Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hvor langt sør-østover går du Lars H. Virker PcPlanneren bra? Min erfaring er at PcPlanneren er blant de beste PC-baserte planleggingsprogrammer i den forstand at det virker og har relativt lav brukerterskel. Jeg bruker nå Raytech RNS til Raymarine med Navionics kart, og det skaper tidvis mye vansker med nettverkstilpasningen.

Link to post
Share on other sites

Har nå tatt turen til Sverige for første gang med båt, og det er ingen tvil om at de har en fantastisk skjærgård her!

Tidligere båtturer har vært begrenset mellom Mandal og Lillesand, så det er ingen tvil om at det var lurt å bytte båt!

Torsdag 9/8 reiste vi ut kl. 20 på kvelden for å "ligge klar" til neste morgen. Tok turen til Nilen i blindleia vest for Lillesand.

Reiste videre ved 9-tiden neste morgen, og var ved Hvaler sør for Fredrikstad ved 19-tiden. Hadde da hatt en bunkring ved Tjøme. Været var veldig fint, og det var det som gjorde at vi ville komme lengst mulig første dagen.

Neste dag var det bare en liten tur til Strømstad, der vi lå over til Søndagen. Så reiste vi til Grebbestad hvor vi var til i går. Kjørte videre sør gjennom Hamburgssund og Sotenkanalen. Hadde litt regn på turen, men da vi ankom Kungshamn var det bare SOL og varmt igjen. La oss til i Smøgen, og blir nok liggende her til kona har handlet fra seg. Det kan ta tid....

En flott plass dette, som vi tidligere bare har besøkt med bil.

 

Sverige har en fantastisk skjærgård, og dette er nok bare første av mange fremtidige turer.

 

Ser de melder en del vind i dagene fremover, har heldigvis ferie neste uke også, i tilfelle vi må vente på "bedre tider"

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan ta tid å handle fra seg i Smøgen. Hyggelig å lese reiseskildringen din. Hvor lang sør-østover har du/dere tenkt deg/dere? Du vil nok få valgets kval om du skal gå på innsiden eller utsiden av Orust og Tjørn. I området fra Gullholmen til Marstrand har dere mange seilingsleder. Det kan være lurt å bruke god tid på denne distansen. God tur videre. Gleder meg på deres vegne.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan bare skrive under på at den svenske vestkysten er et herlig sted å feriere med båt. Første gang vi dro nedover her (liger nå i Skärhamn på Tjörn) var for 18 år siden i 1989. Og etter det er det bare 2 år vi ikke har tilbrakt båtferien her nede. Her er det åpent og fritt, men samtidig med trygge leder der en kan gå selv om det skulle være ruskevær utpå. Det finnes et vell av godt beskrevne uthavner, eller naturhavner som det heter på svensk, og alle typer av gjestehavner finnes. En kan velge mellom de store havnene med "hålligång" stemning, eller stille rolige nedlagte fiskehavner.

 

Akkurat nå ligger vi i Skärhamn som er et lite sted med mye rederivirksomhet og aner tilbake til de store fiskeriene i fordums tider. Her blir vi nok liggende i hvert fall neste dag da det er meldt kuling med 16 - 18 m/s fra syd. Håper å dra en kort tur videre torsdag, kanskje til Klädesholmen eller Dyrön. Men skal vi dit, må det i hvert fall bli før fredag/lørdag, for da går regattaen Tjörn rundt (nesten like stor som Færderseilasen). Og dette er steder folk legger seg for å gå ut på oddene for å se på regattaen.

 

Ellers er det god plass i havnene nå, det er ikke lenger nødvendig å ankomme mellom 11 og 12 for å få baugen inn til bryggen.

 

Til deg Roald, - så fungerer PC-planneren utmerket. Har helst brukt den hjemme for å planlegge på hjemme-PC'n. Men kommer til å lagre noen ruter herfra som kan redigeres senere.

