Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

Samme til Index. Om du har problem med så lite støy er det ditt problem

 

 

Jeg har satt stor pris på dine innlegg her over flere år, og har hatt inntrykk av at du en av de ordentlige båtfolkene som tar hensyn til andre og ikke lager krøll for andre. Men så feil kan man tydeligvis ta. Så da får jeg bare ta dette til etterretning.

 

Ellers er det vel neppe stor fare for at ditt aggregat skla plage meg, siden vi holder til på hver vår side av landet. Når sant skal sies så har jeg bare opplevd å bli plaget av slike aggregater en gang, Da var det kun en flytebrygge mellom oss og bråkmakeren. Han hadde kjøpt en brukt kanalbåt som kun hadde 220v utstyr i byssa. Så aggregatet ble startet første gang klokka halv åtte om morgenen for en kaffekopp, deretter ble det sånn jevnt og trutt hver gang noen skulle ha seg en matbit eller litt varmt vann. Dette var på en stille og fredelig øy uten strøm, og verken båtfolket eller hytteeierne så ut til å nyte støyen noe videre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

 

 

Jeg har satt stor pris på dine innlegg her over flere år, og har hatt inntrykk av at du en av de ordentlige båtfolkene som tar hensyn til andre og ikke lager krøll for andre. Men så feil kan man tydeligvis ta. Så da får jeg bare ta dette til etterretning.

 

:lol: ja om halvparten av støyen fra en normal samtale på 7 meters avstand kan sette så dype spor vet jeg neimen ikke hvem det er mest synd på :wink:

 

Tydelig at det er noen agregatfobier ute og rusler på lavt turtall her

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men så var det det strømagregatet ditt, da. Du er tydeligvis klar over at det kan irritere og plage andre til de grader at du bruker det minimalt. men når det likevel durer og går, er det en plage for andre. Mitt forslag er å skaffe seg et alternativ. hva med å få seg en større batteribank? Hva med litt heftige solcellepaneler for å lade disse batteriene? Hva med en effektiv landstrømlader du kan bruke når du ligger et sted med mulighet for tilkobling til 230volt?

 

Lars H.

 

Har liten plass til å montere heftige solcellepanel. Og det skal være litt av en batteribank for å koble slik at jeg kan drive 110v komfyr og varmepumpe. Har en båt bygget for varme dager i Florida, der varmepumpa ble brukt andre vei og var AC. Har ikke fått inn dieselvarmer enda. Og gass til koking vil jeg ikke ha ombord...

Og jeg vet også at motorstøyen fra mine to maskiner til fremdrift plager seilbåtfolk, men jeg kan da ikke la vær å bruke dem?

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

:lol: ja om halvparten av støyen fra en normal samtale på 7 meters avstand kan sette så dype spor vet jeg neimen ikke hvem det er mest synd på :wink:

 

Du har fortsatt ikke svart på om det er en måling foretatt "on site", eller om det er produsentens skryteverdi du viser til. Inntil det er stadfestet, er din påstand helt uten verdi.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ligget i nærheten av mange båter med aggregat av typen 3 sylindre og 1500rpm med vannseparator. Om man klarer å irritere seg over støy fra noe slikt tror jeg man bør utstyre seg med ørepropper. Bølgeskvulpet overdøver jo denne typen aggregat !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ligget i nærheten av mange båter med aggregat av typen 3 sylindre og 1500rpm med vannseparator. Om man klarer å irritere seg over støy fra noe slikt tror jeg man bør utstyre seg med ørepropper.

 

Til din orientering, Mastervolt Whisper 3.5 tilhører kategorien 3500 rpm, og er kjent som en bråkebøtte rundt om i verden. At den har betegnelsen Whisper må skyldes konstruktørens/fabrikantens form for humor

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel stor forskjell på støynivået på et fastmontert dieselaggregat og et bensindrevet aggregat av typen Honda, Kipor e.l. Jeg forstår godt at sistnevnte kan oppfattes som plagsomt, men jeg fremdeles til gode å bli forstyrret av en innebygget variant.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell også på fastmonterte aggregat. Eksos/vannseparator hjelper en god del. Det samme med isolert kasse. 1500o/min aggr støyer også mindre enn 3000 o/min. Å bruke dB aanngivelse alene gir også et litt ufullstendig bilde. Forskjellig lyd/frekvenser oppfattes ulikt, ref phon-kurve dia. Hvor lyden høres mest er også ulikt. Lå en båt ved siden av oss med dieselaggr i båten. Vi hørtr det knapt, men de som lå på odden tvers over hørte det veldig godt. Jeg tok turen dit og ble selv overrasket. Som tidligere nevnt bærer.lyden veldig godt over vann. Når det er sagt så tåler jeg selv greit slik lyd i begrenset tidsrom og gjerne kun på dagtid.

Link to post
Share on other sites

Har selv et meget stillegående Onan 7 kw aggregat, men er veldig forsiktig med å kjøre dette om det kan være til sjenanse. Da stort sett i uthavn og spesielt om kvelden. I havner eller midt på dagen forøvrig er det ofte så mange andre lyder at aggregatet knapt kan høres. Utfordringen er at alt er basert på 220 V i båten, så selv når en nespressokopp skal nytes må aggregatet kjøres noen få minutter.

