Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Hvis den var ment til meg Marwin så foreslår jeg at du leser mitt innlegg en gang til!

 

Jeg har ikke påstått at det er moms på undervisning, men jeg påstår at det på lønn skal betales skatt og arbeidsgiveravgift! Og er det ikke staten som får denne skatten og arbeidsgiveravgiften? Og er ikke det å anse som inntekt for staten? Eller er det feil?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei da Marwin, ække sur!

 

Helt enig med deg i faktaoplysningen, men endrer jo ikke det faktum at du og jeg og de som skal holde kursene sikkert er avhengig av lønn for å (over)leve og da utløses både skatt og arbeidsgiveravgift som jo er inntekt for staten! (utropstegn og ikke spørsmålstegn). Dette er vel også enkle faktaopplysninger? (spørsmålstegn)

 

Så i all enkelhet så medfører undervisning/innføring av obligatorisk båtførerprøve inntekt for staten selv om denne (inntekten for staten) ikke fremkommer som moms, men kun som skatt og arbeidsgiveravgift på lønn.

 

Er vi enige nå? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så i all enkelhet så medfører undervisning/innføring av obligatorisk båtførerprøve inntekt for staten selv om denne (inntekten for staten) ikke fremkommer som moms, men kun som skatt og arbeidsgiveravgift på lønn.

 

Nei men Mouche da. med mindre disse pengene som vil bli brukt på det eventuelle obligatoriske bårførerbeviset i stedet ville bli brukt i utlandet eller syltet ned på en konto i nærmeste sparebank (noe som nok er tilfelle for en meget liten prosent av disse pengene), så ville de jo allikevel gå inn i det store kretsløpet som heter Norge og dermed bli skattet på akkurat samme måte. Dermed ingen ekstra inntekter til staten - bare de samme inntektene fra litt annet hold.

Sånn er det jo bare.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

er det ikke sannsynlig at endel av disse pengene ville gått til båtutstyr fra utenlandske nettbutikker da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jo, til kjøp av gps, elektroniske kart, radar, autopilot, baupropell og automatkaptein som ville gjøre båtlivet til en idiotsikker aktivitet uten muligheter for ulykker!

 

Vel,med mindre noe av elektronikken skulle malfunction da!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Supert at det er stadig flere som ser nytten av å akaffet seg båtførerbevis.

 

Tror ikke du finner mange her inne på baatplassen som ikke ser nytten i å anskaffe seg kunnskaper tilsvarende båtførerprøven - eller helst mer antagelig. :flag:

 

mvh tuffff

 

PS! Gratulerer med lappen chain. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Skal man bli oppfattet seriøst og håpe på gjennomslag og gehør i saker som virkelig betyr noe, er det lite klokt å opptre med Stuttumholdninger og i enhver sammenheng være tverr, og imot alt og alle.

 

Det man oppnår da er at man blir oversett og satt på sidelinja når de virkelig viktige sakene skal avgjøres.

KNBF ville neppe blitt lyttet til i dieselsaken hvis de på forhånd og ved enhver anledning hadde brukt det de hadde av krutt til å protestere mot alt som myndighetene måtte finne på å framlegge.

 

Tenk langsiktig og sørg for å bli oppfattet som en medspiller. Det er alfa og omega for dyktige lobbyister. Så får man heller svelge at ikke alt går ens vei. Vinner man krigen får det heller være at man taper et slag i ny og ne.

 

Myndighetenes forsøk på å temme og regulere et stadig voksende båtmarked er etter min mening et eksempel på en sak som vi ikke skal bruke mye krefter og energi på å bekjempe. Her kommer det endringer i en eller annen form enten vi liker det eller ei. Garantert.

Opptrer vi med klokskap kan vi kanskje håpe på å bli hørt når detaljer skal utformes. Det tjener vi på på både kort og lang sikt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skal man bli oppfattet seriøst og håpe på gjennomslag og gehør i saker som virkelig betyr noe, er det lite klokt å opptre med Stuttumholdninger og i enhver sammenheng være tverr, og imot alt og alle.

 

Ja, det er det jo ikke vanskelig å være enig i, men hva har det med denne saken å gjøre? :eek:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

et eksempel på en sak som vi ikke skal bruke mye krefter og energi på å bekjempe. Her kommer det endringer i en eller annen form enten vi liker det eller ei. Garantert.

 

Tror ikke du har tatt poenget.

 

Vi er alle opptatt av sikkerheten til sjøs, hvordan gjøre denne bedre.

 

Jeg er av den oppfatning at å gjøre dagens leseøvelser obligatorisk ikke er det rette. Vi kan oppnå mer ved å bruke ressursene mer målrettet. Dvs videreutvikle dagens ordning mht opplæring, informasjon, kontroller fra Politiets side mv.

 

Vi skal ikke bekjempe noe som helst, jeg vil bare bruke ressursene på en annen måte. Enkelt :nonod:

 

Ps...sitatet kunne også beskrevet dieselsaken....jeg var mot økning i avgiftene, men er ennå forundret over utfallet i den saken....siste ord er nok ikke sagt i den saken, vent å se :wink:

Link to post
Share on other sites

Inntektene kommer den dagen jeg blir tatt, som ALDRI kommer til å kaste penger ut på et idiotisk sertifikat. :smash:

Sier kansje mer om deg enn om at det evt blir innført båtførerbevis ,tok mitt rett før påske . Kan ikke si jeg angrer på det , lærte faktisk et og annet der . Har vært på sjøen i nærmere 40 år , men ser idag at det kansje ikke er det dummeste som blir innført .Nok rart å se på fjorden om dagen ,om det hjelper å innføre . Tja si det , dem som driter i det det meste av lover å regler driter vel glatt i båtførerbeviset også vil jeg tru .Men ser kystvakta ligger utenfor her i dag å stopper båter,kansje lurt å ha lappen den dagen dem stopper deg når det blir påbud med det .

 

I hjemmehavna mi er det pålagt å ha minimum ansvarforsikkring , kansje dra det litt lenger og innføre påbud med båtførerbevis vis du skal ha plass i havna. Hehe det hadde vært no :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...