Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Lars H. skrev 19 minutter siden:

Nå auler og blåser det her i Hunnebo! Men vi og alle andre ligger kailangs, godt fortøyd. Litt slitsomt å høre vinden ule, men med 24gr. sol og omtrent skyfri himmel er det bare å nyte livet uten tanke på noen dato vi må være hjemme. Til helgen skal det visstnok løye.

 

Her er det båter av alle størrelser, mest seilbåter. Jeg pratet nettopp med en kar rett overfor oss, alene i en seilbåt omtrent på vår størrelse. Vi var begge enige om at pensjonisttilværelsen og båtliv passet godt sammen, og for ordens skyld, han hadde vært pensjonist lenger enn meg, sprek som en fole og 88 år ung.

 

havn_ais_hunnebo.jpg.6d140b665f94ecf0a108693b8621f56d.jpg

 

Herlig!😃😃😃😃

Da vet jeg hva jeg skal gjøre når jeg er 88 år ung!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag melder Nord Koster rundt NE 20 m/s i kastene. Har vært oppe i 24 m/s. 

 

Hulda melder 19,3 grader inne og RF= 54 %. Kaffe m/sjokoladebit. 18,3 grader i vannet. Noen med moteriktige brune bein sliter seg rundt med korrekt falma, røde shorts og vindtett jakke. Hulda snobber i arbeidsbukse fra Biltema. Det røsker i riggen.

Link to post
Share on other sites

Det er kulingvarsel på absolutt hele svenskekysten. Vi ligger godt fortøyd kailangs i Hunnebostrand, til helgen går vi nok nordover. Nå la jeg nettopp ut en ekstra tamp med "gummipikk" på for å dempe noen ekle rykk når vindmåleren slår opp i 12m/s.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi faktisk på vei hjem fra en herlig båtferie på svenskekysten. Vi startet 6. juni, så innen vi er helt hjemme blir det nesten 3 måneder. Nå ligger vi på Resö, klar for Kosterfjorden on noen dager. Turen idag gikk fra Hunnebostrand i strålende vær, 23gr. og ikke en sky på himmelen. Humparne og Gule Humpen var som stuegulv. Det er lite båter utpå nå, men vi møtte faktisk en håndfull norske på vei sydover.

 

Her på Resö er vi 3 gjestebåter, to norske og en svensk. Havneavgiften nå for båter under 10m er SEK220 +50 for el, gratis internett.

 

reso_aug_2021.jpg.b01ffab56c9f5d60cd67ce6076d1f2e4.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har fulgt dere gjennom sommeren Lars,  virker som om dere har hatt det greit uten nevneverdige problemer med å finne plass i havnene....

 

Været har vel også vært greit. Rimelig varmt både i luft og vann. Vi sender bilen hjem imorgen men ingen umiddelbare planer om hjemreise med båten enda. 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, vi har hatt en kjempefin båtferie. Kun to ganger har vi kommet til fulle havne, en gang i Gullholmen og en gang på Dyrön. Begge gangene kunne vi sikkert ventet litt og fått plass. Ellers har vi bare fått kremplasser.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Så ble det kveld her på Resö, vindstille, 19gr. og ikke en sky på himmelen.

 

reso_kveld_aug_2021.jpg.e696f16ba6f2e3824d6cd47e39d4f1a1.jpg

Helt nydelig!😃. Herlig reisedokument som jeg allerede har lagetvruter etter! Tusen takk!☺️☺️

Ligger dere innenfor eller utenfor moloen

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hunnebostrand i dag:

20210831_084645.jpg.dc27dc87bc7ce01f6a184492e43d8e5b.jpg

Det er ingen fare for at vannet renner ut. Det er bare baaplassen som må snu bildene. Og jeg sitter ikke her med program for å fikse sakene.

Her ligger et par kjendiser:

20210831_082705.jpg.388c8423d3cd8772e89624f1723b1dbb.jpg

 

Oppe på toppen ser det ut som om det har vært grafittikunstnere for en tid tilbake:

20210831_090237.jpg.f01b9b5b7c5f50a1a7147040daffcbcf.jpg

 

Det er mange andre fine plasser rundt omkring i verden, men det er neigukke dårlig her heller. Morgentemperaturen var forfriskende 9 grader. Inne i Hulda var det 18,1 grader. Og i sjøen er det 17 grader. Vinden til morran var 0 m/s.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Det er ingen fare for at vannet renner ut. Det er bare baaplassen som må snu bildene. Og jeg sitter ikke her med program for å fikse sakene.

 

Jeg bikker bare på pcn, og da blir det rett:giggle:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Og så var vi tilbake til Strömstad etter nesten 3 måneder. Nå var det heller ikke problem med å få en "kremplass", her bilde av idag og for 3md. siden.

 

stromstad_aug_2021a.jpg.37d71522f9e94f229db66b2071eb6b97.jpg

 

stromstad_juni_2021.jpg.0cf118640aaa9ca9762f6129ae8bfd23.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel Sponvika imorgen. Vi kan ikke entre Norge før klokken 1145. Det må gå 24 timer fra at Max fikk "svenskepillen" Det var varmt å gå til veterinæren ved Mekonomen idag, totalt 3,5km frem og tilbake i solsteiken.

 

Deretter blir det enten tilbake sydover til Skjærhalden eller nord om Hvaler til Edholmen for en natt før endelig retur hjem.

 

Så det blir dessverre ikke besøk med "rødt" her (om du ikke skuffer på noe utrolig nordover).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det får vi gjøre, jeg måtte ta en tur til "butikken" for litt Merlot etter turen med Max. Nå har jeg kommet meg og venter bare på middag, biff med løk og nypoteter (med litt rødt til :flag_sw:).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da får jeg vel avslutte mine innlegg om svenskekysten for iår. For to dager siden ble det den lange turen hjem fra Strømstad. Det ble en svipp oppom Sponviken for koronaregistrering, så bak Hvaler og inn om Hankø (ekkel sjø inn på skrå bakfra på drøye meteren ved Strømtangen) før vi tok en natt i hjemmehavnen Son før bilturen hjem. Dette ble den lengste båtferien vår noen gang, det manglet kun 3 dager på 3 måneder. Men det var 3 herlige måneder, det blir nok ikke mindre neste år.

 

Takk for iår!

 

 

hjemtur_2021.jpg.1a48db52c6663e6f34df88458ba1bf7f.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...