Jump to content

MorMajor bordet av kystvakten


ter-av

Recommended Posts

"40 båter ble stoppet hvorav 27 kom fra utlandet. 12 båter ble totalkontrollert, det vi si gjennomgått fra innerst til ytterst.Tre forelegg på til sammen 8700 kroner ble gitt og det ble foretatt seks fortollinger på til sammen 5236 kroner."

 

Lol snakk om å bruke mer enn du tjener da.... :crazy: :crazy:

 

Synes også det skurrer litt å bruke militære styrker mot fritidsbåter og kreve at folkene ombord dokumenterer at de eier sin egen båt. Menmen...de fikk jo inn 10-15 000 kr i toll og bøter så var vel god samfunnsøkonomi dette her.

Nå er jo ikke kystvakten regnet som militære styrker. De er jo tross allt regnet som hlavt sivilt og halvt militært. :lol:

Link to post
Share on other sites

Lasse:

 

Jeg tror..

Hvis de krever å få borde ditt fartøy i Oslofjorden bør de etter min mening vite at du kommer utelandsfra, ha skjellig grunn til å mistenke det eller at du har gjort noe ulovlig.

At de har hjemmel for å sjekke fartøyet ved grensepassering eller nå man vet eller mistenker at båten har vært utenlands er det nok liten tvil om.

Spørsmålet blir nok hva som holder til "skjellig grunn til mistanke" vil jeg tro.

 

SkipperWorse har vel en mening om dette, regner jeg med.

Link to post
Share on other sites

En kontroll av fartøyet forutsetter ingen mistanke.

 

Jeg har gjennom denne og andre tråder lært flere ting:

 

1) Inviter kontrollørene ombord når de kommer, gjerne med kaffe, te og bolle om det finnes. Dette gir signal om gjestfrihet og åpenhet.

 

2) Legg frem dokumenter på eierskap på båten, enten dette gjelder nasjonalitetsbevis (dermed fikk jeg gjort mitt tilgjengelig world wide) - her fremkommer mine rettigheter og fordeler, eller jeg "bare" har kvittering for kjøpt bruktbåt 30 år tilbake i tid.

 

nasjonalitetsbevis.jpg

 

 

3) Åpne barskap og fortelle at dette er beregnet for x-antall personer. Jeg seiler ofte alene og det er mulig at jeg har større kvantum ombord enn hva som er tillatt for en person. men jeg antar at tollerne viser conduite tilpasset forholdene.

 

 

Jeg deler Sydvestens anbefaling: dess større velvillighet og åpenhet, dess mindre problemer.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir nok hva som holder til "skjellig grunn til mistanke" vil jeg tro.

Nettopp. Og så lenge jeg ikke kan forlange dokumentasjon på "skjellig grunn til mistanke", så blir det begrepet en floskel :puke:

 

Fra Seilas:

Man må imidlertid regne med at det nok blir hyppigere kontroller nå som tollerne i Oslo Akershus og Fredrikstad får nye hurtiggående båter.

Her har tydligvis noen funnet seg noe nytt å drive med.

Link to post
Share on other sites

Tollerene gjør jo bare jobben sin, men det kan bli ganske så lite hyggelig hvis man blir inspisert hver gang det er en toller eller kystvakt i nærheten.

Jeg har eksempelvis blitt stoppet en gang på Svinesundgrensen med bil gjennom alle de årene vi har passert denne grensen. Det var på Svensk side. Jeg tar med meg kvoten og ikke mer, men for de som virkelig vil smugle vil jeg nå tro at sjansen for å bli tatt er større båtveien enn bilveien med dette regimet det nå legges opp til.

Forresten ble jeg også stoppet en gang på norsk side da jeg hentet båten fra Nøssemark. Da spurte tollerene om båten var svensk. Dere ser vel av reg nr (småbåtregisteret) at den er norsk, sa jeg. Da var alt ok.

 

Skjønner nå at jeg alltid også må ha med båtkortet for å bevise mitt eierskap når jeg blir bordet av kystvakten.

