Jump to content

MorMajor bordet av kystvakten


ter-av

Recommended Posts

Jeg tror årsaken til at tollvesenet velger å kontrollere båter langt innover i fjorden er at det først er der man kan ta deg for smugling av tollpliktige varer dersom du kommer fra utlandet. Av forstålige grunner er det vanskelig å ha tollstasjoner i sjøen langs grensa og derfor sier reglene at du med tollpliktige varer ombord kan seile til nærmeste tollsted og fortolle der. Idag tror jeg dette er Moss og Tønsberg. Blir du stoppet syd for Moss eller Tønsberg med båten full av tollpliktige varer kan du altså hevde at du er på vei til tollstedet og har således ditt på det tørre.. Har du passert Tønsberg eller Moss derimot...

Link to post
Share on other sites

Blir du stoppet syd for Moss eller Tønsberg med båten full av tollpliktige varer kan du altså hevde at du er på vei til tollstedet og har således ditt på det tørre.. Har du passert Tønsberg eller Moss derimot...
Det hørtes fornuftig ut det men nå er jo Larkollen fortsatt syd for Moss da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror årsaken til at tollvesenet velger å kontrollere båter langt innover i fjorden er at det først er der man kan ta deg Idag tror jeg dette er Moss og Tønsberg. Blir du stoppet syd for Moss eller Tønsberg med båten full av tollpliktige varer kan du altså hevde at du er på vei til tollstedet og har således ditt på det tørre.. Har du passert Tønsberg eller Moss derimot...

 

Ble stoppet syd for Moss, men nord for Tønsberg. Ingen tollere ombord hos meg var så pirkete og påpekte det. Alt de spurte om var om vi hadde noe og fortolle og det hadde vi. Endte opp med å betale kr. 70,-. Hyggelige folk. Var mest opptatt av promille og om båten var momset inn i Norge. Ombord hos oss tror jeg de skjønte at båten hadde vært i Norge i flere år, de spurte i alle fall ikke om noen papirer og når det gjaldt promille så spurte vi om vi skulle avlegge prøve, men det slapp vi. 4 mann i fullt seiltøy med kaffekopper i hendene klokken 2300 og vasken tom.

Link to post
Share on other sites

Ligger vel litt tynt ann vis du har litt xtra med batterivann ombord vil jeg tru , kansje begynne å bare ha med akurat helgekvota ? :wink: Og hva med når du fikk med noen kasser øl for mye på en tur og blir stoppa uker å mnd etterpå , må alt i land og kun ha det du trenger . Blir ikke lett detta , men er vel vis du kommer fra andre sia at dem stopper deg kansje . Dem har vel full kontroll på hvor du kommer fra .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tolloven åpner blant annet for dette, og der er vel såpass klart skrevet at kun jurister og yrkeskverulanter ikke ser det. Selv jeg som kun er en moderat hobbykverulant ser ikke noe poeng i diskutere dette og akspeter loven.

Har fulgt med på denne tråden. Jeg synes at det ikke minst er på grunn av "hobykverulantene" at en har fått belyst saken.

Jeg har nå lært at tollerne må du ta godt imot, uansett hvor du befinner deg. Skulle foresten bare mangle.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette virker som en tøvete diskusjon.

Ville sett den karen som faktisk nektet kystvakten å komme ombord.

 

Sitat fra Aftenposten:

- Mange føler disse kontrollene som et unødvendig overgrep, men Tollvesenet har rett til å sjekke deg om du er på Mjøsa eller i Oslofjorden. Vi har merket oss en økt kontrollaktivitet, og mitt råd er å la kvitteringene bli liggende i lommeboken, sier generalsekretær Jan Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund, som har 20 000 medlemmer fordelt på 155 båtforeninger.

------------------------------------

- Kontrollene er blitt flere, og vi må ikke komme dit at en glemt flaske vin fra i fjor skal lage problemer. Ellers tror jeg vi nordmenn er blitt vant til å leve i et samfunn hvor adferd og papirer sjekkes fra tid til annen, sier Nissen-Lie.

 

Tollen lover snarere mer bruk av sjøvotter enn jernhansker i møtet med båtfolket:

 

- Jeg kan love at vi skal utøve skjønn og bruke sunn fornuft. Har du norsk pappvin om bord, er dette selvsagt greit, men er båten søkklastet med Pripps og svenske flasker, er det alltid lurt å ha en kvittering på at dette er innkjøpt og fortollet på lovlig vis, sier Bye.

Link to post
Share on other sites

Når jeg ble bordet i fjor som tidligere skrevet, så sa kystvakten til meg at jeg var fulgt fra Skagen. Ny båt uten kjenne-merker. De brukte fly, som rapporterte. I tilegg lå danske kystvakten inne i Smøgen. Nå var båten vår reg, men jeg hadde

ikke satt på kjennemerkene.

 

Leste da senere på nettet at noen av båtene som ble stoppet ikke hadde bet. mva og norske avgifter. Og det er vel litt

av kjernen til kontrollene. Her ligger det veldig mye penger.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ryddig og grei reportasje fra Aftenposten side om saken... Da vet vi jo hva tollerne er ute etter... har man en kasse øl for mye og i tillegg er imøtekommende for tollerne så tror jeg ikke det blir de helt store problemene, tar man den kjekke varianten og kaster en person på sjøen kan jeg vanskelig se at man blir møtt med velvilje fra myndighetene.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

fantastisk hjemmeside av mor major.. ps sydvesten ,glemt deg jeg. :-( . fremdeles interressert i overslag?

