Jump to content

Spørsmål angående Johnson 20hk 1974mod


Sleipner93

Recommended Posts

Hei igjenn, jeg vurdere å bytte stiftene med nye. De eneste jeg har klart å rote meg fram til er disse .

 

Er det noen som vet om disse passer til 20hk 1974 også? De passer til 20hk 1973 ?

Problemet som jeg ser her er at det ikke finnes noe om en 1974 20 hk :crazy: , men se på det ifra den andre siden den stiften som du linker til ble brukt på det meste frem til ca 76 (hvis du holder deg under 40 hk )...

 

 

Ellers les og forstå, begynn etter The "C" location på side 1 .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Problemet som jeg ser her er at det ikke finnes noe om en 1974 20 hk :crazy: , men se på det ifra den andre siden den stiften som du linker til ble brukt på det meste frem til ca 76 (hvis du holder deg under 40 hk )...

Ellers les og forstå, begynn etter The "C" location på side 1 .

Arne Kjetil

 

Kanskje det er en spesielt produsert motor? :lol:

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er en spesielt produsert motor?

Overligger, skrudd sammen etter lager rydding :yesnod:

 

Den PDF fila jeg linka til beskriver hvordan du skal sette opp forgasser og tenning, disse må være korrekt juster iforhold til hverandre.

På en påhenger er som regel den 2/3 første delen kun justering av tenning, det er først på den siste 1/3 delen av gassen forgasseren åpner....tomgangen justeres kun ved å justere tennings tidspunktet...

 

Men det er en ting du kan også prøve, det er å ta ut reed ventilen, demontere den , plan slipe aluminiums blokka på ei glassplate med fint slipe papir, monter isammen igjen, men IKKE snu selve reed ventilen ( tynne stål plata ).

 

Reed ventil/blokka sitter bak forgasser .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har lest på den PDF filen du sendte meg Droll har jeg kommet fram til at jeg kan velge hvilken metode jeg vil bruke for å stille (tenninga??) Den jeg mener ser lettest ut er å vri på gassen til forgasseren reagerer for å så løsne plata under å sette den på merket?

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå nesten fått montert startfjøra. Mangler siste bit som skal ned i fjøra. Det passet ikke helt men far skal bli med imorgen å ordne det. Ellers skal jeg kanskje ut å se om den trenger å stilles på tenninga, er begynt å bli mørkt ute så vet ikke helt. Men droll, kan denne reed ventilen gjøre at den ikke sviver bra på tomgang/lavt turtall?

Link to post
Share on other sites

convert.gif

Her har du et bilde av reed ventilen....

Selve ventilen skal ikke slipes ( kan slipes lett med fint papir HVIS den har rustflekker ) er pos 4, det er 2 stk, en for hver sylinder ( må monteres samme vei som de var før !!! ).

Pos 5 er en stopper, den skal hindre at ventilen åpnet for mye.

Pos 3 er plata som skal planslipes, vil anta at 400 papir er fint nok, skal kun slipes så mye at eventuelle merker der reed ventilen skal sitte er borte, andre siden skal ikke slipes..

 

Tykkelse på glass plata er ikke så nøye, det som er viktig er at den gir et 100 % flatt underlag. en lite guide her, og ja det er ingen motor del som slipes MEN prinsippet er det samme .

 

Kan jeg ødelegge noe ved å slipe denne ventilen?

Hvis du har for mange tommel totter....JA.

Med litt system og litt fingerfølelse går det greit, forsiktig demontering, husk hvordan delene satt, forsiktig med pakninger....no problem.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Jeg diskuterte det med litt far. Og han sa visst jeg fikk kjøling på motoren så kunne jeg la den putre å gå i noen timer å se om den blir bedre. Da løyser alt seg og blir pusset litt. Men jeg tror jeg trenger ny toppakning for det var hull fra kjølekanalene inn til sylinderene. Hvor kan jeg få tak i toppakning?

