Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

quote.gif
Det kan vel ikke være nødvendig at en 70-åring med 65 års erfaring på sjøen,

som drar ut med båten sin for å dra noen fisk og kanskje har en gammel 30 hester på hekken,

skal avlegge båtførerbevis?


Det riktig det Roaldbj, på lik linje med en 40 åring som har 35 års erfaring. Eller en 30 åring med 25 års erfaring. Eller
en 20 åring med 15 års erfaring. Hvor går grensen for erfaring?. Vi har flittige skippere i den yngre garde, som har
en genuin int for sjøliv. Har vært med foreldrene gjennom mange år. De har nå LOVLIG blitt skippere, men en ny lov
stopper de. Og de er superivrige, er kanskje ute med sin båt nesten hver dag gjennom en sesong. Hva med de?.
Jeg mener enten eller. Enten for vi ha obligatorisk båtførerbevis for alle, ellers for de gjelde de som fyller 16 det året det blir gjennomført.

Jeg setter dette på spissen, men antal år på sjøen er ikke det samme som kompetanse.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å bruke Lotus sine treffende replikker under ,,Uvettige båtførere,, igjen, hvor han beskriver uerfarene båtførere uten båtførerbevis.

Jeg beskriver ikke uerfarne båtførere uten båtførerbevis. I innlegget du referer til prater vi om bøller. Jeg beskriver bøller generelt og at man skal si i fra hvis man blir plaget av bøller. Hvorfor legger du ord i munnen på meg som jeg ikke har sagt? Er det med vilje? Det kaller jeg bøllete.

 

Lotus

PS: Og så må du huske på at når du siterer, siterer du ikke hele innlegget. Derfor har du fått den gule, store varselplakaten. Da er det meningen at du skal editere innlegget ditt og fjerne både varselet og rette på siteringsfeilen din.

Link to post
Share on other sites

Vil legge til, både jr og jrine ble kjørt over av 65 åring mens de var ute og rodde. Jr fikk baugen til den andre båten i

hodet. Båten kantret. AMK-sentralen ble tilkalt av en hyttenabo. Full utrykning, Politet synes saken var så alvorlig at de

"kjørte" saken. Båteier hadde verken reg av båt, eller forsikring. Dette ble dyrbart for vedkommende.

Begge havnet på sykehuset med lettere skader.

 

Politiet var ikke nådige. Vi har alle et ansvar for å inneha den nødvendige kompetanse for å være på sjøen.

 

Ulykken her skyldes uoppmerksomhet, om det hadde vært ungått med båtførerbevis, det vet jeg ikke. Men føreren

var oppriktig lei seg, å har fått ett maretitt for livet. Våre barn har hatt en lang vei tilbake. Derfor kjøpte jeg en båt til hver av de. Jr bryter da reglen, da han som 15 åring har 10 hk på jolle. Men etter denne opplevelsen er han meget forsiktig.

TIlhører omtrent "snekkegjengen". Men leser om "livet til sjøs". For de ble frarøvet mye av gleden til å være på vannet.

 

Nå er jeg ansvarlig for hans lov-brudd, men dette er et ledd i få båtgleden tilbake som "skipper".

 

Derfor er jeg meget opptatt av nautisk kompetanse med eller uten båtførerbevis. Se de som er genuint int i sjølivet, de tilærer seg dette uansett. Men er "lappen" det som skal til, ja da er jeg for obligatorisk sertifikat.

 

Sjøen skal være et fristed for oss alle som skal være trygt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bet meg merke i denne setningen din:

 

Er ikke sikker på at det dreier seg om uvettig adferd men heller mangel på kunnskap.

 

Så alle bøller er egentlig snille og greie men veldig uvitende......

 

Aha, så det er derfor du mener at de må påtvinges et obligatorisk båtførerbevis?

Men hva med et obligatorisk kurs i folkeskikk da? 10 studiekvelder og 3000 kroner?

Kan ikke staten pålegge alle førere av båt et slikt kurs på samme måte som du vil at staten skal pålegge alle førere å ha båtførerbevis?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hva med et obligatorisk kurs i folkeskikk da? 10 studiekvelder og 3000 kroner?

Kan ikke staten pålegge alle førere av båt et slikt kurs på samme måte som du vil at staten skal pålegge alle førere å ha båtførerbevis?

