Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Havneavgiften her er SEK230 + 40 for strøm for båter under 10m.

 

Dessverre er det ikke noe gratis internett her. Vi har mobilt bredbånd fra Telia og det er trææægt her i havnen. Jeg er glad fotballkampen Danmark/England var igår med 20Mbps gratis nett.

 

Nå dauer jeg snart av varme og lurer på om jeg skal ta en dukkert fra båten. Vannet her er krystallklart og 19gr. Det blir en sen biffmiddag med noe rødt til idag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ble en herlig dukkert med en anledning til å plukke vekk litt sjøgress rundt bosset på propellen. Det ble ikke noe bilde av badingen, men badebuksen henger nå til tørk som bevis.

 

kladesholmen2.jpg.c051a5beb3041a8427257ee04f99350c.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tok en tur til Strømstad Spa i helgen - mange norske båter, og veldig stor usikkerhet om hva som gjelder ved innreise igjen. Dette er vår erfaring med «fakta» om innreise pr 12.7.2021:

 

Registrerte innreiseskjema på entrynorway.no før innreise - fikk kvittering på sms med en lenke du skal trykke på for å vise Politiet.

 

Først møtt av tollbåten på vei inn etter Sekken - alt vel når man kun har kvota 😊 Du må påregne å bli stoppet…

 

Så til Sponvika - lekteren ligger litt forbi sundet med bensinbrygga - der måtte vi vente i kø ca 30 min, og fikk lagt til (for store båter er det lurt å fendre godt opp på babord side - lekteren er ca 1+ m høy). Kan være litt ugrei vind og strømforhold.

Politiet tar deg imot og sjekker innreiseskjemaet.

Fullvaksinerte får dra videre med en gang.

Har du kun fått en sprøyte for mer enn 3 uker siden, har du grønt pass, men må allikevel ta test. Man må da vente på «sin tur», så blir man kjørt i en minibuss til testsenteret ved tollstasjonen, vente på din tur, ta hurtigtest, vente på øvrige deltakere i bussen, så kjørt tilbake. Der må man vente til testresultatet er klart, som for oss tok ca 20 min etter testen. Man får så beskjed av Politiet eller sjåføren om testresultat, og er den negativ kan du reise videre. Det tok 2 timer fra ankomst til avreise på denne dagen det var relativt få til testing.

 

La oss si at det var 4 fortøyde båter ved ankomst og 3-4 som ventet - tenker det blir lange køer ved innreise i ferieukene, så ta det med i vurderingen. Bilkøen sto fra Nordby til tollstasjonen, med estimert tid 6 timer.

Link to post
Share on other sites

Fra Hulda på land: Øvre Systembolag, kø langs veggen og rundt hjørnet, sildestim kl. 10:05. Shoppekaos. Skulle på apoteket, 3 kunder og 3 betjening. Trillevognene kneler under brus og pils. Mye båter i havnene. Masse biler. Glad jeg ikke skal over grensen.

 

Noen har dratt ut proppen.

 

Blir ikke noe Pripps på @Komodofør juletider.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har industrisemestern atartet i Sverige, og det merkes både i havner og utpå. Igår var planen å kun ta en halvtimes tur fra Klädesholmen til Dyrön syd, men der var det fullt. Dermed ble det et par timer sydover til Källö Knippla. Også her var det temmelig fullt, men vi fikk en fin plass i bås. Her er havneavgiften SEK270 inklusive strøm for båter opp til 12m.

 

knippla1.jpg.4ea1a496912abf1a1ac48fb11d5464bc.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag ble det hett her i Källö Knippla, 30gr. og vindstille. Nå har vi heldigvis fått et par regnbyger slik at temperaturen kom ned på 25gr. Litt kaldt øl hjelper.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde svenskene fra Göteborg skulle dra nordover med forventning om ikke så mange norske båter der, men dengang ei. Nå ligger vi på Hyppeln i Göteborg sin NV skjærgård og havnen er smekk full. På de fleste båtene står det Göteborg på hekken. Vi og en dansk seilbåt er de eneste ikkesvenske. Vi ligger i en dobbeltbås markert med pil på bildet. Alt merket gult er gjesteplasser.

 

hyppeln_havnen.jpg.80b2ac8987dbc842d873c6668cc15239.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ny langtur fra Hyppeln, 2,5Nm og 30 minutter. Det ble trivelige Björkö. Her ligger vi fint med baug mot flytebrygge og line for akterfortøying. Havneleie er SEK260 ink. strøm for båter opp til 12m. Bildet er fra havnens webkamera litt etter at vi kom frem.

 

bjorko_webcam.jpg.15e17bf2b9dd20bece625d1660e1bbcb.jpg

 

 

På eftermiddagen ble havnen blitt helt full, som er det vanlige her nede nå i industrisemestern. Vi er 3 norske båter, en del svensker, men føler oss hensatt til Danmark. Vi er omringet av 11 danske båter! Kanskje vi burde bruke munnbind i tilfelle de kommer fra rød sone i Danmark? Det er 5 vanlige seilbåter og 6 små hvite båter med tremast uten motor. Om de har seilt fra Danmark, vet jeg ikke, men alle snakker dansk og har svensk gjesteflagg. Her et bilde av noen av dem.

 

 

danske_baater.jpg.6cff3e0808f42027adf7b7aa4b4e6716.jpg

 

Det skal være gratis internett her, men jeg får det ikke til å fungere. Men med egen mobilrouter er det gode forhold med god hastighet.

 

speedtest_bjorko.jpg.76c834d744de4a8ee14e7788e6556ac3.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...