 

Hvor langt sydover vi går er usikkert. Gir den meldte kulingen seg om et par dager, er det bare noen timer ned til Göteborgs nordre skærgård med steder som Hypeln, Björkö, Hälsö osv å utforske. Har tidligere som lengst syd vært innom det fine stedet Källö Knippla. Men lenger en det går vi ikke. Nå har vi denne uken og to uker til før vi må være hjemme. Og siste uken av august/begynnelsen av september kan det fort bli høstlig ruskevær. Sjekket foresten almanakken nettopp og fant ut at om 3 dager skal flagget ned kl.2059 på disse breddegrader. Så kveldene blir fort mørkere.

 

Nå mørknes det her. Inne på havnen er det stille og 17 gr. Fruen sitter og broderer med åpen luke ut, men med vifteovn på 600w for gulv varmen sin skyld. Dersom vi ønsker det kan vi se litt på TV (knivskarpe bilder med digitaldekoder). Og jeg bedriver tiden med å sitte fremfor laptop'n. Her er det gode forhold med ICE-modemet, pluss at Rover Rabbit også har dekning her. Begge med en hastighet på rundt 400kbits ned.

 

Nei, nå er det snart tid for å finne frem Ludo-brettet og ta en fight med fruen der. Ellers er vi gode venner.

Sommerhilsen fra Trude, Lars og skipshunden Japp

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. Du kan jo stikke innom Bjørkø og høre hvilken pris de kan gi deg på dieselen. Dersom du hade giddet å regisrere deg i NOR hadde du betalt NOK 6.17 per liter. Men dette er vel et lite aktuelt tema for deg. Kos deg i skjærgården- Jeg ser frem til å bli pensjonist - selv om det kanskje er mange år til det skjer.

Håper du får overskudd til å legge ut mange bilkder fra seilasen. Hvordan var det forøvrig over gula humpen sør-østover?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kommer vi innom Björkö kan jeg godt spørre om dieselprisen. Men med våre 360 liter, holder det helt hjem vanligvis. Å være

pensjonist er helt toppen. Men selv før jeg ble det, sørget jeg i mange år for å kunne ta 4 uker sammenhengende ferie i

august. Bilder har jeg helt glemt å ta i år. Men tar du en titt innom (-- reference to evil site removed --), finner du er fyldig rapportasje med mange

bilder fra fjordårets tur her. Bildet under er tatt sist år fra omtrent samme posisjon som der vi ligger nå. Gule Humpen

passerte vi i havblikk. Vi gikk rett ut ved fyret og på utsiden videre sydover.

 

04bef8cd89e56ad11864063ceb2d91fb.jpg

 

Sommerhilsen Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :smiley:

Ja idag er det mye vind, og vi flyttet oss fra Smøgen der vi lå og vippet litt for mye.

Fant ingen grei plass i Kungshavn, de fine plassene var opptatt og uten baugpropell er jeg ganske kresen i denne vinden!

Da vi kjørte rundt ved Kungshavn gikk det Mayday på VHF, og en 3 mastet skonnert var gått på grunn på Pengeskærsboen posisjon 58.26.388N, 011.17.671Ø. Vi satte kursen ut for å se om vi kunne bistå, men redningsselskapet kom heldigvis samtidig, så vi holdt oss i bakgrunnen. Det måtte 2 losskøyter til for å trekke den av grunnen, og skonnerten hadde ikke maskinkraft. De strevde fælt i den voldsomme vinden, og fikk til slutt lagt den til kai i Kungshavn.

 

Vi tok så turen nord gjennom sotenkanalen igjen, til Hunnebostrand. Her har vi funnet en lun plass for natten. Vi kommer til å "somle" hjemover og lar været bestemme reisen videre.

 

Legger ved et par bilder fra redningsaksjonen om jeg får det til!15082007028.jpg

15082007027.jpg

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hørte selv Mayday-meldingen. At det går ann å gå på Pengeskærsboen er merkelig. Her må det være snakk om feilnavigering totalt. Det er jo omtrent i havnebasenget Smögen/Kungshavn! Men at det har blåst idag, kan jeg underskrive på, har målt 13m/s her 3m over vannflaten inne i havnen på Skärhamn! Men nå har det stilnet av, så imorgen går vi nok en halvtimes tur til Klädesholmen og blir der over helgen slik at vi får sett Tjörn rundt fra orkesterplass.