Jepp Hifo, kom med det... Det billigste jeg har hittil er 13 lapper all inklussive

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tolloven åpner blant annet for dette, og der er vel såpass klart skrevet at kun jurister og yrkeskverulanter ikke ser det. Selv jeg som kun er en moderat hobbykverulant ser ikke noe poeng i diskutere dette og akspeter loven.

 

Ja, der var den. Jeg har ikke kverulert, men bare ønsket å vite om de har hjemmel for å stige ombord når man ikke har vært utenlands med båten, og oppholder seg langs holmer og skjær i Østfold og Vestfold. Linken du henviser til viser klart at det har de.

Det jeg i tillegg håper jeg får lov til er å mene at denne hyppige kontrollvirsomheten kan komme til å virke lite hyggelig på oss som ferdes på sjøen her nede. Jeg har imidlertid forståelse for at hvitsnippforbrytere m.fl. som beskrives i dagens Aftenposten må hektes. Jeg ble beroliget av utttalelsene der fra Tollerene, og håper de bruker sunn også når de velger ut hvilke båter de skal borde.

 

Båtturer på østlandet ser ut til å være toppen.

 

En ligger ved bryggen og pakker i båten - før en vet ordet av det har en mer enn nok med å holde seg fast. Joda, det var en av redningsskøytene som braste forbi på vei til hjemmehavnen. Hekkbølgene holdt nesten på å ta knekken på bryggen, båten og mannskapet.

Etter å ha roet seg ned og kommet ut fra bryggen begynner angsten å bygge seg opp. Det er jo tykt med båter utpå og gud hvet hvem som har båtførerbevis og hvem som kan vikepliktsreglene. En får bare satse på at fendere ute betyr at en ikke er båtvant og fendere inne at en har et snev av kunnskap.

Eller hvordan var det nå igjen, blåser det ikke sterkt inne i havnen? Kanskje fenderne ute er et tegn på godt sjømannskap og at de blir tatt inn senere.

Men det går bra!

En kommer litt lenger fra utgangspunktet og skimter en seilebåt. Seilene er oppe så en nistirrer etter eksos og kjølevann. Ingen dingser er heist opp i masten i alle fall... Jo, der er det jammen litt eksos.. da gir en gass, han har jo meg på styrbord side så med motoren i gang skal vel han vike?? Ooopss, går propellen rundt?? Det ser ikke ut som han vil vike.. Kanskje han bare har satt motoren i fri for å slippe å vike, for så å gå videre for motor etterpå?? Ja, ja.. best å vike for sikkerhetsskyld.

 

Endelig forbi seilbåten ser en klart vann, bare å gi på. Dunket fra akterenden høres godt gjennom motorbrølet. En kan ikke ungå å skvette litt og første reaksjonen blir å snu seg.

Ombord stiger opptil flere militære på oppdrag fra tollvesenet. Til og med en som er i 1. gangstjeneste , det er faktisk det aller værste. At en står måpende igjen med et forelegg i hånden betyr ikke så mye. Tenk en vernepliktig i min båt!!

Det betyr heller ikke så mye at alle de dyrbare dråpene fra tante Sofie, som daglig i en måned hadde pendlet til Strømstad for å utvide skipsbaren, også forsvant med tollerne. Ja en får nesten se litt positivt på det, båten flyter lettere og en bruker mindre drivstoff.

 

En tusler inn igjen og tenker at friheten på sjøen bare er deilig - faktisk ingenting som kan sammenlignes.

 

Ha en fin sommer alle sammen :-)

 

Ja, det er denne friheten jeg er redd for å miste. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe stort problem for de av oss som ikke frekventerer i Oslofjorden, Tollvesnet har på sett og vis definert dette som smulgernes område. Vi andre "lovlydige" kan forhåpenligvis fortsette med rikelig av billig ballast fra sør, nå vannlinjen er for lav så er det på tide med ny tur over Skagerak..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

den var fin tj :lol:

 

Jepp! Nå innser jeg, endelig, hvor forfærdelig forjævelig vi har det på sjøen i Norge, så båten er lagt ut til salgs på Finn og samtidig leter jeg etter ledig hytte til salgs på Hopen. Forøvrig et sted jeg vet lite om annet enn at Kong Olav alltid nevnte de (5?) som var der i sine juletaler! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

DEN diskusjonen tar vi ikke.....

 

Har du satt agendaen?.

 

Ellers tok du å klippet litt fra sammenhengen, nemlig at jeg leverte båten på grensen for å få den på slipp. Men ikke ble

tatt av tollerne. Skrev så at det blåste på veien.

 

Men si i fra også hvis det er andre ting som ikke skal diskuteres. Greit å vite på forhånd :yesnod:

 

:cool:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jepp! Nå innser jeg, endelig, hvor forfærdelig forjævelig vi har det på sjøen i Norge, så båten er lagt ut til salgs på Finn og samtidig leter jeg etter ledig hytte til salgs på Hopen. Forøvrig et sted jeg vet lite om annet enn at Kong Olav alltid nevnte de (5?) som var der i sine juletaler! :yesnod:

 

:sailing:

 

Hopen er nok en bra plass for deg :wink:

 

Du kan bli med Kytsvakten opp så slipper de deg av med Lynx`n på Hopen.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...