Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

... De som lå 50 meter utenfor opplevde imildertid støyen som veldig plagsom. Lyd forplanter seg som kjent godt over vann. De hørte ikke mye til motoren, men godt den høyfrekvente vislingen fra eksos/vann utslipp som lå under badeplattformen rett over vannflaten.

 

1.Interessant observasjon med lydforplantning. Opplevd lyd vil klart være avhengig av hvor man er ombord. Jeg skal ha det i minnet dersom det er små barn ombord i nabobåter. En lærdom kan være å la aggregatet gå relativt tidlig på dagen og foreta støvsugingen og dusingen før det blir mørkt (dette er de to største strømslukerne ombord hos oss - med dusjing følger varme av vannet, hårføner og krølltang...). 2. Flott bilde fra Fredaghølet. 3. Jeg har overnattet i Fredagshølet 3 ganger - har vel aldri opplevd mer spetakkel i noen uthavner enn hva jeg opplevde der. Dette var for 5 år siden. Håper det har blitt bedree nå.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var veldig mye værre før blir det sagt. Jeg har ikke frekventert denne plassen særlig mye før. Har lagt der noen ganger i de siste par, tre årene. Synes egentlig det er for mye folk der også, men det er ok av og til.

For 20 år siden var det nok mye værre støy der. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser at mange slipper eksosen fra agregatet ut under vann. Det en glemmer her, er at i vann forplanter lyden seg lettere til nabobåtenes skrogg. Er disse dårlig issolert er hel..te ute å går. Om en lader via agregat eller motoren blir vel det samme. Støyen er der uansett. Stor bateribank er jo tingen, men den skal jo lades. Om ikke så ofte, men da over lengre tid. En kan jo stikke ut noen timer og komme tilbake i håp om at ingen har tatt plassen en hadde. Støy fra nabobåter må en gjøre regning med, men alt til sin tid og situasjon. At noen ikke tar hensyn til naboene, må jo bero på manglende forståelse i hva båtlivet virkelig dreier seg om.

 

Har ofte set betegnelsen "hytte på sjøen", men hytte er noe en har på landjorda. Båt er båt og kan ikke bli noe annet. Dersom en ikke tar sikte på å sette skrogg på hytta. Ja mange cabinkrusere ligner ikke på båt lenger. Mer som en firkantet kasse.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Joda... her kommer det frem.

Liker veldig godt holdningene og de passer godt inn i min beskrivelse av båtmiljøet i andre tråder.

Alle midler, det være seg rekeskall eller barna i motoriserte gummijoller blir foreslått. Supert!!

Kjør på og vær med å skap trivsel!

 

Og til alle som ikke regnes som båtfolk, men folk i båt - pass på å lær regel nr. 1: - ikke trokk båtfolk på tærne, det kan straffe seg.

Link to post
Share on other sites

Ser at mange slipper eksosen fra agregatet ut under vann. Det en glemmer her, er at i vann forplanter lyden seg lettere til nabobåtenes skrogg.

Det vanligste er nok at man har en vannavskiller slik at kjølevannet slippes ut under vannlinjen og eksosen over vannlinjen. Lyden som forplanter seg gjennom vannet vil nok også være avhengig av turtallet på generatoren, stort sett er dette 1500 rpm eler 3000 rpm. Det er ingen tvil om at generatorer med 1500 rpm er mest støysvake. I sommer skal jeg nok gjøre flere praktiske testinger for å finne ut hvor mye generatoren vår støyer i miljøet.

Link to post
Share on other sites

Det vanligste er nok at man har en vannavskiller slik at kjølevannet slippes ut under vannlinjen og eksosen over vannlinjen.

 

Dette var nytt for meg. Jeg anvender ikke kjølevann på eksosen til agregatet. En annen ting er at turtallet øker/minker ved uttak av power. Derav mye støy.

 

Hadde vi isteden ladet via motoren, da ser det ut som at færre tenker over hva som foregår. Det virker som at ordet "agregat" ikke skal være tilstedet. Sitter med følelsen av at her er det noe som foregår i jernen hos den enkelte. På lik linje med at noen unger roter rundt i gummijolla og ti hester som sparker bakut. Gi dem årer så lærer de seg i hvertfall å ro på en skikkelig måte. Og ikke som en hjuldamper.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I sommer skal jeg nok gjøre flere praktiske testinger for å finne ut hvor mye generatoren vår støyer i miljøet.

