Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

Hva er det for en filefrans - stripe - som sitter å blinker nede til venstre for mitt siste innlegg ? Blir påvirket av slikt :wink:

Er vistnok en "advarsel", men synes kun for deg (så vi andre slipper å se at du har fått en advarsel :cheers: ).

 

Normal høflighet har jeg sjelden problemer med. De aller fleste, og da mener jeg nesten alle, viser hensyn. Men det er en del ting som folk glemmer at dette skjenerer andre, da går det stort sett ann å si i fra, og problemet er løst. Men så er det noen som aldri bryr seg om andre, her er JEG og JEG gjør som jeg selv vil, og denne JEG ligger tilfeldigvis ved siden av herr. "hissigpropp". Dette blir det krangel av uansett. Disse "JEG" folkene bryr seg ikke, og de er der, men disse "hissigproppene" forstår jeg ikke hvorfor skal være der. Ikke missforstå meg Enzo, kategoriserer ikke deg som en hissigrpopp.

 

Senest i dag var jeg ute på sjøen. Min båt marser på rundt 30 knop, og rett og slett den hastigheten båten fungerer best i. Det er åpent, langt fra land og jeg kjører forbi en trebåt med "tuff tuff" og flagget i motsatt retning av kjøre-retning. Langt der ute kan jeg skimte en finger i været, og han ga tydelig uttrykk for at jeg kjørte for fort (selvom det både var lovlig og jeg heller ikke sjenerte noen som helst). Akter for meg kommer det 4-5 båter til, samme hastighet, noen større og noen mindre. Forran meg har det nylig passert flere båter, noen sakte, noen raske. Jeg mener: Dersom man er så j.... grinete og ikke tåler båter som holder høyere hastighet enn sin egen, så har man ikke noe der ute å gjøre. Hva f... er vitsen med å ta seg en koselig båttur og måtte vise fingeren 20 ganger hver eneste dag. Høres ikke trivelig ut for min del. Bruke hele våren på å pusse for så å hisse seg opp over andre?

 

For meg er sommer lukt av 2-takts eksos (får ordentelig sjøfølelse når jeg kjører bak en moped, men det er kanskje bare meg), måkehyl som så mange klager på, små motorer som durer, vaiere i mastene som slår, baugpropeller, store V8´ere som roper ut muskler og i det hele tatt båtlyder gør meg ordentelig i godt humør. Noen kalger på "skvulpe" lyder om natta og legger ut diverse pøler og andre inrettninger for å dempe lyden, fendre trekkes med sokker for å ikke "knirke" osv osv... Fy f... å kjipt det måtte være å være i den mest populære havna...helt alene, uten en eneste lyd, uten et eneste menneske, uten å måtte vise ferdigheter for å legge til på trange plasser samtidig du dirrigerer kjerringa og kaster dreggen.

 

Men det skal sies at monotone lyder (eks. aggregat) kan være litt kjedelige i lengden når det ellers rundt deg er blitt mørkt og stille. Prøv å si i fra på en høfflig måte, går ikke det, flytt deg isteden. Ikke ligg å irriter deg over dette da du andre steder kan ha det langt bedre. Så får heller disse "JEG"´ene vise seg litt.

Link to post
Share on other sites

Jøss, her var det mye misunnelse ute å gikk.

Misunnelig? Ja du får virkelig sagt det du.... Misunnelig på hva? På folk som har blitt så avhengige av all luksus at de ikke kan klare seg uten "alt" mulig ombord, til en hver tid? Ser at noen argumenterer for at de må kjøre 3kW generator for at barna kan se på barne-tv eller DVD. Lurer litt på hva slags TV de egentlig har om bord som trenger en slik effekt? Vil tro at de fleste som har generator om bord har en batteribank på minst 600Ah(hvis ikke er det noe alvorlig galt med prioriteringene) så det burde holde i massevis til både tv og kaffetrakter og mer til.

Link to post
Share on other sites

..jeg har registrert et betydelig antall båter som har dieselvarmer ombord som lager betydelig støy

 

No hadde vi det så kjekt og snakka drit om folk som har utstyr som eg ikkje har, og så kjem du trekkande med dette. Eg skal tenka meg litt om når eg bruker varmaren i framtida, vondt luktar det og. Eg lar i alle fall ikkje falla slå mot masta. :smiley:

 

Enkelte har lagt for dagen eit syn som seier at folk har ulike behov, og at kvar enkelt må få lov til å utfalda seg. Resultatet er at ein må lenger og lenger til fjells eller lengre og lengre til havs for å kjenna at det er så stille at vi høyrer fuglen som landar i vasskorpa ein halv kilometer unna. Kanskje neste generasjon ikkje vil oppleva det i det heile?

 

Til deg som har aggregat: Bruk det i den tida då det er leven frå leikande ungar og solgangsbrisen tar bort dei svake lydane, ingen høyrer det då likevel. Når kvelden kjem, slå av agregatet og sett deg i vasskanten med eit glass saft, og kjenn kor godt det er å kjenna at det blir heilt stille. :smiley:

 

Om eg sjølv møter personar med «støyande» aggregat? Då drøser eg med dei først - og etterpå spør eg kor lenge dei må lada. Kanskje dei tar hintet og slår av etter at behovet for straum er dekka?

