function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Spørsmål angående Johnson 20hk 1974mod


Sleipner93

Recommended Posts

Skal du hone, må du demontere hele blokka, ut med alt, og sette inn ihvertfall nye stempel ringer og tetninger + pakninger .

 

Skal du gå den veien.... må du holde orden på alle delen du demonterer, merke stempler og råder med sylinder nr, holde rådelagrene adskilt under lagring ( de må IKKE blandes )

 

Men det er den beste veien, legg til nye ringer og lagre og pakninger..... motoren kan da holde mange år .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Jeg så det nå når jeg var ute så jeg tror ikke det blir noe opphoning. Trodde ved et sidedeksel kunne man komme til veivasklingen og skru av stemplene.

 

Men det som er bra er at nå er slangen til bensinpumpa byttet og nå lekker det ikke :smiley: Så neste uke skal jeg prøve å starte for da kan jeg sette den på en båt. Hadde av toppen og tok et bilde men har ikke kabel her så det må vente til neste uke også desverre.

 

Satte også drillen på for å prøve å løsne det mere opp men det hjalp ikke. Problemet er at det nederste stempelet kiler seg fast litt før TDC. Men jeg håper dette vil løsne visst motoren starter å får gå en stund. Visst ikke så må jo honing være siste utvei.

 

Skal også montere en Biltema bryter (en svart med rød bryter på visst noen skulle kjenne den igjenn) som tåler 20A er dette nok for å stoppe motoren? Egentlig så blir det nok bare for testing for etter en uke ved sjøen så er nok den irret og ødelagt :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn.

 

Jeg har nå fått dratt i motoren. Det jeg gjorde var å sette på 2 planker på motor-bukken som pekte framover da tippet den selvfølgelig ikke fremover, dette var det far som kom på.

 

Ellers ble det verken start eller host ut av motoren. Det ser ut til å være nesten ingenting gnist på pluggene. Jeg og Droll driver å diskuterer over IM om denne motoren og det ser ut til at en coil, kodensator og stift-skifte blir tingen. Men hvor får jeg tak i stifter og kondensator? Lurer også på litt med feste av coilene Ingar. På min motor er det ingenting festegreier på toppen slik som på din? Er festingen en egen "del" eller? Har du evt et annet bilde av festingen av de? :smiley:

Link to post
Share on other sites

God kveld mine påhengshjelpere! :lol:

 

Idag har det skjedd noe. Jeg fikk coiler som passer til motoren men fortsatt så har jeg ingen festeting på toppen, er dette støpt inn eller er det en egen del? :crazy: Så jeg har måttet feste de en annen plass.

 

Når coilene var på var det på tide å begynne å dra. Det som skjer når jeg drar er jeg kjenner den tenner men når jeg ikke drar lenger sviver den ikke lenger for å si det på en rar måte. Sprayer jeg inn start-gass får jeg noen skikkelige smell som spruter litt vann utav bøtta! :lol: Så nå har jeg tenning men nå er noe annet gale :nonod: Bensinpumpa sa Poseidon var ødelagt så denne bytta jeg med den på Evinruden. Men det var helt likt. En annen ting er at etter det smellet jeg får av start gassen blir motoren tyngre å dra rundt enn normalt, hva kommer dette av?

 

Men altså, når jeg drar så kjenner jeg at den tenner inne i sylindrene men det er jeg som drar det rundt for å si det på en enda rar måte, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette men jeg håper noen kloke hoder forstår :crazy:

 

Hilsen frustrert Johnson eier :lol: !

Link to post
Share on other sites

OK, Coilene er festet i det lokket hvor man kan skru av og se inn på stempelet, heter By-Pass cover på engelsk, hva er dette på norsk? :lol: De er også jordet, jeg har jo gnist visst ikke hadde ikke startgassen antent.

 

Ser på BRP sin side på toppen på 20hk fra 73 at det ikke er noe feste i toppen, snodige greier det her.

 

Bilder skal dere få så fort kameraledningen kommer hjem fra hytta :crazy:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det høres ut som du får tenning på feil tidspunkt her jeg.

Coilene står riktig?

Prøve å bytte om?

