Jump to content

Bynære perler ødelegges av Harry-fylla


Victora III

Recommended Posts

Nok en gang opplevde vi i helga at de fineste opparbeidede bynære uthavnene er fullstendig ubrukelig for folk flest. Ikke så ofte vi tyr til disse, men en gang innomellom tyr vi til disse havnene p.gr.a den korte avstanden om det er andre avtaler i løpet av helga.

 

Men vi burde jo ha lært. Hver gang opplever vi det samme: perlene erobres av faste harry-gjenger som oppfatter friluftsområdet som egen eiendom egnet til fyllerør og pinlig festing. Opptreden er til tider så harry at det ikke egner seg på trykk. Det får være nok å nevne at pissing fra ripa i havnebassenget fra sørpe fulle 50 åringer hører med til ingrediensene. Knusing av flasker, Ole-Ivars på full guff til kl. 03 og intens brøling hører også med.

 

Folk må selvsagt få gjøre som de vil. Problemet er når de gjør det i det offentlige rom som er tilrettelagt og ment for alle. Da blir de flotteste områdene kun for noen få enkle sjeler som lever ut sitt rølpeliv som ikke har noen ting med båt og gjør.

 

Selvsagt ikke noen stor nyhet, men faktisk et problem verdt å sette fokus på. Iallefall så lenge jeg vet at det ikke gjelder bare ett eller to steder, men et fenonomen ved flere at de fineste friluftsområdene i nærheten av byene langs kysten.

 

Så kan en selvsagt si: la dem rølpe og dra til de fineste uthavnene lengre ut, så slipper en problemet. Og det gjør vi oftest også. Men likevel er det for galt små enkel Harry-gjenger som har ett mål for helga; Harry-fylla, skal innta disse områdene på en slik måte at de blir ubrukelige for alle andre.

 

Noen som har fått bukt med rølpet eller har gode forslag til tiltak?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du beskriver Swande er sånn det har blitt flere og flere plasser,en må planlegge å unngå enkelte plasser spesielt når barna er med, og det er synd.

Å få bukt med dette problemet har jeg ingen løsning på.

Alternativet er nok å finne andre plasser der det er roligere.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så fryktelig mye å gjøre med dette. Folk som er egoistiske og arrogante hjelper det lite å snakke til.

Særlig hvis de i tillegg har drukket litt.

 

Men slik oppførsel du beskrive er vel noe av det verre jeg har hørt om. Ikke engang båtfolk på min egen alder (midten av 20-årene) driver slik.

Mulig inne i havner med har aldri sett det i uthavn.

 

Jeg var forresten med på en guttetur til Skagen for 3-4 år siden. Det var lørdag kveld og klokken var rundt 22-23 hvor vi hadde spist godt

og satt på flybridgen og så på TV og hørte på musikk. Høyrøstet har man jo lett for å bli i hyggelig lag og litt tjo og hei ble det jo,

men hverken utagerende fyll eller vulgær oppførsel.

Ved siden av lå imidlertid en seilbåt fra Nederland hvor familien tydeligvis hadde tenkt til å ta tidlig kvelden... i Skagen.... på en lørdag.

Nederlenderen kom fly forbanna opp fra kabinen og kjefta, men vi lagde ikke noe bråk av det. Slå av musikken og dro på byen istedet.

Om han tok runden på havna og ba alle de 50 andre båtene det var fest i om å roe seg ned vet jeg ikke.

 

Men for oss var det ikke noe problem. Det er nok mye verre å snakke til voksne folk.

Link to post
Share on other sites

ungdom er desidert værst. mye p.g.a. høy musikk og truende oppførsel.

 

men, det er også mange litt eldre som er tøffe i tryne :discuss:

 

jeg kan navnet på mange, mange båter som har ødelagt helger for meg og min familie spes i strømstad.

 

jeg har ofte sendt ut barna med jolla (med årer) til å plukke opp søpla etter griser.

 

er det ulovlig å ta bilder av personer som bråker ol. å legge ut på nettet :confused:

Link to post
Share on other sites

Det får være nok å nevne at pissing fra ripa i havnebassenget fra sørpe fulle 50 åringer hører med til ingrediensene. Knusing av flasker, Ole-Ivars på full guff til kl. 03 og intens brøling hører også med.