Link to post
Share on other sites

Hva syns du om dette Droll?? Jeg vil ikke skru motoren istykker skjønner du :crazy:

 

Angående toppakning har jeg sendt mail til BC-outboards men vet noen om plasser hvor jeg kan kjøpe ny pakning? Eurofritid hadde ikke :nonod:

Først..... når det gjelder reed ventilen, HVIS den har korrosjons skader vil de IKKE forsvinne ved bruk, du KAN ta en liten sjekk når du får start på motoren......slipp ned turtallet så mye som mulig...hold et visittkort ( eller lignende )noe cm foran forgasseren.... spruter det bensin på kortet er ventilen klar for service.

 

Skru istykker motoren....du har tatt av forgasser ??, reed ventilen er plata bak forgasseren, du trenger ikke å kløve motoren ...

 

Topppakning:

Hva med å ta kontakt med et Johnson/Evinrude verksted, de burde kunne skaffe, og ikke nødvendig hvis noe dyrere en Euro-fritid ( som ikke er spesielt billige )

Dele nr 306163 ble brukt på mange modeller ( 18 - 25 hk ), sent 60 tall opp til 76 på noen.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Først..... når det gjelder reed ventilen, HVIS den har korrosjons skader vil de IKKE forsvinne ved bruk, du KAN ta en liten sjekk når du får start på motoren......slipp ned turtallet så mye som mulig...hold et visittkort ( eller lignende )noe cm foran forgasseren.... spruter det bensin på kortet er ventilen klar for service.

 

Skru istykker motoren....du har tatt av forgasser ??, reed ventilen er plata bak forgasseren, du trenger ikke å kløve motoren ...

 

Topppakning:

Hva med å ta kontakt med et Johnson/Evinrude verksted, de burde kunne skaffe, og ikke nødvendig hvis noe dyrere en Euro-fritid ( som ikke er spesielt billige )

Dele nr 306163 ble brukt på mange modeller ( 18 - 25 hk ), sent 60 tall opp til 76 på noen.

Arne Kjetil

 

Ok, jeg antar luftfilteret og det må bort for å ta denne sjekken?

 

Ellers har jeg nå fått av undervannshuset på motoren. Det hele begynte med å skru ut de 5 skruene som holdt det fast i regnet. Så gikk jeg inn for å ta på regntøy, når jeg kom ut igjenn hadde det selvfølgelig sluttet å regne igjenn! :lol:

 

Anyway så tenkte jeg det kunne være lurt å tappe av olja på undervannshuset også å begynte med det. Skrudde ut å satte en 1,5l flaske under med avsaget tut. Det kom ihvertfall ut olje men den så ikke bra ut, for det første var den ekstremt seig og fargen så heller ikke så bra ut?? Jeg fikk ikke tappet alt ut fordi jeg ikke orket å vente.

 

Etter litt dunking å løsning av girstanga gikk undervannshuset av. Så var det inn i verkstedet og begynne å rengjør litte grann. Det var masse olje-graps inni og det er fortsatt en masse. Det jeg ville ha av var impellerhuset, som var festet med 3 skruer. 2 gikk av og en brakk :nonod:

 

Så jeg har begynt å borre litt men venter til far kommer hjem så han kan hjelpe til litt.

 

Tok noen bilder også.

 

20hk uten undervannshus ;

 

20hk_uten_undervannshus.jpg

 

Ekkel olje ;

 

besj_ekkel_olje.jpg

 

Undervannhuset ;

 

undervanhus.jpg

 

Skittent impellerhus ;

 

skittent_impellerhus.jpg

 

Og til slutt den knekkte skruen ;

 

skrue_knekkt.jpg

 

Sånn det var det, bør jeg fjerne alt det olje-grapset inne i impellerhuset eller kan det bare være?

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg antar luftfilteret og det må bort for å ta denne sjekken?

Ja du må ha fri tilgang til fronten av forgasseren.

