Jump to content

Hilmar II til tjeneste.


At-le

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Dette kan jeg også bare bekrefte!

 

Ba Hilmar idag å sette meg over fra Drøbak til Sandpollen hvor jeg skulle møte noen gamle bekjente mens jeg selv var båtløs. Har nytet turen og møtte underveis ikke bare smilende fjes i andre båter men til og med 'Odd Fellow' som slakket av på farten og hilste oss på turen over.

 

Tusen Takk, Hilmar!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg hørte i dag hvordan det ble jobbet rundt havaristen på en av VHF-kanalene. Alt forgikk meget proffesjonellt. Jeg stusset over en kjent stemme som stadig var innpå fra en av taubåtene der ute. Hilmar sto ved roret på taubåten Gyltingen og hadde full kontroll både på taubåten og VHF-pratinga. Jeg tror neppe de viste de andre der ute at skippern på Gyltingen var kun 16 år og het Hilmar. Hilmar hadde med seg faren sin som tok de grove takene på dekk. Jeg må legge til at faren til Hilmar er skipperutdannet og vet nok hva som bor i guttungen. Hilmar som den gode båtmann han er brukte vest hele tiden ombord!

 

Når tiden nå nærmer seg til å nominere til Årets Båtentusiast er Hilmar min klare kandidat. Den gutten går utenpå noen og enhver av oss hva sjømannskap gjelder. :flag:

 

Her noen bilder av Hilmar og Gyltingen på havariplassen ved Fagerstrand. :

gyltingen_akter_med_hilmar.jpg

 

Her er Hilmar ( i orange) på plass i styrhuset til taubåten Gyltingen.

 

 

gyltingen_med_hilmar.jpg

 

Her er Hilmar og faren på dekk.

 

hilmar_ved_roret.jpg

Hilmar ved roret.

Godt jobbet, Hilmar! :flag:

Min favoritt til Årets båtentusiast 2008!

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Må jo ha litt større båt med mere volum innimellom vet du. Går greit å kjøre Gyltingen, 14 liters cummins og kran som løfter 1,5 ton.

var innimellom Lenser og trange plasser, Gjelder å holde tunga rett i munn siden den ikke har baugtruster.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Når tiden nå nærmer seg til å nominere til Årets Båtentusiast er Hilmar min klare kandidat. Den gutten går utenpå noen og enhver av oss hva sjømannskap gjelder. :flag:

 

Basert på hva som er skrevet og fortalt her på forumet, så støttes dette forslaget! :flag:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Har du telefonnummeret ditt på gule sider, eller er du en del av redningsflåten? Siden du stadig er på oppdrag...

 

Og så bruker de fleste VHF til å tilkalle hjelp når man havnet i trøbbel. Du har vel VHF tom-ass? :wink:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Re: Lekebåt...

 

En seilbåt på 33 fot med 20 hk ombord er vel ikke mer motorisert enn Hilmar II ... så det har noe med vekt, fortrenging av vann og hvilken fart en ønsker å oppnå...

Hilmar II kan nok dra en 40 foter i 3 knop..... men problemet begynner muligens når vind og bølger begynner å jobbe mot slepet.... vindfang mm kommer inn i bildet her.

Da Hilmar II mest sansynlig er bygd for innaskjærs, så er nok Sabben mer enn nok .... og der jeg ville ikke nølt med å søke hjelp fra Hilmar II .... i kuling hadde jeg vel nølt litt mer,da vi muligens hadde utsatt flere personer for mer fare.

 

Forhold, og bruksområde begrenser ethvert fartøy, og enten det er vår båt eller Hilmar II er ingen av disse untaket for den regelen...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

At en kan trekke 40 tonn på flatt vann uten strøm og vind er greit nok, men hvis en skulle få litt imot av begge disse faktorene så kan det fort gå feil vei. Håper at du er klar over dens begrensninger. Det hadde jo vært veldig trasig for de du eventuelt sleper hvis noe gikk feil, det kan jo hende at de føler seg trygge bak deg.

Så beklager, men så lenge du ikke kan trekke uansett vind og strøm så betrakter jeg båten som et tøft leketøy.

Jeg antar at et motorbytte står svært høyt på ønskelista.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...