Jeg har registrert ligende tilstander litt lenger nord på kysten.... Jomfruland er fint slikt sted... der er 50-60 åringene gjerne sørpe fulle på kaia i god tid før barnetv begynner på tv'n (for de som er for gammel til å kjenne til dette så er 18.00), sådet sjelden noe stort problem med musikk fra denne kanten på natten da de muligens :puke:

 

"Ole Ivars" til klokken 3, kan fint kompenseres med en unge i jolle klokken 8-9 på morgen eller annen god musikk på denne tiden av døgnet.... Det virker på meg som om enkelte har total mangel på sosiale -antenner og -inteligens.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det får være nok å nevne at pissing fra ripa i havnebassenget fra sørpe fulle 50 åringer hører med til ingrediensene. Ole-Ivars på full guff til kl. 03 og intens brøling hører også med.

 

Noen som har fått bukt med rølpet eller har gode forslag til tiltak?

 

Helt alvorlig, å pisse fra ripa er noe man må regne med, det er 100% normalt. Selv bruker jeg heller den muligheten enn medbrakt toalett.

Ole-Ivars er kanskje ikke helt tingen, men gjerne Erik Bye eller Jahn Teigen til klokka 3..

Intens brøling? Det er det vi kaller å synge.

 

If you can't beat them, join them!

 

 

ungdom er desidert værst. mye p.g.a. høy musikk og truende oppførsel.

 

Truende oppførsel opplever jeg mest fra godt voksne mennesker..

Gjerne gubber godt oppi åra, de tror de er så utrolig barske.

Link to post
Share on other sites

så et flott eksempel på hevn i strømstad for ca 3 år siden.

 

det var noen ungdommer i en liten trebåt som bråket,spilte musikk og kastet flasker.generelt grusom oppførsel.til ca 04.00

på morningen ble vi vekket(07.00) av gasshorn og skrik. da hadde to karer i båten ved siden av tatt "afere" de klatret opp på trebåten, tok tak i kalasjen og vugget, ristet trebåten noe helt jæv... samtidig som de brukte gasshorn inn under kalasjen. de 2 kara var ordentlig tungvektere så trebåten veltet nesten :lol::lol::lol:

det tok 5min så dro trebåten , med halen mellom beina :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Helt alvorlig, å pisse fra ripa er noe man må regne med, det er 100% normalt. Selv bruker jeg heller den muligheten enn medbrakt toalett.

Det samme gjør jeg. Men det finnes flere måter å gjøre det på. Man bør ikke blotte seg for

hele havna. Da finner jeg heller noe kratt inne på land.

 

Truende oppførsel opplever jeg mest fra godt voksne mennesker..

Gjerne gubber godt oppi åra, de tror de er så utrolig barske.

Jeg er helt enig. Samme oppførsel som voksne mannfolk har på byen under julebordsesongen.

Tror de er 20 år igjen og skal slåss på toalettene på utestedene og i kebabkøen og i taxikøen.

Link to post
Share on other sites

Helt alvorlig, å pisse fra ripa er noe man må regne med, det er 100% normalt.

Nå kommer riktignok jeg fra et delvis møblert hjem, i følge min kone, men det å pisse over ripa i en gjestehavn er definitivt ikke normnalt for meg, der hvor mange barn og voksne faktisk bader og koser seg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kommer vel an på gjestehavna og for full man er det :wink:

 

Nei, at man på fredag og lørdag kveld må regne med at noen sitter litt lenger opp og koser seg med gitaren e.l. synes jeg ikke er noe å skrike opp for i en uthavn.

I en organsiert gjestehavn er det imidlertid ofte regler for slikt som bør følges.

 

Knusing av glass og ufin oppførsel er imidlertid noe som ikke bør aksepteres.

 

Er man av den sarte typen eller har barn så finnes det jo alltid alternativer hvor man kan ligge nærmest uforstyrret.

Link to post
Share on other sites

Flytt nordover!

 

Ingen kø for å fylle diesel

Ingen båter i uthavner

Båtene her oppe lager dårlig med hekkbølger

Ingen fare for kollisjon

Godt med redningskøyter

for kaldt til å lage utendørs støy

dessuten .. bråkete ungdom foretrekker bil fremfor båt :rolleyes:

billige båtplasser

ikke politi på vannet, uten at en kjeft ikke vet om det

kan ligge longside overalt

ingen skumle undervannskjær

2 måneder absolutt lanternefri sommersesong

trenger ikke septiktank ombord

 

navigeringen er ukomplisert, enten nordover eller sørover innenfor de røde og grønne bøyene

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Flytt nordover!

 

Nu må du gi deg. Vi trenger dem her på nordvestlandet, men ikke alle sammen for da flytter vi jo bare problemet hit. Får sette opp en Green Card kvote og sile dem ut først.