Link to post
Share on other sites

Noen av oss har til og med motor vi må starte i ny og ne. Jeg har også en VHF jeg ofte glemmer å slå av. Dieselvarmer har jeg også. Klart at den ryker litt

 

To ting overrasker meg: At disse båtene ikke har bedre støydemping på sine agregater - eller er det slik at noen har overfølsom hørsel? Har selv ligget i uthavn med båter med agregat rundt omkring uten å høre noe som helst. Men jeg er jo glad for at jeg ikke har fått meg et 3000 rpm agregat som var planen.

 

En del båter utstyres nå med 220V "kjøkken" som gjør at man må kjøre agregatet for å kunne lage mat. Har faktisk tenkt den tanken selv at det sikkert kan være fint en gang.

 

Det er jo aldri grenser for hva man kan irritere seg over. Jeg vokste opp i en båt der skippern alltid irriterte seg over alle båter som lagde bølger :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg konstaterer at det er ei alvorleg overvekt av ikkje-Vestlendingar som fyrer oppunder denne debatten og retter samstundes ein stille takk til Skaparen for at eg er Vestlending busett på Vestlandet.

Fy fastan (Vestlandsk kraftuttrykk) for ein gjeng intolerante og pripne redarar, eller er det det velkjente baatplassen-hysteriet som nok ein gong er i ferd med å ta av og avspore ein debatt som faktisk har noko for seg?

Eg har aldri hatt seriøse planar om å runde Lista og vitje det litt eksotiske og artige distriktet rundt Oslofjorden, og er takksam for informasjon om kva som er i vente dersom eg skulle lese feil i kartet og risikere å måtte sleppe dreggen i ei havn med nulltoleranse mot eikvar form for støy.

Skaparen har i sin visdom forma Vestlandet slik at vi kan leve eit heilt båtliv og framleis berre ha utforska ein liten del av det, kanskje han hadde framtidige dieselaggregat i tankane den dagen?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

To ting overrasker meg: At disse båtene ikke har bedre støydemping på sine agregater - eller er det slik at noen har overfølsom hørsel? Har selv ligget i uthavn med båter med agregat rundt omkring uten å høre noe som helst. Men jeg er jo glad for at jeg ikke har fått meg et 3000 rpm agregat som var planen.

 

En del båter utstyres nå med 220V "kjøkken" som gjør at man må kjøre agregatet for å kunne lage mat. Har faktisk tenkt den tanken selv at det sikkert kan være fint en gang.

 

Hulda har MASE 8000 (tror jeg det heter). Der inne hyler det en Lombardi på 3000 rpm. Når jeg sitter i cockpit'en kan jeg høre at det durer, lavfrekvent. Eksosstøyen (tørr) er redusert til en lav 'puffing'. Utenfor en radius på tre meter fra hekken kan det umulig høres. Jeg skjønner ikke hvorfor disse aggeregatene må støye.

 

Kjøkkenet (modifisert hybelkomfyr) som skal inn er 220 volt. Admiralen er frenetisk motstander av gass og eksplosjoner. Den slags fobier er noe man bare må ta med seg, og akseptere.

Link to post
Share on other sites

Generatorer er kommet for å bli. Mao, venn deg til lyden.

Saken er ikke aggregat eller ei... det er støy og eksos man påfører andre som ligger i umiddelbar nærhet som er problemet.

Jeg tror f.eks. ikke at tilsvarende ville bli tolerert på land.. på en campingplass. :nono:

 

Som ellers i livet... man lever best dersom man viser hensyn.

Er man i tvil om man gjør det rette - er roaldbj's fremgangsmåte en stjerne-eksempel på hensynsfullhet. :flag:

 

Geir :seeya:

 

PS

Forresten... jeg har byttet forbruksbank fra 140 Ah til 330 Ah...

Noen som vil kjøpe en lite brukt (2 gangtimer) 1KW KIPPOR bensingenerator ? :lol:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Eg konstaterer at det er ei alvorleg overvekt av ikkje-Vestlendingar som fyrer oppunder denne debatten og retter samstundes ein stille takk til Skaparen for at eg er Vestlending busett på Vestlandet.

 

Nå bråker vel aggregater like mye her på vestlandet da, selv om man ikke treffer på dem like ofte. Har selv hatt en slik båt ved siden av meg i fjor sommer, og det ble litt slitsomt til tider. Og med snekkefart er det ikke alltid bare å komme seg videre til neste plass, ting tar lett litt tid da...