 

For orden skyld vil jeg påpeke at jeg aldri vil hindre tollerer eller kystvakt å gå ombord. Jeg vil opptre som anbefalt av Roaldbj. Det jeg imidlertid ikke synes er en bra utvikling er at slike kontroller intensiveres. Jeg synes det blir lite hyggelig å være på sjøen hvis slike inspeksjoner blir noe man stadig må regne med her nede i ytre Oslofjord og mot grensen. Båten er som i stua hjemme. Der liker jeg å ha et privatliv uten inspeksjoner.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir jeg derimot bordet av en vernepliktig soldat, så går han på hue og ræva rett på sjøen.

 

Siden du er så opptatt av "rett og riktig" (for det er du vel?), med hvilken rett kan du gjøre dette? Vær gjerne presis og henvis til hvilke lover og regler som du mener du kan dekke deg bak når du utfører denne handling. Og når han først befinner seg i vannet så vil du kanskje starte motoren og kjøre vekk og overlate ham til sin egen skjebne?

 

Jeg venter i spenning! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den svenske ministeren som for noen år siden omtalte Norge som den siste Sovjetstat, hadde nok mer rett en han kunne tenke seg.........

Og hvorfor det? Vi har da blitt styrt av de blå i noen år også? Kystvakten var vel like operativ da? (Flaks de ikke rakk å gjøre mere ugreie. :lol: )

 

 

Ja, ja, stemmerett skal man ha, men sette seg inn i sakene, nei, det gidder vi ikke!

:cheers:

 

Blir jeg derimot bordet av en vernepliktig soldat, så går han på hue og ræva rett på sjøen.

Da viser du en mangel på respekt som gjør deg fortjent til en Blåmann i skutesiden.

 

Har disse maktmenneskene noen plikt til å oppgi navn?

Nei, men du har krav på kontaktinfo til ledende enhet.

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Sammenligner Gardermoen med Geilo - fordi det er langt fra grensen.

Sammenligner med Oslofjorden fordi det er før folk har fått satt foten på norsk jord.

 

Det fine på gardermoen er at du inntil passering av tollposten faktisk er utenfor norsk tollsone.

 

Nei, men du har krav på kontaktinfo til ledende enhet.

 

Du har også krav på å få oppgitt tjenestenummer til vedkommende tjenestemann.

Link to post
Share on other sites

ET spørsmål jeg har er om nekt av ombordstigning i seg selv er sjelig grunn til mistanke? Omtrent som at man ikke stopper for politiet i en veikontroll

 

Det kan det nok kanksje være. Mistenkelig oppførsel vil de sikkert kunne kalle det. Roaldbj mener jo å ha håndfast info at dette ikke trengs, og det hadde vært greit å vite hvor man finner slik info. Jeg tenker da kun i de tilfeller man stoppes langt inne i Norge og hvor grensepassering ikke er blitt registrert av tollere/kytsvakt.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tollernes aktiviteter styres sikkert av mange forskrifter, retningslinjer og dagsaktuelle skriv.

 

I utgangspunktet skal vel tollernes atferd føre til at ulovligheter blir registrert samt å hindre at reisende ikke begår ulovligheter.

 

I tillegg er formentlig toillerne også mennesker.

 

Ved å ta imot tollerne på en vennskapelig måte, er sannsynligvis dette den sikkreste måten å bidra til at man selv blir behandlet på en real måte?

Link to post
Share on other sites

Roaldbj mener jo å ha håndfast info at dette ikke trengs, og det hadde vært greit å vite hvor man finner slik info. Jeg tenker da kun i de tilfeller man stoppes langt inne i Norge og hvor grensepassering ikke er blitt registrert av tollere/kytsvakt.

