Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Ja, det finnes argumenter mot obligatorisk båtførerbevis. Hvis du leser litt i denne strengen, vil du oppdage dem.

 

Ja, alle som fører båt bør ha kunnskap om sjøen, men har du tenkt på at det finnes mange muligheter for kunnskap annet enn obligatorisk båtførerbevis? Vi har jo ikke obligatorisk båtførerbevis i dag, men båtførerne er ikke kunnskapsløse av den grunn.

 

Fjoråret hadde f.eks det laveste antallet forsikringsskader på 10 år og antallet drukninger var også det laveste på 10 år.

Dette er svært gledelig. Nå er det å håpe at 2007-sesongen blir enda bedre enn fjoråret.

Link to post
Share on other sites

Obligatorisk

 

Dette sier utvalget sjøfartsdirektoratet har nedsatt for å se på saken.

 

 

Et båtførerbevis kunne bli en god inntekstkilde for Redningsselskapet. , slik at pengene Lotus bekymrer seg over, kunne tilbakeføres til båteierene gjennom en bedre sjøassistanse.

Dette klinger nok dårlig i Lotus sine ører. Forstår jeg Lotus rett ønsker han å finasieres NSSR ved statlige penger, gjestehavnene av kommunale penger. og båteierene skal opplyses av statlige midler . Og det skulle ikke forundre meg om han ville avskaffe skatten også.

 

Vi driver ikke slik i 2007. Opplæring og kunnskap er ofte svaret på å lykkes.

 

http://www.bt.no/innenriks/article288208.ece

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et båtførerbevis kunne bli en god inntekstkilde for Redningsselskapet.

Aha. Der kom endelig katta ut av sekken.

En god inntekskilde for Redningsselskapet.

Smak litt på den dere. Har du en god smak i munnen nå?

 

2006 har vært et gledens år med det laveste antallet druknede på 10 år. Ja kanskje enda flere år , men statistikken fra Norsk Forkehjelp går bare 10 år tilbake. Antallet forsikringsskader har gått ned og var det laveste på 10 år samtidig som antallet fritidsbåter har gått rett til himmels de siste 10 år.

 

Som sagt en fantastisk gledelig utvikling som vi selvfølgelig har som mål å få enda gledeligere for 2007.

Og så kommer Havgapet da. Han vil at båtførerbeviset skal være obligatorisk, men kan ikke lenger kreve det på grunnlag av drukninger og skader. Så hvilken annen lyd har pipa fått? Jo, fyren vil innføre obligatorisk båtførersertifikat fordi det kan bli en fin inntekstkilde til Redningsselskapet.

 

Ikke le, det er faktisk mange som tenker slik, men tanken blir ikke mindre tragisk av den grunn.

Det får holde med båtregisteret i regi av Redningsselskapet synes nå jeg.

Link to post
Share on other sites

PS jeg bekymrer meg overhodet ikke over økonomien ved et obligatorisk båtførerbevis og NSSR. Ser ikke det som noe problem at NSSR får inntekten. Man får en obligatorisk båtføreropplæring og en styrket sjøredning .

 

Alternativet er ingen opplæring og dårligere sjøredning . Hvem taper på det?

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er veldig bra at antall drukningsulykker går ned, men det er ingen grunn til å si at da holder det med forfebyggende sikkerhetstiltak på sjøen. Nedgangen er kanskje et tegn på at påbudet om flyteutstyr ombord i småbåter med påfølgende kontroller og gebyrer har en positiv effekt, og da er det viktig å bygge videre på dette. :wink:

 

Obligatorisk båtførerbevis vil ikke stoppe idiotene, de stopper kun seg selv, men det er ganske mange som vil ha utbytte av litt bedre teoretisk grunnlag. Frivillig opplæring betyr at man er mer motivert, og det er bra for dem som tar et frivillig kurs. En obligatorisk prøve betyr bl.a. at myndighetene tar dette seriøst, og det kan også ha en motiverende effekt. Det legger også lista for et minimumskrav om hva som er påkrevet av ferdigheter.

