Bitteliten Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Er vel ikke noe nytt at seilere sparer på strømmen og sløyfer bruk av lanterner når det er litt dårlig sikt. De fleste gikk for motor Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 De fleste gikk for motor Gammel vane vond å vende Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Desverre er det ofte slik Olpi - desverre. Det er derfor jeg maser meg og dere grønne om dette. Samme gjelder høyrekjøringen i leier. Kan ikke være så vanskelig å få inn i huet synes jeg da. Jeg setter gjerne på lanternene i dagslys også jeg - når jeg kjører langt ut i skipsleia. Kan ikke skade tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Jeg ligger også mest mulig til høyre i leier. Inn Vesterelva til Fr. stad hender der imidlertid at jeg ligger helt til venstre hvis det er tomt eller veldig liten trafikk. Der er litt mindre motstrøm der Lanterner bruker seg i nedsatt sikt, skumring og om kvelden. Prøver å være flink, men kan sikkert bli bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 En av utfordringene på seilbåter er at de har en sentral el tavle med alle brytere - ofte er den under dekk ved kartbordet. Så det er ikke like naturlig å tenke på denne bryteren som for oss motorbåtister som har masse knapper å fingre med hele tiden rett ved siden av rattet. Vet det av egen erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 HeiPlanen er å tilbringe helgen i Sandspollen:-)Blir bare avlyst om det snør Avlyst pga snø?????? har du ikke varmeapparat eller snøskuffe??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
roaldbj Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Skeptisk: Her trenger jeg litt mer folkeopplysning. Hvem er det som kan gi slik rett og hva er grunnlaget for det?? /Amalie Jeg har nok uttrykt meg litt for kryptisk. For det første, SXK står for den svenske krysserklubben. Det er verdens største forening for fritidsbåter. Foreningen begynte tidlig (husker ikke årstallet) å arbeide for at fritidsbåter skulle få god og sikker tilgang til seilingsområder. Dette har bl.a. ført til svært gode beskrivelser av havner i Sverige med fantastiske flyfoto - noe vi trolig aldri vil oppleve i Norge. Mange steder har klubben på eget initiativ lagt ut bøyer som man kan fortøye til. Disse bøyene er merket SXK. Forutsetningen for å anvende disse bøyene er flere. Reglene er beskrevet her et sted: http://www.sxk.se/ Poenget er at det er SXK som har påtatt seg ansvaret for å holde dem ved like og det er medlemmer av SXK som har fortrinnsrett til disse bøyene. Anbefaler forøvrig norske seilere å bli medlem av SXK - dette gir mange gode informasjoner, bl.a. tilgang på tidsskriftet "På Kryss" - kanskje verdens beste båttidsskrift? Sitér dette innlegget Link to post
SpaceCab Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Avlyst pga snø?????? har du ikke varmeapparat eller snøskuffe??? Joda, men madammen ville ikke være med og måke snø er vel strengtatt jobb for manskapet ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Mange steder har klubben på eget initiativ lagt ut bøyer som man kan fortøye til. Disse bøyene er merket SXK. Forutsetningen for å anvende disse bøyene er flere. Her i norge finnes det noe tilsvarende som heter Norsk Havseiler- og Krysserklubb tror jeg. De har bl. a. en bøye i Evjesund, mellom Moss og Larkollen. Men vil bare advare litt mot å legge seg på en slik bøye hvis du ikke er medlem. Jeg gjorde det for noen år siden, og ble regelrett torpedert av en seiler som skulle ha bøya. Han gjorde ingen tegn til å varsle meg, han bare "kjørte" på og presterte å lage en liten skade i siden på båten min. Hadde ikke jeg klart å kaste meg over tenningsnøkkelen og starte motoren samtidig som jeg dro spaken i revers, hadde skaden faktisk blitt mye større også. Mulig han hadde en dårlig dag, men ikke søren om han ville innrømme at han hadde skadet båten min. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Man må være taktisk, fyr varmeapparatet og måk snøen selv så blir hun nok med... hihi Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
BEG Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 ......Samme gjelder høyrekjøringen i leier. Kan ikke være så vanskelig å få inn i huet synes jeg da. .... De fleste båteiere kjører vel bil. Hvor ligger normalbilisten på en vei med 3 felt i samme retning ==> I midtfila eller den venstre. Høyrefila er stort sett ledig. (På vanlig landevei med en fil i hver retning har heldigvis de fleste funnet ut at det er lurt på holde seg i høyre). Så, det er kanskje ikke så rart at lojaliteten til å holde seg til høyre i leden er noe fraværende på sjøen. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Astor Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Møter desverre alt for mange seilbåter i Drøbaksundet uten lanterner. Skjønner ikke at de tør. Får de et kikk av dette, tro? Dette er tross alt en sterk trafikkert lei. Normalt går de fleste på vestsida av separasjons-sonen, både ut og inn fjorden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Holde til høyre på landeveien ja.... på sjøen så fører jeg min skute på den side av leden jeg har på min styrbord side.. Men jeg har da seilbåt og ikke motorbåt så høyre og venstre eksisterer ikke ombord hos meg.. Regel 9 Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
