Jump to content

Spørsmål angående Johnson 20hk 1974mod


Sleipner93

Recommended Posts

Ble visst et spørsmål igjenn! :lol:

 

Fikk lånt moment nøkkel. Men 10.848 - 13.56 Nm som du oppgir. Så lavt finnes ikke på min momentnøkkel?? Men når jeg regner 96lb om i en konverter jeg har funnet får jeg 130.15852newtonmeter ??

 

Brukte kalkulatoren her på BP, denne .

 

Her ifra Teknisk Regnetabell( isbn 82-02-01144-2)

1 ft/lbs = 0,112985 Nm

 

Blir da:

ft/lbs x 0,112985 = Nm

96 x 0,112985 = 10.84656 NM

 

Uansett 130.15852Nm er ALTFORMYE, ihvertfald på ei aluminiums blokk, hadde vært mye på en god gammel støpjerns blokk også...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ah, så jeg hadde brukt litt feil. Moment nøkkelen gikk bare fra 30nm-130..

 

Jeg gjorde det på en måte jeg ikke bør nevne her, jeg strammte uten momentnøkkel... Men den var direkte tung å dra i nå så jeg tror jeg har fått god kompresjon. Har lyst å teste idag. Men har hverken bensin eller noe som jeg kan ha vann i..

Link to post
Share on other sites

Fikk testet motoren igjenn! Og det eneste som lekkte var pakningen på termostat huset, enkel sak å lage om det ikke er bare stramming som trengs.

 

Den sviver faktiskt litt på tomgang med litt hosting å harking også. Det eneste problemet den har er at den røyker noe forferdelig. Tror bensinen har får mye olje i seg og er gammel. Så får prøve med fersk bensin å rette blandingen en dag :wink:

 

Film fra kjøringen (Som dere ser røyker den noe for j*****) :

 

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Prøvde igjenn idag med nyblanda bensin.. Det røyker fortsatt veldig mye :lol:

 

Men den starter nå etter noen drag i snora da ihvertfall. Jeg får den til å svive på relativt lavt turtall med dekselet av men visst jeg tar på dekselet blir det fullt med røyk så da må jeg ha mye mere gass for å få det til.. Vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å få denne røykutviklingen mindre? Jeg antar denne motoren skal ha 2% olje i bensinen?

 

Ellers blir også forgasseren å innsuget/lokket til reed ventilene "frossent" legger seg et lite lag med rim der.. Er dette normalt? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den sviver greit nok syns jeg men det er bare røykutviklingen. En annen ting jeg glemte er at jeg må stille litt på girstanga.. Må dra girspaken langt fram før den kommer i gir... Nye coiler er smått på ønskelisten ettersom coilene egentlig er bestefar sine og det hadde nok ikke blitt verre med nye coiler vel? :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Tok en liten beslutning om og splitte blokka på motoren for og tette lekkasjene. Fikk begynt idag med og skru løs alle skruene som holder powerheaden til resten. Den ene knakk selvfølgelig så jeg fikk ikke av PW idag. Alle disse skruene skal skiftes da hodene på de er rustet noe fælt så jeg måtte bruke litt forskjellige piper for og få de av. Men alle løsnet greit utenom den ene så knakk. Denne for jeg borre opp neste gang.. Men tror ikke det skal bli noe problem og få til.. :smiley: Litt diverse har jeg også fjernet litt smådeler fra PW som forgasser og slikt! :wink:

 

Men når jeg da har begynt på denne operasjonen bør jeg jo skifte det som bør skiftes når det er av. Endel av "gummidemperene" rundt omkring er rimelig morkne, men er det mulig og få tak i nye??

 

Lager o.l inni motoren bør ihvertfall sjekkes. Håper på litt hjelp fra deg Droll når jeg kommer så langt. Men når jeg har løsnet skruene og skal splitte blokka, er det da ting som er løse og faller ut uten at jeg har kontroll over det?

 

Her her jeg løsnet styringen fra motoren for og komme til en skrue som holdt fast PW til undervannhuset.. :

 

johnson_20_framontert.jpg

 

Hva heter denne biten da? For kalle det "styret" da.. :

 

styring.jpg

 

Gummidemper på undervannhus.. :

 

gummidemper.jpg

 

På denne gummidemperen står det en pinnbolt igjennom (tror jeg). Denne knakk når jeg skulle løsne mutteren, er dette lett og ordne igjenn? :

 

gummidemper_for_styring.jpg

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Har selv en 1979 Evinrude 25 hk og en 1982 Johnson 25 hk. Supre motorer!

 

Ang. røyklegging av nabolaget så anbefales en grundig rens og sjekk av forgasser. Sjekk også for falskluft.

Evinruden har en liten konstruksjonsfeil slik jeg ser det med utblåsing for pilotstråle i nedkant på eksosdekselet, noe som gjør at dekselet mellom kjølevann og eksos blir veldig varmt og vrir seg hvis motoren får litt lite kjøling. Denne har blitt flyttet opp på Johnson-motoren min. Ser ut som om du har litt annen motorblokk en jeg har, men mesteparten er bortimot likt.

 

Her er forresten litt interessant kveldslektyre i tilfelle du føler behovet for å skremme litt flere hk ut av motoren din:

http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/johnson-evinrude-outboards/281518-converting-a-20-hp-johnson-to-35-hp/page7?t=274566

 

Jeg er selv på jakt etter et girhus for kort stamme som passer til min 1982 Johnson 25hk med mangetagget spline i toppen (husker ikke antall tenner, men har bilder om noen som leser dette har noe de tror passer.) Jeg trenger egentlig bare drivaksel, men folk vil vel selge komplett.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

 

Jeg er selv på jakt etter et girhus for kort stamme som passer til min 1982 Johnson 25hk med mangetagget spline i toppen (husker ikke antall tenner, men har bilder om noen som leser dette har noe de tror passer.) Jeg trenger egentlig bare drivaksel, men folk vil vel selge komplett.

 

 

 

 

Aksel på Ebay.., kanskje en kort en..:

 

http://www.ebay.com/itm/OMC-Johnson-Evinrude-Outboard-25-35-hp-Drive-Shaft-25-3-4-Shaft-323261-/360923497474?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5408b78402&vxp=mtr

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...