 

Kostnadene kan virke voldsomme, men en stor del av dette er en engangskostnad som kommer ved innføringen av ordningen og kan avskrives over mange år. Om båtførerbeviset kostet deg 2000 kr for bøker, kurs og prøve så kan du egentlig avskrive dem over alle årene du er bruker båt. La oss si at gjennomsnittsbåtføreren bruker båt i 20 år framover. Da blir det 100 kr per år. Da virker ikke dette så dyrt. Fører denne ordningen til at antall dødsulykker per år reduseres med 2 blir det til 40 liv på 20 år.

 

Personlig tror jeg at et praktisk sikkerhetskurs for småbåtførere kan ha enda større forebyggende effekt, og jeg vl ikke bli overrasket om dette blir det neste som dukker opp som et obligatorisk krav dersom ulykkesstatisikken viser at behovet er stort nok.

Link to post
Share on other sites

Kostnadene kan virke voldsomme, men en stor del av dette er en engangskostnad som kommer ved innføringen av ordningen og kan avskrives over mange år. Om båtførerbeviset kostet deg 2000 kr for bøker, kurs og prøve så kan du egentlig avskrive dem over alle årene du er bruker båt. La oss si at gjennomsnittsbåtføreren bruker båt i 20 år framover. Da blir det 100 kr per år. Da virker ikke dette så dyrt. Fører denne ordningen til at antall dødsulykker per år reduseres med 2 blir det til 40 liv på 20 år.

Jeg har en litt annen vinkling på kostnadene.

 

Transportøkonomisk Institutt har beregnet at hvis hver bilist betaller inn 63 kroner ekstra i årsavgift til et fond som er øremerket sikkerhetsrelaterte tiltak, vil det statistisk kunne spares 20 ekstra liv i veitrafikken hvert eneste år. I tillegg vil en betydelig andel trafikanter slippe unna med mindre alvorlige skader enn tidligere.

 

Som leder av transportkommiteen på Stortinget har du denne dagen 2 saker oppe til behandling. Begge har en samfunnsøkonomisk kostnad på 1 milliard. Den ene saken er obligatorisk båtførerbevis. Den andre saken er obligatorisk skadeforebyggende fond for veitrafikken.

 

Tidligere har man hatt en egen personskadeavgift innbakt i årsavgiften for bil. Det nye forslaget ligger i samme gate, men pengene brukes i all hovedsak forebyggende. Et proaktivt fond om man vil.

 

Man har her 2 forslag, begge i hovedsak betalt av brukerne. Det ene forslaget er samfunnsøkonomisk selvfinansierende og sparer 10 ganger flere liv i året enn forslaget med samme samfunnskostnad, men der besparelsen i liv bare er en tidel av alternativet.

 

 

Er et liv i veitrafikken mindre verdt enn et liv på sjøen? Er svaret på det spørsmålet nei, samtidig som det ikke er rom for å gjøre som Ole Brumm og si "Ja takk, begge deler", burde valget for transportkommiteen være særdeles opplagt.

 

Slike problemstillinger er det som kalles politikk: Man prioriterer noe på bekostning av noe annet.

 

 

PS: Nå har ikke Transportøkonomisk Institutt beregnet akkurat disse tallene, men de kommer stadig med beregninger i samme gate. Hensikten er å vise at skal man redde liv, lønner det seg å investere pengene der man får mest igjen for dem. Derfor er obligatorisk båtførerserifikat feil sted å begynne hvis man vil bruke penger direkte av innbyggernes lommebok for å gjøre Norge til et tryggere sted. Rett sted vil være å investere milliarden i veisikkerhetsfondet og samtidig oppfordre til at flest mulig lærer seg mest mulig om å føre båt - læring på frivillig basis. Mye mer givende enn læring under tvang.