 

 

for det første var den ekstremt seig og fargen så heller ikke så bra ut?? Jeg fikk ikke tappet alt ut fordi jeg ikke orket å vente.

Ikke bra.....du må få ut mesteparten, noen timer i sola eller noen minutter nedsenket i ei bøtte med varmt vann ( sett inn skruene igjen først ) kan hjelpe på seigheten, fyll på ny olje etterpå ( får hos nærmeste bensin pusher ), du kan være heldig...

 

Etter litt dunking å løsning av girstanga gikk undervannshuset av. Så var det inn i verkstedet og begynne å rengjør litte grann. Det var masse olje-graps inni **

Rengjør hele huset, er mye bedre å arbeide med etterpå, hagelange/stimer, avfettings middel og skurekost/gammel pensel/grytesvamp ( "lånt" ifra kjøkkenet )

 

som var festet med 3 skruer. 2 gikk av og en brakk :nonod:

Er du heldig kan du klare å løfte av huset ( OBS forsiktig RETT opp), du vi da ha en bolt som stikker opp, mulig den kan løsnes med ei kraftig tang.

Hvis ikke så er gjengene 1/4"-20 ( 1/4" UNC ) :headbang:

 

Så jeg har begynt å borre litt men venter til far kommer hjem så han kan hjelpe til litt.

Kanskje en god ide :smiley: , rengjør girhuset imens.... hadde ikke vært for akslingen hadde den passet inn i oppvask maskinen :wink::lol: .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ja du må ha fri tilgang til fronten av forgasseren.

 

Ikke bra.....du må få ut mesteparten, noen timer i sola eller noen minutter nedsenket i ei bøtte med varmt vann ( sett inn skruene igjen først ) kan hjelpe på seigheten, fyll på ny olje etterpå ( får hos nærmeste bensin pusher ), du kan være heldig...

Rengjør hele huset, er mye bedre å arbeide med etterpå, hagelange/stimer, avfettings middel og skurekost/gammel pensel/grytesvamp ( "lånt" ifra kjøkkenet )

Er du heldig kan du klare å løfte av huset ( OBS forsiktig RETT opp), du vi da ha en bolt som stikker opp, mulig den kan løsnes med ei kraftig tang.

Hvis ikke så er gjengene 1/4"-20 ( 1/4" UNC ) :headbang:

Kanskje en god ide :smiley: , rengjør girhuset imens.... hadde ikke vært for akslingen hadde den passet inn i oppvask maskinen :wink::lol: .

Arne Kjetil

 

Hei igjenn. Takk for masse gode svar!

 

Angående det med den brekkte skruen, mener du at jeg kanskje kan få trekkt hele impellerhuset rett opp fordi toppen på skruen brakk av? Skal dette være ganske løst eller må man putte et skrujern under og bøye det opp?

 

Ser ut til at det blir masse vaskejobb på meg da! :lol:

 

Hvilken olje bør jeg bruke i undervannshuset forøvrig?

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn. Takk for masse gode svar!

 

Angående det med den brekkte skruen, mener du at jeg kanskje kan få trekkt hele impellerhuset rett opp fordi toppen på skruen brakk av? Skal dette være ganske løst eller må man putte et skrujern under og bøye det opp?

 

Ser ut til at det blir masse vaskejobb på meg da! :lol:

 

Hvilken olje bør jeg bruke i undervannshuset forøvrig?

Er du heldig KAN du klare å løfte av huset, gjerne med assistanse av et par skru trekkere, klarer du å røre ( vri litt ) litt på huset nå er det fint.

Du kan sikkert ta i ganske bra, men det kommer litt an på din finger følelse for når noe ryker.......

 

Vask først, vask mye, er så mye lettere å få noe gjort etterpå...

 

Olje finner du på nærmeste bensin stasjon, olje for utenbords girhus, fåes på små tuber gjerne merket med type B, ellers merke er ikke så nøye på disse motorene .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Jippi da var impeller huset løst!

