Jump to content

"Hilsing" på sjøen


volvo r-sport

Recommended Posts

Etter å ha skumlest denne tråden så kan det virke som mange mener at det eksisterer en hilseplikt på sjøen? Og nåde den som ikke hilser, ja han må jo være sosialdemokrat eller det som værre er, kanskje utlending!

 

Selv praktiserer jeg fortsatt hilsing til en viss grad, men det forutsetter at det er en viss (maks) avstand til den/de andre båtene og at man oppfatter at man har øyekontakt. Hilser noen til meg så hilser jeg alltid tilbake uansett om det er seilbåt eller motorbåt, og uavhengig hvilken av disse typene båt jeg befinner meg i.

 

Dog gjelder ikke dette på en sommerdag i juli når man tusler gjennom f.eks Blindleia i Lillesand for seneskjedebetennelse ønsker jeg ikke å pådra meg og kongekurset i hilsing har jeg heller ikke avlagt. Burde kanskje inngå som en del av kurset til båtførerprøven? :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De driver nok å forbereder seg på hekkbølgende dine tenker jeg, og har derfor ikke tid til å hilse.

 

Har hatt en herlig ferie i 6-7 knop. Og hekkbølgene er jeg ganske bevisst på.

 

 

Jeg tror nok de fleste har fått med seg hvorfor seilfolket ikke hilser på signaturen Astor.

Hvorfor skal man hilse på en som misliker en?

 

Tror nok du har misforstått min humor. Mulligan. Har hatt mange hyggelige passiarer på bryggekanten med seilfolket. På sjøen bør vi alle være på hils. Mener jeg.

 

Du må lære deg å lese mellom linjene... :wink:

 

 

God båtsommer... :flag:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det går ikke en kveld uten at jeg sitter her og humrer til tårene spetter! Tenkte jeg skulle dele de som kom frem i denne tråden med dere. Her er en liten kavalkade. Litt omstokket...

 

De siste åra er det blitt så utrolig mye båter på sjøen at hvis man hilser på alle kan man risikere såkelt "hilsearm". "Hilsearm" er en sykdom som er i senebetennelsefamilien. Andre lignende sykdommer er "musearm" og "pilsearm". Helseministeren fra den rødgrønne regjeringen har derfor anbefalt å ikke hilse på andre båter. Begrunnelsen er å få ned sykefraværet slik at vi slipper å importere arbeidkraft fra Polen. Hvis du likevel føler du bør hilse, anbefales det kun å hilse på båter som er lik din egen. Eller du kan leie en Polakk til å gjøre det. Men husk da å betale tarifflønn og arbeidsgiveravgift.

 

 

På hytta vår går det alltid mange turistbåter på vei inn til Lysefjorden. De er somregel fulle av folk og Tyskere.

 

Det er like flaut hver gang. En dum knall vinker alltid fra båten. Vi vinker tilbake, og hva skjer? Eller de 200 personene ombord i turistbåten vinker tilbake, å så er det vi som sitter igjen som tullingene om vinket.. headbang.gif

 

 

Jeg hilste på alle jeg traff (innenfor hilse avstand) på veien hjem nå i kveld, og ALLE hilste tilbake, inkludert en Kajakk (hilste riktignok med åra), og en ungdoms gjeng i en speedbåt (hilste riktignok med pils i hånda).

 

Så her Vestpå er tradisjonen fortsatt levende yesnod.gif .

 

Erik.

 

 

Motorbåtfolk, spesielt de som ser mest fattige ut, og som vinker på oss for å tigge diesel, de vinker vi ikke tilbake til. lol.gif lol.gif lol.gif

 

 

 

Her får Astor gjennom gå litt... :lol:(sry)

 

Jeg tar bare utgangspunkt i noen av Astors utsagn. Når det gjelder hilsing på sjøen så tenker jeg at det menneskene jeg hilser på, ikke båten. Når en bare ser sotede ruter og kalesjer vet en ikke om båten går på autopilot og eieren sitter på do med magesjau.
Tror du Astor er en så stor kjendis at alle kjenner til hans komplekser da?

 

 

 

Vestlandserfaring: Alle fritidsfartøy som holder en slik fart at man rekker å få øye på styrmannen, hilser. Enten hilser de først, eller de besvarer min hilsen. Mener jeg har opplevd noen nyttefartøyer som hilser også, men det er mulig de bare viste fingeren....

 

Fortsatt god sommer alle sammen! :seeya:

 

Sry, Astor men det bli så morsomt. :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I sommer var vi nesten 4 uker på sørlandet, og vi hilste og vinket (som vanlig) vennlig, både til styrbord og babord!

 

Vi hilste på førere av alt fra kajakker, cabincruisere, snekker og pinnebåter.

Vår personlige konklusjon etter en meget uhøytidelig forskning på dette området ble som følger: I de aller fleste tilfellene var det seilbåtfolket som ikke vinket tilbake! Mange så bare rett fram og lot som om de ikke så oss... :lol:

 

Nå var det ikke snakk om situasjoner der vi kjørte for fort og laget sjø, eller noe...

