Jump to content

"Hilsing" på sjøen


volvo r-sport

Recommended Posts

Etter at jeg kjøpte båten jeg har nå virker det som om stadig flere vinker til meg. Før, da jeg hadde mindre båter så var det slett ikke uvanlig med en liten hilsen til båtfolk som passerte i hilseavstand. En god tradisjon som jeg forsøker å holde i hevd. Nå er det imidlertid stadig mer vanlig at folk vinker - på en litt pussig måte. Det er mer en distinkt ovenifra og ned vinking med flat hånd. Usikker på hvor denne tradisjonen kommer fra men den ser ut til å gripe om seg. Jeg har derfor ikke følelsen av at dette er noe som blir mindre vanlig - snarere tvert imot.

Av og til har jeg faktisk følelsen av at folk vinker mer jo fortere jeg kjører.....

Og som den høflige mann jeg er forsøker jeg å vinke tilbake på samme måte, men det er jo ikke alltid jeg rekker det....... :rolleyes::wink:

Link to post
Share on other sites

hilse på hvem da ?! i gamle dager hilste man på møtende biler òg. og i enda gamlere dager hilste man på alle man møtte. sku tatt seg ut ja om man holdt på med enda.prøv å hils på ukjente på gaten.. men kjører man en gammel spesiell bil e.lign så hilser man gjerne fordi man da møter en som tydeligvis har samme interesser og som man gjerne kunne slått av en prat med om så bød seg. likedan har man en gammel fin båt så hilser alle men har man en ny fin båt så er det verre. blir stort sett knyttnever å sjå pga hekkbølgene. siden alle har båt idag, i alle fasonger og størrelser så blir det vel sånn at ser man en artsfrende hilser man, kommer det en bare en fyr i en båt hilser man ikkje.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør det enkelt, og irriterer meg aldri. :smiley:

 

Jeg hilser på alle...tre, plast, motor eller seil....spiller ingen rolle, og om folk hilser igjen så er det som det skal være.....hilser de ikke igjen kan de ha det så vondt med selv selv.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden seilte vi en tur ned i Danmark og inne i noen krinkelkroker sør for Fyn møtte vi kongeskipet Daneborg som kom i motsatt kurs. En liten f... gikk i meg og jeg stilte meg opp i "flaggrettstilling" ved min 1 meters lille flaggstang på hekken. Gutta på kongeskipet skjønte tegningen og en matros legger i full firsprang bak mot hekken. Da jeg tar ned mitt lille flagg på min lille 30 foter, går det digre danskeflagget på kongeskipet ned og opp.

Sett i dette perspektivet kan en undres over at Astor fra Østfold har problemer med å hilse på seilbåter når selve dronninga av Danmark hilser på en ussel vestfolding. :flag::flag_da:

Link to post
Share on other sites

Studerer en avarteren til Astor (Inge), dersom det er han. Ser ut som en godartet motorfrelst sjøulk. Så da har jeg vondt for å tro at han er i mot seilere. Muligens en myte her på BP som han kan bekrefte eller avkrefte med motor-krefter.

 

Mvh jawik, en som liker alle på sjøen, hadde bare sjøen ligget på land og båten oppi.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar bare utgangspunkt i noen av Astors utsagn. Når det gjelder hilsing på sjøen så tenker jeg at det menneskene jeg hilser på, ikke båten. Når en bare ser sotede ruter og kalesjer vet en ikke om båten går på autopilot og eieren sitter på do med magesjau.

Link to post
Share on other sites

Det er en ganske snodig ting som gjelder når man hilser med hånden enten til vanns eller til lands. Synet vår er utviklet slik at sentralsynet vårt kan se detaljer klart (der hvor øyet rettes inn - såkalt øyefiksering), sidesynet vårt er utviklet for å registrere bevegelser. Dette forklarer hvorfor vi kan oppleve at noen hilser til oss med armen - selv om blikket vårt er rettet i en litt annnen retning. Jeg synes at det alltid er hyggelig å hilse på fritidsbåtfarende - men det er ikke sjelden at jeg er så langt inne i mine navigasjonsplaner at jeg ikke registrerer andres viftende armer. Min oppfatning er imidlertid at jeg som regel er den første til å hilse, desto mer hyggelig å registrere en hilsen tilbake.