En ting til som er verdt å sjekke er vindretning. Er ikke sikkert naboene er fornøyd om eksosen trekker mot de.

 

Har sett en båt med fabrikkmontert aggregat. Eneste grunn til at jeg oppdaget det var den lille grå eksos-dotten i det aggregatet startet. Startet tydligvis automatisk i det far skrudde på komfyren for å steke biff.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var forøvrig en fantastisk stillhet da noen og hundre båter fløt mellom Slemmestad og Håøya midt på natten. Man hørte litt latter, noen glass som klirret, enkelt stemmer...
Bare avbrutt av en baugtruster. Det er ikke så lett når man ikke har vind til styrefart en gang....

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Dette var nytt for meg. Jeg anvender ikke kjølevann på eksosen til agregatet. En annen ting er at turtallet øker/minker ved uttak av power. Derav mye støy.

Nei - dette er feil - i alle fall for de aggregatene jeg kjenner litt til. Turtallet må være konstant for at 220v sinusperioden (AC) skal holdes konstant på 50 Hz. Mitt, og mange andres dieselaggregat må ha kjøling fra sjøvannet omkring. For å hindre bobling og slurping, ledes selve kjølevannet gjerne ut under vannlinjen (gir ikke vannsildring) og eksosen ut over vannlinjen (gir ikke bobling). Slik er det i alle fall hos meg ombord.

Link to post
Share on other sites

Og til alle som ikke regnes som båtfolk, men folk i båt - pass på å lær regel nr. 1: - ikke trokk båtfolk på tærne, det kan straffe seg.

Fortvil ikke tj, jeg tror ikke ca 100 selvunevnte båtfolk her på plassen representerer den store horde. Tror egentlig at de virkelige båtfolk benytter mer tid på sjøen og mindre tid på nettet.... de er nok litt forskjellige og rundere i kantene enn oss besservissserne her på forumet.

Link to post
Share on other sites

.......For å hindre bobling og slurping, ledes selve kjølevannet gjerne ut under vannlinjen (gir ikke vannsildring) og eksosen ut over vannlinjen (gir ikke bobling). Slik er det i alle fall hos meg ombord.

 

Ja, men noen sitter omtrent i vannlinja. Det medfører at det når det er bittelitt bølger blir en slik "pesing" (les lyd) som forplanter seg. Det er nok bedre å ha vannuttak et stykke under vann og eksosen et godt stykke over vil jeg tro. Har men uttakene akterut under badeplattformen slik nabo`n hadde i helga høres det i hvertfall godt .

Link to post
Share on other sites

Nei - dette er feil - i alle fall for de aggregatene jeg kjenner litt til. Turtallet må være konstant for at 220v sinusperioden (AC) skal holdes konstant på 50 Hz.

 

Vi har et Kipor 3kw (tror jeg) og jeg har latt merke til at belastningen på agregatet øker når vi kobler inn maskiner som trekker noe over 0.5 kw. Forbruker vi 2 kw blir belastningen stor på agregatet. Og presser vi det opp i maks - ved bruk av sveiseutstyr - til sikringer slår ut etter en kort stund. Da øker turtallet til det stopper av seg selv.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ja, men noen sitter omtrent i vannlinja. Det medfører at det når det er bittelitt bølger blir en slik "pesing" (les lyd) som forplanter seg. Det er nok bedre å ha vannuttak et stykke under vann og eksosen et godt stykke over vil jeg tro. Har men uttakene akterut under badeplattformen slik nabo`n hadde i helga høres det i hvertfall godt .

Svært gode poenger. Grunnen til at jeg engasjerer meg i denne debatten er at fritidsbåteiere som vurderer å montere aggregat ombord kan få noen temaer å forholde seg til. Jeg vil i tillegg nevne erfaringer jeg har med støy fra nabobåter: jeg har registrert et betydelig antall båter som har dieselvarmer ombord som lager betydelig støy hele natta når den går for å holde varmen oppe. Jeg har ikke tilstrekkelig erfaring til å vurdere om dette kommer av at eksosslange er dårlig lyddempet, om luftinntak er dårlig lyddempet, eller om vifter er montert slik at det gir ressonans i båten. Poenget er bare at mange båter uten aggregat men med varmer også produserer betydelig støy. Jeg har noen ganger drøftet støyproblematikk med varmer med eier av båten - jeg har registrert at mange synes å være uten noen som helst kunnskap om hva som er støyproblemene ved varmeren. De uttrykker mange ganger selv at varmeren skaper støy - men at de trenger varmen..