 

Ellers er det vel noe justering under svinghjul som må til...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke helt feil så skal det være en feste brakket på styrbord side av powerheadn ,se bildet...

 

20hk_1973.gif

Bildet er av en 1973 20 hk, se pos 33 .

 

Du har fått god gnist ??, da gjelder det bare å få den på rett sted......tror det er den blå ledningen som skal til topp sylinder ( av de som kommer ifra oppunder svinghjulet ).

 

Hvordan beveger alt seg?? når du gir på så skal hele plata under svinghjulet rotere, gass spjeldet på forgasseren åpner ikke før etter ca 2/3 gasspådrag, stemmer det med din motor ??

 

En annet ting...IKKE bruk startgass, finnes ikke noe smøring i den, er bedre å bruke ferdigblandet bensin i ei ketchup flaske, mye sunnere for motoren .

 

Når du prøver å starte, bør du ikke har noe særlig med gass, er ofte et merke som sier hvor mye.

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei droll!

 

Alt beveger seg fint. Gnisten har jeg ikke fått sjekket ettersom jeg må være 2 for å gjøre det. Skal prøve å få gjordt det idag. Men det må være gnist siden den tenner, men om den er god er en annen ting.

 

Skal ikke bruke mere startgass da :wink: Når jeg har prøvd å starte har jeg prøvd litt forskjellig, full, halv osv. Men jeg kan jo prøve på Start merke på håndtaket i dag :smiley:

 

Faren min snakke om noe membran etter forgasseren eller noe sånt, hva er dette?

Link to post
Share on other sites

Faren min snakke om noe membran etter forgasseren eller noe sånt, hva er dette?

 

Er ikke noen membraner etter forgasseren , MEN han kan mene reed ventilene, er en enveis ventil som består av tynt stål ( fleksibelt ).

Virke måten kan du se mere om her .

 

Eneste andre membran er den i bensinpumpa, motoren vil starte selv om den er defekt ( et hull vil gi lekkasje inn i sylinderen, gi våt plugg ), men vil ikke gå lenge da forgasseren ikke får påfyll.

 

Har du de 3 tingene som trengs for å starte motoren ...

  • Kompresjon
  • Gnist
  • Luft/bensin blanding

Har du noen mulighet til å sjekke pluggene, så du er sikker på at de fungerer ?? ( en moped, gressklipper, snøfreser kan brukes for å teste gnisten ).

Bruk ei ketchup flaske til å sprøyte bensin (med olje) inn i motoren( gjerne litt direkte i sylinderen igjennom plugg hull ) , ta litt inn i forgasseren også :smiley:

Da burde du få en reaksjon :yesnod: , smeller det, bytter du om på plugg ledningene.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Vel har nå funnet ut noe. Jeg vet at det er gnist på pluggene for den tenner jo. Det som skjer nå er at den starter og sviver i 1 sekund ca før den dauer igjenn. Problemet er nok at den ikke får bensin eller rett blanding. Det er jo bare en dyse som kan stilles på forgasseren (tomgang). Det kan jo være bensinpumpa, hvordan kan jeg teste den? Ellers fant jeg ingen festeplass for coilene, men nå får de bare stå der de står nå da :smiley: . Skal høre med han som jeg kjøpte motoren av hvordan motoren var når han hadde den.

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare en dyse som kan stilles på forgasseren (tomgang). Det kan jo være bensinpumpa

 

Er ikke tomgang, det luft/bensin blandinga ved tomgang som justeres der ( skal være 1,5 > 2 omdreininger ut ifra bunn, bar kjenn du er i bunn ikke mere. ) , tomgangen sitter på staget.

 

Hvis den går litt, må du prøve å gi "litt" mere gass når du starter .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har den på full gass når den går i 1 sekund. Vil den svive bare i 1 sekund visst den skrua er stillt inn feil? :crazy: Har min tro på at det er et bensin problem at den ikke får nok. Får nå jeg først drar en god del stund og pumper litt på blæra så sviver den i 1 sekund.

 

Men hvordan kan jeg teste bensinpumpa, jeg har blåst inn i den og da kom den lyden som skal komme :lol:

 

Lagt til : En annen ting er at stempelet har begynt å slutte å kile seg fast, tyder kanskje på at det ikke var råde problem Droll?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...