Jump to content

"Hilsing" på sjøen


volvo r-sport

Recommended Posts

Har inntrykk av at det stort sett er folk i eldre båter som hilser på hverandre.
Har også dette inntrykket. Prøver å hilse på de fleste men får av og til et blikk tilbake som om jeg skulle være fra en annen planet... Synes det er viktig å hilse, om ikke annet så for å oppretholde en positiv tradisjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes faktisk folk her i bergen hilser, til og med småttisene som kommer susende i 10 fots joller hilser. Kansje jeg bare har hatt flax disse dagene jeg har vært på sjøen. Jeg har tross alt vært båtløs de siste årene.

Det som går igjen er at dem som ikke sakker på og lager ubehagelige hekksjøer inne på havnen er de samme som ikke hilser.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes faktisk folk her i bergen hilser, til og med småttisene som kommer susende i 10 fots joller hilser. Kansje jeg bare har hatt flax disse dagene jeg har vært på sjøen. Jeg har tross alt vært båtløs de siste årene.

Det som går igjen er at dem som ikke sakker på og lager ubehagelige hekksjøer inne på havnen er de samme som ikke hilser.

 

Jeg suser nå ikke rundt i liten jolle men er "ung" og vinker for det. :flag:

Link to post
Share on other sites

:confused::confused:

Håper ikke dette er en utbredt oppfatellse! Kjenner selv flere RIB-eiere som jeg ikke ser på som "møkkamenn"! Føler kanskje at du ble litt vel generaliserende her, Bluefin :nono:

 

Møkkamennene som kjører i 60 knots mellom Optimist-jollene! Det er ganske få. Det er bare at RIB-er er overrepresentert blant dem som kjører stygt på sjøen. Litt sånn som at det - for meg - virker som at BMW som bilmerke er overepresentert blant dem som kjører stygt på veien. :wink:

 

Mvh Geir Generaliserer :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver også å hilse på de jeg møter, men får ofte liten respons, enten det er seilere eller motorbåter som kommer forbi. Mange kaster ikke et blikk i vår retning engang, ser ut til å ha solide skylapper på seg. Samboeren min er ikke båtvant og skjønner ikke vitsen med all denne hilsingen, men jeg er vokst opp med det, og synes det er en fin tradisjon. Synd hvis den dør ut, men kan skjønne at folk ikke gidder der det er veldig tett med båter.

Link to post
Share on other sites

"På vien tuter man, på sjøen hilsen man."

 

Jeg har vokst opp med dette, i alle fall "hilse på sjøen" biten :smiley:

 

Men, det var da vi fartet rundt omkring på Sørlandet, og det kunne ta opptil 1/2-timer mellom båtene. Alltid hyggelig å se andre, og hilste naturligvis.

 

Nå kjører jeg båt i Oslofjorden, og forsøker å hilse så godt jeg kan, og mange hilser tilbake. Men, ofte så blir det så mye båter at jeg ikke rekker å senke armen, og da blir det litt for dumt. Jeg har vurdert å sette opp en ekstra arm, med permanent hilsning, men anser det for å være litt for dumt det óg :wink:

 

Hilser du før meg, så hilser jeg garantert tilbake med et :smiley:

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Det er viktig at vi holder på skikken hilse på sjøen. Det skaper en form for fellesskap og i tillegg viser vi jo at vi ser hverandre. At enkelte eiere av spesielle merker båter ikke hilse, kan vel bare være en myte. Kjører selv amerikansk båt med bensinmotor, men jeg hilser på alle jeg møter.

CBK 538

LE5871-EINARSEN

Link to post
Share on other sites

Problemet Pee49, er at det er alt for mange som etter hvert er blitt seg selv nok. De har opphøyet seg til en slags egen rase for hvillken hverken Sjøveisreglene, godt sjømannskap eller almindelig folkeskikk gjelder. Egentlig hadde de ingenting på sjøen å gjøre i det hele tatt, men de hadde mer penger enn vett, så da så ...

 

Jeg synes faktisk folk her i bergen hilser, til og med småttisene som kommer susende i 10 fots joller hilser. Kansje jeg bare har hatt flax disse dagene jeg har vært på sjøen. Jeg har tross alt vært båtløs de siste årene.

 

Her Vest, i Norges største båtfylke, har vi fortsatt rikelig igjen av almindelig dannelse. Selvfølgelig hilser vi!! Til og med på seilere og Østlendinger, når en slik sjelden fugl gjester våre farvann!! :wink:

 

Det som går igjen er at dem som ikke sakker på og lager ubehagelige hekksjøer inne på havnen er de samme som ikke hilser.