 

Og vi har alt det du nevner pluss noe mere å by på.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

så et flott eksempel på hevn i strømstad for ca 3 år siden.

 

det var noen ungdommer i en liten trebåt som bråket,spilte musikk og kastet flasker.generelt grusom oppførsel.til ca 04.00

på morningen ble vi vekket(07.00) av gasshorn og skrik. da hadde to karer i båten ved siden av tatt "afere" de klatret opp på trebåten, tok tak i kalasjen og vugget, ristet trebåten noe helt jæv... samtidig som de brukte gasshorn inn under kalasjen. de 2 kara var ordentlig tungvektere så trebåten veltet nesten :lol::lol::lol:

det tok 5min så dro trebåten , med halen mellom beina :lol::lol:

 

Glimrende og miljøskapende!!

Ønsker mer av slike holdninger og praktiske eksempler.

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Vis det gjelder en gjestehavn er det jo bare å lese havnereglene. Er det noen som ikke overholder dette kan man ringe havnevakten. Derfra blir det tatt afære.

 

I uthavn kan man vel ikke regne med at alle skal følge de reglene man selv vil ha. Det er vel nok holmer og skjær her i landet man kan velge mellom. Må ikke velge den med mest båter vis man vil ha det stille og rolig etter egne premisser. Kan så klart se det den motsatte veien også. Men det er vel tryggere at dere forhaler enn at en gjeng fyllikker begynner med dette midt på natten.

Link to post
Share on other sites

så et flott eksempel på hevn i strømstad for ca 3 år siden.

 

det var noen ungdommer i en liten trebåt som bråket,spilte musikk og kastet flasker.generelt grusom oppførsel.til ca 04.00

på morningen ble vi vekket(07.00) av gasshorn og skrik. da hadde to karer i båten ved siden av tatt "afere" de klatret opp på trebåten, tok tak i kalasjen og vugget, ristet trebåten noe helt jæv... samtidig som de brukte gasshorn inn under kalasjen. de 2 kara var ordentlig tungvektere så trebåten veltet nesten :lol::lol::lol:

det tok 5min så dro trebåten , med halen mellom beina :lol::lol:

 

Jeg er nok en av de som har lett for å lage litt støy.

Opplever jeg noe slikt en dag skal jeg love at de som kommer ombord på den måten får seg en svømmetur de sent vil glemme.

 

Jeg er helt enig. Samme oppførsel som voksne mannfolk har på byen under julebordsesongen.

Tror de er 20 år igjen og skal slåss på toalettene på utestedene og i kebabkøen og i taxikøen.

 

Ja, helt sinnsykt..

 

Nå kommer riktignok jeg fra et delvis møblert hjem, i følge min kone, men det å pisse over ripa i en gjestehavn er definitivt ikke normnalt for meg, der hvor mange barn og voksne faktisk bader og koser seg.

 

Aha, det er bedre at jeg kjører det gjennom dassen min på vei ut i vannet?

Link to post
Share on other sites

Nå kommer riktignok jeg fra et delvis møblert hjem, i følge min kone, men det å pisse over ripa i en gjestehavn er definitivt ikke normnalt for meg, der hvor mange barn og voksne faktisk bader og koser seg.

 

Om det kun er delvis møbelert burde det kanskje ikke spille så stor rolle hvor man gjør sitt fornødene :lol:

 

Mange gjestehavner har tette toaletter , litt urin i vannet gir tross alt rikelig med vitaminer til sjøen, men behøver naturligvis ikke henge snabelen over rekka mens naboen står og ser på :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Du er kanskje så grei at du opplyser oss andre om hvor du pleier å støya da?

Så kan jo vi som ikke er like harry finne oss andre havner?

 

Jeg støyer veldig mye i hjemmehavnen, men også en del på tur rundt om kring.. Forsøker å finne nye fine steder så ofte som mulig, så det blir ikke så mye samme gjestehavn hver gang.

 

Ligger man i ei gjestehavn får man regne med litt bråk, legger man seg i ei uthavn der det er andre fra før får man også regne med det samme.

 

Ligger det an til å bli en høylydt aften legger man seg alltid et sted det ikke er andre i nærheten (dersom uthavn er valget), om folk da etterpå kommer kan de rett og slett ha det så godt, her er det full fart fra tidlig om dagen når det ligger an til å bli høylydt, så det bør folk forstå i det de legger seg til i nærheten..

Det skal sies at stereoanlegget ombord gir ganske lite lyd, men folka gir desto mer.

 

Er det nødvendigvis harry å støye litt, feste litt, og å pisse over rekka?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...