 

Båten som lå ved siden av meg var en stor Princess, bygget og utrustet for kanalferie i Europa og bruktimportert hit til Norge. Alt utstyr ombord var for bruk med 230V anlegg, uthavner er vel et ukjent begrep på de europeiske kanaler skulle man tro... Men det er klart, når eieren fyrer opp aggregatet i syv-halv åtte tiden om morgenen for å koke seg en kopp kaffe blir man lett litt irritert. Og det samme gjentar seg til alle måltider, når noen skal ha seg en dusj, samt store deler av kvelden for å kunne se på TV. Mulig jeg er litt overfølsom, men når man ikke er vant til denslags blir man litt stresset. Liker mye bedre å våkne til måkeskrik og bølgeskvulp, det må jeg innrømme....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er bare å konstatere at båtlivet er ikke som det engang var, og slutte å irritere seg.

 

For noen er drømmen å høre måkeskrik og bølgeskvulp mens man ser sola gå ned i havet. For andre er det gummibåt, vannscooter, aggregat, tekno-musikk og fyll som er drømmen.

 

Å irritere seg ødelegger bare dagen for en selv.

 

Hvis du ikke kan leve med dette, kan jeg anbefale en tur på fjellet eller å gå av med afp slik at du kan være på sjøen mens alle andre er på jobb.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

... totalt vindstille og du kunne høre om noen tok et svømmetak 50meter unna.

 

Dette var utgangspunktet mitt, når jeg mener at man bør ta hensyn hvis flere klager over at aggreatet bråker. Generelt tror jeg ikke dette er noe problem, men jeg har opplevd dette et par ganger på slike stille kvelder. Lyden fra aggregatet forplanter seg som en lavfrekvent during som høres veldig godt, og kan minne om lyden fra et industriområde i nærheten. Spesielt om natta kan dette være ganske generende.

 

Personlig synes jeg det idiotisk å gjøre seg avhengig av 220V eller annet utstyr som krever mye energi ombord, men det er en annen sak :wink: Min forbruksbank består av 3 x 75Ah, og det holder til ca 3 døgn med litt forsiktig strømbruk.

 

Det er veldig sjelden jeg ligger mer en 3 døgn på samme sted, og hvis jeg gjør det så blir det en omgang med motorlading. Jeg snakker med dem i nabobåtene før jeg starter en motorlading, og da er det ofte flere som også vil motorlade samtidig.

 

Syens litt av utfordringen i det å være på båttur er å kunne ha det bra uten å bruke så mye strøm.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må man ha på aggregat for å se tv.. Har selv 14" TV om bord som går via inverter. Kan se på barnetv og nyheter hver dag, i 5-6 dager i strekk uten at jeg får trøbbel med batteri kapasitet..

 

Var selv på Svenner i helgen, hvor en båt som hadde ligget i havna i 1 døgn satte på motoren for å lade. Eieren selv tok med kona og ungene og kjørte avgårde i lettbåten. Denne stod da og gikk i over 4 timer på kvelden... Jeg klarte desverre ikke å ungå å irritere meg så denne kvelden ble mere eller mindre ødelagt.

 

En ting er at et aggregat bråker. Men når man starter båten og det bråker så at selv "eier'n" ikke klarer å sitte å høre på det. Det er toppen av egoisme.. Løs fortøyningene og ta dere en tur utpå i steden. Så lader dere mere effektivt og får en koselig tur i tillegg...

Link to post
Share on other sites

Var selv på Svenner i helgen, hvor en båt som hadde ligget i havna i 1 døgn satte på motoren for å lade. Eieren selv tok med kona og ungene og kjørte avgårde i lettbåten. Denne stod da og gikk i over 4 timer på kvelden... En

 

Dette må vel være toppen av egoisme?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke habil i denne tråden siden jeg selv har generator ombord. Men for å vri det litt positivt: Kan dere ikke gå til den som bruker generatoren og få til et samarbeid ved å spørre om dere kan få hekte dere på og lade egne batterier. Jeg har eksempelvis en kapasitet på 7.5 Kw - det er mye i en båt - jeg vil ikke ha noe problem med å bistå omlag 10 andre båter med batteriladning (ikke samtidig varming av varmtvannstanken).

Regnestykket er slik: La oss si at 10 båter hver har lader som klarer å gi 30 A - krever nok en lader med 50 A kapasitet, 12 volt anlegg gir 10 x 30 x 12 v = ca 3600 Watt. Jeg har tilgjengelig 7500 Watt - i alle fall fopr en periode. Dette koster nesten ikke noen kroner i diesel -

Link to post
Share on other sites

Vi skal imidlertid kanskje huske Odd Børretzens tekst - jeg tror den omtaler forholdene i Pollen i Arendal en sommernatt - hvor en svenske ber om litt ro..

Hmmm? Børresens eminente skildring gjalt vel Tønsberg gjestehavn, "Nå måste ni vara tysta" En annen klasisk monolog fra samme opphav er "Eilet?....Hvor er du hen Eilert"

 

 

Det var forøvrig en fantastisk stillhet da noen og hundre båter fløt mellom Slemmestad og Håøya midt på natten. Man hørte litt latter, noen glass som klirret, enkelt stemmer...

Med andre ord, en ganske så normal regatta i Oslofjorden :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...