 

Sommerhilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

20,5 m/s målt i havna på Bohus Malmøn i dag, rundt regnet 17,5 meter over havflaten. I tillegg en gudommelig inkontinens av ukjent format. I løpet av en time bøttet det ned tilsvarende et normalår med nedbør. I alle fall føltes det slik.

 

Fin dag for go'snakking med og rengjøring av kjølsvinet.

 

 

Så den flotte tremasteren i flott lens vest av Lilla Kornö i går. Ble imponert over farten. Men det var i går.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekket litt på kartet omkring Pengeskärsbåen. Dette er et område jeg alltid har stor respekt for. Er litt uenig med Lars H. som kanskje stiller seg litt undrende til at det går an å gå på her. Jeg synes det er vanskelig å seile her, særlig i vind. Jeg har alltid vansker med å finne de gode overretterne i dagslys - derfor foretrekker jeg å gå inn til Kungshavn/Smøgen om natta når overrettslysene er svært gode. På Kungshavn hos Kungshavnfiskarna er det i tillegg mulig å få selvbetjeningskort for påfyll av diesel som virker døgnet rundt.

 

smoegen.jpg

 

Til orientering: Pengeskärsbåen er fyrlykta med Hvit-Rød-Grønn hurtigblinkende karakteristikk, avmerket med rød sirkel omtrent midt på kartbildet, i nedre tredjedel av kartet.

Jeg pleier å seile inn mot overretterne som ses mot Gravarne, dvs når jeg kommer nordfra må jeg seile litt langt ned og gå opp retning NNØ.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tjenestereise til Gøteborg på øyeblikkelig varsel kl 12 i dag. Svensk kollega skjønte problemet og sørget for rom på Scandic Europa, 200m fra Lilla Bommen. Tok mitt ansvar i forhold til denne tråden og gjorde en Båtplassrunde på Lilla Bommen, beklageligvis ligger kameraet hjemme..

 

Status Lilla Bommen tidlig kveld: Mange båter, men god plass til flere med baug mot kai. 2 norske; en lettere ubestemmelig snekke /cabincruiser omkring 30 fot, middag inntas under kalesjen. 1 Bavaria pinnebåt omkring 30 fot, ungt par med barn anslagsvis 1år. De har hentet båten på Mou, seilt "rundt" sørsverige og tatt Gøta Kanal tilbake. Mor og barn flyr hjem til Bergen i morgen, far og onkel (som kommer i morgen) tar båten hjem

 

Det blåser stikker og strå her, men med gode muligheter for fortøyning er ikke det noe problem i havnen. Utfordringen er at det er kulturfestival i Gøteborg. Man har satt opp en scene utenfor operaen der mer eller mindre gaverike entertainere får tilgang til mikrofon. Da jeg gikk forbi var det en hvitkledd artist med tilhørende band som underholdt alle som ville lytte ( og noen av oss som ikke var spesielt interesserte) om sin søsters siliconimplantater. Personlig må jeg nok si at et lydvolum på noe under 300dB hadde vært å foretrekke....

 

Men selvsagt misunner jeg dem som fortsatt kan nyte båtlivet, og som ikke skal tilbringe morgendagen i møte for deretter å fly tilbake til tredemøllen.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Kan du sjekke denne posisjonen en gang til. Jeg mener i farten at dette er omkring Hunnebostrand. Men det er mulig jeg ser feil?

 

Beklager!

Det er der jeg ligger nå,plotteren skiftet når den startet opp og fant posisjonen. Riktig posisjon på grunnen er: 58.20.811N, 011.13.206Ø

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Ligger bare noen nautiske mil fra denne grunnen, og vindforholdene har vært vriene i dag. Mye kastevinder. Kan kanskje være noe av årsaken til at tremasteren har kommet ut av kurs.

