Jump to content

"Hilsing" på sjøen


volvo r-sport

Recommended Posts

Hei etter flere års fravær er vi endelig tilbake på sjøen... :smiley:

Men, hva har skjedd? Vet ikkje hvor mange båter vi traff i løpet av helga men tre, kanskje fire hilste igjenn... Møøøe rare blikk fikk vi hvertfall... :crazy:

Er det flere som har merket noe til dette?

For ordens skyld så kjørte vi fra Kristiansand til Ålo og retur... :smiley:

Bas i Greipstad Skru & Sladd.

Medlem av: Dregg er ballast !

Link to post
Share on other sites

Prøver å hilse, men ser alltid an om de i båten er "oppmerksomme" på meg først. Mange hilser tilbake men ikke alle.

Har lukket båt, så jeg forstår om folk ikke ser at jeg hilser.

Synes det er en trivelig ting og hilse, også når jeg er ute på motorsykkel. Der hilser nesten alle tilbake.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

De siste åra er det blitt så utrolig mye båter på sjøen at hvis man hilser på alle kan man risikere såkelt "hilsearm". "Hilsearm" er en sykdom som er i senebetennelsefamilien. Andre lignende sykdommer er "musearm" og "pilsearm". Helseministeren fra den rødgrønne regjeringen har derfor anbefalt å ikke hilse på andre båter. Begrunnelsen er å få ned sykefraværet slik at vi slipper å importere arbeidkraft fra Polen. Hvis du likevel føler du bør hilse, anbefales det kun å hilse på båter som er lik din egen. Eller du kan leie en Polakk til å gjøre det. Men husk da å betale tarifflønn og arbeidsgiveravgift.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg.

 

Jeg er utpå ganske ofte, og hilser på alle jeg kjører forbi, er en vane av vennlighet. Hilse på sjøen må jeg gjøre, det syns jeg alle skal.

 

Men siden jeg er en ung gutt, (18 år) er det mange som ikke hilser tilbake. Kanskje alderen min har noe å si.?.

 

ellers er det mange som gir meg dumme blikk, eller så skjønner de ikke noe. Det er sikkert folk som har båt men som ikke har vært veldig mye på sjøen. De tror det er som bil, ikke hilse på de en ikke kjenner. På sjøen kjenner alle, alle.. hehe

 

På den motsatte siden finnes det også mange som hilser tilbake. Det liker jeg :cheers:

Link to post
Share on other sites

Å hilse på sjøen er like aktuelt som å hilse når man er ute å kjører motorsykkel. Synes derimot at det brer seg en kultur med at "jo dyrere båt jeg har - jo mindre trenger jeg å hilse" - hvertfall ikke på de jeg ikke kjenner!

Denne synes jeg å møte litt for ofte - og det er synd.

 

Ser jeg deg på sjøen skal du være trygg på at akkurat jeg skal hilse på deg.

 

GOD SOMMER :flag:

Link to post
Share on other sites

Synes at jeg får respons på hilsing fra båter i alle størrelser jeg. Men en må jo passere i rimleig nær avstand for at det er naturlig å hilse. Og til dere som sitter ilukkede båter er det vanskelig å få med seg om dere hilser tilbake. Men jeg kjenner meg ikke igjen i fremstillingen om at det er slutt på hilsingen.

:flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Det virker som det er en ny generasjon som er ute og kjører båt nå om dagen. det er som at de tenker hvem er det ,kjenner jeg han.sikkert ikke.

Ellers så er det ikke noen bombe at seilbåter ikke hilser på motorbåter selv om de kjører med lakene pakka inn.

Så jeg hilser hver gang bare for moroskyld og blir positivt overasket hvis de hilser tilbake med et smil om munnen. :sailing::cheers::flag:

Link to post
Share on other sites

De siste åra er det blitt så utrolig mye båter på sjøen at hvis man hilser på alle kan man risikere såkelt "hilsearm".

