hilmar på en av rundene nede på Gylte og alle båtene som lå der. Siden den gang har kunnskapene rundt båt vært Hilmar sin verden. Han har en lillebror, Eilif som ikke ligger langt etter!!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så meget Hilmar!

Aldri har vel en vimpel vært mer velfortjent enn denne; det viser også på avstemmingen - du har fått mer enn dobbelt så mange stemmer som nestemann på listen!

 

Hilmar kommer nok på nettet senere i dag med rapport fra nattens bergingsoperasjon. Den gutten står på når noen trenger hjelp.

 

Jeg har forstått via Hilmars facebook at noe har foregått, så nå venter jeg i spenning på hans egen oppdatering . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har postet den i den andre tråden med kan legge den inn her:

 

 

Takk alle sammen!

 

Som dere merker så er jeg ganske båtfrelst til å være 16 år, kansje derfor jeg ble kåret?

Første gangen jeg var på sjøen var jeg 14 dager gammel, noe jeg har fulgt opp jevnlig....

 

Faktisk så var jeg på jobb på egenhånd, ligger på oscarsborg på siden av havaristen. Kulde og vannlekasje er grunnen her

Jeg må nok opp med javne mellomrom å sjekke båten i natt.

 

Har jo fått en del glede av den lille koggen som var i ferd med å bli knust av en gravemaskin og motoren jeg fant i skogen.

Jeg har jo hjulpet flere Medlemmer her inne med forskjellige transportoppgaver.

Men uansett så er det jo dette som er gøy synes nå jeg.

jeg har fått oppleve mye i året som var på sjøen: oljevernsaksjoner, grunnstøtinger og sunkede båter.

 

HA ET GODT NYTT BÅTÅR ALLE SAMMEN!

 

Hilsen fra

 

Hilmar 2

 

Fortøyd Oscarsborg Festning.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har vært ganske slapp på posting, lange skoledager og restaurering av bil og moped har tatt min tid :smiley:

Båt har det jo selvsagt blitt! men nå de siste dagene fikk jeg motortrøbbel. og nå har jeg fått noen fine olje og diesel lekasjer så nå er motoren tatt på land. Vasking/maling skal også gjøres. Noen pakninger må byttes og en Oring på dieselpumpa.

 

Motoren har rista så mye at vanlige motorlabber ikke har holdt for den lille yanmaren så de må byttes, men nå har den jo gått kontiurnerlig i nesten 2 år (5 dager til!) og det har jo gått problemfritt hele tiden også.

 

 

 

P3251146.jpg

 

P3251143.jpg

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Du får trimme den litt samtidig, vært kult med en planene Hilmar forbi redningsskøyta :sailing:

 

Da håper jeg Hilmar III blir bygget på et Marex 21 Flexi, eller enda bedre, Joda 7500 skrog.

Blir det Jodaskrog er det fin plass til en Yanmar 222hk under dørken. (samme blokka som min, bare større turbo og ic, og høyere dieseltrykk)

 

Jeg ble forbikjørt av "SAR kapt. Egil Nygård" redningsskøyte med blålys og sirene for et par uker siden, og heiv meg "på hjul", virket som den gikk en tanke fortere enn min.

Fikk bivåne noe som så ut som et søk etter en dykker, de kjørte frem og tilbake i et rutenett utenfor en plass det lå en rib med blått og hvitt flagg.

Vi, og noen flere trålte vi med, men plutselig reiste SAR like fort som den kom.

Hadde jeg hatt VHF så kanskje jeg hadde visst noe mer... Stod ingenting i lokalavisa i hvert fall.

 

Håper du får motoren i orden snart Hilmar, alltid moro å lese om dine tokt i Oslofjorden! :smiley:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

:flag: Takk for en hyggelig helg på Borgen, Hilmar. Samtidig gratulerer med 17-års dagen som var på lørdag. Heretter går du under navnet "Havnefogden"når du kommer og innkrever havneleie. :lol::lol: Fullt hus hele helgen på Borgen betyr at det drives godt i den populære havna utenfor Drøbak.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei, og gratulerer. kanskje vi sees på borgen til uken? Regner med å ankomme tirsdag.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...