 

Akkurat nå hugger det godt i fortøyningene. Opp til 16 m/s er mye på denne tid av døgnet. Lite båter på Bohus Malmøn, så de som er her har fortøyet longside og ligger stort sett greit.

Er glad vi forlot Kjerringøn i forkant av dette lavtrykket. Bortsett fra plassene innerst i fiskehavna, er den litt for utsatt når vinden drar på, bortsett fra de som kommer klokkerent fra syd.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Kom oss etter hvert videre en kort tur via det trange Hjerteönsundet ut hit til Klädesholme. Det er fremdeles kulingvarsel, men vi ligger godt her i "bås". Det er ikke mange båter her, ca. 10 stk. Våknet imorges i Skärhamn til gråvær og regn, men da det etter hvert klarnet opp, dro vi videre i strålende sol, ca. 8m/s vind og 18gr. Nå er det lettskyet og det blåser 10m/s inne i havnen.

 

Blir det samme vind på lørdag, kommer det til å bli litt av et skue med nesten 1000 båter som skal passere utenfor odden her under Tjörn rundt, bare 100 meter fra der vi ligger. Vi var her sist år også under regattaen, og selv om det ikke blåste så friskt da, var det litt av et skue.

 

(og til Lasse, det er det du ser, trodde det var kjent?)

 

kladesholmen_1.jpg

 

Sommerhilsen Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så forresten nok en baatplassen.no båt på vei nordover akkurat da vi svingte inn på havnen her, og vi fikk vinket til hverandre. Fikk ikke registrert navnet, men det var en seilbåt fra Tjøme.

 

Det var Curlicue med Pete og rederinnen du hilste på. Kom hjem for to timer siden, gikk fra Kostersund til Tjøme i dag, flott seilas, økende med vind, da vi fortøyde var det 16 m/s. Det er i overkant av hva vi liker.

 

17 dager på svenskekysten, mye bra vær, det snudde vel egentlig til bare drxx igjen sist søndag. Men levlige temperaturer, bra badevann og etterhvert lite folk i havnene gjør midten og slutten av august til riktig turmåned for Bohuslen.

Link to post
Share on other sites

"Rømte" i formiddag etter noen fine dager på svenskekysten. Værmeldingen for de neste dagene var kuling, kuling, kuling. Vi benyttet et roligere "vindu" og gikk fra Grebbestad ved 10-tiden. Snaue fire timer senere lå vi fortøyd i Horten gjestehavn.

Påfallende mange svenske flagg disse dagene. Ikke så rart kanskje, var tross alt i Sverige - men i juli er det jo norske flagg så langt øyet kan se. :yesnod:

En del tyskere hadde tydeligvis også sen ferie.

 

(Akkurat nå sier værmeldinga på TV2 15 m/s i ytre Oslofjord for morgendagen. Tror nok vi gjorde rett i å dra, ja...)

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Må bare få komme med en liten stemningsrapport igjen her fra Klädesholmen. Tok noen bilder her et kvarter før solnedgang,

og vil gjerne dele et par av de med dere. Vi storkoser oss!

 

kladesholmen_2.jpg

 

kladesholmen_3.jpg

 

Hilsen oss på Trudelutt

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En flott dag med mye båter på fjorden og gjennom Sotenkanalen. Mange som vender nesa mot hjemmehavnen rundt Gøteborg og deromkring. Ligger i Hunnebostrand der det er godt om plass. Med bredsiden mot brygga får den varslede kulingen bare komme.

 

Hjalp en annen nordmann til kai i dag. Ikke ante han hvor han var kommet, og var usikker på hvor han hadde vært. Men han hadde tenkt seg til Smøgen. Etter kartinnkjøp vendte han uventet nordover igjen. Håper det gikk bra, det river ganske godt der ute, og han vurderte å gå utaskjærs til Koster. Farvannet er jo ikke akkurat helt rent her.

 

Siste helg for mange restauranter og butikker langs denne herlige kyststripen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...