Jump to content

Spørsmål angående Johnson 20hk 1974mod


Sleipner93

Recommended Posts

Hei! Jeg har kjøpt en Johnson 20hk fra 1974 av en av sønnene til Poseidon her på forumet. Motoren har stått i noen år og var rustet fast når jeg hentet den. Motoren er nå løs så den går rundt. Ellers lurer jeg på om jeg må ha ny toppakning eller skal det til nøds gå å bruke den igjenn?

 

Er skruene tommer eller mm?? Er vel kanskje litt teit å spørre om men har ikke målt de enda så... litt lat er jeg :lol:

 

Det som mangler for å prøve å få den til å gå er coilene. Disse har muligens han som solgte den til meg men han har ikke hatt tid til å lete ennå. Disse kan vel evt finnes brukt et sted.

 

Har også et lite problem. Den ene skrua som man fester motoren med til båten med er ødelagt (av meg) grunnet den satt dønn fast og knakk når jeg prøvde å løse den. Til slutt brukte jeg propan til å varme opp og da slapp det med en totalt ødelagt skrue. Kan man fek.s sette inn en vanlig skrue her til jeg evt får prøvd å starte den??

 

Kommer sansynligvis mere spørsmål her men det var jo noen til nå da.

Link to post
Share on other sites

Skruene er tommer. Om ikke coilene fulgte med er det sannsynligvis ikke så viktig. Så gamle coiler er ofte mer eller mindre defekte, jeg måtte bytte begge på min 1976 25hk. Delvis defekte coiler kan føre til mye grubling, pluggene har gnist når man tester, men motoren vil likevel ikke gå rent.

Så kjøp disse nye. Koster ikke all verden hos Eurofritid.

 

Du kan bruke en vanlig bolt på festebraketten, men denne type gjenger kan nok være vrien å få tak i.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjenn, jeg har nytt spørsmålt. Honduras tipsa meg om denne sida her. http://epc.brp.com/default.aspx?brands=ej&...ealerlocator=no Her klikket jeg inn på Johnson 74model. Jeg fant ikke 20hk men 25hk og 15hk. Er 25hk lik 20hk bare med litt større sylindere eller noe slikt?

 

Lagt til : Siden det er tommer på denne motoren, jeg trenger 2 toppskruer og en til fødepumpa, hvor får jeg tak i tomme skruer i Stavanger?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg mangler jo coilene og driver å leter etter noen billige. Jeg har funnet disse til 400,- hver. Jeg ringte også en fyr som jeg fant på finn som hadde mangen deler. Han hadde coiler til 300stk. Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe de som han hadde og evt prute ned prisen litt?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny pris ligger på ca 420,- kr pr stk .....har du sett etter på Ebay ( Jeg heter Arne Kjetil og er en Ebay junkie :lol: )

 

Har du sjekka pris på orginal deler, her på berget er piratdelene like dyre som orginalen :eek: , de coilene du linka til er ifra Sierra Marine ( ikke orginale )

 

Et kjapt søk fant denne

 

2 x $30 + $30 (porto, rask ) = $90 x 5.60 nkr = 505.00 * 1,25 ( Mva ) + 182.- (postens gebyr ) =________, kanskje ikke mye å spare her, MEN du skal sikker ha mere deler :lol: ....

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn. Jeg var i garasjen å så på Evinruden min (4,5hk fra 1984 tror jeg) denne er 2 sylindret og har da 2 coiler. Jeg lurer på om disse kan brukes på Johnsonen visst jeg bytter "koblingene" til kablene både fra coil og fra de som kommer fra det greiene under svinghjulet på motoren (er det stiftene? :blush: ?? Vil dette funke eller er det håpløst. Visst dette kan funke vil jeg demontere coilene og prøve.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, fjerde post på rad dette da men jaja! :lol:

 

Idag har det skjedd saker å ting. :flag: Jeg skrudde av coilene på Evinruden å monterte de på Johnsonen. Jeg forstod ikke helt hvor de gamle coilene hadde stått men fikk nå plassert de "nye" en plass. Så tvinta jeg ledningene fra stiftene isammen med coilene (skal lodde de senere) satte på en plugg å dro. Tro det eller ei gnist kom det og munnen min ble forvandlet til et lite glis :lol:

 

Så monterte jeg den andre coilen også. Det jeg må få gjordt er å kjøpe riktige plugger (skal prøve å få til det imorgen), lage en ny tennpluggledning på den ene coilen (var litt for kort) få bensin, dra til den starter! :lol: Det som også var litt kjekt var at den "festeskruen" som man fester motoren med som jeg ødela har blitt erstatta av en fra Evinruden så nå har vel dette blitt en delemotor det da. En ting til som ihvertfall ser helt like ut er fødepumpa. Denne sa Poseidon var litt dårlig så da har jeg jo en erstatning :wink:

 

Satte også på forgasseren. Er flottøren i forgasseren hul inni? Visst det tror jeg den vil fylles med bensin og ikke virke skikkelig :nonod: Men det får vise seg.

 

Så spørsmål til ekspertisen. Ledningen(e) som kommer fra stiftene trenger jeg litt hjelp med. Etter ca 10cm ledning kom det en "kontakt" som ingenting var koblet til. Videre 20cm ca var det en kontakt som jeg klippte av å kobla ledningen til coilene. Men ved de første kontaktene var det en ledning som kom ut ekstra, er dette til stoppknapp (som forøvrig mangler). Lurer også på hvordan jeg finner ut hvilken ledning som skal til hvilken coil slik at den tenner riktig tenker jeg på.

 

Jeg beklager at jeg ikke har fått tatt bilder så nå forstår dere ikke så mye hva jeg skriver. Men bare spørr så skal jeg prøve å forklare bedre.

 

Sist, er det noen som har et bilde av lignende motor inni så jeg kan se litt hvordan det ser ut?

Link to post
Share on other sites

Idag var jeg på Siddis Marine for å kjøpe plugger. Først måtte jeg ta 2 busser og så gå i 15 minutt for og komme til butikken. Og selvfølgelig hadde de ikke pluggene. Konklusjon : Ring før jeg kommer neste gang! :lol: Så imorgen ringer jeg til noe som heter Nylund's Elektrisk som kanskje kan ha det.

 

Motoren min skal ha en plugg som heter BR6S Kan noen si meg forskjellen på den og BR6HS??? Har nemlig 2 av disse, kan de brukes?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De to kontaktene foran ved forgasseren er for stopp/dødmannsbryter. Man kortslutter mellom dem for å stoppe motoren.

Ledningen med hvit stripe skal til coil'en for den nedre sylinderen. Den kommer fra stiften nærmest kameraet.

 

johnson25.jpg

 

Nærbilde av rakett-teknologien som skjuler seg under svinghjulet: :smiley:

 

johnson25_1.jpg

 

Svinghjulsavtrekker... (Det beste er å få tak i bolter med så langt gjengeparti at man kan stramme til med mutter, reduserer risiko for å strippe gjengene i svinghjulet. Det kan sitte godt fast...)

 

johnson25_2.jpg

 

For bare å teste motoren kan du bruke de pluggene du måtte ha liggende. Selvsagt forutsatt at de er mekanisk like.

 

NKG koder.

Link to post
Share on other sites

Takk Ingar for både bilder og svar på litt spørsmål. Jeg festa coilene i 2 av skruene til "lokket" hvor det kommer en gummislange ut av rett oppfor bensinpumpa. Skal se om det er bedre å feste de der de opprinnelig skal stå. Nå vet jeg også hvor jeg skal koble stoppknappen som er flott.

 

En annen litt "dum" oppfinnelse er en slags gassperre på motoren. Når den er i gir kan man gi bånn gass er den i fri for man bare gi litt under halveis. Problem som kan komme opp da er at visst man skal starte og den står i gir så gir man for mye gass, setter den i fri og den starter. Nå må man da gire med halv gass visst man ikke stopper motoren og gjør det på nytt. Hva dette skulle være godt for vet jeg ikke, muligens du vet Ingar?

