Jump to content

hvor skal pinsehelgen tilbringes


litt peiling

Recommended Posts

Hei.

 

Ser ikke noe som helst problem med stor våt hund i båten. Det går da ann å finne frem et håndlkle og tørke dyret? Og blir det noen sølespor på dekk etter vår Labrador på 49kg er det bare å finne frem slangen og spyle bort møkken. Vi har egen sjøvannspumpe med slange til det formålet ombord. Og sand går det også ann å feie eller støvsuge bort. Det er jo ikke noe annet enn det vi gjør når vi tobeinte har kommet ombord med møkkete sko og støvler. Men nå har ikke jeg båten som pynt heller da, - jeg har båten for å bruke den.

 

Og tilbake til emnet for denne tråden, så lå vi hele tiden på Kommersøy i en fullstappet havn sammen med kjente og også andre båtplassen-medlemmer (mange med hund) og koste oss.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke noe annet enn det vi gjør når vi tobeinte har kommet ombord med møkkete sko og støvler. Men nå har ikke jeg båten som pynt heller da, - jeg har båten for å bruke den.

Jeg er oppvokst med at man enten har rene sko ombord eller tar av seg på beina. Og slik har vi det ombord også. Og vi har også båten til bruk - på vår måte. Akkurat som andre har det på sin måte :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......er det bare å finne frem slangen og spyle bort møkken. Vi har egen sjøvannspumpe med slange til det formålet ombord. Og sand går det også ann å feie eller støvsuge bort.

 

I tillegg til micro, dvd-spillere (flertall), oppvaskmasking, radar, el-toalett, varmtvannsbereder så har vi heller ikke støvsuger eller sjøvannspumpe! Kan dog stille med flere håndklær! :yesnod:

 

Det "gode liv" er det enkle live - uten problemer med strømtilførsel og annet dilldall! Rene sko er en selvfølge og beina skylles i sjøen!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Missforstå meg rett, jeg fortalte bare om hvordan vi har det i båten og ikke ser noe problem med stor våt hund. Andre har selvfølgelig også båten til bruk - på sin måte. Slik vi bruker båten ser jeg litt problemer med, etter å ha gått en lang tur i land i regnværet en dag i oktober, å stå på bryggen/fjellet og ta av seg gummistøvler og med de i hånden (pluss kanskje en hund) å balansere på sokkelesten eller barbeint på et vått dollbord langs båten og så inn i båten. Synes det er enklere da å tørke opp inne i varmen etterpå. Slik er det jeg foretrekker det altså.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

radar

Det "gode liv" er det enkle live - uten problemer med strømtilførsel.

Riktignok er jeg en ganske stor radarfan, men det er ytterst sjelden jeg bruker radaren når vi ligger til kai. Den er som regel på når vi har motorene i gang :wink:

 

Naturligvis er båtlivet enkelt - så lenge all leamikken ombord fungerer :lol:Således er det ulitmate båtlive kajakk har jeg hørt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 4 forbruksbatterier ombord, også vaffeljern der det kan brukes. Seiler med høy trivselfaktor. Har dog ikke seperat DVD-spiller. Lå på i utehavn 4 dager uten lading, greit nok det. Enkelt for meg, betyr at alt ligger til rette.

 

Men vi er alle forskjellige.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Pinsen i Sandspollen ble en hyggelig opplevelse inntil mandag morgen og regnvær. Ta tuslet vi hjem ut på formiddagen.

 

Flere hundre båter enten på svai eller langs land i den store pollen. Et flott skue.

 

Vi måtte i stort bryllup på lørdagen, og det gjorde at vi ikke kom oss avgårde på årets første overnattingstur med båten før søndag ettermiddag, og det var jo litt synd, for da gikk vi glipp av finværet. Etter ca en times fin cruising sørover i lite vind og bølger kom vi til Sandspollen akkurat i det det begynte å regne. Vi la oss på svai litt inne i den sør-østre kilen/viken. Hyggelig å se så mye båtfolk ute selv i litt trist vær. På grunn av alt regnet tok jeg meg ikke bryet med å måle sjøtemperaturen, men det ble en rask dukkert på to av barna - er det noen som vet sjøtemperaturen i Sandspollen søndag kveld?