Hørte nettopp på radioen at Særavgiftsutvalget allerede har funnet løsningen på det stadig økende problemet me "hilsearm". :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På hytta vår går det alltid mange turistbåter på vei inn til Lysefjorden. De er somregel fulle av folk og Tyskere.

 

Det er like flaut hver gang. En dum knall vinker alltid fra båten. Vi vinker tilbake, og hva skjer? Eller de 200 personene ombord i turistbåten vinker tilbake, å så er det vi som sitter igjen som tullingene om vinket.. :headbang:

 

 

 

 

På sjøen hilser jeg på alle det er naturlig å hilse til. Vi har vell skrevet om dette i mange tråder fra før også..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Knallbra, Seilaren! Glimrende situasjon. :-D

 

I hvilken grad folk opprettholder skikken med å hilse på sjøen tror jeg har mest med sted og trafikk å gjøre. Jeg "hører hjemme" i Vestfjorden (den lille, i indre Oslofjord), og der er det stort sett bare hilsing å se på dager med veldig liten trafikk, og mellom "voksne" folk i, øh, klassiske båter. Møkkamennene som freser mellom Optimistene i 60 knots med rib-ene sine er ikke like interessert.

 

Jeg legger merke til at det gjerne er folk med like båter som hilser. Jeg ble kjent med den mekanismen gjennom Land Rover-klubben; et uttrykk for et brorskap tuftet på felles galskap og skjebne. Det er vel slik på sjøen også. :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg hilser gjerne på båter jeg møter men jeg sliter ikke armen av meg om jeg er konsentrert med å seile , f.eks så krysset jeg ut Vrengensundet (trangt og arbeidsomt) på Søndag og da var det veldig mye båter , hadde jeg da strekt opp armen hver gang jeg møtte en båt så hadde jeg muligens seilt på land/andre båter.

Så dette er vel litt mer ettersom hvor man er , man kan da ikke hilse på alle om båttettheten er ekstremt stor slik den er enkelte plasser.

 

Forresten så hilser jeg altid på de jeg seiler forbi :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Forresten så hilser jeg altid på de jeg seiler forbi :yesnod:

Jaja sånn er det vel bare , hilser stort sett til alle jeg . Lært opp til det fra jeg begynte å være på sjøen , men som andre sier her . Det er ikke ofte en seiler hilser tilbake , men pytt pytt vil dem ikke så lider ikke jeg noe av den grunn.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jaja sånn er det vel bare , hilser stort sett til alle jeg . Lært opp til det fra jeg begynte å være på sjøen , men som andre sier her . Det er ikke ofte en seiler hilser tilbake , men pytt pytt vil dem ikke så lider ikke jeg noe av den grunn.

 

Tine III

 

Jeg hilser også på alle jeg møter motor eller seil er det ingen forskjell på men jeg kan ikke si at jeg sitter og stirrer inn i førerhuset på passerende båter for å sjekke om jeg får et øyeblikks øyekontakt så jeg får bekreftelse på at jeg er blitt sett , det blir en for påtvungen regel og jeg er ikke på sjøen for å føle forpliktelse ovenfor slike ting.

Seilere hilser gjerne oftere enn motorbåtfolk men det er vel naturlig siden seilere somregel sitter ute og ser/blir sett lettere.

 

Jeg har både motor og seilebåt og er ute for min egen del , ikke for andre og om dette med hilsing ble avskaffet (slik det er i bil) så tror jeg ikke jeg ville savne det.

Link to post
Share on other sites

Pleier som regel å hilse når folk i den andre båten ser i min retning, men det blir stadig flere som ikke hilser igjen.

Jeg tror denne "hilsetradisjonen" vi har blandt fritidsbåter er på vei ut.

Har inntrykk av at det stort sett er folk i eldre båter som hilser på hverandre.

 

Og for å fyre oppunder bavaria diskusjoner:

 

Bavariaeiere hilser omtrent aldri :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...