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det derfor den er der, det tenkte jeg ikke på. Det jeg mener visst man skal starte motoren så vrir man gassen først og av og til opp til fullt. Så ser man etterpå man har vridd gassen på fullt om den er i gir for og så sette den i fri da vil man ikke kunne stille gassen ned til tomgang. Men Ingar, jeg så litt på motoren idag, jeg har ikke noe festegreier for coilene på min motor. Skal ta noen bilder imorgen når jeg prøver å starte.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Idag har jeg som jeg skulle prøvd å starte motoren. Men jeg fant fort ut at jeg kunne drømme om å få den til å gå idag. For det første : Motoren har jo vært fastrustet og stemplene glir nok ikke så lett som de skal :lol: Så, bør jeg "hone" sylinderene opp før videre prøving kanskje? Og jeg fikk heller ikke dratt skikkelig i snora uten at stativet eller bossdunken (full av vann) "kveltret" framover. Jeg måtte altså dra med en hånd og skue i fra med den andre og da fikk jeg ikke kraft nok.

 

En ting til er at jeg ikke vet hvilke ledninger som skal til hvilke plugger, jeg mangler desverre den ene "kontakten" som skal kobles til coilen fra stiftene. Og den ene kontakten jeg har har ikke noen hvit stripe. Teoretisk sett da skulle jo den andre kontakten ha hvit stripe men det er jo ikke sikkert. Så er det noen annen måte jeg kan finne ut av dette på uten å ta av svinghjulet? :wink:

 

Forgasseren ble heller ikke fylt med bensin ettersom slangen som fører bensinen inn i pumpa var ikke var skikkelig klemt til på pumpa. Så her spruta det bensin ut når jeg klemte på "blæra" på tanken. Tenker meg at den da sugde luft istedenfor bensin. Så her må jeg klemme den inntil eller lage en ny slange (den er nok litt for kort egentlig).

 

Men visst dere ikke mener jeg bør "hone" sylindrene opp så prøver jeg den på hytta neste uke da jeg kan feste den på båten og få dratt skikkelig i snora! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Man må være 2, en til å holde motoren og en til å dra. Det er veldig markert kompresjon i disse motorene, sannsynligvis er det dette du opplever som at den går tungt rundt. Eller klarer du ikke å dreie svinghjulet når pluggene er demontert?

 

Du kan erstatte kontaktene med vanlige kabelsko av den runde typen, monter dem hver sin vei på ledningene slik at det ikke går å sette dem feil.

Hvis du ser på bildet over så kommer kabelen for den nedre sylinderen ut på baksiden av plata under svinghjulet.

Link to post
Share on other sites

En ting til er at jeg ikke vet hvilke ledninger som skal til hvilke plugger, jeg mangler desverre den ene "kontakten" som skal kobles til coilen fra stiftene. Og den ene kontakten jeg har har ikke noen hvit stripe. Teoretisk sett da skulle jo den andre kontakten ha hvit stripe men det er jo ikke sikkert. Så er det noen annen måte jeg kan finne ut av dette på uten å ta av svinghjulet? :wink:

Utifra det koblings skjemaet jeg har... kommer det kun 2 ledninger ifra under svinghjulet (en blå og en blå m hvit stripe) ......disse ledningen går til hver sin coil.

 

Og jeg fikk heller ikke dratt skikkelig i snora uten at stativet eller bossdunken (full av vann) "kveltret" framover. Jeg måtte altså dra med en hånd og skue i fra med den andre og da fikk jeg ikke kraft nok.

Gjelder det også uten tennplugger ??, du kan muligens fri opp motoren litt ved bruk av en kraftig drill .

Finn ei pipe som passer mutteren på svinghjulet ( helst ifra et 1/2" sett ), finn en stk M8 bolt....fil av 2 hjørner på hodet ( slik at den passer pipa ) sett bolten i en kraftig drill, prøv å dra motoren rundt ( spray inn rustløser og smøring, 5-56, WD-40 ..... ) gjenta smøringa mens du kjører drillen.

Vil antagelig løsne litt mere på motoren, bruk godt med smøre middel, vask tilslutt igjennom motoren med oljeblandet bensin ( 4% olje :yesnod: ).

