Jump to content

hvor skal pinsehelgen tilbringes


litt peiling

Recommended Posts

Desverre er det ofte slik Olpi - desverre. Det er derfor jeg maser meg og dere grønne om dette. Samme gjelder høyrekjøringen i leier. Kan ikke være så vanskelig å få inn i huet synes jeg da. Jeg setter gjerne på lanternene i dagslys også jeg - når jeg kjører langt ut i skipsleia. Kan ikke skade tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger også mest mulig til høyre i leier. Inn Vesterelva til Fr. stad hender der imidlertid at jeg ligger helt til venstre hvis det er tomt eller veldig liten trafikk. Der er litt mindre motstrøm der :rolleyes:

Lanterner bruker seg i nedsatt sikt, skumring og om kvelden. Prøver å være flink, men kan sikkert bli bedre.

Link to post
Share on other sites

En av utfordringene på seilbåter er at de har en sentral el tavle med alle brytere - ofte er den under dekk ved kartbordet. Så det er ikke like naturlig å tenke på denne bryteren som for oss motorbåtister som har masse knapper å fingre med hele tiden rett ved siden av rattet. Vet det av egen erfaring.

Link to post
Share on other sites

Skeptisk: Her trenger jeg litt mer folkeopplysning. Hvem er det som kan gi slik rett og hva er grunnlaget for det?? /Amalie

 

Jeg har nok uttrykt meg litt for kryptisk. For det første, SXK står for den svenske krysserklubben. Det er verdens største forening for fritidsbåter. Foreningen begynte tidlig (husker ikke årstallet) å arbeide for at fritidsbåter skulle få god og sikker tilgang til seilingsområder. Dette har bl.a. ført til svært gode beskrivelser av havner i Sverige med fantastiske flyfoto - noe vi trolig aldri vil oppleve i Norge. Mange steder har klubben på eget initiativ lagt ut bøyer som man kan fortøye til. Disse bøyene er merket SXK. Forutsetningen for å anvende disse bøyene er flere. Reglene er beskrevet her et sted: http://www.sxk.se/ Poenget er at det er SXK som har påtatt seg ansvaret for å holde dem ved like og det er medlemmer av SXK som har fortrinnsrett til disse bøyene. Anbefaler forøvrig norske seilere å bli medlem av SXK - dette gir mange gode informasjoner, bl.a. tilgang på tidsskriftet "På Kryss" - kanskje verdens beste båttidsskrift?

Link to post
Share on other sites

Mange steder har klubben på eget initiativ lagt ut bøyer som man kan fortøye til. Disse bøyene er merket SXK. Forutsetningen for å anvende disse bøyene er flere.

Her i norge finnes det noe tilsvarende som heter Norsk Havseiler- og Krysserklubb tror jeg. De har bl. a. en bøye i Evjesund, mellom Moss og Larkollen.

Men vil bare advare litt mot å legge seg på en slik bøye hvis du ikke er medlem. Jeg gjorde det for noen år siden, og ble regelrett torpedert av en seiler som skulle ha bøya. Han gjorde ingen tegn til å varsle meg, han bare "kjørte" på og presterte å lage en liten skade i siden på båten min. :headbang: Hadde ikke jeg klart å kaste meg over tenningsnøkkelen og starte motoren samtidig som jeg dro spaken i revers, hadde skaden faktisk blitt mye større også. Mulig han hadde en dårlig dag, men ikke søren om han ville innrømme at han hadde skadet båten min. :sad::puke:

Link to post
Share on other sites

......Samme gjelder høyrekjøringen i leier. Kan ikke være så vanskelig å få inn i huet synes jeg da. ....

 

De fleste båteiere kjører vel bil. Hvor ligger normalbilisten på en vei med 3 felt i samme retning ==> I midtfila eller den venstre. Høyrefila er stort sett ledig. (På vanlig landevei med en fil i hver retning har heldigvis de fleste funnet ut at det er lurt på holde seg i høyre).

 

Så, det er kanskje ikke så rart at lojaliteten til å holde seg til høyre i leden er noe fraværende på sjøen.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Møter desverre alt for mange seilbåter i Drøbaksundet uten lanterner. Skjønner ikke at de tør. Får de et kikk av dette, tro?

 

Dette er tross alt en sterk trafikkert lei.

Normalt går de fleste på vestsida av separasjons-sonen, både ut og inn fjorden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Holde til høyre :crazy::eek: på landeveien ja.... på sjøen så fører jeg min skute på den side av leden jeg har på min styrbord side.. Men jeg har da seilbåt og ikke motorbåt så høyre og venstre eksisterer ikke ombord hos meg.. :wink:

 

Regel 9

Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De fleste båteiere kjører vel bil. Hvor ligger normalbilisten på en vei med 3 felt i samme retning ==> I midtfila eller den venstre. Høyrefila er stort sett ledig. (På vanlig landevei med en fil i hver retning har heldigvis de fleste funnet ut at det er lurt på holde seg i høyre).

