Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

Vi lå i helgen på en liten populær plass ytterst i vestfoldskjærgården , totalt vindstille og du kunne høre om noen tok et svømmetak 50meter unna.

Kjempefin idyll og vi koste oss (vi lå 3-4seilere utenpå hverandre longside mot berg) rett bak oss lå det en fairline med 2stk princess på 50 og 62fot ??utenpå , det var vel og bra helt til 1 eller 2 av de fyrte opp aggregater ombord som ble stående å dure å gå.

Dette er somregel ikke noe å bry seg med om man ligger i en innehavn men slik stemningen var der med så stille og fint så hørtes disse ekstra godt , en av oss gikk bort for å høre om det var mulig å slå av dette da det durte ganske godt , han fikk til svar at de trengte strøm så barna kunne se TV osv men at det finnes masse andre holmer å dra til så vi måtte bare flytte oss om vi ikke klarte å utstå levenet.

Det var båter som lå 2 båtlengder forenom oss som også klagde på støyen så det var ikke ubetydelig , vi gjorde inne noe mer ut av det da de faktisk lot aggregatet hvile igjen på formiddagen dagen etter før de startet igjen om kvelden.

 

Om noen tar fram gitaren og skråler i vei så bråker det sikkert like høyt men det er gjerne litt triveligere enn monoton dur fra noe som står og fjerter eksos 2,5meter fra der man sitter.

Jeg har aldri opplevd dette før , er det vanlig at det er slik ?

Link to post
Share on other sites

Etter ei helg i samme bukta i knallværet så veit jeg ikke hva som er værst , av agregat eller gummijoller . Unga starta rundt 0830 fra innerst i bukta i plan , med båt på begger sider innover på dregg . Rett i plan og ut av bukta ,for så å gjøre en U sving for å kjøre inn igjen å vinke til mamma . Noen av demma jollene bråker så det holder og dem klarer litt bølger også når dem da snitter ankerkjettingen på vær tur . Et sant mareritt å høre på spør du meg fra 0830 til ca 22.30 i tussmørke uten lanterner . Vi var flere båter sammen som mente det er rart det går bra , men men da har jo mor å far fri den stønna .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri hatt aggregat....men... Du sier det jo litt selv. En liten populær uthavn.... Med det forstår jeg at det stort sett er folk i denne viken, og at "stille" er det aldri?

 

I innehavner er jo ikke behovet for aggregat så stort, da veldig mange vel drar en landstrømkabel ombord, + at det er mye støy ellers også.

Om dette var aggragatkjøring på kvelden for at barna kunne se TV...maten holdes kald etc..., og at det var stille på dagen....da synes jeg de har rett til dette.

Om en heller vil ha gitarskråling så for all del, men jeg tar heller et aggregat. :wink:

 

Ønsker du fullstendig stillhet så anbefaler jeg en heller lite populær vik (det er mange flotte av dem også. :yesnod: )

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Etter ei helg i samme bukta i knallværet så veit jeg ikke hva som er værst , av agregat eller gummijoller . ...

 

Et sant mareritt å høre på spør du meg fra 0830 til ca 22.30 i tussmørke uten lanterner .

...

Tine III

 

Men dette plaget dere ikke nevneverdig regner jeg med? Siden dere lå der hele helgen og hørte på jollene i 14 timer daglig. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ikke så ille nei , bortsett fra måten dem kjørte på og ut og inn i bukte der det var mange som bada hele dagen . Lærer vel ikke den helt store sjømannskapen av slik kjøring vel ? Landterner er også ok . Kunne kansje vært greit vis dem var gammle nok også vil jeg tru ,var ikke mange som var 16år eller kjørte under 10kn .Bare å dra opp anker å forhale til et sted uten rasebane vis man vil , det som er værst er at unger ikke lærer fra di voksne med en gang .Ikke så lur den kjøringa vi så i helga , men hjelper vel ikke si stort om det så . Luraste hadde vel kansje vært å lært unga med en gang ,at rolig kjøring ut av bukta både pga av plenty dreggtau og folk som badet .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i...opplæring av barna er en selvfølge... Og lover og regler bør etterfølges. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd dette før , er det vanlig at det er slik ?

Agghhh... slike historier provoserer no grønn.....

Årsaken til at disse folka har store dyre båter, er at de har kommet seg frem i verden på andres bekostning.

De har spissere albuer en folk flest og vet å bruke dem. Når man har kona/barn som også er vant med å få viljen sin gir jo svaret seg selv...

de driter i andre bare de selv får det som de vil.

 

 

Ifør deg snorkel og svømmeføtter. :diving: Medbring en liten sprayflaske nafta.

Svøm stille og rolig opp langs siden på bråkemakeren.. tøm sprayflaska i luftinntaket til generatoren.... "masse bråk" :smash: så stillhet......

Ikke gjør dette da... men sånne tiltak frister !

 

Folk som ikke 100% går inn for at alle i skjærgården skal ha det bra, har ingenting der å gjøre, er nå min mening.

