Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Ligger fortsatt på Gullholmen i vakkert vær. Regnværet fikk skylt av båten skikkelig, og i morgen 07.00 setter vi kurs mot Sæby. Det er i alle fall planen. Kanskje vi ender i Skagen også vi får se hvordan sjøen er. Værtsiktene ser flotte ut så vi er klare for :flag_da:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Vi gikk til¨Gøteborg i dag. Har vært på Clas Ohlson og handlet inn nødvendige unødvendigheter. Gadd ikke å trenge oss inn på Lilla Bommen så vi ligger long side utenfor operahuset. Gøteborg er avlat for ungenen og damene. Godt å få handlet litt - og det skal bli godt å reise herfra også.

 

Ble tutet på av Stenas hurtigbåt i dag da de tok oss igjen i elven. Vi holdt helt til styrbord i leia og kjørte i 8 knop som er fartsgrensen her. Ble litt usikker jeg - er det slik at man skal kjøre utenfor ledens merker for å vike for nyttetrafikk som tar en igjen? Jeg er vel av den oppfatning at jeg gjorde det jeg burde gjøre her.

Link to post
Share on other sites

Greit nok, men gjelder ikke fartsbegrensningene for nyttetrafikken også? Litt som når jeg ligger i 80-90 (fy) i venstre fil på firefelts motorvei i 80-sone og høyre fil går i 70 og førere av bilen bak meg blinker med lyset for å få meg til å forestå en skikkelig fartsovertredelse når jeg først er i gang.

Link to post
Share on other sites

I motsetning til deg og meg så kan nyttetrafikken søke dispensasjon fra fartsbegrensningene og får det ofte også! :yesnod:

 

Når, eller hvis, jeg blinker på deg i venstre felt så er det bare fordi jeg vil forbi og ber deg om å flytte deg. Ikke din jobb å bedrive fartskontroller, det har vi politiet til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde to vikemuligheter:

1. kjøre på utsiden av ledens merker

2. gi på gass og komme meg ut av situasjonen

 

Det som skjedde var altså at jeg gikk i fartsgrensen - så tok Stena Hurigfergen meg igjen - de hadde sett meg i 1/2 time ettersom de saaakte tok innpå oss. Da de var omtrent i ferd med å få overlapp på vår hekk tutet de en gang - antakelig for å markere at de skal styre styrbord har jeg tenkt i ettertid Så tutet de 5 ganger. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke de kunne vente litt - men det kan være at de var på minste styrefart. Dette var rett ved kaien deres forstod jeg senere da jeg så at de la til. Det var aldri noen trang situasjon bedømt av meg - jeg er mer interessert i å vite hva som er rett å gjøre her.

Jeg bedømte det ikke forsvarlig å gå ut av leden da dette var umerket område og at jeg da ville kom inn i et kaiområde med mye rask i vannet Så jeg ga gass og kom meg ut av situasjonen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg finner ikke posisjonen din.

Legg merke til posisjonen nederst på kartutsnittet - kanskje litt utydelig på liten skjerm: er: 57.42.115N/ 011.56.006E.

 

 

gteborg20juli2008.jpg

 

Forøvrig er jeg ikke redd for at myndighetene ser min seilas på AIS-registreringen. Jeg har ikke noe å holde skjult. Tvert om tenker jeg slik at om det skjer noe galt, så kan AIS sendingene mine avklare hendelsesforholdene.

Det viktigste er at andre store skip ser meg uansett hvor jeg er i tåke, regn eller under andre værforhold.

(Jeg "krangler" nok endel med Astor om dette.)

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk fra Moss i dag og rundet sørenden av Jeløya og opp til Filtvet i et regnvær som ga oss i perioder kun et par kabellengder sikt. Radaren var eneste saliggjørende her. Klart vi kan se de store på AIS, men man er aldri 100% sikker på at AISen er i funksjon. (Har hørt flere ganger at AISen har sviktet på yrkestrafikken via K-19)

Radaren viser et sant bilde hele tiden. I dag er det søndag og det var mange lystbåter ut/inn fjorden. Mange velger leia vest for Jeløya mot Gullholmen. Spesiellt båter med høyde over 4.5 meter som ikke går under kanalebrua i Moss.

 

I dag ville jeg ikke vært radaren for uten.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi seilte fra Son i dag kl. 15, hatt et elendig vær med mye regn. Vi ankom strømstad i dag kl 2230. Masse båter, men fikk plass innerst utenpå 2 andre seilbåter og en spesielt hyggelig svenske som sa at vi bare kan ligge utenpå han.

 

Det er nok fortsatt ledige plasser utenpå andre om man er litt pågående.

 

Vi blir her i natt og så får vi fylle båten med mat og drikke og komme oss til Koster på tirsdag (da her jeg nemlig bursdag og kjerring har kjøpt fenderstep til meg :smiley: ) tror jeg, vår første tur i svenskeskjærgården :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Astor - har du også blitt for høy for Kanalbrua nå?

 

Jeg kan "knekke" masta og tror da at jeg går under brua. Fant en gammel huskelapp fra 1. eier som beskriver høyden på vår båt til 3.60 med "brukket" mast. Og da vil det gå greit. Jeg la masta ned for å teste på lørdag. Det var en grei måte å få lagt den ned. I dag regnet det så kraftig at jeg tok heller samme veien hjem enn å gå opp å legge ned masta i høljregnet. Jeg trives godt i Mossesundet og tar alltid leden ut Gjøvasundet.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er det riktig at festningen i Marstrand kun er erobret en gang, av Tordenskiold?

tror han var der flere ganger....... :lol:

 

däremot festningen jeg ser fra mitt stuevindue...den er aldri erobret med vapenmakt.....en av Norges starkaste festningar genom tiderne! :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...