 

Senere på kvelden kom det en relativt stor to-mastet skute (Nauticat 40+ ??) som la seg på svai i betryggende avstand nord for oss, og vi tenkte ikke mer over det. Da vi la oss sent på kvelden hadde det begynt å blåse litt men alt så normalt ut. I løpet av natten blåste det kraftig opp, og jeg våknet i halv-seks-tiden av vind/uling. Jeg tok meg en tur ut for å se, og da lå plutselig den store skuta noen få meter sør-øst for oss, og de hadde tydeligvis problemer med festet, for de var i ferd med å trekke opp ankeret før de dro. De hadde trolig drevet 50-70 meter innover pga den sterke nordavinden - flaks for oss at vi ikke ble truffet.

 

 

pinsen_1.jpg

Favorittbrygga med mange hyggelige båtfolk. Vi samles ofte ved langbord på varme sommerkvelder.

 

Hvor ligger denne brygga? Er det i den sør-vestre kilen/viken?

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

og de hadde tydeligvis problemer med festet, for de var i ferd med å trekke opp ankeret før de dro.

Jeg har erfart det samme flere ganger i Sandspollen - vanskelig å få skikkelig feste. Ankrene som vi sleit med var et CQR anker, et Engbo patent og et Bruce - på ulike båter da. Men vi hadde nok kjetting - men fikk ikke feste når vi bakket dreggen fast. Fint med bøyer der da.

 

Bade i Sandspollen med flere hundre båter der - det hadde nok ikke jeg gjort. Vannkvaliteten der har vært omtalt her tidligere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har erfart det samme flere ganger i Sandspollen - vanskelig å få skikkelig feste. Ankrene som vi sleit med var et CQR anker, et Engbo patent og et Bruce - på ulike båter da.

 

Bade i Sandspollen med flere hundre båter der - det hadde nok ikke jeg gjort. Vannkvaliteten der har vært omtalt her tidligere.

 

Engo-ankeret vårt satt godt - tror ikke vi (eller det) flyttet seg en meter i løpet av natten.

 

Har ikke fått med meg trådene om dårlig vannkvalitet i Sandspollen, men det er jo ikke unaturlig at den kan bli relativt dårlig. Får kanskje tenke meg om en gang eller to før jeg (eller ungene) bader der neste gang :smiley:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

På bunnen rett under der du ligger med båten, Sjekteeier, så fant jeg en krittpipe for noen år siden.

 

mvh tuffff

 

Hm, må nok snorkle rundt der ved en passende anledning. Det er for resten ikke vår båt som ligger der du fant krittpipa, vi ligger klemt mellom de to seilbåtene her:

 

bilder_270606_023.jpg

 

Vi hadde planer om å dra til Bolærne i pinsehelga, men valgte å gå innaskjærs pga. vær og vind. Vi endte opp på nordenden av Veierland, på Kjølholmen. Her lå vi fint. På søndag flyttet vi rett rundt odden på syd/østsida av Kjølholmen for å ligge i le for vind og vær. Godt med varmeapparat om bord, og hyggelig med radio.

 

Det eneste skåret i gleden er de fordømrade halvplanerne som durer av gårde innakjærs med den største selvfølgelighet, og nesten kaster er stakkars liten Nidelv 24 på land.

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Hvor ligger denne brygga? Er det i den sør-vestre kilen/viken?
Den bryggen Astor viste bilde fra er der jeg har markert med rødt i bildet under.

(som forøvrig er fra siste versjon av C-map MAX kart)

sandspollen.gif

 

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til dere seilere: Motorbåter er ganske enkle å se pga sjøsprøyten fra baug eller hekksjø. Seilbåter er vanskelige å se - både på radaren og visuelt. Fint om dere tenker på oss som kommer i 25-30 knop og som bare har noen minutter å lure på om det er noe foran oss når radaren av og til gir et ekko. Slå på lanternene en gang for mye enn en gang for lite :smiley: Det hjelper så utrolig mye.

 

Ellers er det et tips å sette ned farten, dersom sikten er dårlig...