 

 

Idag har jeg som jeg skulle prøvd å starte motoren. Men jeg fant fort ut at jeg kunne drømme om å få den til å gå idag. For det første : Motoren har jo vært fastrustet og stemplene glir nok ikke så lett som de skal :lol

 

Hva har vært fastrustet, hvor ille var det, en sylinder skal være virkelig ille før den ikke lar seg rense opp av en honing....er mere kritisk med de forskjellige lagrene, da spesielt råde lagre ( kan muligens inspiseres lett ved å ta forgasser + reed ventilen ( sitter innenfor forgasser ))

Hvordan går motoren rundt ?? kan du kjenne om den knyter seg på enkelte punkter, eller kjennes motstanden lik ut rundt det hele .

Hvordan er olja i gir huset ??, eventuelle problemer der nede vil kjennes der oppe.

 

 

Forgasseren ble heller ikke fylt med bensin ettersom slangen som fører bensinen inn i pumpa var ikke var skikkelig klemt til på pumpa. Så her spruta det bensin ut når jeg klemte på "blæra" på tanken. Tenker meg at den da sugde luft istedenfor bensin. Så her må jeg klemme den inntil eller lage en ny slange (den er nok litt for kort egentlig).

Her kunne det kanskje vært på tide med en liten rens av forgasser FØR en begynner, lekkasjene MÅ du få ordnet FØR du begynner med start forsøkene, bensin lekasjer og gnister :nono: .

 

 

En ting til er at jeg ikke vet hvilke ledninger som skal til hvilke plugger

Denne kan vi ta tilslutt, det er en 50% sjanse for å velge riktig første gang :smiley:

 

Men visst dere ikke mener jeg bør "hone" sylindrene opp

 

Jeg ville tatt av toppen for kunnet sett ordentlig på sylindrene, men siden vi sikkert er på et lavt budsjett kan jeg foreslå en litt billigere utvei....

På det øverste bildet til Ingar kan du se 2 deksler ( bensinpumpa sitter på det nederste ), hvis du tar av disse har du direkte tilgang til sylindere + stempel og stempel fjører.....

Med ei lykt kan du få en vis pekepinn på sylindernes tilstand, du kan også sjekke om det er noe spenn i stempel fjørene ( dytt dem inn i stemplet ( snakker om noen 0,1 mm) med en skru trekker, hele/greie fjører vil fjære tilbake), hvis fjørene IKKE kan presses inn eller ikke kommer ut igjen er det dessverre ingen vei utenom å åpne motoren ( rusta fast eller knekte ).

 

For å hone sylindrene må du plukke ned hele blokka uansett.

 

Har et tilsvarende prosjekt pågang...en 1963 West Ben "Golden Shark" ( 30hk ), her hadde det komme inn vann i motoren ( dårlig lagring ), har demontert motoren, brukte mye 5-56 underveis, stemplene er brukanes....rådene var ok, ringene var fastrustet, selv med gjentagene varme/olje over lengre tid knakk flere av ringene under forsøk på å frigjøre dem ( fant 2 sett med NYE ringer på Ebay :cool: ), leter nå etter lager og pakninger ( spesielt topp pakning, de andre kan lett lages ) .

Moralen her ??? rusk kan gjøre mye skade...selv om den lett kan pusses bort....

 

Se denne posten...vann + forskjellige metaller...tilsett litt korrosjon....DENNE pasienten er nå på bedringens vei ( krevde dog omfattende transplantasjon ),