 

Jeg tok sjangsen på å borre mer og til slutt så løsnet det. Jeg hadde egentlig regnet med en uttørket å morknet impeller men den så relativt bra ut syns jeg. Men det var litt salt som må bort. Så jeg lurer på om problemet kan ligge et annet sted? Kan jeg teste om den suger vann på en eller annen metode?

 

Tok noen bilder ;

 

Impelleren :

 

impelleren.jpg

 

Saltet :

 

salt.jpg

 

Og til slutt skruen som fortsatt ikke løsner, noen tips hvordan jeg kan få den løs?

 

skruen_som_sitter_fast.jpg

 

En annen ting, før jeg gjør noe dumt, visst jeg tar opp propellakslingen, vil det da bli vanskelig å få den nedi igjen? Må den inn i et spesielt hakk eller lignende?

Link to post
Share on other sites

Jippi da var impeller huset løst!

Jeg tok sjangsen på å borre mer og til slutt så løsnet det. Jeg hadde egentlig regnet med en uttørket å morknet impeller men den så relativt bra ut syns jeg. Men det var litt salt som må bort. Så jeg lurer på om problemet kan ligge et annet sted? Kan jeg teste om den suger vann på en eller annen metode?

Impelleren er nok moden for utskifting, MEN den burde fremdeles pumpe vann.

ALT salt må bort, er viktig å få rent alle kanaler, etter demontering/rens kan du teste funksjonen med en kraftig drill på akslingen med hele pumpa senket ned i vann .

 

Og til slutt skruen som fortsatt ikke løsner, noen tips hvordan jeg kan få den løs?

Kan muligens få tak med en vice grip tang eller annen kraftig tang

istockphoto_380708_vice_grip.jpg

Vice grip tang

 

En annen mulighet er hvis du har tilgang på ei skruestikke, fest bolten der og vri hele huset...

 

Hvis ikke det går.....sveis på en mutter ....

Siste mulighet er å bore ut bolten og gjenge opp på nytt, skal ikke nevne gris pikk :nono:

 

En annen ting, før jeg gjør noe dumt, visst jeg tar opp propellakslingen, vil det da bli vanskelig å få den nedi igjen? Må den inn i et spesielt hakk eller lignende?

Kjenner ikke denne modellen, men vi anta at akslingen har splines nederst, disse vill passe uansett, det er heller ikke sikker at du kan ta ut akslingen uten å fjerne øvre støtte lager eller eventuelt skru av piniong giret ( krever total demontering )

 

Du kan uansett ta av impelleren ( pass på splint ) og den rustfrie stål plate som ligger under impelleren,

 

Tror problemet ditt ligger i salt avleiringer i systemet, da spesielt inne i pumpehuset...

salt.jpg

 

eda5_1.JPG

Skulle vel se slik ut ?? se etter om det er noe som blokkerer vann ut taket på huset ( der røret kommer innpå )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei. Ja jeg lurer også på om det kan ha vært det saltet. Jeg har renset godt i vann nå, men er det noe som løser opp saltet bra? White sprit eller lignende?

 

Jeg prøvde med en slik tang som du henviste til på skru på skruehodet når skrujernene ikke fikk ta lenger, det var da den knakk, bør jeg spraye rustløser på skruen?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Ja jeg lurer også på om det kan ha vært det saltet. Jeg har renset godt i vann nå, men er det noe som løser opp saltet bra? White sprit eller lignende?

 

Jeg prøvde med en slik tang som du henviste til på skru på skruehodet når skrujernene ikke fikk ta lenger, det var da den knakk, bør jeg spraye rustløser på skruen?

Finnes nok noen midler som fjerner salt, men jeg har som regel endt opp med fysisk fjerning ( bore/skrape/slipe eller stålbørste ), hva med oppvaskmaskinen ??? ( jeg har IKKE sagt det :rolleyes: )

 

Rustløser skader ikke, om det hjelper ??? hvis du får tak med tanga ( stram så mye som mulig )...prøv å vri litt begge veier, kan løsne.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...