Jump to content

Hilmar II til tjeneste.


At-le

Recommended Posts

Jeg har møtt Hilmar ved flere andledninger. Ofte har han en stor arbeidspram (lekter) bak med kran på som han benytter til moringer. Han sveiver rundt med denne uten at jeg har oppdaget han han sliter. Han har en egen teknikk som er få forunt. Ikke lenge siden han tøffet nordover med noen hundre liter med bunkers til et BP-medlem på kveldstid. Strømmene i Drøbaksundet har han lært å utnytte. Det har jo vært hans nærmeste nabo i 16 år.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

en slik kar skulle vi hatt i hver en havn.. ;)

 

Si i fra om du skal til kr.sand da Hilmar, jeg har et tungt moringsoppdrag :)

Alternativet er at jeg plumper uti med tørrdrakten og ruller den på plass selv og fortøyer den der den skal være. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Beklager det er Yanmar og ikke Sabb med håper dere forstår at det har liten betydning.

Det har stor betydning, Sabben som er en relativ saktegående med et voldsom dreimoment i sammenligning til denne yanmaren. Og da i tilegg vribare vinger så blir det enda bedre.

 

Strømmene i Drøbaksundet har han lært å utnytte.

 

Når du er avhengig at strømmen går rett vei blir ting litt feil hvis en prøver å gi inntrykk av at dette er en slepebåt.

 

en slik kar skulle vi hatt i hver en havn.. ;)

Helt enig,

Link to post
Share on other sites

Du har jo rett i det du skriver om begrensningene Allan E.

Men å kalle det et leketøy er vel provoserende både for Hilmar og for dem som ser ham i action.

Dessuten er det jo direkte feil. Det bygger jeg på skildringene av den delen av aktiviteten hans som er skildret her på BP.

 

Men om en ser vekk fra leketøy så er det vel vanskelig å være uenig med deg.

Link to post
Share on other sites

Båten er et kjempefin den, jeg hadde vært stolt som bare det hvis jeg hadde hatt en slik når jeg var 16.

Tenk hvor mye tryggere denne er enn alle de joller som suser frem å tilbake uten hverken mål eller mening.

Jeg håper at denne båten kan inspirere andre til å velge seg andre typer båt enn joller og rib.

Lykke til vidre med båten, Hilmar

Link to post
Share on other sites

Båten er fin den så lenge det er stille. men når det begynner å sjøe begrenser det seg en del. Men jeg har en annen båt som jeg får låne (Malo 20) med mere slepekraft når også trengs. med 6 liters Ford på 120 hester!

Så nå må dere gi dere om at jeg har for lite utstyr.. Alt til Sitt bruk!

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Bravo Hillmar!! Ta igjen! :boxing:

 

Også Redningsselskapet har båter til forskjellig bruk. Den lille båten de har på Mjøsa er ikke særlig egnet i Skagerak i storm, mens de størst havgående enhetene de har ville være overkill å bruke på Mjøsa (eller i Oslo indre havn).

 

Velkommen etter som garantert vinner som årets Båtentusiast og som nytt medlem i klubben for oss andre Båtplassenentusiastvinnere Hilmar! Jeg har et av diplomene mine her på gutte/data-rommet, og et i båten og er utrolig stolt av det. Og entuisiastvimpelen med gullstriper er alltid på plass i "masten" på Trudelutt.

Lars H. :newyearsign:

 

Ps.

Må ta med denne uttalelsen fra Hilmar: "Så nå må dere gi dere om at jeg har for lite utstyr.. Alt til Sitt bruk! "

Tenk litt alle oss gamle "grakaller" (meg selv innkludert), - hvordan står er det med utstyrer vårt? :blush::sweat:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når du er avhengig at strømmen går rett vei blir ting litt feil hvis en prøver å gi inntrykk av at dette er en slepebåt.

Helt enig,

 

Jeg skrev ikke at gutten var avhengig av strømmen i Drøbaksundet. Men at han har lært seg å utnytte strømmen....

Da går alt mye bedre,som man vet.

 

 

Velkommen i klubben, Hilmar. De er en flott representant for gullstripe-klubben. :cheers: (brus)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

gullstripe-klubben

 

Mangler ikke noe på selvtilitten fra den kanten nei....

 

Jeg synes alle som har fått denne vimpelen med striper fortjener den, men å kalle det for en gull klubb er litt grovt!

Det finnes et kor som heter Sølvguttene. Vet dere hvorfor det ikke er et kor (hvertfall kjent) som heter Gullguttene?

Gull er det edleste en kan få, det beste av alt. Å kalle et kor for Gullguttene vil indirekte betyr at dette koret er bedre enn alle andre. Slikt skal vi være veldig forsiktige med. Det kan faktisk i enkelte tilfeller være farlig!

 

Hvis vi skal ha gullstripe klubb på forumet vil jeg være første mann i kobberstripe klubben :discuss:

 

Dagens OT :smiley:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hei Hilmar ! Ikke bry deg deg om litt ymse uttalelser fra enkelte, sånn er det bestandig. Det er kjempeflott at du har så stor interesse for båtlivet.

 

Du har gjort en flott jobb med båten din, og at du hjelper til på sjøen er det bare å ta av seg hatten for. Så fortsett som nå du, og kos deg med ditt !

 

Det er et råttent egg i vært reir!

 

Godt nytt båt år til deg ! :newyearcheers::fireworks1:

:fireworks1:

 

 

 

:newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Artig at ungdommen viser interesse for det maritime, og etter det jeg har sett og forstått er Hilmar definitivt en verdig "vinner" av denne kåringen om så skjer, selv om jeg tror han vil gjøre mindre vesen og oppstyr av dette enn mange andre som befinner seg i de samme farvann som han.

Vet det finnes mange driftige "Hilmar'er" langs hele kysten med pågangsmot og interesse for båt og båtliv!

Sleipner er også en av disse etter det jeg har forstått!

Det er betryggende å vite at disse har gått en god skole fra barnsben av, lært respekt for elementene og egentlig er mer eller mindre fullbefarne båtfolk i tidlig oppvekst. Vurderingsevne, sikkerhet, teknisk innsikt og maritim forståelse inneholder mer enn fjas og dubbeditter for denne kategorien.

 

Her er en annen:

http://www.kvinnheringen.no/innenriks/arti...e?service=print

Link to post
Share on other sites

Det er vel alltid noen som ikke kan akseptere en avstemning, men Hilmar II ser ut til å bli den fortjente vinneren i år.

Som `rogeri` sier er det helt sikkert mange Hilmar`er langs vår kyst, som sikkert får sin mulighet ved neste anledning.

Ønsker Hilmar II et :newyearsign::fireworks3: , da jeg hadde deg som mitt førstevalg. :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er vel alltid noen som ikke kan akseptere en avstemning

 

Hvis du sikter til meg så har du misforstått. Jeg har holdt med Hilmar hele tiden jeg.

Som jeg skrev tidligere i denne tråden håpet jeg også på at han ble vinneren.. :wink:

 

Spesielt liker jeg at han ikke gjør noe stort vesen ut av all den posetive omtalen han får, men holder seg på et normalt nivå. Skulle gjerne kom østover og hilst på både han og flere av dere andre en gang!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...