Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Jeg har sett flere av disse "hundene", bl.a. på Björkö - tror jeg (Forøvrig mange av disse i Maasholm, Tyskland). Jeg trodde at det var lokalbefolkningens initiativ for å friske opp miljøet. "Roldellhunder" har jeg ikke hørt om før i små øymiljøer - da lærte jeg en ny ting i dag.

Link to post
Share on other sites

Ligger nå Horten etter en nydelig tur fra Strømstad hvor vi har sittet på FB og riktig nytet turen, med topp servering fra Grandys kjøkken. Flatt vann hele veien.

 

Her i Horten er vi flere BP-båter og det å ankomme Horten er som å komme hjem. Her blir man alltid tatt vel imot av gamle båtvenner. Mange takk! :cheers:

Her blir vi liggende noen dager. Skitvær i vente. :headbang:

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

kansje en rondellhund.......

Kanskje det? I hvert fall het hunden Ronja (ligner på Rondell), og den hadde både en boks til vann og et bein til å tygge på.

 

trehund_ronja.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sedate svensker ønsker seg trolig en umælende, ikkerøytende og ikkesiklende lettholdt hund. En analog variant av de digitale japanske kosedyrene den yngre garde holder seg med. En noe mindre og sammenleggbar variant må da være den ideelle skipshund. Men for noen blir det kanskje vanskelig å forestille seg plankehaugen som menneskets beste venn - bortsett fra for trebåtentusiaster?

Link to post
Share on other sites

Dette var neppe en skipshund. Den og hundehuset sto tjoret til en lyktestolpe på en rabatt i et veikryss! Men nok om det.

 

Her et mobiltelefonbilde jeg nettopp tok. At det er Lysekil en ser i det fjerne på bildet er vel enkelt,

men hva heter utsiktspunktet i Fiskebäckskil der jeg tok bildet?

 

utsikt.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det borte ved den Biologiska stasjonen?

 

Går du bare i havner,Lars H? Eller er det været som holder deg innaskjærs?

Mange flotte uthavner i området du er i nå.

Brukte litt tid der i sommer.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Er det borte ved den Biologiska stasjonen?

 

Går du bare i havner,Lars H?

Hei.

 

Går en rett opp fra havnen og krysser hovedveien og videre noen 100m, kommer en til et sted veien deler seg. Der står det et forfallent 10x30cm stort skilt som viser stien til Soffeberget 100m lenger fremme. Her er det en utrolig fin utsikt. Det går også å følge en nærmest loddrett sti med delvis rekkverk helt ned til badestranden nedenfor.

 

soffeberget.gif

 

Om jeg bare går i havner? Ja, - de siste årene har vi gjort det. Men vi har da saktens frekventert et utall av uthavner, eller naturhavner som det heter i Sverige, i løpet av de 19 årene vi har feriert på denne herlige kysten. Men jeg kunne ikke tenke meg gjestehavner i juli. Derfor tar vi alltid ferien i august. Da er det godt med plasser i havnene, og de innfødte har kommet seg etter åsgårdsreien i fellesferien og har tid til å slå av en prat og skryte av stedet. Og vi ligger alltid noen dager på hvert sted.

 

Havnene her nede er for det meste gamle fiskehavner og har en unik historie dersom en er villig til å lese om den og å prate med folk. For de leselystne vil jeg anbefale den illustrerte "Sveriges Vakre Vestkyst" av Nils Petter Thuesen, ISBN 82-458-0754-0. I år håper jeg på å utforske en del havner i Göteborgs nordvestre skjærgård jeg ikke har vært i. Var på Källö Knippla sist år, og det ga mersmak.

 

Men imorgen skal vi en tur til Skärhamn, der er det åpnet nytt Systembolag!

 

Feriehilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fin og fin Major Andy.

Vi har ikke for vane å spise ute på marinaer. Kona lager mye bedre mat i båten, og til en brøkdel av prisen. På "Lyckans" i fjord sammen med Astor og hans sjarmante frue skulle vi gjøre et unntak, da vi hadde hørt så mye positivt om fiskerestauranten på bryggekanten. Vi bestilte en flyndrerett, og så fram til en kulinarisk opplevelse. Makan til nedtur. Vi fikk servert en lunken uformelig greie som mest av allt minnet om en dårlig stekt fiskegrateng.

Etter dette har vi fortsatt vår praksis med å innta måltidene i båten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Spiste en meget flott torskemiddag på Lyckans rundt 1. juli i fjor, den var det ikke noe å utsette på i allefall.... og hvitvinene smakte også fantastisk. dog var det lite folk på restauranten på denne tiden, slik at det kunne nok ha påvirket dette noe siden også servicen var upåklagelig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har sittet og lest litt av tidligere innlegg i denne tråden. Fant da dette bildet fra Sote Kanalen i fellesferien.

 

s200710.jpg

 

Men dersom en tar turen gjennom kanalen kl.0830 6. august som vi gjorde i år, ser det slik ut sett mot Hunnebostrand og sydover mot broen. Broen er åpen for den ene av de to båtene vi møtte!

 

sotekanal_hunn.jpg

 

sotekanal_bro.jpg

 

Men nå er det leggetid. :sleep:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I morgen tidlig starter vi ferien! Gleder meg som en unge til et par uker med total fri.

Som tidligere sagt har jeg fulgt nøye med i denne tråden i løpet av sommeren, har hatt mange fine stunder med bilder fra kjente og ukjente steder. Vi er datafri ombord, så noen dag til dag oppdatering kommer ikke fra denne kanten.

