Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Jeg kjenner han som kjører politibåten her i Mandal. De har budsjett som ikke holder en tur ut elvemunningen engang....

 

helt unødvendig å ta politibåten ut av elva. Er jo nok råkjøring innenfor 100 m fra politibåten til å holde liv i 10 byråkrater bare med bøter om man hadde håndhevet regelverket.

Link to post
Share on other sites

Synes det er helt riktig å innføre dette ved siden av å øke politiets synlighet på fjorden. Det er altfor mye uvettug adferd på sjøen som setter seg selv og andre liv i fare - i det minste gjøre det utrivelig å ferdes med båt.
Hvorfor ikke starte med politiets synlighet da for å se om ikke det gir resultater.

 

Vi har faktisk en del lover og regler allerede som de kan starte å håndheve.

Men det koster penger allerede i dag. Og jeg tror ikke det koster mindre om det blir Obligatorisk båtførerbevis.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Bare for å presisere: Det er ikke et obligatorisk kurs i folkeskikk som er tenkt utført. Det er et obligatorisk kurs som i all hovedsak dreier seg om navigering og sjømerker.

 

Med andre ord må man anta at færre kjører på grunn etter et slikt obligatorisk kurs, men på den annen side er antallet skader som følge av kollisjoner og grunnstøtinger veldig, veldig lavt. Derfor koster båtforsikringen din bare en brøkdel av bilforsikringen din.

Link to post
Share on other sites

Lotus: Men så flott da. Ingen vits i å tvangsinnføre noe som folk gjør frivillig, er det vel?

 

Vi må få med oss alle de sære båtfolkene også og gi dem en båførertopplæring. Her i Norge har vi mange prinsipper . Et av dem er alle eller ingen, selv om det er et uttrykk som blir mer og mer utvannet.. Jeg fortrekker alle istedenfor den halvhjertede løsningen din Lotus.

 

 

 

.

Link to post
Share on other sites

Derfor koster båtforsikringen din bare en brøkdel av bilforsikringen din.

Min båt koster ny moderate 400.000, mens min bil kostet ny 550.000. Med kaskoforsikring på begge i samme selskap er forsikringen etter rabatter og bonus likevel DYREST på båten. På båten får jeg avslag på premien pga båtførerbevis, secure-merking, havneanlegg med felles vaktordning samt alarm og sporingssystem i båten. I bilen har jeg noe lignende men samtidig 75 % bonus som gjør at bilforsikringen årlig koster ca 2/3 av båtforsikringen.

 

Så til noe jeg ifm med opplæring synes er MEGET oppløftende. Her i Trondheim i dag er det et stort opplegg for 7.klassingene der de har en noe forsenet skoledag (13:00 - 19:00) nede i havneområdet med kunnskapskonkurranser om båtliv/sjøliv og sikkerhet/sjøvett med innlagte praktiske prøver med roing og motorhåndtering - HURRA, slike tiltak er flotte! Likevel, selv blant de som går gjennom noe slikt (både unge og voksne) vil det alltid være noen (få) tullinger som skal tøffe seg og/eller som gir litt blaffen i regler og sikkerhetsforanstaltninger. Disse medfører at vi må ha et visst fungerende kontrollsystem (politi på sjøen) og straffereaksjoner som man kan sette i verk. Bøter er forsåvidt en ting, men jeg har litt sansen for at man nå kanskje får et "båtførerkort" man kan inndra også.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bøter er forsåvidt en ting, men jeg har litt sansen for at man nå kanskje får et "båtførerkort" man kan inndra også.

Jeg har også sansen for det, men det sier jo utvalget nei til. Samtidig er det jo slik at sjansen for å bli stoppet om man kjører som et svin er mikroskopisk.

Link to post
Share on other sites

Vi må få med oss alle de sære båtfolkene også og gi dem en båførertopplæring.

Selv om disse særingene som du kaller dem kanskje er de beste skipperne som finnes?

 

 

Jeg fortrekker alle istedenfor den halvhjertede løsningen din Lotus.

Nå er det ikke min løsning, men det er dagens løsning. Og for alt vi vet kan dagens løsning fortsette lenge. Den ser jo ut til å fungere bedre og bedre år for år.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er mange argumenter som både taler til fordel for og bakdeler ved obligatorisk båtførerbevis.

 

Mange av argumentene som taler for obligatorisk opplæring bygger etter mitt skjønn i hovedsak på prinsipper utviklet gjennom QA eller kvalitetssikringssytemer, jfr frav til kvalitetssikring i 1.1.06 versjonen av arbeidsmiljøloven.

 

Synspunkter mot obligatorisk opplæring bygger bl.a. på analyser av de faktiske ulykkestallene,

 

- hvor det synes å fremkomme at en betydelig økning av fritidsflåten ikke har resultert i tilsvarende økning av ulykker til sjøss

 

- hvor de tema som tenkes å bli inkludert i den obligatoriske opplæringen ikke synes aktuell i forhold til årsakene til de mest alvorlige skadene til sjøss i fritidsbåter.