Nei ikke alle førere av båt... Alle Norges innbyggere :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har registrert at det finnes en del motstand mot obligatorisk båtførerbevis. Etter å ha solgt båten, og den nye er tydeligvis forsinket, fikk jeg store abstinenser av å være "båtløs". Brukte derfor 3 kvelder på å lese igjennom pensum til båtførerprøven og gikk opp til prøven i går med bestått. Selv om jeg har bedrevet båtliv i over 20 år, må jeg si jeg lærte mye av denne gjennomgangen, og kan pr dags dato si at jeg kjenner til alle regler, merker, lanterne og signalføring, noe som ikke var tilfelle før. Enkelt og billig var det også, lastet ned pensum fra nett for 99,- kr, og betalte 525,- kr for å ta prøven på ett testsenter.

Er nok redd for at mye av motstanden med å gjøre dette beviset obligatorisk skyldes frykt for å ikke bestå, noe som igjen er bekymringsverdig.

Redigert av oroeltoro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Blir det obligatorisk båtførerbevis noe jeg tror og håper det ikke blir så bør det gjelde alle. Også de som har båtførerbevis fra før. Da må det legges opp skikkelig. Er overbevist om at de som tok prøven 20 år tilbake ikke husker mye dersom de ikke har praktisert det.

:flag:Alle mann på skolebenken.


Nå må du ha tunga rett i munnen , Contraband. Fornyelse av førerkort har man gått bort fra for mange år siden. Det er kun i yrkestrafikk/personbefordring man praktiserer dette. Forslaget ditt vil medføre et tidsbegrenset båtførerbevis, og det tror jeg ikke vi ønsker. Du sier egentlig at dagens førerkort må fornyes om feks 10 eller 20 år. Eller vil du at de som har tatt båtførerbeviset skal inn på nytt ,men skal ikke gjelde nye båtførerbevis?
Link to post
Share on other sites

Er nok redd for at mye av motstanden med å gjøre dette beviset obligatorisk skyldes frykt for å ikke bestå, noe som igjen er bekymringsverdig.

 

Jeg er mere redd for at du ikke har fulgt særlig mye med i dennne debatten her på baaplassen.no :sailing:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg beskriver ikke uerfarne båtførere uten båtførerbevis. I innlegget du referer til prater vi om bøller. Jeg beskriver bøller generelt og at man skal si i fra hvis man blir plaget av bøller. Hvorfor legger du ord i munnen på meg som jeg ikke har sagt? Er det med vilje? Det kaller jeg bøllete.

Lotus
PS: Og så må du huske på at når du siterer, siterer du ikke hele innlegget. Derfor har du fått den gule, store varselplakaten. Da er det meningen at du skal editere innlegget ditt og fjerne både varselet og rette på siteringsfeilen din.


Det blir jo så mye sitering at ingen gidder å lese? Jeg synes du tar munnen vel full når båteiere blir benevt som båtbøller. Forklar forskjellen på en uvitende båtfører som ikke overholder vikeplikten og en båttbølle som gjør det samme. Kan vi se en liten mangel på empati og menneskekunnskap her.
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Forskjellen på deg og meg er tydeligvis at du tror alle bøllene egentlig er snille og greie, men veldig uvitende, men jeg tror at bøllene rett og slett bare er bøllete. De vet fartsgrensen, de kan vikeplikt fra høyre, men de driter i det.


Det var ikke det jeg spurte om... Siden du oppfordrer til å ta saken i egne hender bør du kunne gi oss en forklaring på hva forskjellen på en båtbølle som bryter sjøveisreglene og uvitende båtførere som gjør det samme .


Den stilen/synet du forfekter er ikke med på å lage et trivelig trafikkbilde på sjøen. Tver imot. Jeg oppforder heller til overbærenhet og hensynfull adferd.

Mitt håp er at båtførere med båtførerbevis går foran som et godt eksempel og ikke motsatt

www.(-- reference to evil site removed --)
Link to post
Share on other sites

Til Havgapet:

 

Her hadde det vært på sin plass om lotus kunne gi oss en analyse:

 

1. Hvor mange % er båtbøller som gir blaffen?

2. Hvor mange % gjør feil fordi de ikke vet bedre?

3. Hvor mange % tilhører både kategori 1 og kategori 2, og hvor ofte opererer de som bøller?

 

Er bøllene bøller hele tiden eller er de bare bøller noen ganger, og i tilfelle hvordan fordeler bøllefrekvensen seg blandt båtbøllene?