 

I litt mindre målestokk: Du har 1000 kroner. De skal settes på konto. Den ene kontoen gir 1% rente. Den andre kontoen gir 10% rente. Hvor setter du penga dine? Men om du hadde 2000 kroner da? Ja takk, 1000 kroner på hver konto?

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg si du grubler mye over dette førerbeviset , Lotus. Du leter etter motargumenter med lys og lykte. Alt dette økonomiske tullet , alle statestikkene og lignelsene. Førerbeviset koster bare småpenger og avskrevet over 20 år blir det blåbær. Båtførerene skal betale og det skal ikke belaste skatteseddelen, om det er det du bekymrer deg for . Jeg snakker med mange nye båteiere og de fleste har startet båtlivet med å ta båtførerebeviset . I noen familier velger alle ombord å sitte noen timer på skolebenken for å være godt forberedt. De aller fleste nye båteierene forstår at et førerbevis er inngangsbilletten til et trivelig båtliv.

 

I fjor tok 7000 personer båtførerprøven. Det er hele 1500 flere enn året før... Ofte er det kvinner som stiller krav til førerbevis ombord . De tenker mer sikkerhet

 

 

http://knbf.no/archives/2006/03/rekordmange_tar.php

Link to post
Share on other sites

Har selv begynt på et kurs, og tror nok at de fleste som kommer til å ta "båtlappen" skjønner at det er nødvendig. :smiley:

Idiotkjøring skyldes først og fremst fyll og småkule Oslofolk som tror de eier sjøen, de blir man ikke kvitt uansett... :drink:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg si du grubler mye over dette førerbeviset , Lotus. Du leter etter motargumenter med lys og lykte. Alt dette økonomiske tullet , alle statestikkene og lignelsene. Førerbeviset koster bare småpenger og avskrevet over 20 år blir det blåbær.
:lol: Det meste kan avskrives som billig over mange år :rolleyes:

Men det blir ikke nødvendigvis kostnadseffektivt av den grunn...

 

Jeg snakker med mange nye båteiere og de fleste har startet båtlivet med å ta båtførerebeviset . I noen familier velger alle ombord å sitte noen timer på skolebenken for å være godt forberedt. De aller fleste nye båteierene forstår at et førerbevis er inngangsbilletten til et trivelig båtliv.

 

I fjor tok 7000 personer båtførerprøven. Det er hele 1500 flere enn året før... Ofte er det kvinner som stiller krav til førerbevis ombord . De tenker mer sikkerhet

Er ikke det bra da?

Da trenger vi jo ihvertfall ikke OBLIGATORISK førerbevis :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Båtførerene skal betale og det skal ikke belaste skatteseddelen, om det er det du bekymrer deg for . Jeg snakker med mange nye båteiere og de fleste har startet båtlivet med å ta båtførerebeviset . I noen familier velger alle ombord å sitte noen timer på skolebenken for å være godt forberedt. De aller fleste nye båteierene forstår at et førerbevis er inngangsbilletten til et trivelig båtliv.

 

I fjor tok 7000 personer båtførerprøven. Det er hele 1500 flere enn året før... Ofte er det kvinner som stiller krav til førerbevis ombord . De tenker mer sikkerhet

Men så flott da. Ingen vits i å tvangsinnføre noe som folk gjør frivillig, er det vel?

Og hvis de fleste du snakker med tar båtførerprøven, er vi jo snart i mål. :smiley:

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så ser du at jeg ikke er bekymret for at pengene skal belastes skatteseddelen. For hvordan kan de belastes skatteseddelen når de tas direkte ut av båtfolks lommebok?

 

Du har ikke skjønt poenget ennå, har du vel?

Poenget er at skal man bruke 1 milliard kroner direkte av folks lommebok, bør det finnes en behovsanalyse som sier at det var verd bryderiet, synes du ikke? For i etterkant er det jo litt dumt å oppdage at man fikk fint lite igjen for milliarden. Får man lite igjen? Tja, det er jo vanskelig å spå om fremtiden, men man kan jo starte med å gjøre hjemmeleksa si; sjekke opp de faktiske tallene for drukninger, andre ulykker og forsikringsskader. Om ikke for annet enn å se hva ståa er i dag.

