Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

Mhemil. Hva med å sette inn en 100Ah/2,5kw kombi? Palli på Isbåtar/worldwide yacht service fikser det.

 

Så må du velge hvor manuelt du vil ha dette. Hos oss går alt automatisk og vi har alltid 220v tilgjengelig i hele båten, mens på feks HRer er det manuell bryter på 220v kilde, dvs en bryter der du velger agregat, landstrøm eller inverter

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kommentert med bakgrunn i at LarsH mener at agregatstøy er mye værre enn feks jollekjøring og feststøy

Nå hadde jeg ikke tenkt å skrive mer i denne tråden selv om jeg følger med. Men den der uttalelsen din kan ikke stå uimotsagt. Hvor i alle dager har du det fra at jeg skulle mene at agregatstøy er verre enn bråkete feststøy? Jollestøy kan nok også være irriterende, men unger er unger, så her strekker jeg tålegrensen langt.

 

Lars H.

:sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sårt tema dette her.. men enkelte sitter i glasshus noen ganger.. i sommer var vi en liten tur nedover svenskekysten.. vi fant en grei plass og ligge for natta hvor det allerede lå 2 båter 15 meter lenger bort.. fyrte opp grillen og nøt kvelden... nabo gutten knalla rundt i jolla hele kvelden uten at det fallt oss inn og klage på dette.. dagen derpå så hadde jeg et behov for litt strøm siden 2 batterier var dårlige.. det blåste friskt grunnet snuing av vind ila natten.. jeg dro fram lille hondaen og spurte samtidig naboen om det var ok og kjøre dette i et par timer.. jo da helt iorden det.. ok jeg fyrte opp og spurte igjen om lyden var sjenerende.. nei ikke noe prob sa naboen.. 1 time etterpå hadde fruen i nabo båten rigget seg til på hekken for soling og hun ble åpenbart brydd av lyden.. selv om vinden bråkte langt mer og det var full trafikk og liv rundt om.. ok jeg stopper det jeg.... kvelden kom og roen senket seg... nyter kvelden til brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr i 4 timer fra nabo gutten i jolla............... ja ja tenkte jeg og tok meg en pils til..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Anbefalinger på Inverter samt hvordan denne monteres mottas med takk.

Farco her på BP kan sikkert gi deg en bra pris på en Victron kombiløsning. Jeg har benyttet en svært dyktig pensjonert båtelektrikker til å kople opp for meg. Si ifra så skal du få telefonnummeret hans.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mhemil. Hva med å sette inn en 100Ah/2,5kw kombi? Palli på Isbåtar/worldwide yacht service fikser det.

 

Så må du velge hvor manuelt du vil ha dette. Hos oss går alt automatisk og vi har alltid 220v tilgjengelig i hele båten, mens på feks HRer er det manuell bryter på 220v kilde, dvs en bryter der du velger agregat, landstrøm eller inverter

Ja. Ser Mastervolt Mass Combi serien. Det betyr ut med Chargemasteren. Å bygge ut denne til en kombi fungerer ikke? I dag må jeg velge manuelt mellom generator eller landstrøm.

 

Farco her på BP kan sikkert gi deg en bra pris på en Victron kombiløsning. Jeg har benyttet en svært dyktig pensjonert båtelektrikker til å kople opp for meg. Si ifra så skal du få telefonnummeret hans.

Tusen takk REM. Victron er det tilsvarende Mastervolt? Merket spiller kanskje mindre rolle dersom jeg likevel må kassere Chargemasteren....?
Link to post
Share on other sites

Victron er et merke Mastervolt et annet. Vet ikke hva som er forskjellen? Blir vel hipp som happ kanskje? Har Chargemasteren din tilstrekkelig ladekapasitet er det vel ikke noe i veien for å beholde denne vil jeg tro? Da supplerer du bare med en ren inverter. Jo større inverter jo bedre selvfølgelig. Sjøl har jeg en Victron 2kW og har aldrig møtt veggen med denne. Håndterer det aller meste med unntak av vaskemaskin/tørketrommel og aircondition. Her må jeg kjøre agregat direkte.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har i det siste hatt gleden av å ha nabobåtet med aggregat og kan bare si følgende. Topp! Kabelen slenges over om kvelden, kaffetrakteren fylles opp og vi går til køys. Vi våkner til en go' lyd fra kaffetrakteren og herlig kaffeduft. Det er gode naboer det!