 

Det finnes sikkert atskillig flere argumenter på begge "sider".

 

Jeg undrer litt på hva som driver denne debatten fremover:

 

1. Er det utslag av debattiver på BP?

 

2. Er det resultat av svært forskjellig erfaring med fritidsbåt (mengdetrening, fra noen få timer i året til flere tusen brukstimer i året)

 

3. Er det resultat av alder og antall år man har ført båt?

 

4. Beror det på i hvilken landsdel man bor?

 

5. Har det tilknytning til generell politisk oppfatning av personlig frihet og sosialt ansvar?

 

6. Andre momenter?

 

Jeg ser at dagens opplæring til båtførerbevis ikke tar særlig hensyn til de som har lese- og skrivevansker, eller som har vansker med å forstå "uhyre små" nyanseforskjeller i det norske skriftlige språket (flerkulturelle båtførere), eller som har liten interesse for tekniske spørsmål.

 

Men det må vel være mulig for oss på BP å komme med konstruktive innslag om hensyn som bør ivaretas dersom det blir obligatorisk opplæring.

 

Jeg taler ikke her min egen sak, jeg fikk mitt bevis i 1972, men jeg er opptatt av at beviset skal bli "relevant" forf føring av fritidsbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg taler ikke her min egen sak, jeg fikk mitt bevis i 1972,
Ikke jeg heller. Jeg fikk mitt i 1990-

Ellers hadde det vært artig å få svar på spørsmålene dine...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Morsomt om de spørsmålene blir besvart, i såfall får alle de som elsker nye lover og forskrifter muligens en liten tankevekker og forhåpentligvis bedre tanker underveis

 

Jeg mistenker at det kan være noen som ikke har fått med seg endringene i båtlivet de senere årene. Et båtførerbevis sikrer at båtførere har et minimum av kunnskaper om lover og regler på sjøen, navigasjon, sjømerker og at de kan lese og forstå et sjøkart. En båtfører er underlagt de samme reglene uansett om førervbeviset er på plass eller ei. Derfor er det så vansklig å forstår at det kan være så negativt at man stiller like krav til båtførere og at alle kjenner og kan praktisere et felles regelverk.

 

Er det forresten noen som vet et annet ord for planløst , forvirring, uordnet, virvar...?

 

PS de som ser et båtførererbevis som en inngrepen i egen frihet må ha misforstått. De som tror at et båtførererbevis handler om nye lover og regler har også misforstått .

 

Så vidt jeg vet er ingenting avgjort vedr båtførerbevis ,så dere som liker å ha det som det alltid har vært og er negativ til allt nytt, får leve i håpet.

 

Jeg er av en annen oppfatning og ser på nyskapende tiltak som positivt, hvis verden ( båtlivet) skal gå videre.

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som vet et annet ord for planløst , forvirring, uordnet, virvar...?

 

Vel, regner vel med at du sikter til ordet anarki, men en rask kikk i hva/hvor ordet betyr/kommer fra sier noe helt annet! Men det visste du vel?

 

Anarkisme er en politisk og filosofisk bevegelse som går inn for å fjerne, eller i stor grad minske, alle former for maktstrukturer. Begrepet blir ofte brukt nedsettende om tilstander preget av lovløshet, uregjerlighet eller kaos. Disse koblingene blir avvist av tilhengere av anarkismen. Anarki betyr ikke uten styring, men er en tilstand hvor folk lever i samfunn og styrer seg selv, uten hierarkisk organisasjon, politisk, administrativt og økonomisk. Følgelig er anarki slike former for styring som er basert på horisontal organisering.

 

Ordet anarkisme kommer fra gresk, «anarkhos» som betyr «uten hersker» eller «uten autoritet».

 

Du skjønner det gapet, at selv om du ikke tror det, så kan man kanskje litt om noe, selv om man ikke kan dokumentere disse kunnskapene utover det berømmelig lånekortet på biblioteket!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

PS de som ser et båtførererbevis som en inngrepen i egen frihet må ha misforstått. De som tror at et båtførererbevis handler om nye lover og regler har også misforstått .

 

Så vidt jeg vet er ingenting avgjort vedr båtførerbevis ,så dere som liker å ha det som det alltid har vært og er negativ til allt nytt, får leve i håpet.

 

Jeg er av en annen oppfatning og ser på nyskapende tiltak som positivt, hvis verden ( båtlivet) skal gå videre.

 

Du rører jo, havgapet :eek:

Et obligatorisk båtførerbevis handler nettopp om nye lover og regler.

Vi som er mot obligatorisk båtførerbevis er slett ingen unison gruppe som er negative til alt nytt.