 

Det kommer tydeligvis som en bombe på mange at sesongen i fjor var den beste i manns minne både hva drukninger og forsikringsskader angår. Det var det vel knapt noen som hadde trodd etter alt hylet som har vært? Da blir det jo litt vanskelig å argumentere med obligatorisk båtførerbevis på grunn av den fryktelige skadestatistikken de siste årene og alle drukningene som det bare blir flere og flere av.

 

Og så kommer du og forteller oss at aldri før har så mange tatt frivillig opplæring. Så fint da. Ulykker ned, skader ned, drukninger ned, frivillig opplæring opp. Toppers. Opplæring er av det gode og bedre blir det.

 

Spørsmålet blir da: Finnes det virkelig ikke noe mer nyttig som myndighetene kan pålegge oss å betale en milliard av egen lomme til? :smiley: (tenk deg at du er politiker nå)

 

Hva hvis myndighetene fant ut at alle båtførere også måtte ha et utvidet obligatorisk førstehjelpskurs betalt av egen lomme? Kjempenyttig selvfølgelig, men står gevinsten i stil med innsatsen? Det må man alltid, alltid, alltid spørre seg om.

 

Hva hvis de fant ut at alle båtførere, både nye og gamle, også måtte ha obligatorisk praktisk opplæring? Sikker kjempenyttig det også, men er det regningssvarende?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har ikke skjønt poenget ennå, har du vel?

Poenget er at skal man bruke 1 milliard kroner direkte av folks lommebok, bør det finnes en behovsanalyse som sier at det var verd bryderiet, synes du ikke? For i etterkant er det jo litt dumt å oppdage at man fikk fint lite igjen for milliarden. Får man lite igjen? Tja, det er jo vanskelig å spå om fremtiden, men man kan jo starte med å gjøre hjemmeleksa si; sjekke opp de faktiske tallene for drukninger, andre ulykker og forsikringsskader. Om ikke for annet enn å se hva ståa er i dag.

 

1 milliard høres voldsomt ut, men det forteller også noe om Ola og Kari N sitt fritidsliv, hvor denne milliarden utgjør en ytterst lite del av kostnadene for våre fritidsysler på sjøen.

Behovsanalyser gir ikke svar på følese av utryggheten en føler når en kjekkas med knapt mopedbevis dundrer forbi skutesiden med 600 hk. Å drøfte statistikk blir raskt meningsløs i forhold til det en konstanterer i praksis.

For det fleste handler det i hovedsak om å oppleve et trygghet og trivsel på sjøen. Trygghet på samme måte som når en setter seg i bilen. Vi vet at alle har lært å kjør bil og føler oss rimelig trygge, men dersom bilsertifikat ikke var obligatorisk, hva da?

Ja, jeg vet at dette er litt teskjeforing, men det er viktig å forstå at det er hva folk føler og opplever som egentlig gjelder, noe som ikke alltid er i overenstemmelse med statistikk og behovsanalyser.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det betyr at 50% av fiskerne her i Mandal, som er i alderen 60 år pluss, må lære seg å lese og skrive, for deretter å ta et idiotisk sertifikat ? :confused: Disse gutta har bodd på sjøen siden 6.klasse på barneskolen...

Makan til tull - kan ikke eldre folk lese og skrive i Mandal? Og det kan umulig være fiskere over 60 som er målgruppen. I en hviken som helst liten fiskebåt i dag er det utstyr og instrumenttering som langt overgå de fleste fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Behovsanalyser gir ikke svar på følese av utryggheten en føler når en kjekkas med knapt mopedbevis dundrer forbi skutesiden med 600 hk. Å drøfte statistikk blir raskt meningsløs i forhold til det en konstanterer i praksis.

For det fleste handler det i hovedsak om å oppleve et trygghet og trivsel på sjøen. Trygghet på samme måte som når en setter seg i bilen.