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Utifra det koblings skjemaet jeg har... kommer det kun 2 ledninger ifra under svinghjulet (en blå og en blå m hvit stripe) ......disse ledningen går til hver sin coil.
Gjelder det også uten tennplugger ??, du kan muligens fri opp motoren litt ved bruk av en kraftig drill .
Finn ei pipe som passer mutteren på svinghjulet ( helst ifra et 1/2" sett ), finn en stk M8 bolt....fil av 2 hjørner på hodet ( slik at den passer pipa ) sett bolten i en kraftig drill, prøv å dra motoren rundt ( spray inn rustløser og smøring, 5-56, WD-40 ..... ) gjenta smøringa mens du kjører drillen.
Vil antagelig løsne litt mere på motoren, bruk godt med smøre middel, vask tilslutt igjennom motoren med oljeblandet bensin ( 4% olje :yesnod: ).
Hva har vært fastrustet, hvor ille var det, en sylinder skal være virkelig ille før den ikke lar seg rense opp av en honing....er mere kritisk med de forskjellige lagrene, da spesielt råde lagre ( kan muligens inspiseres lett ved å ta forgasser + reed ventilen ( sitter innenfor forgasser ))
Hvordan går motoren rundt ?? kan du kjenne om den knyter seg på enkelte punkter, eller kjennes motstanden lik ut rundt det hele .
Hvordan er olja i gir huset ??, eventuelle problemer der nede vil kjennes der oppe.
Her kunne det kanskje vært på tide med en liten rens av forgasser FØR en begynner, lekkasjene MÅ du få ordnet FØR du begynner med start forsøkene, bensin lekasjer og gnister :nono: .
Denne kan vi ta tilslutt, det er en 50% sjanse for å velge riktig første gang :smiley:



Jeg ville tatt av toppen for kunnet sett ordentlig på sylindrene, men siden vi sikkert er på et lavt budsjett kan jeg foreslå en litt billigere utvei....
På det øverste bildet til Ingar kan du se 2 deksler ( bensinpumpa sitter på det nederste ), hvis du tar av disse har du direkte tilgang til sylindere + stempel og stempel fjører.....
Med ei lykt kan du få en vis pekepinn på sylindernes tilstand, du kan også sjekke om det er noe spenn i stempel fjørene ( dytt dem inn i stemplet ( snakker om noen 0,1 mm) med en skru trekker, hele/greie fjører vil fjære tilbake), hvis fjørene IKKE kan presses inn eller ikke kommer ut igjen er det dessverre ingen vei utenom å åpne motoren ( rusta fast eller knekte ).

For å hone sylindrene må du plukke ned hele blokka uansett.

Har et tilsvarende prosjekt pågang...en 1963 West Ben "Golden Shark" ( 30hk ), her hadde det komme inn vann i motoren ( dårlig lagring ), har demontert motoren, brukte mye 5-56 underveis, stemplene er brukanes....rådene var ok, ringene var fastrustet, selv med gjentagene varme/olje over lengre tid knakk flere av ringene under forsøk på å frigjøre dem ( fant 2 sett med NYE ringer på Ebay :cool: ), leter nå etter lager og pakninger ( spesielt topp pakning, de andre kan lett lages ) .
Moralen her ??? rusk kan gjøre mye skade...selv om den lett kan pusses bort....

Se denne posten...vann + forskjellige metaller...tilsett litt korrosjon....DENNE pasienten er nå på bedringens vei ( krevde dog omfattende transplantasjon ),
Arne Kjetil


Hei Arne Kjetil!

Her var det jaggu mye å svare på!

Slik som jeg så på bildet fra Ingar sin motore trodde jeg det var den hvite "ringen" på enden ved kontakten.

Når jeg fikk motoren eller kjøpte den var toppen av så egentlig skulle jeg jo hatt ny toppakning. Det ene stempelet var ihvertfall fastruset muligens det andre også. Jeg løste det med å spraye i rustløser og en trestokk som passa på stempelet og hammer. Litt ondt var det men det løsnet og gikk nedover. Når det kom opp igjen "kilte" det seg fast. Jeg drog det da ned igjenn for og gi det et forsiktig nykk opp igjenn så kom jeg litt høyere og gjentok dette. Stempelet nå kjenner jeg at kiler seg fast av og til så jeg har litt lyst til å hone sylinderen.

Et annet litt "skummelt" problem er at det ene stempelet kan rikkes på. Ikke fram å tilbake men man kan liksom vri det 1mm eller 2. Dette er vel slitt rådelager?

Jeg tror egentlig jeg bestemmer meg for å hone opp sylinderene derav fordi jeg får mye skruing og det er kjekt. Så har jeg noe å gjøre på hytta i neste uke :lol:

Forøvrig kan jeg jo skru av toppen å knipse noen bilder.

Men nå må jeg legge meg så go natt alle sammen ! :sleep:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...