Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

Ligger i en av indre oslofjords trangeste og mest populære uthavner. Hører på en dieselaggregat som har gått fra ca kl 14:00 i dag, og nå kl 21:30 lørdag kveld går det fremdeles noen båter bortenfor. Samme båten. Noen har altså et umettelig behov for strøm.

Link to post
Share on other sites

Lå selv i uthavn forrige helg og måtte bruke generatoren. Ønsket varmt vann til kaffe (kokte opp nok til å fylle hel termokanne), litt varme i båten (har kun varme via varmepumpeprinsipp) og varme rundstykker. Passet på å starte opp etter at de i nabobåten var stått opp og stoppet når vi hadde fått varmen... Måtte starte opp igjen senere på dagen under middagslaging. Jeg ville mye heller hatt en generator på i nabobåten før jeg ville hatt 8 murfulle 50-60 åringer med karaokemaskin og gitar på full guff på brygga. De har virkelig lite behov for søvn. Holder gående til de små timer og begynner på igjen med gratulasjonssanger 08:25 i båten bak påfølgende morgen. Fikk oppleve det tidligere i år, på en holme med et kort guttenavn... Gi meg heller en generator å høre på. Den er mer nyttig.

Kanskje det som gjør at en generator plager, er at man ikke vet om den kommer til å gå hele dagen...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hei Kjetil1.

 

jeg er enig i mye av det du skriver, fuller 50- 60 åringer med allsang er ikke trivelig, men kanslke vanskelig å få gjort noe med? hvinende unger i gummibåter må vi nok bare finne oss i, eller faktisk glede oss over.

 

Men så var det det strømagregatet ditt, da. Du er tydeligvis klar over at det kan irritere og plage andre til de grader at du bruker det minimalt. men når det likevel durer og går, er det en plage for andre. Mitt forslag er å skaffe seg et alternativ. hva med å få seg en større batteribank? Hva med litt heftige solcellepaneler for å lade disse batteriene? Hva med en effektiv landstrømlader du kan bruke når du ligger et sted med mulighet for tilkobling til 230volt?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nok en merkelig BP debatt.

Nå brukes det store summer på å få skaffet de store fergene landstrømkobling, slik at hjelpemotoren kan skrues av i havn.

I Sverige innen de såkalte hensynsområdene er slik støy forbudt. Omfatter Kosterhavets naturpark og Väderöarna bl. a.

I gjestehavner innen Strömstad kommune er det forbudt.

I Norge er tenkningen at liker man ikke lyden av en generator som går, så får man flytte seg. Og generatoren unnskyldes gjerne med fulle menn, joller, musikk og unger som leker. En noe hul unnskyldning.

Hva er det med folk idag egentlig? Kan man ikke innrette seg slik at slik støy unngåes?

Jeg kan ligge i uthavn i dagesvis uten at noen som helst motor kjøres.

Link to post
Share on other sites

Om noen irriterer seg over lyden får de legge seg lenger bort.

Nei, - slik durende/hvinende lyd i en fredelig naturhavn er utrolig irriterende selv om den er svak. Jeg foreslår derfor at det er du som legger deg laaangt unna!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skjønner egentlig ikke problemet !!

 

Om jeg, av en eller annen grunn, må kjøre mitt Onan aggregat noen få timer midt på dagen, så hva gjør vel den nesten uhørbare putringen?

 

Denne putringen kveles jo uansett av 3-4 gummibåter med hver sin 5 hk to-taktere som freser rundt hele dagen fra tidlig om morgenen til sene kvelden !

Kun avbrudt når podene slukkøret kommer roende inn når bensintanken er tom slik at far eller bestefar får fylt opp tanken.

 

Så er det påan igjen !

 

Tilby heller nabobåten 220V tilkobling den tiden aggrgatet går, evt. nybakte vafler fra den 220V drevne vaffelpressa !!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

En forskjell er det hvis man ligger alene i uthavn-nettopp for å kunne kjøre aggregatet hver dag e.l. og så kommer det en annen båt og legger seg i nærheten.

Dette skjedde meg rett før helgen, hadde ligget uten strøm i tre dager og hadde planlagt å kjøre aggregatet for å lade opp PC'er og forbruksbatterier samt varmtvann. Den nyankommne båten lå 100m unna så jeg tenkte at det skulle gå bra-jeg lå jo tross alt her først. Mitt 2kW Kina aggregat (Honda kopi) som jeg kjøpte for 2 år siden og testet en gang når den var ny fungerte imidlertid dårlig. Aggregatet startet umiddelbart, men gikk røft og bråkte mye mer enn hva jeg husker når den gikk på full trottle. Det er en knappfunksjon hvor den skal gå for halv fart hvis den ikke trekker mer enn 1 kW, men denne fungerte heller ikke. Mest alvorlig var at den ikke produserte noe strøm overhodet. Tenkte at 2 år gammel bensin kan være årsaken til at den gikk røft, men startet jo på første drag og gikk for full trottle så det er vel noe elektrisk? Tenker å få sugd ut gammel bensin og sjekket hvordan den går med fersk bensin, før jeg tar turen tilbake til Jula-2-års garantien gikk vel ut får en måned siden , men 5års reklamasjonsretten skal jo være like god!

Link to post
Share on other sites

En forskjell er det hvis man ligger alene i uthavn-nettopp for å kunne kjøre aggregatet hver dag e.l. og så kommer det en annen båt og legger seg i nærheten.

 

Hva mener du forskjellen er? Mener du at den som ankommer først kan gjøre akkurat som han vil? Snodig tankegang...

 

Og Bitteliten: Jet trodde virkelig du var bedre enn dette! Om noen ikke liker bråket mitt så får de bare reise videre?? Virkelig???