 

Geir :seeya:

 

PS

Kan vel også vise til Sjøvettregel nr. /, som sier:

Vis hensyn - Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Joda, det vil alltid finnes noe å irritere seg over. Fikk tilogmed klager på vindganeratoen min mens båten lå i vinteropplag. "Forferdelig til støy", var det en som sa, mens hans egen rigg overdøva kirkeklokkene en søndags forrmiddag det blåste 12-15m/s. At vi her snakker om Fairline eller Princesse gjør jo ikke akurat støyen mindre. Forferdelige mennesker i plagsomme båter.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper for min del at det var en masse humor og glimt i øyet i innlegg #9 og 10.....

 

Hadde dette vært skrevet i ramme alvor, så hadde jeg trodd at det var styret i "Foreningen for Jantelovens fremme" som skrev litt. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme i en koselig havn på Koster tidligere i år men skjønte med en gang at det ikke var noe vits å gå bort å prate med de. Vi kunne se det på lang avstand at de kun brydde seg om seg selv og sin verden. Noen mennesker tar større plass en andre, sånn er det bare, og det må vi antagelig bare venne oss til. Hadde det ikke vært for at vi hadde seilt langt og var slitene hadde vi nok flyttet på oss.

For min egen del ser jeg frem til nedgangstidene kommer for da blir det ikke fullt så mange av de utpå sjøen.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper for min del at det var en masse humor og glimt i øyet i innlegg #9 og 10.....

 

Hadde dette vært skrevet i ramme alvor, så hadde jeg trodd at det var styret i "Foreningen for Jantelovens fremme" som skrev litt. :lol:

Glimtet i øye gjaldt metoden for å stoppe dævelskapet.

Men det var så absolutt ment at vedkommende personer så aldeles ikke har fattet pointet med å være ute i den felles natur vi alle nyter.

Når det gjelder janteloven, stemmer heller ikke dette. Hadde de hatt gamle tresnekker og Norges-aggregat till 700 kroner.. hadde saken vært akuratt det samme.

 

Jøss, her var det mye misunnelse ute å gikk.

 

Kunne jeg tolkes som at jeg hadde lyst på en 50-60 foter med aggregat ??!! Fri og bevare meg.. :crazy:

Saken jeg kommenterte var da ikke størrelsen på båtene, men eiernes selviske opptreden...

Jeg syntes innleggene burde dreie seg om dette.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne tråden gir en en tankevekker. Vi har nå i ca. 12 måneder hadt agregatet stående i drift opptil 4 timer pr. dag (ukedagene). Støyen irriterrer oss ganske mye og vi er glad når det slås av. Nå må det sies at agregatet står inni rommet på en lastebil med bakdøren åpen for å slippe ut eksosen. Opptil 200 meter fra dette punktet høres agregatet godt. Noen helger har vi startet det opp, men har vært betenkt med hensyn til naboene - nærmeste nabo ca. 400m. Nå når ombyggningsprosessen snart er over og båten skal sjøsettes igjen har vi tenkt på, å flytte beistet (60 kg/3kw) ombord. Plaseringen blir det store problemet - på dekk eller innabords - med såkalt "lydtett kasse". Leste i en annen tråd at noen hørte agregatet sitt, ca. 30 m fra båten, som lå på svai. Har i disse 12 mnd. med agregatet i lastebilen, forsøkt å dempe eksosen og luftinntaket. Noe dempning oppnådde vi med å flytte eksospotten til enden av en 1,5m eksos-slange av mettal. Luftinntaket som avgir det meste av støyen er ikke så lett å bygge om. Muligens en ekstern lydkasse kan hjelpe på dette problemet. Valgets kvaler er om vi overhode skal ta bryet med å ha dette ombord. Vi pleier å ligge mye på svai og er flinke til å finne rolige perler hvor vi ikke forstyrrer omgivelsen. Som seilere er vi glade til sins når jernhesten slås av og roen senker seg over en. Dette blir første gang vi har i tankene på å ha agregat i båten. Vi har klart oss uten i alle år vi har seilt. Når en leser hva dere forteller i denne tråden blir en betenkt på hvor mye støy en kan produsere for å ha det bekvemt ombord. Vaflene og ferskt brø ønsker en jo. Klesvasken må få sitt. Ja en lurer fortsatt på hva en holder på med i disse tider....

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden nevner noen av de forholdene som er greie å tenkje over før man begynner å montere aggregat omb rd i båten:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23942&st=0

 

Jeg har foretatt endel måling av støynivået når jeg ligger i havnen. Bakgrunnsstøyen har da vært ca 55 dB(A). Når generatoren går og jeg måler lydnivået rett over generatoren med dørkluka lukket, måler jeg ca 60 dB(A) (fritt etter hukommelsen). I naturhavn hvor bakgrunnsstøyen er lavere vil jo generatoren høres bedre. Jeg pleier å ta en liten rotur med jolla og spørre nabobåter om de har noe imot at jeg starter generatoren. Det har hendt at jeg deretter ror tilbake og hører om de plages. Som regel svarer de at de ikke har hørt noen generator.

Link to post
Share on other sites

Et alternativ til disse strømagregatbåtene som durer og går er jo å jage poden ut i jolla og be han/hun frese i ring rundt agregatbåtene... gjerne tidlig om morgene mens fyllskjulen fortsatt er inntakt..