Mvh. BEG

Det er nettop derfor jeg ikke forstår at det kan være så vanskelig. I alle fall ikke i trangt farvann

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Holde til høyre :crazy::eek: på landeveien ja.... på sjøen så fører jeg min skute på den side av leden jeg har på min styrbord side.. Men jeg har da seilbåt og ikke motorbåt så høyre og venstre eksisterer ikke ombord hos meg.. :wink:

Jada jada jada - jeg forsøker bare å gjøre det enkelt å forstå slik at alle kan følge dette prinsippet. Har møtt til og med Havneoppsynet i Oslo i venstrefilen gjennom tranga ved Dyna fyr. Da stoppet jeg helt opp og ventet til de hadde pløyd seg ferdige.

Link to post
Share on other sites

Her i norge finnes det noe tilsvarende som heter Norsk Havseiler- og Krysserklubb tror jeg. De har bl. a. en bøye i Evjesund, mellom Moss og Larkollen.

Men vil bare advare litt mot å legge seg på en slik bøye hvis du ikke er medlem. Jeg gjorde det for noen år siden, og ble regelrett torpedert av en seiler som skulle ha bøya. Han gjorde ingen tegn til å varsle meg, han bare "kjørte" på og presterte å lage en liten skade i siden på båten min.

 

Sitat fra klubbens regler:

I bøyereglementet pkt. 5 står det:

"Vis bort båter som ligger i bøyene, hvis de ikke oppfyller de kravene som er nevnt i bøyereglementet. Henvis da til at bøyene er lagt ut med tillatelse av havnemyndigheter, og i overensstemmelse med deres institusjoner."

 

Bøyene er private og har kostet endel (moringer, vedlikehold etc) og for andre å huke tak i en slik bøye kan sidestilles med å legge seg på en privat brygge. Men å bli behandlet slik du gjorde hører ingensteds hjemme. Du kunne jo ha fått et problem i bukta og snappet en bøye før du drev på land. Hadde det vært meg hadde jeg rapportert vedkommende til NHK.

 

Siterer formannen i NHKs medlemsblad: Det er ikke bra og slett ikke meningen med oppfordringen om å bortvise båter at vi skal få uvenner på sjøen. Det er en hårfin balansegang å få noen, med velvilje, til å flytte seg når de først har lagt seg

til. Styret har også mottatt klagebrev på adferd fra medlemmer. Det ødelegger veldig for NHK’s renommé.

Link to post
Share on other sites

En slik privatisering av skjærgården er etter min oppfatning ganske frekt! Det er greit å legge ut bøyer, men da må det være til almenn benyttelse.

Var i fjor vitne til at det kom en seilbåt inn i Skutebukta i Viksfjord ved Larvik rundt midnatt og ville legge seg på ei bøye som en eller annen forrening har lagt ut der. Dette medførta at han jaget vekk to andre båter som lå i nærheten - ikke i bøya, men så nærme at han ble liggende å slå i disse. Uhørt, etter min oppfatning!

 

Etter min oppfatning er utlegging av private bøyer til bruk for mindre eksklusive grupper en uting, og i realiteten en privatisering av skjærgården på samme måte som privat bryggebygging!

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvis det er søkt hos myndighetene og de har gitt sin velsignelse så har man vel ikke gjort noe galt? Er det plutselig blitt galt at man har fått lov til noe også nå, det pleier å være omvendt! :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche, det er et politisk innlegg jeg skriver - det er subjektivt! Man kan like eller ikke like at ekslusive grupper får overta skjærgården - jeg liker det ikke! Brygger og moringer som legges ut på offentlig eiendom må etter min oppfatning være til allmenn benyttelse - ikke til små eksklusive grupper.

 

Når det er sagt stiller jeg meg svært tvilende til at alle disse bøyene virkelig er godkjente!

Link to post
Share on other sites

En slik privatisering av skjærgården er etter min oppfatning ganske frekt! Det er greit å legge ut bøyer, men da må det være til almenn benyttelse. Etter min oppfatning er utlegging av private bøyer til bruk for mindre eksklusive grupper en uting, og i realiteten en privatisering av skjærgården på samme måte som privat bryggebygging!

 

Foreningen er 50 år gammel, så ideen med bøyer og godkjenning av disse ble nok vedtatt på et tidspunkt der holdningene til dette var anderledes enn i dag. Alt i alt dreier det seg om 8 bøyer fra Oslo til Arendal. Er ellers enig med deg i at dette er en privatisering av skjærgården som i dag oppfattes som en uting. For 50 år siden var det færre marinaer, færre gjestehavner og mindre trykk i skjærgården enn i dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...