Jump to content

Spørsmål angående Johnson 20hk 1974mod


Sleipner93

Recommended Posts

Men hvor får jeg tak i slipepasta??

 

Slipe pasta ?? du bruker våtslip papir ( sandpair som tåler vann) , bruk noe imellom 120 og 240 korning ( er den virkelig skakk begynner du med grovt papir først), bruk gjerne litt tynn olje på papiret også ( CRC 565, CRC 636, WD- 40, eller lignende .... )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått planslipt toppen, ble ventilslipepasta som gjorde jobben. Har brukt grov til nå men må nok gå over en gang til med den grove før jeg tar fin slipepasta. Men ellers ble det rimelig bra.

 

Slik så det ut før jeg begynte... :

 

klar_for_sliping.jpg

 

Etter en stund måtte jeg få fram en stol! :lol:

 

sliping_paagaar.jpg

 

Og slik så den ut etter 1 drøy time :

 

ferdig_slipt.jpg

 

Nå hva syns dere? Mekanikerene på faren min sin jobb mente det ikke ville bli beint med våtslipepair så det ble slipepasta for ventiler :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kommet fram til at jeg muligens skal overhale motoren. Jeg er veldig på nippet til å splitte hele motorblokka for å påføre ny tetningslim slik at det blir tett. Jeg kan da også få muligheten til å bytte simmeringer å lagrer visst noen skulle være i atskillig dårlig stand. Den eneste pakningen jeg vil trenge er vel den imellom motoren og stammen og denne har jeg fått pris på som er 85,50,-

 

Jeg fikk også pris på andre evt deler jeg kan trenge for denne "operasjonen".

 

Priser er UTEN MVA

 

Øvre simring veiv 140,-

Nedre simring veiv 230,-

Pakning nedre simring 42,-

Stempelring standar booring 320,- Pr sett

Midtre rammelager skåler 2033,-

Midtre rammelager nåler 945,-

Øvre veivlager 378,-

Nedre veivlager 925,-

Øvre rådelager 361,-

Nedre rådelager nåler 604,- Pr sett

Nedre rådelager skål 617,-Pr sett

 

Jeg vet lite om prisene er gode eller bra men jeg har ihvertfall funnet en som kan levere disse delene.

 

Jeg hadde håper å få begynt nå til høsten å gjøre det på småkveldene i garasjen. Men jeg skal få startet den opp en gang først å sjekke lekkasjen.

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Hei.

Deler til motorer er alltid dyre... fikk tilbud på undervannshus til eldre 40hk tohatsu på kr. 5000,- noe som er mer enn jeg betalte for motoren.

en slik overhaling av motoren din blir veldig dyrt. Motoren er også gammel. det er lite tvilsomt at det vil lønne seg å overhale den hvis den skal selges. om du bare skal skru på den for å lære, for så bruke den selv, så er det kanskje verd å overhale den.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sansynligvis kommet frem til å splitte blokka å påføre ny tetning. Håper å få gjordt dette gjennom vinteren som et lite vinterprosjekt. Samtidig som jeg har blokka splitte kan jeg få sjekket lagre/byttet lagre og bytte simmeringer i veiva. Jeg har idag tatt noen bilder av blokka hvor lekkasjen(e) er.

 

Her lekkte det, man kan se det har blitt svart :

 

lekkasje_i_blokk.jpg

 

Nærbilde :

 

lekkasje_i_blokk_naerbilde.jpg

 

Andre siden, på denne siden så det ut til å være veldig tykkt imellom?? Er det bare et tykkt lag med lim eller er det pakninge? :crazy:

 

lekkasje_kanskje.jpg

 

Så var det skruene som holder Powerheaden fast til stammen, stemmer det med mine meninger at det er de jeg har merket av på bildet? (De er godt rustet :nonod: )

 

skruer_som_holder_pw.jpg

 

Og til slutt slik ser motoren ut nå for intresserte :smiley:

 

motor.jpg

 

Visst jeg går for å overhale blir sansynligvis 2 nye coiler også innkjøpt.

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Er det bare et tykkt lag med lim eller er det pakninge? :crazy:

Det er ingen pakning imellom, på disse motorene er det brukt en tyntflytende paknings "lakk", heter "Perfect Seal", andre typer kan sikkert brukes MEN må IKKE ha noen shimse effekt da halvdelene er nøye maskinert.

På noen motorer er det også brukt noe som heter "spagetti seal", gummi list som ligger nede i et spor rundt kanten på skjøten.

 

Er litt usikker på om det er selve skjøten som er lekk, har større tro på simringen på toppen, men du må antagelig kløve motoren for å bytte den så.....

 

Så var det skruene som holder Powerheaden fast til stammen, stemmer det med mine meninger at det er de jeg har merket av på bildet? (De er godt rustet :nonod: )

Uten å kjenne denne motoren vil jeg anta at du har rett i det.

 

I forrige IM skrev jeg om det med at jeg kan vri det ene stempelet litt, dårlige rådelager da?

Kanskje....hvor mye kan du vri stemplet, er det stor forskjell på hvor mye du kan vri ??

Kan også være dårlig X-pinne lager, men kan ikke komme med noen fasit :smiley:

 

Du kan ta en liten test....roter svinghjulet....når stemplet blir dratt ned og er ca halveis nede i sylinderen....presser du på stemplet... ved dårlige råde lager vil du kjenne om det er noen klaring i lagret ( et lite knepp når råden tar igjen veiva( hvis det er ille )), vil være litt klaring på et godt lager også, men et dårlig lager er markant.

