Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Ang betaling i gjestehavner…, klarer man seg med kort nå.., eller må man ha svenske cash….? Det er vel kanskje fortsatt noen postkasser.., og lokale havnesjefer som ikke har gått over til elektronikk..? Har de evt en svensk variant av vipps som fungerer mot norsk bankkonto..?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett eller tatt i en svensk mynt eller seddel på de 6 ukene vi hittil har vært her i Sverige. Har i kiosker sett skilt om "Kun kort" (korona you know). Alle gjestehavnene vi har vært i har automat for betaling. Noen steder kommer de rundt og sjekker om en har betalt og har da gjerne med en trådløs kortleser.

 

Jeg tror de har noe som heter Swift eller noe slikt tilsvarende Vipps, men det fungerer så vidt jeg vet ikke mot norsk bankkonto.

 

Ellers er havneprisene mye lavere her ned mot Göteborg enn mot Norge. Stort sett er laveste pris gjeldende for båter opp til 12 meter, et par steder opp til 10m. På Hyppeln betalte vi SEK220 med strøm, mens det ville koster SEK450 for oss i Fiskebäckskil.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars hadde det nesten riktig, men det heter altså "swish", og jeg kan bekrefte at det ikke funker mot norsk bank ennå, men har hørt rykter om at det skal samordnes med Norge og Danmark om ikke lenge.

 

Jeg snakket med en kamerat  som seilte fra Hamburgsund til Lysekil i dag.  De hadde aldri sett så mye båter i Kungshamn når de passerte som i dag, og han har seilt på kysten her i veldig mange år.  Han sa og at det faktisk var vanskelig å finne en grei ankerplass - Fullt i alle uthavner.

 

Vi seiler til Sæby på lørdag, får håpe det er litt mindre trengsel der ...

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå på Vrångö, og etter tips fra denne tråden, gikk vi fra Vinga slik at vi var her ved 11 tiden. Da gikk det en 50 foter, som vi tok plassen til, og i ytterhavna her ble det fort fullt. Det er alltid en eller annen som går senere, men da ser det ut som at det er ren flaks om man er der akkurat da. 
Det jeg er særdeles positivt overrasket over, er at det er så mange hjelpsomme og imøtekommende svenske båtfolk.

De tar tau, og slår av en kjapp prat samtidig som de er blide og hyggelige. Tommel opp 👍👍

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det er vanskelig å finne plass i området fra Sotekanalen til Gullholmen/Hermanø, så kan jeg anbefale Basteviksholmene/Lysekils marina for en natt eller to.   Jeg har båten her, og det var flere ledige plasser i gjestehavna nå i kveld.   Du finner  det rett øst for St.kornø, omtrent midt mellom (Bohus) Malmøen og Lysekil.

Restaurant med ok feriemeny/priser,  fine badeplasser på utsiden, toalett-tømming, minigolf, iskiosk.   Stort sett ledige plasser med longside fortøyning og skjermet havn. Du kan passere bølgebryteren som flyter i innløpet på begge sider, men best på østsiden med seilbåt.

https://lysekilsmarina.se/gasthamnen/

Redigert av Lysekil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Lars H. jeg tror at de danske både du hat foto af er søspejdere på tur. Ganske vanlig sommertur for mange søspejdere/sejlklubber. Jeg gætter på at det der mange ungdommer ombord?

 

@Tom Rør Vrångö er et noget undervurderet sted, synes jeg. Fin vandretur rundt om øen og ned til Bryggen, hvor hurtigbåden til Saltholmen lægger til. Utrolig fin badestrand på østsiden også. Og så havde de i hvert fald tidligere de billigste sjøkreps i Skærgården. 
 

 

Link to post
Share on other sites

Lysekil skrev for 4 timer siden:

Om det er vanskelig å finne plass i området fra Sotekanalen til Gullholmen/Hermanø, så kan jeg anbefale Basteviksholmene/Lysekils marina for en natt eller to.   Jeg har båten her, og det var flere ledige plasser i gjestehavna nå i kveld.   Du finner  det rett øst for St.kornø, omtrent midt mellom (Bohus) Malmøen og Lysekil.

Restaurant med ok feriemeny/priser,  fine badeplasser på utsiden, toalett-tømming, minigolf, iskiosk.   Stort sett ledige plasser med longside fortøyning og skjermet havn. Du kan passere bølgebryteren som flyter i innløpet på begge sider, men best på østsiden med seilbåt.

https://lysekilsmarina.se/gasthamnen/

Jeg tror det har blitt dockspott der,vi har også plass i denne havna. 

Link to post
Share on other sites

Det ble en uke for oss på trivelige Björkö, men da var septiktanken full. Det var ikke mye som hadde forandret seg siden vi var der sist. Utriggerne på flytebryggen var imidlertid erstattet med liner, men det er helt OK. Det som ikke hadde forandret seg var treet som det vokser fortøyingsbøyer på. Nå har vi forresten forflyttet oss 1,1Nm til Källö Knippla der vi var for 14 dager siden. Her ligger også Mon Bijou.

 

Her noen bilder fra Björkö:

 

bjorko_boyer.jpg.def1550e16faf8145dc76d0db6d47fd4.jpg

 

bjorko_bryggen.jpg.55010c6a4f7d939e17bc9904882e1290.jpg

 

bjorko_bryggen2.jpg.bf786d5f4d8f291a9bda6df3ac798abf.jpg

 

bjorko_kaien.jpg.8af963246f3803860b002ac4c8ca3b5f.jpg

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Her på Källö Knippla har vinden løyet litt, men den skal ta seg opp igjen, så vi blir liggende til vinden løyer.