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tenker litt sånn "first come -first served"- Ville allikevel kviet meg for å fyre opp et bråkete strømaggregat. En forskjell må være hvis man ligger i uthavn med aggregatet i gang -og så kommer det en annen båt og legger seg til like ved, da ville jeg ikke følt meg skyldig!

Link to post
Share on other sites

Vel, det er vel litt forskjell på uthavner. Har du funnet deg en liten vik for deg selv, kan jeg være enig med deg. Men om du er førstemann i en populær uthavn, burde du føle deg skyldig om du fortsetter med bråket etter som stedet fylles opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars. Du kan være trygg på at vi ligger langt unna deg. Vi ligger på svai og ligger du så nærme at du hører agregatet så ligger du for nære. Og ligger vi først et sted til fjellet og du kliner deg oppi oss får du ta det som kommer. Om du ikke tåler støy må du jo kunne ligge et annet sted enn helt oppi oss

 

Samme til Index. Om du har problem med så lite støy er det ditt problem

 

I dette ligger det naturligvis at jeg aksepterer det samme tilbake.

 

 

Jeg skjønner virkelig ikke at dette er noe større problem enn andre som støyer i utgavn, enten det er joller, skrål eller musikk

 

Ærlig talt vi snakker om lydløst om du er 20 meter unna. Da er det en mild summing om du er nærmere. Er ikke snakk om noe kina agregat akkurat :wink: og det kjører kanskje en time om morran og når vi lager middag.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og ligger vi først et sted til fjellet og du kliner deg oppi oss får du ta det som kommer. Om du ikke tåler støy må du jo kunne ligge et annet sted enn helt oppi oss

Leste du ikke innlegget mitt ovenfor der jeg skrev: Har du funnet deg en liten vik for deg selv, kan jeg være enig med deg. Med betegnelsen uthavn eller som de sier i Sverige: naturhavn, tror jeg nok de fleste tenker på steder som er allment kjent og hvor det er vanlig at flere båter ligger samlet.

Hva du mener er plagsomt for andre er vel helt irrelevant? Om jeg skulle likt å spille svensktopplåter, er det vel ikke jeg som avgjør om det plager deg eller andre? Og sammenligningen med annen støy mener jeg også er helt feil. "Din" støy blir vel ikke bedre om det er annen støy som selvfølgelig også kan være plagsom? Og det finnes kokeapparater til å lage middag på som ikke trenger strøm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har man et aggregat som bråker litt så kan man jo også ha med ekstra skjøteledning og plassere det en plass langt inn på land, gjerne bak noe som demper lyden. Lyden bærer alltid myr bedre på sjøen enn på land. Uansett er det jo noe man bør kjøre minst mulig og ta hensyn. På dagtid med annen støy går det bedre enn på kvelden da man gjerne ønsker det rolig over kveldsmåtid og et glass xxxxxx. Blir litt provosert over de som gir fullstendig f i andre som ligger i samme uthavn. Det være seg mht konstant støy i lengre tid fra aggregat, jollekjøring e.l. .

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legg deg et annet sted du Lars. For meg er støy sammenlignbart. Jeg velger å ikke irritere meg over andres støy. At du blir sur over mitt agregat er ditt valg og ditt problem. Særlig om du ligger mindre enn 20 meter fra oss.

 

Jeg har ingen intensjon om å bygge om båten fordi du iriterer deg over lyden fra båten :smiley: da får du heller fortsette å være sur :wink:

Her brukte vi agregat med god samvittighet

55a720e0-d48d-afd7.jpg

Sterkeste lydkilden her var fra katamaranen baki der som spilte dansebænd musikk hele dagen. Najaden der var bare kort innom da de dregget seg fast i båten bak. Avstand til oss ca 50 meter, hvilket jeg anser som akseptabel svai avstand.

55a720e0-d4bd-e751.jpg

 

Kunne ikke falt meg inn å klage på andres støy her.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, jeg er ikke sur her jeg ligger i sydhavnen på Dyrön i freden og roden. Og nå tror jeg nok ikke det nytter å få deg på bedre tanker etter mange forsøk. Så kos deg du med "summingen" av agregatet ditt, forhåpentligvis i en bukt for deg selv.

 

Ha en god aften

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Får ta med 60m skjøteledning Lars. Så kan du dra innom med stikontakten når du ankommer havna der Bitteliten ligger hvis været er oevrskyet og du skal ligge lenge ;-) Får sikkert bra KWh-pris av Bitteliten :lol:

Har gjort klart aggregatet mitt (Kipor) for sikkerhets skyld til neste tur. På forrige båt hadde jeg mer batterikapasitet, 90W solcellepanel og ingen problemer med strøm. Foreløpig er jeg ikke helt der på "nybåten", men har foreløpig klart meg uten aggregatbruk. Det kommer selvføleglig av at jeg hat tilpasset forbruket etter min batt. kapasitet vad ankring i uthavn. Dvs ikke TV-titting og forsiktig annen bruk av strøm. Kan hende jeg legger meg noen dager alene denne uken på et sted, Da kan jeg kjøre aggregat hvis det passer seg og jeg ikke plager andre.... .

 

Det er også forskjell på mye og lite bråk, og på bråk i kort og lang tid etter min mening... .

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har et Mastervolt Whisper 3500 montert i et svært støyisolert rom og påmontert eksosskiller der vann går under båten og tørreksos under badeplatformen.

http://www.whisperpower.nl/eng/page.php?nodeId=961

Vanlig samtale er 60 dB. Vårt agregat gir 57 dB på 7 meters avstand. Det er halvparten av støyen fra en vanlig samtale.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...