Personlig tror jeg at bøllene bare er bøller 63.4% av tiden, men det kan sikkert lotus finne ut av.

 

Og videre:

 

Hvor mange % av de som gjør feil fordi de ikke vet bedre ville gjort riktig hvis de kjente til hvordan de skulle gjort det?

Hvor mange % av de som er båtbøller blir mindre bøllete hvis de måtte gå et kurs?

 

Risikoanalyse:

 

Hvor mange % av de som gjør feil fordi de ikke vet bedre velger å bli bøller etter å ha fått opplæring og hvordan fordeler dette seg på aldersgrupper og landsdeler?

 

Det er mye man kan lure på ....

Link to post
Share on other sites

Mener du alvorlig at selv om jeg har båtførerbevis så skal jeg ikke kunne snakke til en bølle eller en uvitende tulling?

 

Hvis ingen sier i fra betyr det jo bare at bøllene kan bølle til krampa tar dem uten tilsnakk, mens de uvitende aldri får beskjed om at det de gjør er feil.

 

Jeg vil påstå at når jeg snakker til disse folkene, er det faktisk å gå foran med et godt eksempel.

 

Synspunkter/kommentarer?

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse.

Jeg mener at de aller, aller fleste båtførere uten lappen vet at de har vikeplikt fra høyre.

Samtidig skal man være bra dum for ikke å skjønne at fartsgrensen er 5 knop når det står med store bokstaver på et gult stort skilt: Fartsgrense 5 knop!

 

Man skal være bra dum om man ikke skjønner disse 2 reglene. Riktignok gjorde HVPU-reformen sitt til at noen slapp ut sammen med alle oss andre, men ja, flesteparten er bøller fordi de er bøller og ikke fordi de er usannsynlig dumme. Der har jeg og Havgapet totalt forskjellig oppfatning.

 

Vil du ha en prosentsats? 99% Minst!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Mener du alvorlig at selv om jeg har båtførerbevis så skal jeg ikke kunne snakke til en bølle eller en uvitende tulling?

Hvis ingen sier i fra betyr det jo bare at bøllene kan bølle til krampa tar dem uten tilsnakk, mens de uvitende aldri får beskjed om at det de gjør er feil.

Jeg vil påstå at når jeg snakker til disse folkene, er det faktisk å gå foran med et godt eksempel.

Synspunkter/kommentarer?


Lotus, du roper jo på mer politi og båtføreropplæring med dine utsagn. Hvis det er bøller du snakker med, kan du risikere 2 tette og ei badehette for å opptre som kystvakt/politi.. Snakker du til de uvitende kan du bli betraktet som arrogant og belærende ....hehe

Hva er værst?
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei Lasse.
Jeg mener at de aller, aller fleste båtførere uten lappen vet at de har vikeplikt fra høyre.
Samtidig skal man være bra dum for ikke å skjønne at fartsgrensen er 5 knop når det står med store bokstaver på et gult stort skilt: Fartsgrense 5 knop!

Man skal være bra dum om man ikke skjønner disse 2 reglene. Riktignok gjorde HVPU-reformen sitt til at noen slapp ut sammen med alle oss andre, men ja, flesteparten er bøller fordi de er bøller og ikke fordi de er usannsynlig dumme. Der har jeg og Havgapet totalt forskjellig oppfatning.

Vil du ha en prosentsats? 99% Minst!


Det er en ting du overser igjen ,Lotus. Alle kan lese et 5 tallet eller fem knop men de vet ikke betydningen. Er det 50 kmt eller 5 kmt ?
Link to post
Share on other sites

(-- reference to evil site removed --) - det sies, med krav på pålitelighet, at det finnes siteringsregler på dette forumet (?). Det synes også som om dette blir stadig nevnt, uten at det nødvendigvis har den ønskede effekt, hvilket kanskje kan indikere at vi alle har behov for å friske opp våre kunnskaper? Dette kan også muligens indikere at selv om man har tatt båtførerprøven på 60/70-tallet så burde også disse avlegge prøven hvis, dersom og i fall denne prøven blir obligatorisk?

 

Jeg bare spør, ditt kall er tydeligvis å svare! :crazy:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...