Link to post
Share on other sites

Hvis man blir gjort oppmerksom på at det støyer eller lukter, så bør man skru av. De fleste gjør vel også det vil jeg tro?

Tror nok du har rett i det ja. De aller fleste er hensynsfulle... ref typer som roaldbj. Det vil alltid finnes noen som gir f...., og disse må vi nok bare leve med. Men er det verdt å la seg forsure av asosiale avvikere? Jeg gidder i hvertfall ikke kaste bort energi på dem.

Link to post
Share on other sites

Muligens en bør finne opp den ultimate støyfrie farkost. I disse CO2 tider skulle en muligens koble fra alt som har forbruk av energi og gå tilbake til fortidens løsninger. Parafinlamper og gode bøker med noe gådt attåt. Sprudlevann. En forstyrret ikke naboen da. Eller gjorde en det ? Ja så var det disse pinnebåtene som ikke kan beslå fallene slik at ingen forstyrres. Støy har en rundt seg når en er i båt. Det kommer en ikke fra dersom en skal basere alt på dagens løsninger og teknologi. Jeg tror at den støyen en opplever i sine ører er relatert til hvordan en ser på hva båtlivet dreier seg om. Dunk, dunk fra en snekke er musikk - nå på CD - i ørene til folk flest. Hurtiggående båt - 20, 30 knopp - oppleves på en annen måte i kombinasjon med hva vårt øye ser. Og er det natt og bekk svart da oppleves lyden skremmende på de fleste. Så hvorfor lar vi oss irritere når naboen setter på agregatet eller av barna som freser rundt i jolla.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

hvorfor lar vi oss irritere når naboen setter på agregatet eller av barna som freser rundt i jolla.

During fra et agregat kan være svært irriterende, og er ikke en lyd jeg synes høres hjemme i uthavner. Da kan man like gjerne fortøye utenfor en fabrikkbygning.

Link to post
Share on other sites

....

Så hvorfor lar vi oss irritere når naboen setter på agregatet eller av barna som freser rundt i jolla.

Jeg gjør det ikke.

 

Fjorden er ikke bare for "godt voksne" stillfarende, stilhetssøkende båtfolk. Fjorden er til for store og små, med og uten behov for aggregatstrøm, for gammel og ung - og behovene er jo vidt forskjellige. Retten til å fylle sitt behov er tilstede for de aller fleste - tror neppe at man fyrer opp et aggregat for moro skyld, men at unger kjører jolle...det er for moroskyld og det skal det være. Unger skal ha det gøy på sjøen!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

During fra et agregat kan være svært irriterende, og er ikke en lyd jeg synes høres hjemme i uthavner. Da kan man like gjerne fortøye utenfor en fabrikkbygning.

 

Mulig at det er noe jeg ikke skjønner. :confused:

 

Men....er det ikke nettopp i uthavner man har behov for et aggregat om man har mye som krever strøm?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Da kan man like gjerne fortøye utenfor en fabrikkbygning.

 

Det var da svært til motstand mot støy :wink: . Er enig i at agregat støyer noe fælt og har derfor i de siste månedene begynt å revurdere om dette skal ombord. Men kun dersom jeg finner en god demping av dette uvesenet. Agregat i seg selv har jeg ikke noe imot. Det har vært kjempebra å ha her hvor vi bygger om båten. Uten, hadde vi ikke kunnet foreta denne ombyggingen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen av Princesseierene hørt om batteribank og invertere,strøm til barne tv og kaffetrakter bør man kunne skaffe av eget lager,for min egen del så lar jeg heller aggregatet gå litt når jeg er under seil og lader batteriene,så bruker jeg heller av batteribanken i havn. Har startet opp generatoren noen ganger i pøsregn eller sterk vind hvis jeg ligger i uthavn,da plages ikke andre av lyden uansett.

Link to post
Share on other sites

Unger skal ha det gøy på sjøen!

 

Skulle bare mangle at ikke podene skulle ha det gøy, men la det helst ikke skje klokka 8 om morgenen. Det behøver de ikke. Fortell de at noen naboer sover en etterlengtet søvn etter lang nattseilas.

 

Mulig at det er noe jeg ikke skjønner. :confused:

 

Men....er det ikke nettopp i uthavner man har behov for et aggregat om man har mye som krever strøm?

 

Godt poeng. Og det er jo i slike situasjoner en virkelig har behov for energi, om ikke en da har 500 i baterikappasitet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...