BEG Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Tar poenget Problemet er da kanskje, og uansett framkomstmiddel, at for mange ikke vet hva som er styrbord og babord Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Daffy Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 De fleste båteiere kjører vel bil. Hvor ligger normalbilisten på en vei med 3 felt i samme retning ==> I midtfila eller den venstre. Høyrefila er stort sett ledig. (På vanlig landevei med en fil i hver retning har heldigvis de fleste funnet ut at det er lurt på holde seg i høyre). Mvh. BEG Det er nettop derfor jeg ikke forstår at det kan være så vanskelig. I alle fall ikke i trangt farvann Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Holde til høyre på landeveien ja.... på sjøen så fører jeg min skute på den side av leden jeg har på min styrbord side.. Men jeg har da seilbåt og ikke motorbåt så høyre og venstre eksisterer ikke ombord hos meg.. Jada jada jada - jeg forsøker bare å gjøre det enkelt å forstå slik at alle kan følge dette prinsippet. Har møtt til og med Havneoppsynet i Oslo i venstrefilen gjennom tranga ved Dyna fyr. Da stoppet jeg helt opp og ventet til de hadde pløyd seg ferdige. Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Her i norge finnes det noe tilsvarende som heter Norsk Havseiler- og Krysserklubb tror jeg. De har bl. a. en bøye i Evjesund, mellom Moss og Larkollen. Men vil bare advare litt mot å legge seg på en slik bøye hvis du ikke er medlem. Jeg gjorde det for noen år siden, og ble regelrett torpedert av en seiler som skulle ha bøya. Han gjorde ingen tegn til å varsle meg, han bare "kjørte" på og presterte å lage en liten skade i siden på båten min. Sitat fra klubbens regler: I bøyereglementet pkt. 5 står det: "Vis bort båter som ligger i bøyene, hvis de ikke oppfyller de kravene som er nevnt i bøyereglementet. Henvis da til at bøyene er lagt ut med tillatelse av havnemyndigheter, og i overensstemmelse med deres institusjoner." Bøyene er private og har kostet endel (moringer, vedlikehold etc) og for andre å huke tak i en slik bøye kan sidestilles med å legge seg på en privat brygge. Men å bli behandlet slik du gjorde hører ingensteds hjemme. Du kunne jo ha fått et problem i bukta og snappet en bøye før du drev på land. Hadde det vært meg hadde jeg rapportert vedkommende til NHK. Siterer formannen i NHKs medlemsblad: Det er ikke bra og slett ikke meningen med oppfordringen om å bortvise båter at vi skal få uvenner på sjøen. Det er en hårfin balansegang å få noen, med velvilje, til å flytte seg når de først har lagt seg til. Styret har også mottatt klagebrev på adferd fra medlemmer. Det ødelegger veldig for NHK’s renommé. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 (redigert) En slik privatisering av skjærgården er etter min oppfatning ganske frekt! Det er greit å legge ut bøyer, men da må det være til almenn benyttelse. Var i fjor vitne til at det kom en seilbåt inn i Skutebukta i Viksfjord ved Larvik rundt midnatt og ville legge seg på ei bøye som en eller annen forrening har lagt ut der. Dette medførta at han jaget vekk to andre båter som lå i nærheten - ikke i bøya, men så nærme at han ble liggende å slå i disse. Uhørt, etter min oppfatning! Etter min oppfatning er utlegging av private bøyer til bruk for mindre eksklusive grupper en uting, og i realiteten en privatisering av skjærgården på samme måte som privat bryggebygging! Redigert 31.Mai.2007 av goggen (see edit history) Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Mouche Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Men hvis det er søkt hos myndighetene og de har gitt sin velsignelse så har man vel ikke gjort noe galt? Er det plutselig blitt galt at man har fått lov til noe også nå, det pleier å være omvendt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
goggen Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Mouche, det er et politisk innlegg jeg skriver - det er subjektivt! Man kan like eller ikke like at ekslusive grupper får overta skjærgården - jeg liker det ikke! Brygger og moringer som legges ut på offentlig eiendom må etter min oppfatning være til allmenn benyttelse - ikke til små eksklusive grupper. Når det er sagt stiller jeg meg svært tvilende til at alle disse bøyene virkelig er godkjente! Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
ollebollenor Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Er disse bøyene merket med foreningens navn eller noe slags nr system ? Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
baatsman Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Har med egne bøyer jeg, mrk BK(Bavariaklubben) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
The Gannet Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Bøyene er merket NHK, klubbens logo samt max 24 h Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 En slik privatisering av skjærgården er etter min oppfatning ganske frekt! Det er greit å legge ut bøyer, men da må det være til almenn benyttelse. Etter min oppfatning er utlegging av private bøyer til bruk for mindre eksklusive grupper en uting, og i realiteten en privatisering av skjærgården på samme måte som privat bryggebygging! Foreningen er 50 år gammel, så ideen med bøyer og godkjenning av disse ble nok vedtatt på et tidspunkt der holdningene til dette var anderledes enn i dag. Alt i alt dreier det seg om 8 bøyer fra Oslo til Arendal. Er ellers enig med deg i at dette er en privatisering av skjærgården som i dag oppfattes som en uting. For 50 år siden var det færre marinaer, færre gjestehavner og mindre trykk i skjærgården enn i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.