 

:yesnod: Yep. Se første avsnitt ovenfor. Dessverre er denne sorten fryktelig overrepresentert helt innerst i Dolviken... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hilser på alt og alle jeg... Og de fleste hilser tilbake. Både i Kragerø og her oppe i Trondheim.

Og en ting til, Jeg kommer til å fortsette med å vinke til jeg er den siste mannen som vinker på sjøen. Da er jeg i hvertfall sikker på at det ikke er jeg som er skyld i at den fine tradisjonen opphørte :smash:

Mvh

 

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver så godt det går og hilse,men desverre det blir mindre og mindre som hilser tilbake.Dette med hilse var mye bedre før ,jeg syntes det er koselig om alle hilser vi er liksom mere en stor båt familie da. :cheers: MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt i mange år og i en periode så var jeg omtrent den eneste som hadde lystbåt og eneste med seilbåt der jeg bodde , var 5timers seilas til neste plass der det var seilbåter og lystbåter generelt.

Var bare sjarker og joller og slikt der jeg bodde , da var det naturlig nok veldig skjelden man så en annen båt på fjorden (bor lite mennesker der og det er gjerne 2 snøscootere på hver husstand men veldig få hadde båt) og man var så glad for å se mennesker at man vinket omtrent hysterisk når man endelig møtte en båt.

Slik er det ikke lenger på fjorden , ihvertfall ikke i båttjukke vestfold.

 

Nå bor jeg her og det har de siste årene explodert i antall båter , veldig mange av de som er å se på fjorden er ferske båtførere som ikke har snøra peiling på hvorfor folk hilser på dem.

Å hilse er en fin tradisjon men jeg tror det vil gå få år før det vil bli en skjeldenhet at folk vinker tilbake om antallet båter på fjorden fortsetter å stige like fort som det gjør nå.

 

De som bor i Oslofjorden og nedover her og drar ut en godværsdag i ferien vil jo vinke senebetennelse på seg om de skal hilse på alle båtene , det blir ganske stressende å hele tiden heve neven til folk man ikke kjenner.

Greit at det er en fin tradisjon og mange hilser tilbake når jeg hilser men om jeg lar være å hilse så er det ikke akkurat flust av de som vinker "først".

Hva med båter som passerer deg gang på gang samme dag , hilser man hver gang RIBen med folk på havrafting passerer i 60knop i trangt farvann så skaper man jo farlige situasjoner til slutt , eneste jeg vil er at de som styrer havgående kanonkule skal fokusere framover :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hilste på alle jeg traff (innenfor hilse avstand) på veien hjem nå i kveld, og ALLE hilste tilbake, inkludert en Kajakk (hilste riktignok med åra), og en ungdoms gjeng i en speedbåt (hilste riktignok med pils i hånda).

 

Så her Vestpå er tradisjonen fortsatt levende :yesnod: .

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ikke rart at de som ligger i for høy fart og lager enorm sjø med sin P45 e.l. ikke hilser. De snur seg heller vekk. De vet jo at bølgene er veldig plagsomme for mange, men egoet og viljen til å komme fort frem er sterkere enn tanken på hvordan det påvirker andre båter.

 

Jeg hilser stort sett på alle hvis jeg ser at de ser min vei. Det kan nok imidlertid være vanskelig å se min hilsen for mange da jeg sitter bak sotete ruter.

Synes hilse-skikken på sjøen er en fin tradisjon som vi bør prøve å holde på selv om en del tydeligvis mener noen annet.

Link to post
Share on other sites

Ikke rart at de som ligger i for høy fart og lager enorm sjø med sin P45 e.l. ikke hilser. De snur seg heller vekk. De vet jo at bølgene er veldig plagsomme for mange,

 

Phø-- så langt tenker de / Vi ikke... Vi ser de først-- vi snur da vel oss ikke???? :crazy: Har riktig nok ikke en P45, :lol::lol:

 

Mvh

 

Pjolter med Flybridge :cheers: som hilser på alle

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Fin diskusjon. Jeg opplever hilsingen på sjøen som en veldig fin tradisjon, også fordi den skaper en slags relasjon mellom de sjøfarende som gjør at man tar mer hensyn og tar initiativ når noen trenger hjelp. Litt på samme måten som at høflighet og et smil vanligvis skaper god stemning.

Link to post
Share on other sites

Tipper hilsingen har dabbet av på grunn av at det er så utrolig mange båter på sjøen, ikke fordi folk har blitt uhøflige. Prøv å hilse på alle du møter gjennom Blindleia i juli - du føler deg vel som kongefamilien på 17. mai etter hvert - senebetennelse, mareritt i Chaplin-stil osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...