 

Kan ikke se at dette var noe grunnlaget for konklusjonen til den nedsatte arbeidsgruppen, så dette må være et høyst personlig argument for å påtvinge 410.000 nordmenn en opplæring for selv å føle en (uberettiget?) større trygghet.

Uberettiget fordi kjekkasen med mopedhjelm og 600 hk antagelig trenger et kurs i folkeskikk - ikke i navigasjon.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trygghet på samme måte som når en setter seg i bilen.

 

Er det en plass jeg ikke føler meg trygg er det i bilen, med elendige veier med altfor mye trafikk. Bedre eksempel på elendig prioritering skal en lete lenge etter. Problemet er at samfunnsøkonomisk lønnsomhet har vært et fremmedord. Det har vært andre hensyn som har vært hovedsak i en årrekke.

Men "samfunnsøkonomisk lønnsomhet " er vel et skjellsord? :crazy:

 

Som ellers, er det viktig også til sjøs å få mest mulig effekt av hver krone. Har ingen forhåpning om at dette står like klart for alle....

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som ellers, er det viktig også til sjøs å få mest mulig effekt av hver krone. Har ingen forhåpning om at dette står like klart for alle....

 

Jeg kan forsikre Oteren på det ikke er sælig klart for meg når jeg pakke båten for helgeturen :smiley: så der har du et poeng. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Synes det er en del sutrekopper her når det gjelder obligatorisk båtførerprøve. Synes det er helt riktig å innføre dette ved siden av å øke politiets synlighet på fjorden. Det er altfor mye uvettug adferd på sjøen som setter seg selv og andre liv i fare - i det minste gjøre det utrivelig å ferdes med båt.

Er det tiden eller kostnadene som er det store problemet. Tok selv båtførerprøven i vinter uten at det stjal for mye av min tid. Ble heller ikke økonomisk ruinert. Kostnadene er vel på nivå med et par nautiske mil på sjøen med en av de mest drivstofftørstige farkostene. Selv om noen mener at de kan alt som kreves på båtførerprøven er det bare å ta eksamen og sparer dermed både tid og penger. Burde ikke være noe problem. Hvis ikke prøven utføres med bestått - ja da er det kanskje noe å lære.

Ta båtførerprøven og lær noe nytt, evt. ta det som en reprise. Sjøvettreglene og tilhørende folkeskikk kan tydeligvis ikke reperes for ofte utifra en erfaringer med dårlig adferd på sjøen.

 

Hilsen Melvin som ønsker å bli en enda bedre og mer hensynsfull båtfører.

Link to post
Share on other sites

Det er totalt idiotisk å innføre noe som ikke blir fulgt opp.

Jeg kjenner han som kjører politibåten her i Mandal. De har budsjett som ikke holder en tur ut elvemunningen engang.... Pluss at de ikke har mulighet til å stoppe båter i fart, som av en eller annen grunn nekter å stoppe.

 

Dvs: Så lenge Mikke-Mus politiet ikke har annet enn leketøy og hundrelapper til bensin, så er det idiotisk å innføre lover og regler.

Link to post
Share on other sites

quote.gif

Det er totalt idiotisk å innføre noe som ikke blir fulgt opp.
Jeg kjenner han som kjører politibåten her i Mandal. De har budsjett som ikke holder en tur ut elvemunningen engang.... Pluss at de ikke har mulighet til å stoppe båter i fart, som av en eller annen grunn nekter å stoppe.

Dvs: Så lenge Mikke-Mus politiet ikke har annet enn leketøy og hundrelapper til bensin, så er det idiotisk å innføre lover og regler.

Mener du med dette at det ikke er så nødvendig med førerkort for bil og trafikkregler dersom kontrollene og politiets synlighet reduseres? Hadde alle oppført seg og forholdt seg til regler og god folkeskikk hadde det ikke vært nødvendig med tilsynsmyndighet på sjøen. Men slik er det dessverre ikke.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...