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

quote.gif

 

OK, spørre pent og oppføre seg pent, det skal vi klare, men ikke forvente strøm? Greit nok, men hva i alle dager gjør folk i fellesferien hvis man ikke kan regne med lademuligheter i slutten av mai? ! Må jeg kjøpe meg dieselaggregat?

 

Et tips: Ha med nok ledning. Gjerne flere kveiler med ledni9ng og en trommel. Dette får man av erfaring ikke nok av.

 

 

Hvor ligger denne brygga? Er det i den sør-vestre kilen/viken?

 

Som Lars H viser på sitt kart. Innerst i det sydvestre hjørne. Brygga egner seg godt til fartøy med 1.2 meter dypgående og mindre.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

tenker med grøss og gru på muligheten for dårlig vær og ingen mulighet for ungene på 4 og 6 til å se dvd eller barne-tv!

 

Kanskje på tide å vurdere størrelsen på forbruksbanken?? :confused:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

kirkeskip1.jpg

 

Dette ble det nærmeste vi kom båtliv denne pinsehelga :wink:(konfirmasjon i slekta)

Fra prekestolen fikk vi imidlertid en ny forklaring på hvorfor vi feirer pinse: Presten i en kirke i en norsk kystby (skal ikke nevne navn) spurte noen barn i kirken om de viste hvorfor vi feirer 1. pinsedag. En liten pjokk hadde svaret klart og rakk opp handa: Vi feirer at det var denne dagen Jesus satte ut båten. :lol::lol::lol:

 

Vil nok tro at denne pjokken kom fra et hjem som ligner litt på vårt, dvs. at vårens største begivenhet er når båten skal på vannet.

 

Mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Til dere seilere: Motorbåter er ganske enkle å se pga sjøsprøyten fra baug eller hekksjø. Seilbåter er vanskelige å se - både på radaren og visuelt. Fint om dere tenker på oss som kommer i 25-30 knop og som bare har noen minutter å lure på om det er noe foran oss når radaren av og til gir et ekko.

 

Har ikke du akkurat gjennomgått D5L ??? Håper at du bare formulerer deg klønete her, for du kan vel ikke mene at seilere som ikke har lanternene i orden er i direkte livsfare for deg og din fart???

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

For de som går inn i Sandspollen og er medlem av SXK kan det være greit å vite at det er noen bøyer man har fortrinnsrett å fortøye til NV i pollen.

 

Skeptisk: Her trenger jeg litt mer folkeopplysning. Hvem er det som kan gi slik rett og hva er grunnlaget for det??

 

/Amalie

_

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke du akkurat gjennomgått D5L ??? Håper at du bare formulerer deg klønete her, for du kan vel ikke mene at seilere som ikke har lanternene i orden er i direkte livsfare for deg og din fart???

Kanskje det bare er du som leser noe annet enn det som er ment :wink:

 

Nei, de er ikke i direkte livsafare for min fart. Det er ikke farten som dreper de - det er nok båten min :wink:

 

Er jeg i tvil slår jeg av på farten. Og ser jeg noe på radaren som jeg er i tvil om så antar jeg alltid at det er noe der - slik man alltid skal. Men jeg tror at en del seilbåtister hadde hatt godt av å vite hvor dårlig de synes på en radar.

 

Poenget er at man kan ikke på sjøen ta utgangspunkt i at "jeg ser godt nok så derfor slår jeg ikke på lanternene" Man må ta utgangspunkt i annen trafikk. Man bruker jo ikke lanterner for å se bedre selv - men for å bli sett. Når kanskje så mye som 8 av 10 båter ikke bruker lanterner da synes jeg det er dumt. Dessuten bryter de sjøveisreglene. Jeg er kanskje rar - men jeg synes at man i utgangspunktet skal følge lover.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke du akkurat gjennomgått D5L ??? Håper at du bare formulerer deg klønete her, for du kan vel ikke mene at seilere som ikke har lanternene i orden er i direkte livsfare for deg og din fart???

 

Er vel ikke noe nytt at seilere sparer på strømmen og sløyfer bruk av lanterner når det er litt dårlig sikt. Det har selvsagt med fart å gjøre hvor lang tid man har på seg til å reagere, men en skjerping av lanternebruk er uansett på sin plass. Vitsen er at man skal sees enklest mulig, da ungår man best å komme i livsfare.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...