Jump to content

hvor skal pinsehelgen tilbringes


litt peiling

Recommended Posts

Jeg har hatt en flott helg i Ryfylket!

 

To netter på Rossøy, og lange seilturer hver dag! :flag:

Båtfolket er så hyggelige at det kan ikke beskrives :lol: Tror mange av de eldre synes det er litt "kjekt" når det kommer ungdommer i egen liten seilbåt :lol:

 

Jeg så ingen BP vimpler, og ingen kommenterte min.. :headbang:

MEN. Jeg så Sabeltann i dag. Jeg tutet og vinken, men ingen respons.. :seeya: Han var på vei inn til Rossøysund når jeg var kommet ut.. Eller så jeg helt feil?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

I Missinghavn var det god plass. Kun en enslig seiler lå ved brygga innerst i havna.

Dårlig med vaiende BP-vimpler å se.

Jasså, var det så lite båter i Missinghavna. Hørte rykter om at det pleier å være et slags treff der i pinsen, derfor dro vi ikke dit. Og med det været som ble meldt, gadd vi ikke reise langt hjemmefra heller. Faktisk kom vi ikke til Larkollen en gang, bare nesten. :wink: Men vi fikk da bra med sol på lørdag og en del på søndag, før vi reiste hjem utpå kvelden. Da var det meldt både kuling og regn, :cryin: så da pakket vi sammen for helgen. Ikke mye tur å skryte av akkurat, men vi fikk da vært utpå så vidt det var.

Link to post
Share on other sites

Har vært på Jomfruland siden fredag og nå på 1. pinsedagsmorgen

Var innom Tårnbrygga med nybåten 1. pinsedag utpå formiddagen. Gikk helt innnenfor moloen og kikket før jeg snudde. Var mest på sightseeing med ny lettmatros :wink: Glemte i farten å se etter båtplassen-vimpler, og min er ikke oppe ennå (har en i reserve heldigvis siden den på Hannah III var utslitt og lageret nå er utsolgt etter hva jeg ser). Men du var kanskje der ennå da vi var innom, Sydvesten?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Planen i dag var å gå fra Tanumstrand til Strømstad. Watski butikken og Kjells leker stod på programmet. Våknet ca 0600 av kuling og regn. Jaja tenkte jeg og snudde meg godt til rette og sov videre. Har man ferie så har man ferie :yesnod:

 

Kom til Strømstad ca kl 1230 etter en god frokost med varme rundtstykker sånn i 10 tida. Det var ganske dårlig sikt, og jeg var glad jeg har radar for det var en del seilbåter uten lanterner ute. Strømstad var ensomt. Ikke mange båter, kaldt og vått var det også. Og etter handleturen fant jeg ut at det ikke var wlan i havna. Da fikk jeg nok lenghjemsel og satte kursen mot Horten :smiley: Har aldri liggi i gjestehavna der, og jeg hører jo mye bra om den her. Oppover mot Trestenen var vi bølgebryter for en Joda 310 som først trodde de kunne kjøre fortere enn oss :wink: De fortsatte over fjorden. Da vi kom opp mot Rauer gikk drivstoffalarmen. Visste at vi hadde ikke veldig mye drivstoff, men nå var vi nede på under 10% av tankens volum i drivstoffbeholdning sa EVC displayet. Og det gikk raskt nedover. Jeg så av drivstofftrippen at jeg burde ha et par hundre liter igjen, men stoler ikke på disse målerne. Gikk derfor inn til Hankø for å tanke.

 

Møtte en mer eller mindre tafatt betjent som ikke løftet et øyelokk for å gjøre det lettere å legge til, men diesel fikk vi. 600 liter til sammen, så min antakelse om at vi hadde et par hundre liter igjen var rett. Men slike sjangser tar jeg ikke i 10-12 m/sek nordlig vind og kvapsete sjø. Raskt skipsråd - minstemann var kald av regnet og lenget hjem. Så jeg satte på all varme ombord. Minstemann gikk under dekk og fortsatte utforskningen av hans nye Eragon DS spill. Jeg fortsatte utforskningen av Simrad's elektronikk på vei hjem i dårlig sikt. Svært takknemlig for å ha radaren ettersom vi møtte enda fler båter uten lanterner.

 

Til dere seilere: Motorbåter er ganske enkle å se pga sjøsprøyten fra baug eller hekksjø. Seilbåter er vanskelige å se - både på radaren og visuelt. Fint om dere tenker på oss som kommer i 25-30 knop og som bare har noen minutter å lure på om det er noe foran oss når radaren av og til gir et ekko. Slå på lanternene en gang for mye enn en gang for lite :smiley: Det hjelper så utrolig mye.