 

Blir vel litt som han på flybridgen som tutet i vei klokken 21.00 og ropta ut flagget skal ned, flagget skal ned.... han vekket opp ungene som akkurat hadde sovnet i nabobåten.... de som tror at tilsnakk til skipperen hjalp nevneverdig er vel neppe i flertall... men hevnen kan jo være riktig så søt.... når naboen tok med seg trykkluft hornet sitt klokken 08.00 og stakk det ned i en åpen luke og tutet i vei men han ropte flagget skal opp, flagget skal opp..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er litt pussig at man har råd til aggregat, men ikke til skikkelig batteribank. Har selv 375 amph i min lille seilbåt. Der går varme/kjöleboks tv/dvd og det vi vil av lys uten at vi så langt har hatt behov for noe aggregat. Vi opplevde at noen kjörte aggregat i Middgsbukta en lördag kveld for 14 dager siden. Selv om det er endel stöy i Middagsbukta synes jeg det er litt unödvendig å kjöre aggregat spesielt om kvelden og tidlig på morgenen.

Link to post
Share on other sites

Kunne jeg tolkes som at jeg hadde lyst på en 50-60 foter med aggregat ??!!

Nei, kanskje ikke, men du har ifølge dine utsagn og logikk i alle fall kommet deg lenger frem i verden på andres bekostning.

Du har spissere albuer en folk flest og vet å bruke dem.

 

Når jeg ser hva slags båt du har og hva andere har.

 

(bare for å bruke dine egne ord og å sammenlikne din båt med andres - som du gjorde i ditt innlegg)

Link to post
Share on other sites

Jeg er overhodet ikke misunnelig , det var ikke det innlegget handlet om.

Det er egentlig det samme med joller , agregater , fyrverkeri , spille musikk osv osv , det jeg reagerte på var at når noen spør pent om det er mulig å slå av støyen (som ble kjørt fra tidlig kveld og stoppet på på morgenen etter soloppgang) så blir personen møtt med uttalelser som , finn deg en annen plass å ligge om du ikke holder ut støyen for her i båten skal barna se på TV det virket nesten som enkelte tror de har enerett på å ligge på enkelte plasser og ikke har alminnelig folkeskikk og kan føye seg litt diplomatisk for å skape fin stemning blant alle og ikke bare jeg , meg og mine venner.

 

Om noen lar guttungen kjøre rundt i jolla og dette fortsetter til etter 2300 på kvelden så blir det somregel stille om man høflig ber om at de enten kjører litt lenger bort enn rett rundt båtene eller at det kanskje er påtide å gi seg for kvelden. Men når barna skal se TV (og mor muligens skal bruke microen og tørketrommelen) så er det totalt umulig å si , beklager om det støyer litt men vi skal slå av om en times tid eller så når vi har fått ladet batteriene .

 

Samma for meg , i motsetning til noen av de andre så fikk jeg sove og jeg bryr meg ikke så hardt om hva andre gjør.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Enzo - veldig enig. Vi skal imidlertid kanskje huske Odd Børretzens tekst - jeg tror den omtaler forholdene i Pollen i Arendal en sommernatt - hvor en svenske ber om litt ro.. Børretzen har en tankevekkende kommentar til dette ønsket. Jeg har lært mye av Børretzens tekst når jeg om sommeren ligger i forskjelig havner, enten det er båthavner eller uthavner. Vi må nok være forberdet på at det kan bli endel lyd omkring oss nå når sommernettene blir varme og lange. I utgangspunktet tror jeg det er mulig å planlegge "rolige" fortøyningssteder, men jeg er ikke sikker.

Link to post
Share on other sites

Det som man ofte ikke tenker på med støyen fra et aggreagt er at den kan oppleves værre et stykke unna enn i båten med aggregat. Jeg lå i helgen ved siden av en med aggregat som er godt støyisloert (motorstøy). Vann/eksos var også separert for å minske eksostøyen. Vi som lå ved siden av opplevde ikke støyen som særlig plagsom selv om den hørtes godt. De som lå 50 meter utenfor opplevde imildertid støyen som veldig plagsom. Lyd forplanter seg som kjent godt over vann. De hørte ikke mye til motoren, men godt den høyfrekvente vislingen fra eksos/vann utslipp som lå under badeplattformen rett over vannflaten.

 

Når det gjelder plagsom jollekjøring frem og tilbake, frem og tilbake.... . så var det veldig lite av det i Fredagshølet i helgen. Det er jo også en en veldig populær uthavn.

 

Her er noen bilder fra en helg med topp vær (måtte det bli mange flere):

 

junihelg2.jpg

 

junihelg3.jpg

 

solnedgang.jpg

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var forøvrig en fantastisk stillhet da noen og hundre båter fløt mellom Slemmestad og Håøya midt på natten. Man hørte litt latter, noen glass som klirret, enkelt stemmer... Riktignok hadde vi ønsket oss noe mer vindsus rund mastene, men også stillheten var en opplevelse.

 

Sorry - en digresjon liksom - men den passet inn av dagsaktuelle årsaker :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...