Kun normal passering! :wink:

 

Var dette tilfeldig, mon tro? :rolleyes:

Redigert av Eline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I de aller fleste tilfellene var det seilbåtfolket som ikke vinket tilbake! Mange så bare rett fram og lot som om de ikke så oss... :lol:

 

 

De føler seg hevet over almuen ser du. Hekksjøen din var sikkert over 12 cm også. Ikke vet jeg hvorfor de er sånn, men jeg deler din oppfattning.

Link to post
Share on other sites

Så da har jeg vondt for å tro at han er i mot seilere. Muligens en myte her på BP som han kan bekrefte eller avkrefte med motor-krefter.

Vi er flere seilere her på båtplassen som har hilst på og skålt med Astor, så du har nok rett i dette med myter. På den annen side er båtfolk veldig glad i myter da. :lol:

 

Flotteste hilsing jeg har opplevd i sommer var da jeg møtte en lastebåt. Styrmannen så kanskje at jeg peilet, sjekket kartet og korrigerte kursen min i god tid. Da skuta passerte på trygg avstand litt senere kom han i allefall ut på brovingen og vinket. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Du har nok delvis rett i at det er en myte Sjøtummel. Men når jeg hilser på en seilbåt og de kikker demonstrativt opp i masta si da, hva sier de da ? ra***øl sier de og det er greit nok for meg. Men hvorfor er skillet mellom der ? Det har jeg aldri skjønt.

 

Jeg synser vilt:

 

Tror seilerne vil ha et hav uten bråk og støy fra motorbåter, bare suse avgårde i stillhet. De fleste som har seilt litt har opplevd dette, men det blir mindre og mindre av det, og hvorfor det?

 

Dessuten henger det vel i en mening om at seiling er et bedre "sjømannskap" enn å vri om tenninga og buldre avgårde i en motorbåt.

 

Kort oppsumert tror jeg seilere ser på seg selv som mer "ekte" sjøfolk og man markerer denne distansen ved å ikke hilse på motorbåtfolk.

----------------

Man kan vel si at det er to ulike kulturer som møtes, forståelsen av hverandre er kanskje manglende og irritasjoner dukker opp. Kajakk/kano padlere kommer vel litt i samme båsen som seilere, og også her blomstrer jo irritasjonen over motorbåtfolk.

--------

For orden skyld så er dette bare noe jeg synser om, ikke noen hardbarka meininger for å mate troll ;-)

Link to post
Share on other sites

Men når jeg hilser på en seilbåt og de kikker demonstrativt opp i masta si da, hva sier de da?

Har gjort dette stadig vekk, jeg. Når det er en del trafikk sjekker jeg vindpila slik at jeg har en idé om hvilket slingringsmonn jeg har til å styre unna andre fartøy. Andre ganger er det nødvendig å holde et øye med mannskap og passasjerer når manøvre forberedes eller utføres.

 

At folk hilser er veldig bra, for da vet du at de har sett deg. Forsøker å hilse på de fleste jeg møter, men med ulik fart og annen trafikk å følge med på blir det ikke alltid lik timing på seilbåter og motorbåter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også oppservert de siste årene att hilsing er på vei ut(selbåter har aldri hilst noe serlig på motorbåter noen gang) jeg syntes det er hyggelig skikk.

Men båtlivet har forandret seg på flere måter, det er ikke like nartulig heller att folk på land reiser seg og tar i mot , når man legger til,eller hjelper til,

mulig det har med att det er blitt trangere utpå.

Men jeg hilser videre.serlig på båter med BP vimpler, har bare sett en i sommer, men hvor er alle??

 

vimpel_ferder_lite.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker etter beste evne å hilse når det passer seg slik på sjøen. Det blir helst når man kjører sakte, siden man da kan få øyekontakt og hilse. Når vi kjører fort forsøker vi å holde oss langt unna andre båter og da blir det selvfølgelig ingen hilsing (hadde vi kjørt fort og nærme så er det vel andre som hadde hilst på oss med "fingeren" tenker jeg)

 

Her for noen uker siden passerte vi gjennom Herfølrenna og jeg stakk hodet opp gjennom takluka for å se litt bedre. Som seg hør og bør hilste jeg på stort sett alle jeg møtte, men ble litt forundret når stort sett ingen hilste tilbake - de bare glante på båten vår. Jeg syntes dette var ganske dårlig og var allerede igang med generalisering om dårligere hilsekultur på sjøen...... Men alt har sin forklaring: Like etterpå fikk jeg høre at yngstejenta på 10 år hadde sittet i førerstolen på flybridgen og latet som om hun kjørte :lol: Kanskje ikke rart folk glemte å hilse og hadde nok med å glane når en 34 fot flybridge kommer gjennom Herfølrenna med en 10 åring til rors og en far som titter opp av takluka og hilser :cool:

 

Og moralen. Nei si det - er det noen moral så må det være at man får ikke mer moro enn man lager sjøl !

 

Vanligvis er det veldig få som ikke hilser tilbake, men seilerene er desverre i flertall blant de som ikke svarer på hilsing (selv om de kjører uten seil og vi ikke lager hekkbølger som kan plage bademadrasser engang). Aner ikke hvorfor :confused: Jeg har ikke noe imot seilere og håper ikke de har noe imot oss med motorbåt....

