Jump to content

"Hilsing" på sjøen


volvo r-sport

Recommended Posts

Jeg ser heller noen grunn til hilse å på båter hvor skipperen eller andre ikke er synlig for meg, det gjelder selvsagt også seilbåter hvor ingen er synlig i cockpit.. Men er det folk synlig så hilser jeg selvsagt og passerer vi nært nok så så sender jeg også over en verbal hilsing.... men dette er vanligvis lettest for seilbåter og snekker som ikke bråker så mye..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når jeg slakker ned til 7-8 knop og møter en seilbåt da forlanger jeg at man viser takknemlighet.

Det som bekymrer meg litt er at det kan finnes båtførere som konsentrerer seg mer om en enkelt båt hilser (eller hilser tilbake) enn de holder generell utkikk i farvannet. :wink:

 

Det for holde om du som båtfører blir sur fordi noen ikke hilser tilbake, eller fordi du så en annen vei i det de faktiske hilste. En båtfører som reagerer med aggresjon bør derimot vurdere om det ikke er like greit å selge båten og finne på noe annet i fritiden. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Bare så det er sagt - å bli irritert fordi andre ikke hilser er ett illevarslende tegn på at man er i ferd med å bli en gammel grinete gubbe (alt. kjerring) :nono:

 

På den annen side - jeg synes det er en veldig hyggelig skikk at man hilser på hverandre på sjøen :yesnod:

Hilsing passer best når man kan se de man hilser på - og aller best er det med øyekontakt. Jeg synes dette er med på å gjøre båtlivet triveligere og i mine øyne så er det veldig hyggelig at alle hilser på alle - sjøen er jo for alle (ennå....). At folk er opptatt med sitt og ikke rekker å hilse har jeg stor forståelse for - men det skal jo så lite til for å skape litt trivsel!

Link to post
Share on other sites

Er veldig enig i at det skaper trivsel og hygge når man hilser på hverandre på sjøen!

 

Det er jo noe unikt for båtfolket dette, og noe som man sannsynligvis ikke finner igjen på de norske veiene i fellesferien. Hilser bobileiere og caravanfolk på hverandre, mon tro? :rolleyes:

 

Ungene våre synes også det er trivelig å vinke til passerende båter. :seeya:

 

Vi var nok ekstra oppmerksomme på dette med hilsing på sjøen i sommer, etter å ha lest i denne tråden her på BP før vi dro på ferie. Så vi prøvde å finne ut om det var noe mønster mht. hvem som hilste på hvem! Og det mente vi å finne. :wink:

 

Men ombord hos oss gidder vi absolutt IKKE å irritere oss over dem som ikke hilser! Nei, sånt bruker vi da ikke den verdifulle fritida vår på! Men vi konstanterte mer enn en gang at noen må jobbe og slite i ferien, og da kan det nok være at de blir litt mutte og slitne noen ganger... :lol:

 

PS: Man er veldig lett synlig - også for seilere - når man sitter på FB.

Link to post
Share on other sites

Og noen ganger blir det liksom litt too møtch. Seilte innaskjærs fra Marstrand til Fredrikstad siste helg i fellesferien. Hvor mange båter jeg møtte aner jeg ikke. Kan trolig ikke telle så langt. At jeg ikke hilste på alle ligger i sakens natur. Hilste faktisk på fire stykker samtidig! Altså fire ganger etter hverandre i løpet av et halvt minutt. Skjønner åssen kongen har det når han kjører forbi en folkemasse. Blir litt mere meningsfyllt når du møter en båt i skjærgården i februar. Da hilses det garantert.

Link to post
Share on other sites

Vestlandserfaring: Alle fritidsfartøy som holder en slik fart at man rekker å få øye på styrmannen, hilser. Enten hilser de først, eller de besvarer min hilsen. Mener jeg har opplevd noen nyttefartøyer som hilser også, men det er mulig de bare viste fingeren....

 

Det hender jeg hilser på nyttefarøy som befinner seg i nærheten. Jeg ser ikke sjåføren, men det betyr lite. Jeg vet de ser meg. Og det hender jeg for et kort fløytestøt eller en vinkende hånd fra bruvingen.

Litt peiling:

 

Har det noen gang slått deg at du ikke er så lett å få øye på når du sitter inni det søte lille styrehuset ditt? Når man seiler har man kanskje annet å gjøre enn å nistirre på mørke vinduer som på litt avstand fremstår som bittesmå; bare i tilfelle det befinner seg en person der som kanskje vinket?

 

Men vi ser dere. Og vinker trolig tilbake.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er jo noe unikt for båtfolket dette, og noe som man sannsynligvis ikke finner igjen på de norske veiene i fellesferien. Hilser bobileiere og caravanfolk på hverandre, mon tro? :rolleyes:

 

Helt unik er ikke denne hilsingen. Det finnes kjøretøyer på veien som har for vane å hilse på hverandre. Et eksempet er motorsyklister. Jeg har også sett at enkelte førere av spesielle bilmodeller hilser på hverandre av og til.

Link to post
Share on other sites

Vi hilser på alt og alle, også nyttefartøy.

Sota eller blanke ruter, spiller ingen trille.

 

Som Astor sier

Jeg ser ikke sjåføren, men det betyr lite. Jeg vet de ser meg.

Har også hilst siden jeg klarte å se over ripa på færingen til bestefar.