 

Hva du vil gjøre med motoren er opp til deg, men ikke bestill noen deler før du vet hva du trenger, lager flater på råder og veiv må sjekkes + måle sylinderene for slitasje og urundhet.

 

Er 2 viktige deler på en motor som bør være bra før en går løs på en overhaling, ei god blokk + ei god veiv, alt annet kan som oftest skaffes relativt rimelig HVIS en har tid, ser ikke ut som om det er så mange deler ifra tredje part som er laget til din motor ( er ihvertfall ikke på deres lister ).

 

Skal nok kunne finne de fleste delene til Johnson/Evinrude/Mercury/Mariner tilbake til tidlig 60tall ( dog ikke eldre en 1977 på Mariner :wink: ), MEN det tar tid og KAN koste litt $$ :cool::drink:

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei Droll!

 

Stempelet kan ikke vris så mye på jeg vil anta en snau millimeter? Dette gjelder øverste sylinder, det kjennes på nederste også men mye mindre. Men den testen du nevnte kan jeg ta imorgen. Til mer vi snakker om dette til mer skeptisk blir jeg. Å sjekke om sylinderen er urund å slikt må vel et verksted ta seg av??

 

Er det ikke tetningen som lekker visst det lekker i splitten på blokka? Eller kan det lekke her visst simmeringen også er dårlig?

Link to post
Share on other sites

Er det ikke tetningen som lekker visst det lekker i splitten på blokka? Eller kan det lekke her visst simmeringen også er dårlig?

 

SER du at det kommer UT av sprekken ??, har større tro på at simringen lekker og at det renner nedover langs sprekken, kan selvsagt lekke i sprekken også, men da må blokka ha vært oppe siden halvdelene er "limt" sammen ....

 

Ser du har tatt av toppen igjen, hvis ikke kunne du prøvd å sprayet litt start gass langs sprekken mens den gik, hadde gitt utslag på turtallet ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Sånn da var motoren på plass i garasjen. Men før jeg i det hele tatt kan begynne å gjøre noe må hele garasjen ryddes. Tør ikke vise dere hvordan det ser ut. Men motoren å motorbukken er klare. Har også fått låne endel tommeverktøy fra far så det skal nok også gå bra. Jeg vil holde tråden oppdatert mens jeg arbeider. Men kan ikke garantere digital bilder, blir nok mest mobilbilder desverre...

 

Så jeg får vel si : Stay Tuned :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Siden det har skjedd lite her i tråden har det egentlig skjedd lite med motoren også :lol:

 

Jeg har smått begynt demonteringen av deler så må bort før blokka kan splittes. Jeg ble stoppet av å ikke ha pipenøkkel til å skru av svinghjulet men det er skaffet nå :blush:

 

Motoren står nå tørt under garasje. Og imorgen skrur jeg sansynligvis av flere deler. Coilene skal jeg ta inn i huset for å la de ligge å evt tørke i noen uker før jeg pakker de ned. Har tatt noen bilder hvor jeg er nå.

 

Slik står den nå :

 

johnson_20.jpg

 

Brakett på høyreside :

 

brakett_hoeyre_side.jpg

 

Venstre side :

 

brakett_venstre_side.jpg

 

Etter litt så den sånn ut :

 

overview_johnson.jpg

 

Man kan såvidt se det på dette dårlige bildet men inne her er reed ventilene.

 

reed_ventiler.jpg

 

Så, imorgen skal forhåpentligvis flere deler og svinghjulet av. Kommer nok til å knipse noen bilder for og se hvordan det var visst jeg glemmer det ut :lol:

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har desverre kommet fram til å ikke overhale allikevel. Pengene strekker ikke til med tanke på å kjøpe ny båt neste år. Så det blir til at jeg skrur den sammen med toppakningen å har den en stund for å så prøve å få solgt den.

 

Jeg vil takke Droll for alt hjelp du har gitt meg og sansynligvis du ville gitt meg visst jeg hadde overhalt. Det siste jeg har er å spørre om hvilket moment jeg skal bruke på en helt ny toppakning?

Link to post
Share on other sites

**Det siste jeg har er å spørre om hvilket moment jeg skal bruke på en helt ny toppakning?

 

På 20hk 1971 - 1973 skal det være 96 - 120 in lb ( 10.848 - 13.56 Nm ).

Start med 1/2 av momentet... gå så over engang til med 3/4 av momentet...tilslutt en runde med fullt moment .

Start med boltene i senter, jobb deg utover i en sirkel ( ytterste boltene tilslutt ).

 

 

Og er du HELT sikker på at det var det siste spørsmålet ?? :wink:

 

 

Kommer du til å bruke motoren før til sommeren ??, hvis ikke hadde det vært lurt å vente med å montere toppen igjen.... ting kan skje...plutselig så ble det overhaling allikevel.......

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hehe, om det er siste spørsmål er kanskje ikke helt sikkert da.. :lol:

 

Jeg er relativ sikker på at det ikke blir overhaling. Ihvertfall ikke før jeg har brukt den en god stund.

 

Får sansynligvis lånt momentnøkkel imorgen så da får jeg skru isammen den gode gamle igjenn. Så må jeg bare skaffe et fat som jeg kan fylle vann i... :smiley:

 

I tilfelle jeg skulle få lyst å overhale Droll så måtte jeg ha penger å da har jeg råd til en ny pakning til 100 lappen :smiley: Kan være greit å se hvordan motoren oppfører seg med ny pakning å litt kjøretid :smiley:

 

Er det noen som vet om bensinstasjoner gir bort disse plastfatene som de har såpe til vaskemaskinene i??

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...