Tolloven åpner blant annet for dette, og der er vel såpass klart skrevet at kun jurister og yrkeskverulanter ikke ser det. Selv jeg som kun er en moderat hobbykverulant ser ikke noe poeng i diskutere dette og akspeter loven.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke mye å krangle om. Det er ganske klart beskrevet her:

 

§ 10. Tollvesenet skal under sin kontrollvirksomhet gis uhindret adgang utendørs overalt langs kysten, i havneområder, til jernbanelinjer med tilhørende stasjonsområder, til landingsplasser for luftfartøyer og til områder som støter inn til landegrensen.

 

Og enda mer detaljert:

 

§ 11. Tollvesenet kan stanse og foreta undersøkelse av:

 

1. fartøyer og luftfartøyer over alt på tollområdet,

2. ethvert annet transportmiddel underveis fra eller til grensen for tollområdet,

3. vareførsel til eller fra tollområdet uten bruk av transportmiddel,

4. vareførsel fra eller til anløpssted for fartøy eller landingsplass for luftfartøy.

 

Da har jeg større problemer med dette:

 

Fra § 18:

 

Når tollvesenet forlanger det, plikter den ansvarlige å sørge for at tollvakten skaffes passende oppholdssted, og i fartøy også køyeplass.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg større problemer med dette:

 

Fra § 18:

Når tollvesenet forlanger det, plikter den ansvarlige å sørge for at tollvakten skaffes passende oppholdssted, og i fartøy også køyeplass

Denne hadde jeg helt oversett gitt, vel vi får re opp i en av akterlugarene da... Mat og kaffe har vi, og sikkert noe ufortollet drikke også som kan konsumeres. "Der det er hjerterom er husrom" slik er det ombord i Stauden II

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har akkurat fått skipperfruen til lage dette.. regner med at det er ombord til ferien slik at det er klart

toll.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Båtturer på østlandet ser ut til å være toppen.

 

En ligger ved bryggen og pakker i båten - før en vet ordet av det har en mer enn nok med å holde seg fast. Joda, det var en av redningsskøytene som braste forbi på vei til hjemmehavnen. Hekkbølgene holdt nesten på å ta knekken på bryggen, båten og mannskapet.

Etter å ha roet seg ned og kommet ut fra bryggen begynner angsten å bygge seg opp. Det er jo tykt med båter utpå og gud hvet hvem som har båtførerbevis og hvem som kan vikepliktsreglene. En får bare satse på at fendere ute betyr at en ikke er båtvant og fendere inne at en har et snev av kunnskap.

Eller hvordan var det nå igjen, blåser det ikke sterkt inne i havnen? Kanskje fenderne ute er et tegn på godt sjømannskap og at de blir tatt inn senere.

Men det går bra!

En kommer litt lenger fra utgangspunktet og skimter en seilebåt. Seilene er oppe så en nistirrer etter eksos og kjølevann. Ingen dingser er heist opp i masten i alle fall... Jo, der er det jammen litt eksos.. da gir en gass, han har jo meg på styrbord side så med motoren i gang skal vel han vike?? Ooopss, går propellen rundt?? Det ser ikke ut som han vil vike.. Kanskje han bare har satt motoren i fri for å slippe å vike, for så å gå videre for motor etterpå?? Ja, ja.. best å vike for sikkerhetsskyld.

 

Endelig forbi seilbåten ser en klart vann, bare å gi på. Dunket fra akterenden høres godt gjennom motorbrølet. En kan ikke ungå å skvette litt og første reaksjonen blir å snu seg.

Ombord stiger opptil flere militære på oppdrag fra tollvesenet. Til og med en som er i 1. gangstjeneste , det er faktisk det aller værste. At en står måpende igjen med et forelegg i hånden betyr ikke så mye. Tenk en vernepliktig i min båt!!

Det betyr heller ikke så mye at alle de dyrbare dråpene fra tante Sofie, som daglig i en måned hadde pendlet til Strømstad for å utvide skipsbaren, også forsvant med tollerne. Ja en får nesten se litt positivt på det, båten flyter lettere og en bruker mindre drivstoff.

 

En tusler inn igjen og tenker at friheten på sjøen bare er deilig - faktisk ingenting som kan sammenlignes.

 

Ha en fin sommer alle sammen :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...