Jeg fikk et tips av rem denne helga. Bruk inverteren når du trenger det. Vi har 2.8 kw inverter og 80 amp ladet fra Farco og en solid batteribank. Vi har vært forsikige ved å benytte inverteren men vil teste dette ut mer nå. Vi hadde aggregat som vi satte på land tidligere men likte dette dårlig. En time med motor er bedre enn fem timer bensinaggregatkjøring.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg blir også litt overrasket over holdningen til aggregat eiere. De aksepterer naturligvis støyen, da de selv, åpenbart, er nødt til det. Hvilken radius synes aggregat eiere de kan legge beslag på ? 57dB på 7 meter er i praksis ikke stillegående, selv om brosjyren påstår det ! Noen har også bedre hørsel enn andre.

 

Problemet her er at monoton støy er plagsom, selv på meget lavt volum, mens varierende "støy" (sang, trekkspill, musikk og lignende) kan være lettere å filtrere ut som bakgrunnstøy.

 

Når man snakker om hørselsskader, så er det monoton og vedvarende lyd som gjerne forårsaker varige hørselsskader, mens variert lyd ikke gjør det, på samme dB nivå.

 

Slik som fremferden nå er, blir det sannsynligvis mer og mer "Narvestad" tendenser og nulltoleranse overfor de som ødelegger for andre. Om noen bråker på brygga, gå sammen de som ikke liker dette, still dere opp foran båten og krev i felleskap at dette stoppes. Er de tomme for strøm, så kan de sikkert få 1 nød-time på å lade til start, for så å dra hjem for lading.

 

Litt brygge/(ut)havn demokrati er sikkert lurt i denne sammenheng, om "5" stykker (som ikke selv har aggregat) synes lyden er akseptabel, mens 1 som kanskje er litt overfølsom synes det er plagsomt; Vel, da har kanskje aggregat eier tatt nok hensyn og støydempet bra nok.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Har selv innebygd Dieselaggregat med vannseparator.

Spør altid andre hvis jeg ser de kan bli plaget av støyen (som er liten)

og starter som regel opp agggergatet når jeg ser at nabobåten går seg en tur.

Har aldri fått nei fra noen og tilbyr som regel strøm til nabo båten elle kanskje vafler.

 

 

Har kun fått en som har reagert og det var i en havn hvor en annen spurte alle på brygga om han kunne kjøre motor noen timer. Det var ikke noe problem for oss eller noen andre og når han startet opp tenkte jeg at jeg kunne kjøre aggregatet mitt samtidig (stort forbruk og behov for div. lading med flere ungdommer om bord).

Denne gangen spurte ikke jeg om å kjøre aggregat når det var greit med motorstøyen og jeg fikk ingen kommentarer.

Inn kommer det en annen båt og ikke lenge etterpå får jeg en h. kjeft for støyen min som gjorde at de snart måtte slutte å være på sjøen pga. sånne som meg. Aggergatet hadde stått på en time så jeg kunne like gjerne stoppe det som jeg gjorde.

Det at de i den ankommende båten hadde en hund som bjeffet plagsom mye og med en mye høyere volum en aggergatet hadde de ikke tenkt på.

 

Så aggregatfobi er det nok noen som har uten at de tenker på sin egen støy.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

De fleste nyere agregater bråker mindre enn en påhengsmotor.

 

Lå ved siden av noen større båter med fastmontert agtregat i Farsund. Synest selv støyen ifra disse var værre enn min yanmars dype rumling ( Trodde de skulle være nærmest lydløse)

 

Kvier meg ikke for og starte motoren for og lade, men kjører midt på dagen, eller når andre i nærheten starter opp.

Hvis jeg sitter på land høres knapt motoren, hvis noen har latt seg irritere av dette så har de gjort det i smug.

Starter selvfølgelig ikke opp mens naboen spiser.

 

Ellers er det alltid noen som lever og ånder for og irritere seg over andre. Slike folk som gjerne sitter på røykerommet eller i røykebua og hoster & klager over røyklukt.

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Ellers er det alltid noen som lever og ånder for og irritere seg over andre. Slike folk som gjerne sitter på røykerommet eller i røykebua og hoster & klager over røyklukt.