 

Så vi kom oss hjem - deilig å smyge seg inn i båsen, vekke guttungen som sov som en stein under dekk, rydde ut og nå sitte her hjemme etter en knakende fin guttetur. Første gutteturen vår - og ikke den siste. Mange gode pappa- og barneminner ble lagd på denne turen :yesnod:

 

Og en liten båtdrøm ble også vekket: Møtte en splitter ny NordWest 420 to ganger på veien. La seg ved siden av oss i Strømstad. En flott båt. Ble litt sugen faktsk. Viste til og med bilder til kona og hun likte at det var 3 kabiner under dekk.

 

Bildet er fra Strømstad - NordWesten ligger på andre siden av brygga av oss

stroemstadkaldt_og_vaatt.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, da var tre overnattinger på Lervik unnagjort.

Og jeg lurer på hva det er med meg... alltid får jeg disse forbanna festløvene til nærmeste nabo.

Havnen var bra full og det var jammen endel av båtfolka også..

Første overnatting hadde jeg alene - den var rolig og grei. Jeg sender bud på kone og minstegutten - "det er bare å komme - været ser bra ut og jeg har fått en fin plass ved flytebryggen".

Så kommer jeg ned til båten og ser at min lille 20 foter har fått en sugge av 40 foter utenpå meg. Ikke så koslig, men greit nok. At han kun hadde fortøyd i land fra baugen og hang på meg akter var vel også greit siden det var vindstille. Det som ikke var greit nok var at de tre beboerne i nabobåten var dritafull fra tidlig ettermiddag og var av typen som ikke slutter festen før alt er tomt.

Utover kvelden, etter at vi hadde lagt minsten sprakk det for meg. De travet fram og tilbake over båten minpå en slik måte at det var umulig å sette fra seg et glass på bordet og hver gang de skulle ned fra sin båt hoppet de ned på fordekket mitt. Umulig for minsten å sove... I firetiden ga skrålingen og musikken seg og vi sovnet endelig..

Utpå søndagen så det lysere ut - båten dro faktisk. Kunne vi endelig ha litt flaks??

Men nei. Da skulle 50 åringen vise at det også var liv i dem.... Mannskap og besetning fra tre-fire båter samlet seg selvfølgelig i nabobåten akter og holdt på minst like lenge som de yngre kvelden før.

Om ikke det var nok så kom det tre dritafulle ( i den forståelsen at de knapt kunne stå eller snakke) og la set inntil forran meg. Det var selvfølgelig ikke plass nok så båten ble liggende å slå i min. Prøvde å gjøre noe med det da de var gått, men fant ikke noen god løsning.

Da disse lokale festløvene skulle hjem seint på natten fant de jo selvfølgelig tonen med de festende 50- åringene. Festlige greier...

 

Har funnet ut at det er et par ting som gjelder når en skal overnatte i gjestehavner:

1) Pass på å ha minst like stor båt som de andre har - størrelsen teller!!

2) Ikke reis alene - samhold gir styrke. Jo flere venner som legger seg sammen, jo mer "eier" en havnen

3) Ta med rikelig med drikke - If you cant beat them, join them....

 

Jeg lærer nok mer etterhvert, så listen er ikke å anse som fullstendig....

 

Neste overnatting blir i en bukt for oss selv....

Link to post
Share on other sites

Vi forlot Tårnbryggen klokken 12.00 i går, kom akkurat hjem til regnet startet ved 3-4 tiden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi forlot Tårnbryggen klokken 12.00 i går, kom akkurat hjem til regnet startet ved 3-4 tiden

Da rakk du akkurat å dra. Vi var vel der litt etter kl 13, tenker jeg. Tårnbrygga er fin, og Jomfuland fantastisk, synes jeg. Har vært der mye, dog ikke overnattet siden hytta ikke er så langt unna. Men mange dagsturer :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Vi kom hjem midt på dagen idag. Dro ut på lørdag og dro innom Fredagshølet og Bukta før vi forsatte sydvest av Hvalerøyene retning mot Kirkøy. Hadde da frisk vind og en del sjø rett mot fra syd. Marsjet i 12-15 knop.

Etter er par overnattinger på Skjærhalden dro vi hjem i formiddag. På Skjærhalden var det fullt av båter hele tiden.

Et stort minus er at det bare er strøm på plassene innerst i havna. Ikke at de få kronene betyr noe, men må også betale det samme uansett om man ikke får strøm.

Elendig prioritering at det på andre året ikke er strøm over hele bryggeanlegget. :headbang:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tur utpå ble det ikke denne gang for vår del.