Nyskapende tiltak er ikke nødvendigvis positivt dersom tiltaket viser seg å være feil. Og verden vil dermed ikke automatisk gå videre dersom det blir innført.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Du skjønner det gapet, at selv om du ikke tror det, så kan man kanskje litt om noe, selv om man ikke kan dokumentere disse kunnskapene utover det berømmelig lånekortet på biblioteket!

 

Hehehe raske på labben gitt. Mouche , gåten min var kaos.

Link to post
Share on other sites

Havgapet et enkelt ja/nei- spørsmål:

 

Vil innføring av obligatorisk båtførerbevis medføre noen endringer av lover og regler for hvordan du skal seile båten på sjøen?

 

Skjønner ikke helt hvor du får dette kaoset (= anarki?) du mener skal komme eller er det det allerede? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Vil innføring av obligatorisk båtførerbevis medføre noen endringer av lover og regler for hvordan du skal seile båten på sjøen?

 

Hvis du tror svaret på for eller mot båtførerbevis ligger i spørsmålet, tror jeg du tar feil. Det handler ikke om endringer i sjøveisreglene, men heller om en korrekt praktiseringen av disse.

 

 

Noen steder kan det være kaos. Dette begrunner jeg i at en andel båtførere ikke kjenner til fartsgrenser, sjømerker ,vikeplikter, seilingleder og god adferd på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er ingenting avgjort vedr båtførerbevis ,så dere som liker å ha det som det alltid har vært og er negativ til allt nytt, får leve i håpet.

 

Jeg er av en annen oppfatning og ser på nyskapende tiltak som positivt, hvis verden ( båtlivet) skal gå videre.

 

Det er riktig men med små modifikasjoner, nyskapende tiltak er kun positivt dersom det forbedrer og har er nødvendig med rot i virkeligheten. I dette tilfellet og som Lotus nevner, er det ikke rot i virkligheten og folk fornekter da nye regler som gjør livet surt for den gjevne mann. Da blir det anarki og det er det siste vi ønsker på sjøen.

 

 

 

Hvis du tror svaret på for eller mot båtførerbevis ligger i spørsmålet, tror jeg du tar feil. Det handler ikke om endringer i sjøveisreglene, men heller om en korrekt praktiseringen av disse.

Noen steder kan det være kaos. Dette begrunner jeg i at en andel båtførere ikke kjenner til fartsgrenser, sjømerker ,vikeplikter, seilingleder og god adferd på sjøen.

 

Holdnings kampanjer gjør nytten og er meget mye bedre enn lovpålakte ting. Dessuten hvordan skal lovens korte arm håndheve båtførerprøven ?? de har ikke engang midler idag

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Dessuten hvordan skal lovens korte arm håndheve båtførerprøven ?? de har ikke engang midler idag

 

Å, da innføres det bare en årsavgit som skal dekke dette, men som går til andre ting i stedet. Så blir det ikke bedre alikevel, er det ikke slik det fungerer :wink:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei Mons.
Jeg har virkelig sans for handlemåten din. Noen båtførere tar seg til rette, gir fanden og aner kanskje ikke engang hvordan de skal vike. Hvis ingen sier i fra, enten muntlig eller ved handling, betyr det jo bare at slike båtførere kan drive på som de vil. Det de gjør aksepterer man jo hver gang. Det fører jo bare til at de alltid gjør det som passer dem. Deres handling får ingen konsekvenser for dem.
Nei. Hvis alle som utsettes for båtbøller sier i fra med passende munnbruk eller handling hver eneste gang, så skjønner bøllene kanskje at de bør begynne å vise litt hensyn og følge almenne sjøveisregler og allmen høflighet. Hvis ikke kan det få konsekvenser. Konsekvensen er at de får kjeft over alt. Da skal nesa være velgidg høyt i sky og huden veldig tykk for at man fortsetter som før. Selvfølgelig skal ikke din tilbakemelding lage farlige situasjoner.

Hvorfor tror man egentlig slike bøller oppfører seg ordentlig med politibåten i nærheten? Nettopp. Handlingen får konsekvenser.


Lotus


Tillater meg å bruke Lotus sine treffende replikker under ,,Uvettige båtførere,, igjen, hvor han beskriver uerfarene båtførere uten båtførerbevis.
Er ikke sikker på at det dreier seg om uvettig adferd men heller mangel på kunnskap.

Nå stiller noen spørsmål om nytten av et båtførerebevis, siden myndighetene ikke har ressurser til å kontrollere skjærgården.

Hvorfor bruke hele sin kreative fantasi til å se begrensningene? Ikke heng med hodene men se fremover og ta dette som en utfordring . Eller er alle båteiere sidrompa og trauste?
Link to post
Share on other sites

Blir det obligatorisk båtførerbevis noe jeg tror og håper det ikke blir så bør det gjelde alle. Også de som har båtførerbevis fra før. Da må det legges opp skikkelig. Er overbevist om at de som tok prøven 20 år tilbake ikke husker mye dersom de ikke har praktisert det.

 

:flag:Alle mann på skolebenken.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...