:yesnod: kos med misnøye eller misunnelse kanskje. Begge tydeligvis sterke drifter :rolleyes:

 

Vil vi være et sted der vi kan være i fred og ro drar vi et sted der ingen andre er.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye eksos generer disse diselaggregatene?

Er det mer og værre enn fra en diesel-varmer?

Nok til at det er generende for naboer som ligger på le side?

 

Har opplevet å bli liggende i eksosen fra en som "måtte" lade med hovedmotor.

Vinden førte hans eksos rett ombord i min båt. Det var ikke spesielt trivelig.

 

Ellers er hva som er støy og hva som "bare" er lyd meget subjektivt.

Du verden hvor mye mer støy/lyd generert av andre iriterer enn den jeg lager.

For ikke snakke om hvor mye mer jeg tålerer av "lyd" når resultatet er til mitt beste! :flag_bp:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva med en brenselcelle? Jeg vurderte det, men ved anskaffelse av nye batterier (400 Ah) klarer jeg meg godt med to kjølebokser elektriske toaletter og elektrisk vannpumper. Skulle det gå tomt besøker jeg en koselig gjestehavn og lader. Kona blir så fornøyd over å bli spandert middag på også.

Forøvrig forsøker jeg å irritere meg mins mulig over allt som skjer rundt meg. Livet blir enklere og bedre da.

Om noen lurer er jeg ganske flink til å drikke pils også (i havn).

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Mhemil. Vil anta at du har omtrent likt forbruk som vår båt. Det som drar mest gjennom døgnet hos oss er tre kjøleskap. Belysning og ankerlanterne er LED. 220v brukerne tar vi oftest over agregat, dvs kokeplater og komfyr. Lader da samtidig. Varmvann og komfyr og lader samtidig er agregatet ikke stort nok til å klare.

 

Vi har ca 680 Ah AGM. Går aldri under 60%. All navigasjon har eget batteri(feks ankeralarm som krever plotter på og vhf står alltid på). TV, dvd, stereo, pcer, ice brukes fritt. Batteriene holder et par døgn ved slik bruk der det heller ikke er restriksjoner på vann (3 dusjer ombord), bruk av davit til kran/bading, toalettbesøk el dasser mm. 4 personer ombord, to tenåringer. Ingen føner håret. Ved slike behov duger jolla bra, får fort tørt hår da :wink:

 

En 2,5kw inverter er ikke stor nok til å drive to kokeplater samtidig. På maks drar de ca 3 kw. Komfyren vår drar 1600w på varmluft, 900w på micro. Micro til popcorn går greit på inverter. Gratinerte poteter eller lasagne krever agregat. Grillen på fly drar ca 1200w, går greit på inverter om vi ikke skal grille en hel oksefile.

 

Fordelen med Mastervolt (mulig andre har det samme) er power sharing der laderen tilpasser uttaket til forbruket på annet som er i bruk. Vår 100/2kw kombi lader inn på det meste 120Ah på bulk. Når komfyren er i gang reduseres ladingen til 30-70 Ah automatisk. Det er da innstilt at maks uttak er 13A, som er omtrent 3000w. Hender at fantastiske elektronikken hikker litt og at agregatet stopper pga overbelastnig. Merker det særlig ved bruk av microen der eggektuttaket på micro varierer så taskt at laderen ikke rekker å redusere uttaket i tide.

 

Om flere brukere er i gang samtidig mens agregatet går kan inverteren supplere med 220v. Ser det ved at batteriene tappes på tross av at laderen lader.

 

Hele sulamitten styres med et MICC panel, som nå er erstattet av et touch panel i dagens Mastervolt sortiment

 

Med bare meg og kona ombord, ref REMs tre døgn, går det mye mindre strøm. Er dyre i drift disse podene :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten. Jeg er imponert: tre kjøleskap for 4 personer! + elekstriske kokeplater og varmluftkomfyr. Jeg blir nesten anpusten av så mye komfort på sjøen. Men bevares, ikke misforstå og tro jeg har noe imot at andre tar med seg sin hjemmelige komfort ut i naturen.

 

Ellers er jeg av dem som ikke irriterer meg mye over andres støy. Derfor hender det kanskje at jeg selv støyer litt uten å tenke så mye over det? Skal prøve å skjerpe meg, da jeg skjønner at det kanskje er flere støyalergikere enn jeg var klar over.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...