 

Familien reiste på hytta, mens kalesjemakeren plukket av gamle-kalesjen på Torsdag, tok maler, sydde hele torsdag, fredag, tilpasset på lørdagen, foretok enkelte endringer etter mine korrigeringer for deretter å være ferdig på lørdag ettermiddag.

 

Resultatet ble veldig bra, med en kvalitet som overgår de fleste etter mitt skjønn. Riktignok er han jeg brukte noe dyrere enn andre, men det tror jeg at vi får igjen for etterhvert.

 

Båten ble såpass fin, at jeg brukte deler av helgen til finish innvendig mht rydding/vask etc. Jeg håper vi skal få anledning til en av de første helger til å få tatt en skikkelig tur, istedet for de korte turene som til nå har vært.

Link to post
Share on other sites

Kom akkurat inn av døren etter en pinse med både biltur og båtjobbing. Dro til Brekstad i går kveld og begynnete tidlig i morges med Alien for å gjøre siste finpussen før vi orntlig kommer igang. ( Har vært på et par turer da men).. Koste oss i båten i hele dag med diverse småmikk.Fikk inn den nye kartbrikken fra Navionics. (Herregud for en pris :eek: ) Riktignok har vi nå kart for hele Norge, men .... Fikk satt inn den nye Laderen. Denne.. Skal visst være en av de beste sies det.. fyllt på Battvann... Og det behøvdes!!!!! Fikk satt inn automatsikring på Eber`n.. og testet en skjerm som skal brukes til plotter inn samt TV.. . Hadde en flott dag, selv om vi ikke slapp fortøyningene....

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Er litt fersk på dette med gjestehavn, men med ny (brukt) båt med en del fasiliteter som krever strøm er det jo litt viktig å få seg en plass. Skulle i bursdag til svigerinnen på Sætre på lørdag og gjestehavna var full. Sendte kona foran for å spørre om de som lå der skulle ligge til neste dag og om vi kunne legge oss utenpå og det gikk greit. Men, jeg er temmelig usikker på hva som er kutymen her (vokst opp på det blide sørland hvor uthavn er tingen), kan man forvente å få lov til å legge til "longside utenpå" eller bør man være lykkelig når man får positivt svar. By the way, strømkabelen rakk ikke frem, men vi kom oss på 40-årslag og sov greit i båten - holdt stilen mer enn godt er for å kunne liste oss stille og pent over i vår egen båt ca. 0130 natt til søndag. Følte meg nesten som en skolegutt som ikke skulle skuffe læreren, tok selvfølgelig av skoene og gikk i sokkelesten over det vakre teakdekket til de som lå innerst.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt skal du spørre (pent) og da skal du selvsagt få et positivt svar. Mener nå jeg. Og det er også min erfaring. Fant ertter hvert ut at på mine mange småbesøk i Kragerø (for å kjøpe en skrue eller et annet påskudd for en liten Kragerø-tur) var det bortkastet tid å ligge å vente på at det skulle bli plass for Hannah III på 37' i en overfylt sommerhavn. La om strategien og spurte høflig mannskapet i en passende stor båt som lå høvelig til. Og fikk alltid et positivt svar, og hjelp til fendring og fortøyning. :yesnod:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Da går det an, ja. I helga snakka jeg med en som lå longside med sin P35 i gjestehavna på Skjærhalden. De var borte fra båten en liten stund og da de kom tilbake lå det en P45 utenpå dem. Hele dekket på P35 var også møkkete og fælt av folk som hadde tråkka over det det møkkete sko. Det er slik det ikke bør være.

Det er ingen menneskerett å ligge utenpå en annen, men man prøver jo å hjelpe til særlig i dårlig vær og ingen ledige plasser.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen menneskerett å ligge utenpå en annen, men man prøver jo å hjelpe til særlig i dårlig vær og ingen ledige plasser.

Mente ikke å si noe annet. Man spør (dvs. legger seg ikke utenpå båter hvor det ikke er folk). Og opptrer selvsagt høflig på alle vis, går ikke over dekket hvor folk oppholder seg om det kan unngås, begrenser tråkk mest mulig, og lager minst mulig støy, særlig sent på kvelden/natten.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Veldig mange går i flokk og okkuperer et helt område. Er du uheldig og ikke skjønner tegninga før du legger deg inn i dette området kan du risikere å bli utsatt for psykisk terror helt til du ikke orker mer og drar. Satt og studerte mekanismene litt i helgen og noen skyr ingen våpen. Ungene blir hyppig brukt til denne krigføringen og når de er lagt tar foreldrene over...

Er du heldig å legger deg utenfor en enslig svale kan du få et fortreffelig og hyggelig opphold.

Er du en enslig svale og legger deg longside må jo skrekken være å bli omringet av en flokk. Da sitter du i fella!