Link to post
Share on other sites

ja om halvparten av støyen fra en normal samtale på 7 meters avstand kan sette så dype spor vet jeg neimen ikke hvem det er mest synd på :wink:

 

 

Jeg har ikke kommentert lydnivået på ditt aggregat. Det kan godt være at du har et så dyrt og fint aggregat at ingen legger merke til det. Det jeg reagerte på er innstillingen i ditt tidligere innlegg:

 

Om noen irriterer seg over lyden får de legge seg lenger bort.

 

Mener du virkelig at det er andre sitt problem at du lager bråk? Og at det er de som må ta konsekvensene av din oppførsel? Skammelig... :sad::nonod:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fascinerende dette her, hvordan man for enhver pris skal unnlate å ta hensyn til andre...

 

Hvis man har et aggregat, eller en reiseradio, eller en pode med 5hk, bikkje med løpetid, splitter ny tåkelur eller whatever, så er det da helt akseptabelt å ta en vurdering utfra støynivå, graden av naturskjønnhet i havna, avstand til andre båter, vindretning og gud vet hva, for deretter å enten sette igang spetakkelet, eller la være, alt ettersom. De fleste oppegående klarer dette uten å bomme altfor stygt. Men noen ganger blir det skjærings, og hvorfor i all verden kan man ikke da prøve å ta hensyn, når dette en sjelden gang oppstår og folk faktisk er såpass plaget at de tar seg bryet med å si ifra? Går det ikke an å si at nå er potetene ferdig om 15 minutter eller filmen ferdig om en halvtime og da skal vi skru det av, isteden for å si at folk får legge seg et annet sted?

 

Hvis man faktisk har et stillegående aggregat så vil det nødvendigvis være meget sjelden at noen er plaget, og følgelig får man også sjelden klager. Hva er da så vanskelig med å ta hensyn, kanskje bare en gang i løpet av sommer'n? Og får man klager stadig vekk, må det vel kanskje være fordi aggregatet ikke er så stillegående som man først trodde? Da bør man muligens begripe at man må justere litt på kriteriene for når man fyrer det opp og når man lar være også?

 

Vanskelige greier dette her ...

Link to post
Share on other sites

Støy er støy i mine ører. Om lyden av agregatet er borte når man er 20m fra båten og vi ligger på svai da mener jeg det er helt greit. For båter skal etter min mening ikke ligge så nærme på svai om man skal ha anelsen sikker ankring.

 

At du mener det er grasialt hensynsløst får være ditt problem.

 

Quantum, situasjonen der noen klager har jeg ikke kommentert. Jeg har kommentert med bakgrunn i at LarsH mener at agregatstøy er mye værre enn feks jollekjøring og feststøy. Om noen hadde klagd hadde situasjuasjonen vært annerledes. Men til nå har vi altså liggi langt nok fra til at det har gått bra. Og det er definitivt min ntensjon å hverken trenge meg på andre eller la andre kline seg oppi oss. Vi er ikke av de som blir desperate om vi ikke har fullt av folk helt innpå oss.

 

 

Jeg irriterer meg ikke over folk som starter motorn for å lade heller jeg da. Stort sett eneste jeg irriterer meg over er folk som ror sakte flere ganger rundt båtenog ser etter båtmerket vårt når vi ligger på bøye. Da er det bedre om de banker på og spør. Da svarer jeg hyggelig og minner også om at de kan lese matrikkelen og sjekke selv :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I helgen lå jeg i Horten ved sykehusbrygga på fellestur med båtforeningen, to av båtene hadde dårlig med strøm og lå med motoren i gang i 2 timer på lørdag.

Ingen hadde noen problemer med dette og jeg kan love at det var en og annen der som var sterkt plaget av "tømmermenn" samtidig......

Nå var vi alle kjent for hverandre og da blir kanskje dette anderledes.......snodig psykologi.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Utfordringen er at alt er basert på 220 V i båten, så selv når en nespressokopp skal nytes må aggregatet kjøres noen få minutter.

Dette vil jeg påstå er feil bruk av agregat. Skaff deg en inverter og en skikkelig batteribank så slipper du slikt tull. Sjøl har jeg en forbruksbank på 850Ah og en 2kW inverter og jeg kjører på 220V inverter hele tiden fra jeg går fra hjemmehavn til jeg er tilbake igjen. Så godt som allt utstyr ombord går på 220V inverterstrøm, kun med unntak av de aller største forbrukerne hvor jeg må kjøre direkte fra agregat. Dette har vel skjedd et par tre ganger ila. sommeren. Agregatet (Kohler 9kW 1500RPM med eksosseparator) benyttes til å lade batteriene og da også til å varme vann. Jeg tapper batteribanken ned til 60%, og kjører agregatet i 2 timer for å lade opp til 80%. Slik ligger jeg å cykler mellom 60 og 80%. Jeg har et strømforbruk på ca 130Ah i døgnet og kan ligge 3 døgn i uthavn uten å starte agregatet overhodet. Jeg har en batterilader på 80Ah, og planlegger nå å utvide ladekapasiteten til 130Ah. Da vil det holde å kjøre agregatet et par timer annenhver dag i uthavn for å lade opp fra 60 til 80%. Agregatet er så godt som lydløst.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...