Link to post
Share on other sites

På sjøen skal det selvsagt hilses! Jeg er av den yngre generasjonen som bare såvidt rakk å bli født før Tsjernobyl gikk i lufta, men har inntrykk av at de fleste også på min alder hilser. Og om noen hilser først, er det uhørt å ikke hilse tilbake! Her i de vakre fjorder vestpå slipper vi unna køkjøring og rushtid på sjøen, så noen belastningsskader i armene er jeg ikke redd for.

Fendersjef som hilser ------> :seeya:

Link to post
Share on other sites

sidesynet vårt er utviklet for å registrere bevegelser

 

Er dette også utviklet hos motor-båtfolket :wink: eller sitter de alle bak lukkede vinduer.

 

At hilsing er i ferd med å bli fraværende i tette båt-områder, kan skyldes at mange fortsatt trenger trening i å føre båt og samtidig hilse.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

seilbåtførere som har konvertert

 

Hvordan kan de finne på noe slikt da :eek:. Konventering er jo blitt inn i disse dager. Er det håp om å få disse tilbake, mon tro. Har observert at det er noen her på BP som ønsker seg på en liten tur i stilhet med vinden susende som kattepoter rundt haken :sailing: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Motorbåtfolk, spesielt de som ser mest fattige ut, og som vinker på oss for å tigge diesel, de vinker vi ikke tilbake til. :lol::lol::lol:

 

Lano...arrester meg gjerne, men dine innlegg blir mer og mer svada? Er du på dette forum kun for å more deg, eller har du en genuin interesse for båt og båtliv? :confused:

 

Med tanke på innlegg og avatar så virker det som om det kun er "stripene som gjelder...og til info så teller ikke de noenting.

 

Med den båten du har og med noen år på sjøen så vil jeg tro at du kan komme med noen tips til andre, men alt jeg ser fra deg er kun ironiske, humoristiske kommentarer. Om du har kunnskap så del den gjerne...ikke bare svada..blir kjedelig lengden.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Husk god tone på sjøen og ett lite nikk eller vink skader ikke.Jeg forstår att en ikke kan hilse på alle men i hvertfall de som en møter kloss opptilbåten.Hadde kansje hvert litt merklig sammen treff da en møter en grinebiter som bare ser dumt på deg.Og senere treffer du denne med havari så skal vi selvfølgelig hjelpe til det er en plikt.Hadde jo hvert en pussig sammentreff da eller? :confused::wink: MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Vestlandserfaring: Alle fritidsfartøy som holder en slik fart at man rekker å få øye på styrmannen, hilser. Enten hilser de først, eller de besvarer min hilsen. Mener jeg har opplevd noen nyttefartøyer som hilser også, men det er mulig de bare viste fingeren....

Link to post
Share on other sites

Det er nå min første sesong i båt på over 10 år, da jeg har vært uten båt i noen år. Og i glede over å være på sjøen igjen hilser jeg til alle jeg ser :smiley: Men har oppdaget at det ikke er like mye respons som det var før. De turene jeg har hatt hittil er det jeg som hilser først hver gang...hmm. Og noen ganger får jeg et hyggelig vink tilbake, men like ofte er det ikke noe respons. Begynner det å bli en sosial endring på båtfolket?

Link to post
Share on other sites

Vi synes også det er en trivelig "skikk" å hilse på andre sjøfarende! :seeya:

 

Så lenge andre båter passerer innen en viss avstand, så vinker vi gjerne!

Og de fleste vinker tilbake - noen dog mer forvirrede og tydelig lite kjent med denne gode, gamle tradisjonen på bøljan blå enn mange andre: "Kjente vi dem???" :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Vestlandserfaring: Alle fritidsfartøy som holder en slik fart at man rekker å få øye på styrmannen, hilser. Enten hilser de først, eller de besvarer min hilsen. Mener jeg har opplevd noen nyttefartøyer som hilser også, men det er mulig de bare viste fingeren....

 

 

Hvorfor skulle de det??? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...