 

Kanskje vi sees Lars H.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du var da heldig. Alle seilbåtene seilte for motor. Jeg har vært i kanalen og møtt 3 - tre - seilbåter for seil. Det var ikke noe særlig hyggelig - med tanke på sjøveisreglene. Dette var for en god del år siden og med en annen båt, men jeg husker fremdeles at jeg ikke var nor særlig bekvem i den situasjonen. Også i år hadde vi en situasjon med en større Princess som ikke ønsket å følge fartsgrensen på 5 knop og som presset seg forbi i området like før brua. Tenkte først å ta bildet av episoden men kom til at bildet bare ville irritere meg fremfor å frembringe gode ferieminner. Jeg skriver dette for å minne om at Sotenkanalen kan være et krevende seilingsfarvann når trafikktettheten er stor. Det kan være lurt å klarere med resten av besetningsmedlemmene hva man skal gjøre dersom det blir en hektisk situasjoin i kanalen. Lengden på kanalen er omlag 2.7 nm.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Nå ligger vi i Skärhamn. Vi kom hit i 1130 tiden, og fremdeles er havnen bare 3/4 full nå kl.1700.

Vi startet med 2- 4m/s vind fra S som dreide til samme styrke fra NW. Nydelig tur stort sett

innaskjærs hele veien.

 

IMG_3385.JPG

Islandsberg før Gullholmen

 

Og som en spesialtjeneste til deg Roald, vil Pipeskjær (nymalt) hilse til seg.

 

IMG_3390.JPG

Pipeskjær utenfor Kråksundgapet.

 

Så noen bilder horisonten rundt her vi ligger i Skärhamn

 

IMG_3396.JPG

IMG_3397.JPG

IMG_3398.JPG

IMG_3400.JPG

IMG_3403.JPG

IMG_3405.JPG

IMG_3409.JPG

 

Her slapper skipshunden av etter et bad og en herlig tørrformiddag(!)

IMG_3395.JPG

Ellers kommer det alle typer båter inn her

IMG_3410.JPG

Og som et bevis på at det er godt med plasser:

IMG_3414.JPG

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det må være et bekymringsløst liv å være skipshund ombord på Trudelutt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som vanlig flotte bilder Lars.

 

pipeskjr.jpg

 

Med litt sans for rettferdighet er det vel rem som bør berømmes som initiativtager for alle historiene om Pipeskjär. Det er i alle fall han jeg tenker på hver gang "holmen" passeres. rem er vel havnekaptein på holmen?

Det mest fasinerende er at "mitt" fotografi er tatt 25. juli 2008 kl 10.04. Da er det ikke malt, mens du relativt få dager senere fotograferer et nymalt pipeskjär. Dette vitner om stor aktivitet i ett eller annet svensk "organ". Du kan jo forhøre deg om hvem som har ansvaret for maling av alle merkene på vestkysten.

Har jeg tidligere skrevet at navnet Pipeskjär i følge SXK-V kommer fra at presten på Mollösund røykte ut sin første pipe ved Pipeskjär på sin vei til gudstjensten i Hällevikstrand?

God tur videre - bilder avventes. Flott at du også tar bilder av "kuriositeter" på land.

Link to post
Share on other sites

Det er virkelig gøy å følge med Lars H sine reisebeskrivelser med bilder etc. Var inne på din nettside igår, og jeg fant en veldig interessant link til tidligere

oljearbeidere med bilder. Kjente igjen følgende: Arvid (helly) Hansen (heliguard Ekofisk), Mike Boxill (Pilot), Tore Ottesen (Vedlikeholdsleder på Ekofisk), "Andy" Andreassen (Utsyrsspesialist på basen) og Ståle Salvesen (Boreleder, og som var min sjef i flere år på Ekofisk).

Link to post
Share on other sites

Du var da heldig. Alle seilbåtene seilte for motor. Jeg har vært i kanalen og møtt 3 - tre - seilbåter for seil. Det var ikke noe særlig hyggelig - med tanke på sjøveisreglene. Dette var for en god del år siden og med en annen båt, men jeg husker fremdeles at jeg ikke var nor særlig bekvem i den situasjonen. Også i år hadde vi en situasjon med en større Princess som ikke ønsket å følge fartsgrensen på 5 knop og som presset seg forbi i området like før brua. Tenkte først å ta bildet av episoden men kom til at bildet bare ville irritere meg fremfor å frembringe gode ferieminner. Jeg skriver dette for å minne om at Sotenkanalen kan være et krevende seilingsfarvann når trafikktettheten er stor. Det kan være lurt å klarere med resten av besetningsmedlemmene hva man skal gjøre dersom det blir en hektisk situasjoin i kanalen. Lengden på kanalen er omlag 2.7 nm.

 

Nå er det vel seilingsforbud i Sotenkanalen, men jeg kan på den andre siden ikke se at det skulle være noe problem å seile igjennom når forholden passet til det - for alt jeg vet kan forbudet ha blitt innført som følge av at enkelte (veldig ivrige seilere) har strekt vurderingen for når forholdene passet til det vel langt og at det har blitt noen episoder. Men vi vet jo også at svensker har en forkjærlighet for å innføre regler for det meste......

 

Som flere ganger tidligere ble jeg også i år forbikjørt i kanalen - reagerte ikke på at dette var noe å irritere seg over i det hele, men siden det ikke er første gang bør jeg kanskje vurdere å øke farten noe neste gang jeg skal igjennom :yesnod: ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...