Om noen ikke hilser, ja det bryr vi oss ikke om. Eldste guttungen vinker heller vilt og uhemma til de som ikke hilser :cool:

Må også si at det er seilbåter som hilser, (med eller uten seil oppe) men tipper det er ligger på ca 30%hilsende og 70% som vender nesa bort.

Link to post
Share on other sites

Helt unik er ikke denne hilsingen. Det finnes kjøretøyer på veien som har for vane å hilse på hverandre. Et eksempet er motorsyklister. Jeg har også sett at enkelte førere av spesielle bilmodeller hilser på hverandre av og til.

 

Bussjåfører hilser jo på hver enn buss som går forbi så de har jo et flott "hilse system" :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi hilste oss i sakte fart fra Gøteborg til Hvaler. Konklusjon, norske seilbåter hilser sjeldent. Det var nesten provoserende å møte norske seilere på 20-30 meters avstand, hvor vi hilser blidt, de ser på oss og ser bort eller rett frem. Har de bare seil, men ingen dannelse?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og vår erfaring med hilsing idag har bare vært positiv. Det hilses og besvares hilsener både mellom motorbåter og seilbåter. Men kanskje en Saga 27 i 7 knop er ekstra hyggelig å hilse på? Turen idag er faktisk første dag av ferien vår. Vi startet fra Son kl.0445(!) og ankom Havstensund kl.1215 etter en tur i sol og varme, nærmest vindstille og havblikk. Det har vært mye trafikk forbi her idag av alle slag, inklusive D/S Børøysund som hilste med noen ordentlig lange tut i fløyten. Vinket selvfølgelig tilbake. Men nå har trafikken stilnet av, og vi er kun en håndfull båter her. Imorgen bærer det videre til Hunnebostrand i et vær som er meldt minst like bra som idag. Så jeg gruer meg ikke for Gule Humpen utenfor her.

 

Sommerhilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da koker det vel ned til at de fleste hilser på båter som går med akspetabel hastighet da.... som medfører minimale problemer for de andre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

til sjøtummel :crazy: hvem irriterer seg :confused: du :yesnod:

 

skjønner ikke hva du mener med svaret i innlegget ditt. :eek: selge båten :confused:

 

jeg er opplært til å vise høflighet. Når noen sier hei eller hilser på meg. Hilser jeg tilbake. :seeya: ..... :seeya:

hvis du er av en annen oppfatning, får det være opp til deg. Tviler på om noen her er enig med deg :nonod:

 

jeg konsentrerer meg om omgivelsene og kjøring samtidig som jeg ser på passerende båt i øyevinkel. Men dette kommer med erfaring sjøtummel :lol::lol::lol:

Jeg kjører vogntog til vanlig og dermed må man følge med litt i vinkelen også :yesnod:

 

Må selvfølgelig være når båter passerer hverandre med få meter, trenger ikke hilse på andre båter som befinner seg 200m unna :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå testet ut hilseteorien min i sommer, og konklusjonen er klar:

 

- Nesten ingen som hilser hvis ikke jeg hilser først

- Nesten alle hilser tilbake når jeg hilser først

 

Der traff du nok iallefall min spiker på hodet. Jeg mener å erfare presis det samme. Jeg vil si at 1 av 20 hilser "først", men også ca. 1 av 20 lar være å hilse tilbake om jeg hilser.

 

Etter å ha lest denne tråden er det nesten gått litt sport i å vente litt med å hilse for å se om det er noen som vil hilse først..:-)

 

Jeg synest også det er en fin skikk å hilse på sjøen, men langt fra alle gjør det. Det dummeste er de som glaner oss omtrent i senk, UTEN å hilse.. Og de er det faktisk noen av... De blir nesten flau når jeg da "til slutt" hilser...:-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Volvo Amazon eiere også

Uansett syns jeg det er en fin skikk med hilsing på sjøen

 

Sant, som ex Amazon driver hilste man og alle hilste tilbake når man sjelden gang traff en annen perle langs veien... :wink:

Enig at hilsing er en god skikk, men føler at enkelte (ikke deg selvom jeg bruker sitat fra deg :smiley: ) mener at man skal være så påpasselig å hilse...

For min egen del er det rene motorveien med båter der jeg ferdes og skal jeg hilse på alle som jeg møter eller kjører forbi så blir det nesten litt for "dumt" til tider... Noe "hilsedukke" gidder jeg ikke å være... :lol:

Føler at hilsing blir mer normalt når man møter / passerer en båt der bare "vi" møtes og ikke når man går på kryss og tvers hverandre....

 

Men det skal sies at jeg hilser når noen hilser på meg først :yesnod:

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Helt unik er ikke denne hilsingen. Det finnes kjøretøyer på veien som har for vane å hilse på hverandre. Et eksempet er motorsyklister. Jeg har også sett at enkelte førere av spesielle bilmodeller hilser på hverandre av og til.

 

 

Jeg kjører Land Rover Defender når vi skal på tur, og der er full hilseplikt. Selv om vi sitter inne i bilene våre og sikkert kan være litt vanskelige å se...

Link to post
Share on other sites

Det som er litt interessant med denne tråden er at "alle" forventer at alle hilser på hvernadre på sjøen, men på landjorda så fremheves det at man må hilse på meningsfeller.. de med samme bil/kjøretøy.... Hvorfor ikke dere initiativet til at alle billister hilser på alle sammen helt uavhengig av hvilken bil de har eller hva de kjører... det er vel normal høflighet det også vil jeg tro..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...