Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Men hvorfor driter de i fartsgrensene og opptrer bøllete? er det fordi sjøen er det eneste fristedet som er igjen? I så fall vil kanskje et tvunget båtførerbevis hjelpe, og om man i tillegg kan miste det så har man riset bak speilet som gjør at mange vil skjerpe seg.

 

Det er nok mange som (nesten) holder fartsgrensen med bil kun av risiko for å miste lappen!

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tror ikke de fleste gir f.. lotus. Selvfølgelig er det en del som gir f.. men.. Har omtalt dette tidligere, og min erfaring er at svært mange av båtførerne i indre Oslofjord ikke kjenner til vikeplktsreglene. Dette går stort sett greit så lenge det er moderat trafikk på fjorden, men når trafikken er enorm slik som f.eks på fine søndager midt på sommeren, så er det direkte plagsomt.

 

Jeg har f.eks vært oppe i flere "ekle" situasjoner, der den andre båtføreren har vært en eldre mann med tresnekke.

Link to post
Share on other sites

Eller man kan si, jeg visste jeg hadde vikeplikt, men benyttet med bare ikke av den...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her hadde det vært på sin plass om lotus kunne gi oss en analyse:

 

1. Hvor mange % er båtbøller som gir blaffen?

2. Hvor mange % gjør feil fordi de ikke vet bedre?

3. Hvor mange % tilhører både kategori 1 og kategori 2, og hvor ofte opererer de som bøller?

 

Er bøllene bøller hele tiden eller er de bare bøller noen ganger, og i tilfelle hvordan fordeler bøllefrekvensen seg blandt båtbøllene?

Personlig tror jeg at bøllene bare er bøller 63.4% av tiden, men det kan sikkert lotus finne ut av.

 

Og videre:

 

Hvor mange % av de som gjør feil fordi de ikke vet bedre ville gjort riktig hvis de kjente til hvordan de skulle gjort det?

Hvor mange % av de som er båtbøller blir mindre bøllete hvis de måtte gå et kurs?

 

Risikoanalyse:

 

Hvor mange % av de som gjør feil fordi de ikke vet bedre velger å bli bøller etter å ha fått opplæring og hvordan fordeler dette seg på aldersgrupper og landsdeler?

 

Hva med å lage en slags poll ut av dette?

 

Forslag......:

 

1. Viser du stort sett hensyn når du er på sjøen?

2. Opptrer du av og til bøllete?

Hvis ja på 2.:

2.1 Bøller ikke med vilje?

2.1.1 Bølle med båtførerprøve?

2.1.2 Bølle uten båtførerprøve?

2.2 Bøller fordi du har lyst?

2.2.1 Bøller så ofte du kan (33-100% av tiden)?

2.2.2 Bøller av og til (33-66% av tiden)?

2.2.3 Bøller så sjelden som mulig (0-33% av tiden)?

3. Har båtfører prøve?

4. Har ikke båtførerprøve?

5. Dersom du er bølle uten båtførerprøve, ville du bøllet mindre om du hadde denne?

6. Dersom du er bølle med båtførerprøve, ville du bøllet mindre uten denne?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

quote.gif

 

Fornyelse av førerkort har man gått bort fra for mange år siden. Det er kun i yrkestrafikk/personbefordring man praktiserer dette. Forslaget ditt vil medføre et tidsbegrenset båtførerbevis, og det tror jeg ikke vi ønsker. Du sier egentlig at dagens førerkort må fornyes om feks 10 eller 20 år. Eller vil du at de som har tatt båtførerbeviset skal inn på nytt ,men skal ikke gjelde nye båtførerbevis?

 

Neida, det sier bare noe om prøven slik den fungerer idag. Den er tydligvis for enkel. Om vi nå først skal innføre båtførerbevis så bør det bli en ny vanskeligere prøve slik at vi får opp strykprosenten. Vi må også ha en praktisk prøve slik som for førerkortet og også innføre legeerklæring på lik linje med førerkortet for de over en viss alder. Selv om man kan teorien er det dermed ikke sagt at en klarer og overføre dette til praktisk ferdighet.

 

Alternativet er etter mitt syn å droppe hele greia og la det skure å gå slik som idag, det er den beste løsningen for alle. :flag:

 

Jeg kjenner flere seilere som har hatt båt i et 20 talls år og også båtførerprøven fortsatt ikke har den ringeste anelse om vikeplitreglene når seilbåter møter hverandre, :wink:

 

Dessuten er det kommet opp ny staker med andre fargekoder en det som var på 70 og 80 tallet, den gamle båtførerprøven er derfor foreldet.

 

Det positive med innføring av båtførerprøven er at staten for ekstra inntekter som de kan bruke på kollektiv transport og styrking av eldreomsorgen. Det kan være nyttig for den gjevne sjømann på sikt. :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt hvilke inntekter staten skal få av båtførerprøven. Kursing og prøvetaking foregår jo hos private bedrifter.

 

Staten tjener penger på førerkortet, klart det må bli en form for offentlig eksamen. For ikke å snakke om viktigheten av et offentlig stempel i et slikt viktig dokument. :yesnod:

 

Må være likt over hele landet,må vite :wink:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt hvilke inntekter staten skal få av båtførerprøven. Kursing og prøvetaking foregår jo hos private bedrifter.

 

Da skal jeg hjelpe deg litt:

 

Tror du at kursholderne vil ha lønn? Hvis ja så betyr det skatt på inntekt og arbeidsgiveravgift!

 

Tror du at huseier vil ha leieinntekt? Hvis ja så betyr vel det moms på utleie? Og eventuell skatt på overskudd?

 

Betales det moms på noe av undervisningsmaterialet? Bøker holdes utenom, men papir og blyant og hva vet jeg.

 

Eller tar jeg feil?

 

Forøvrig er det åpenbart at på basis av statistikken som Lotus henviser til så vil man oppnå størst, og umiddelbar, effekt av å forby alt fiske fra små fiskebåter! Kanskje det er løsningen?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

.....Betales det moms på noe av undervisningsmaterialet? Bøker holdes utenom, men papir og blyant og hva vet jeg.

Undervisning er unntatt moms.

Eller tar jeg feil?

 

Forøvrig er det åpenbart at på basis av statistikken som Lotus henviser til så vil man oppnå størst, og umiddelbar, effekt av å forby alt fiske fra små fiskebåter! Kanskje det er løsningen?

Ser vi 3-4 mann oppreist i en liten båt, så er det tyske fisketurister (her oppe!). Iflg. nyhetsbildet er det mange redningsaksjoner etter dem også... Skal vi forby dem kanskje??

:sailing:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...