 

Strøm er jo et kapittel for seg selv. Uansett hvor mange støpsler som er koblet opp mot en stikkontakt er det alltid plass til ti til..

I helgen var jeg tidlig ute og fikk en ledig kontakt. Strømmen gikk i ett sett natten gjennom (ja jeg var jo våken og merket når kjøleboksen slo seg av og på). Neste morgen tok jeg en kikk på kontaktene og ut fra det støpselet der jeg hadde koblet meg på talte jeg tilsammen tolv uttak.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en kjempepinse. La oss på Galten i Grimestadkilen (Tjøme øst) og lå godt i le for sydvesten som sto på. Sent på lørdag flyttet vi til sørsiden av Nordre Årøy for å legge oss i le for nordøsten som var meldt. Vi var flere båter sammen og har hatt det sosialt og fint i pinsen :sailing:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Veldig mange går i flokk og okkuperer et helt område. Er du uheldig og ikke skjønner tegninga før du legger deg inn i dette området kan du risikere å bli utsatt for psykisk terror helt til du ikke orker mer og drar. Satt og studerte mekanismene litt i helgen og noen skyr ingen våpen. Ungene blir hyppig brukt til denne krigføringen og når de er lagt tar foreldrene over...
Er du heldig å legger deg utenfor en enslig svale kan du få et fortreffelig og hyggelig opphold.
Er du en enslig svale og legger deg longside må jo skrekken være å bli omringet av en flokk. Da sitter du i fella!

Strøm er jo et kapittel for seg selv. Uansett hvor mange støpsler som er koblet opp mot en stikkontakt er det alltid plass til ti til..
I helgen var jeg tidlig ute og fikk en ledig kontakt. Strømmen gikk i ett sett natten gjennom (ja jeg var jo våken og merket når kjøleboksen slo seg av og på). Neste morgen tok jeg en kikk på kontaktene og ut fra det støpselet der jeg hadde koblet meg på talte jeg tilsammen tolv uttak.


OK, spørre pent og oppføre seg pent, det skal vi klare, men ikke forvente strøm? Greit nok, men hva i alle dager gjør folk i fellesferien hvis man ikke kan regne med lademuligheter i slutten av mai? Har planer om ferie i båten i år, tenker med grøss og gru på muligheten for dårlig vær og ingen mulighet for ungene på 4 og 6 til å se dvd eller barne-tv! Må jeg kjøpe meg dieselaggregat?
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Nei, hva skal man gjøre hvis man ikke kan tilbringe tiden i båten foran dvd og pc og i-pod og micro og radio og x-box og playstation og humidoren og KMIR!

Bli hjemme? :crazy:

:sailing:


Nå må du ikke glemme mikrobølgeovn, ismaskin og oppvaskmaskin :lol:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

To kjøleskap suger en del strøm ombord hos oss, men batteriene holder nok et ar døgn worst case. Men jeg vurderte alvorlig å ha generator ombord denne sommeren - men det syntes jeg var for dyrt med sine modige 90.000 kroner (!). I værst fall får jeg vel starte Vera eller Petra og la den surre en halvtimes tid for å få strøm. Og eneste mulitimedia ombord hos oss er radioen. TV vil vi ikke ha ombord.

 

Jeg har en 50 meters kabeltrommel med 4 uttak. Den blir det ofte satt pris på av flere i havna.

 

Ellers er min erfaring at man kommer lengst med høfflighet i havner. Også gjør det jo hele turen så mye mer hyggelig for alle :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei, hva skal man gjøre hvis man ikke kan tilbringe tiden i båten foran dvd og pc og i-pod og micro og radio og x-box og playstation og humidoren og KMIR!

 

Bli hjemme? :crazy:

 

:sailing:

 

He he, jeg tar den. Men båtferie på bekostning av sydentur med svømmebasseng og garantert godvær krever en del kompromisser med hensyn til de små - har ikke lyst til å gjøre hyttefolk av barna mine heller - så litt godværspedagogikk må til. Bikkja di blir sikkert fornøyd med en pølsebit den, og da er det jo lettere...........

Link to post
Share on other sites

- har ikke lyst til å gjøre hyttefolk av barna mine heller - så litt godværspedagogikk må til.

 

Hytteliv er slett ikke å forakte! :wink: Og en stor våt bikkje i båt er ikke alltid like moro så derfor er båten forbeholdt "mor og far", mens barna kan være hjemme på hytta eller hvor de vil, men med ansvar for den lille vofs! :yesnod:

 

Atco - ser at jeg glemte ismaskin, oppvaskmaskin, men ikke micron! Jeg er jo ikke helt bakstrebersk heller! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...