Link to post
Share on other sites

Jeg hilser nå i øst og vest, ja nord og sør også for den saks skyld.... men jeg er ikke så opptatt av om de andre hilser igjen... Akkurat det er ting jeg ikke henger meg opp i på noen måte... jeg registrerer selvsgat noen forskjeller, men tenker enkelt og greit.. de har vel en grunn for å ikke hilse..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som hilser på hurtigbåter og ferger?

 

Det er ikke størrelsen det kommer an på!

Hilser på alt som finnes! :lol:

 

Neida; det blir nok sjelden noen hilsen på disse!

Men vi vinket til en lastebåt i sommer og fikk hilsen tilbake! Koselig!

 

Men inntrykket av seilerne sitter fast, så der har de en jobb å gjøre!

Det kan virke som om de føler seg mer som opprinnelige, ihuge og ekte sjøfolk enn oss "motoriserte", ja... :rolleyes:

 

Hilsen Matrusa på Eline!

Link to post
Share on other sites

Synes det bare er hyggelig å hilse på borgelig folk også.

 

På den nye båten sitter vi endel lavere enn tidligere men det gjør da ingenting. Alle er jo så hyggelig og hilser og vinker. Og da hilser vi jo og vinker selvfølgelig også tilbake. Skulle bare mangle, vi har jo også ferie fra det daglige maset og kavet.

 

Så det vil jeg si til alle som ferdes på sjøen. Hils og vink til alle bauger og kanter.

 

Og da vil du også få hjelp når du trenger det.

Redigert av Cruiser50 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg deler oså erfaringene til flere her, at mannskapet på seilbåter hilser skjelden tilbake. De har kanskje ikke tid :confused: Må jobbes vet du :yesnod:

Når jeg slakker ned til 7-8 knop og møter en seilbåt da forlanger jeg at man viser takknemlighet. Hvis ikke ta en ny runde og passer på nytt i 14 knop med balticken :lol:

 

hvorfor er det slik :confused:

 

Er de missunelig på motorstyrken til motorbåtene :confused:

er de irriterte fordi de må jobbe hele ferien :confused:

er det fordi de er lei av å ligge på skakke :confused:

lei av å stå ute i sydvest og regntøy :confused:

 

har du/dere noen gang møtt en seilbåt som har gitt tegn til å forandre kurs :confused:

 

men husk legg deg aldri longside i en havn med motorbåt :nono: .... fordi når du våkner om morningen har du plutselig 3 seilbåter uten på deg.

og alle skal over dekket ditt minst 20 ganger :yesnod:

 

fortsatt god sommer til alle sammen (også de med seilbåter) :lol::flag:

Link to post
Share on other sites

Når jeg slakker ned til 7-8 knop og møter en seilbåt da forlanger jeg at man viser takknemlighet. Hvis ikke ta en ny runde og passer på nytt i 14 knop med balticken :lol:

 

hvorfor er det slik :confused:

 

Endelig en som satte ord på det jeg lenge har hatt mistanke om... hvorfor det er nødvendig å gå en runde ekstra i 14 knop om du ikke får den forventede takknemligheten kan vel bare du svare på vil jeg tro... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

sier ikke at jeg gjør det. Ikke gjør jeg det heller. Men "vi" slakker ned for å lage det så behagelig som mulig for seilbåtene. Da er det vel normalt at man viser litt "gest" tilbake heller? når jeg ligger i 14- 15 knop og har ok driv, da er det en "gest" fra min side å slakke ned til 7-8 knop. For å ikke lage bølger. Men jeg må ikke :nono:

 

motorbåtfolk og seilbåt folk er nok "ganske" forskjellige og har nok forskjellig oppførsel på sjøen. Selv om vi deler de samme havene.

Link to post
Share on other sites

Litt peiling:

 

Har det noen gang slått deg at du ikke er så lett å få øye på når du sitter inni det søte lille styrehuset ditt? Når man seiler har man kanskje annet å gjøre enn å nistirre på mørke vinduer som på litt avstand fremstår som bittesmå; bare i tilfelle det befinner seg en person der som kanskje vinket?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

jeanneau :flag:

 

Til info...... vinduene ser bare mørke ut fra utsiden. Fra innsiden er det vanlig vindusblanke. :wink:

ikke har jeg styrhus eller :wink:

 

men som oftest, er det vel vanlig å hilse når man passerer hverandre. slik som når seilbåtføreren har innsyn fra sin vinkel inn mot motorbåten :cool:

Link to post
Share on other sites

jeanneau :flag:

 

Til info...... vinduene ser bare mørke ut fra utsiden. Fra innsiden er det vanlig vindusblanke. :wink:

ikke har jeg styrhus eller :wink:

 

men som oftest, er det vel vanlig å hilse når man passerer hverandre. slik som når seilbåtføreren har innsyn fra sin vinkel inn mot motorbåten :cool:

 

Jeg gidder ikke å hilse på en person jeg ikke ser. Aksepter det eller la være.... :cool:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...