Vi kom hit på mandag, og tok en tur over til Hyppeln på onsdag. Da det skulle bli kuling stakk vi tilbake til Knippla på torsdag morgen. Trudelutt med mannskap ligger også her, og vi har hatt noen hyggelige samtaler med mannskapet ombord.

Det må også nevnes at mannskapet på Trudelutt i dag feirer 40 års bryllupsdag, så det er på plass med en gratulasjon.

Gratulerer så mye til til Norges mest trofaste sverigefarere , og ambassadører for "Bästkusten"  

Til @Lars H. og hans utkårede Hipp hipp 🎉🎂🌹

 

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å holde @Lars H.Trude og bikkja vekk fra Bohuslän og en liten rød kan myndighetene bare glemme. Uansett vær, restriksjoner og føreforhold :-) Håper vi kan treffes på nordgående.

 

Hadde forresten en liten passiar med en bryggnabo som har kommet tilbake etter corona'en. Som jeg uttrykte 'Jeg har vært rundt om og sett gamle uriner og 42 varmegrader. Bohuslän og Strömstad tar uansett kaka'. Han var enig. I dag kokte det i Strömstad. Mye svensker der. Vi må ta plassen tilbake! Nå roter jeg meg avgårde igjen, bare en liten en: Hulda lå på land ved siden av en Nimbus fra Göteborg som hadde gått på 'Nordmannen' (et skjær på Koster). Admiralen om bord, hun hadde hatt en jobb i det svenske rettssystemet fikk en rapport fra et trafikkuhell i Norra Bohuslän. Det var en bil som hadde 'rygget i grøfta'. Dette var 'bohusdialekt', som hun måtte ha hjelp av sin man, som hadde jobbet tre år i Norge, for å oversette :-) Backat i diket, er mer forståelig. Nå må jeg slutte.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 7 minutter siden:

Å holde @Lars H.Trude og bikkja vekk fra Bohuslän og en liten rød kan myndighetene bare glemme. Uansett vær, restriksjoner og føreforhold :-) Håper vi kan treffes på nordgående.

 

En "liten rød" har det dessverre vært tomt for ombord i mange uker. :cryin: Handlet sist i Skärhamn, men det er lenge siden og slike spesialbutikker er det ikke her ute på øyene utenfor Göteborg. Så det går i Norrlands Gull 3,5%. Så jeg tørster ikke, Trude er flink til å bære øl!

 

Imorgen er det forresten 8 uker siden vi forlot Son og vi aner ikke når vi kommer hjem. Mandag blir første gang nordover, til Dyrön.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 4 minutter siden:

 

En "liten rød" har det dessverre vært tomt for ombord i mange uker. :cryin: Handlet sist i Skärhamn, men det er lenge siden og slike spesialbutikker er det ikke her ute på øyene utenfor Göteborg. Så det går i Norrlands Gull 3,5%. Så jeg tørster ikke, Trude er flink til å bære øl!

 

Det er systembolag rett ved havnen på Öckerö - en kort svømmetur fra både Björkö og Knippla….

Link to post
Share on other sites

Nikk skrev 11 minutter siden:

 

Det er systembolag rett ved havnen på Öckerö - en kort svømmetur fra både Björkö og Knippla….

 

Og der har vi vært. Med bussen. Med en dønn blåsur sjåfør som ikke skjønte svensk. En story bare det. Vi fikk ikke engang betalt bussbilletten.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 23 minutter siden:

Imorgen er det forresten 8 uker siden vi forlot Son og vi aner ikke når vi kommer hjem.

 

Som man vel forstår, lever vi langsomt her på ferie. På de 8 ukene har vi vært innom 11 havner, og det blir et gjennomsnitt på litt under 4,5 dager i hver havn. Noen steder har vi ligget inneblåst en uke, andre steder bare ligget og kost oss en uke.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo da, mange steder her er det ombud for Systembolaget i matbuttikene. Det benyttet vi oss en del av i tidligere år. Da var det få dager fra bestilling til utlevering. Nå er det stort sett utlevering på faste dager, så det er vanskelig å beregne ut fra hvor lenge vi blir liggende.

Link to post
Share on other sites

Vi kom til Sverige forrige tirsdag etter en tur på vestlandet.

Når vi kom nedover var det ganske fult i uthavnene, men vi fikk en fin plass på Humparna (Syd for Pinnö), ytterst i Grebbestadkilen.

Plassen kan være litt utsatt for svell når været står på fra S eller SV, men vi lå der i 9 dager. :)

Kan være et bilde av natur og kyst

 

Forrige dagen ble det spådd kuling fra S og SV, så da valgte vi å flytte oss 1 nm, til østsiden av Pinnö.

Vi var de eneste her når vi kom, men etterhvert har det kommet båter sigende inn.

Kan være et bilde av hav

 

Havnene i Grebbestad og Tanumstrand har vært fulle i tiden vi har vært her, men vi ser at mange norske båter har begynt å sette kursen nordover, så ferien er vel på hell for de fleste. 

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 2 minutter siden:

9 dager på samme plass 😳

får abstinens etter 2 dager på samme plass. Normalt er èin natt nok….

Da må ny utsikt på plass ….,

 

Når man har gått nesten 1400 nm med ny havn nesten hver dag, er helt greit å ligge noen dager i ro. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...