Jump to content

Spørsmål angående Johnson 20hk 1974mod


Sleipner93

Recommended Posts

Er ikke helt sikker på hva som er på din motor, men jeg kan si deg at de er tomme gjenger, og da antagelig UNC....

 

Skulle jeg tippe ville jeg sagt 3/8".....men du får måle, eventuelt ta med deg en bolt...prøv å finn en gammel klassisk jernvare eller en butikk rettet mod proff markedet ( Tess, Proff Partner .....), glem Maxbo, Jernia, Byggern, Byggmakker +++ tror sjangsen er større for å vinne i Lotto en at noen av de VET noe om hva du prater om :nonod: .

  • Ca 8 mm = 5/16"
  • Ca 9.5 mm = 3/8"
  • Ca 11 mm = 7/16"
  • Ca 12.7 mm = 1/2"

Du får sette dette settet på ønskelista, kjekt å ha når en jobber på gamle motorer....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn. Jeg har nå fått gjordt noe. Undervannshuset står nede i kjelleren ettersom jeg enda venter på skrua. Har også funnet ut at ny toppakning må til. Jeg brukte nemlig masse silikon idag men det lekkte vann ut (ikke inn i sylinderene til en forandring!) Så siden det bare lekte litt kobla jeg på hageslangen å fyrte opp. Brukte en drill men den starta med en gang?? Sveiv vel bedre enn sist gang (fikk den ned på lavere turtall) så vet ikke kanskje har jeg fått bedre kompresjon av all silikonen :lol: ? Ellers hjalp faren min meg med startfjøra også, jeg hadde gjordt 99% av jobben, var bare stramminga jeg ikke skjønte noe av :smiley:

 

Så var jeg litt spent, fikk jeg til å starte den med snora? Og joda, 2 forsøk så hostet den seg igang, og den brøler av lyd :cool:

 

Så da blir det å skaffe skrue til impellerhuset, en gjengestang til en av toppskruene (skrur den inn å strammer toppen inntil med mutter og en ny toppakning for og så prøve den på en båt :smiley:

 

Takk for all hjelp jeg har fått av dere og jeg skal komme tilbake med info når jeg har fått isammen undervannshuet og toppen igjenn.

Link to post
Share on other sites

Det virker som at gjengene på den orginale skruen er litt mer skrå, er det tommer da? Men var litt merkelig at jeg målte skruen til å være 4mm?

 

Ja, du har nok målt en tommeskrue . . . .

Det er nemlig slik at en vanlig 5/32" er ca 3,97mm.

Men den største forskjellen på disse to er ikke diameteren, men stigningen.

Du får sikkert 5/32" skruer hos Industrisalg på Forus, eller hos noen som steller med amerikanske eller engelske biler.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk. Da ringer jeg Industrisalg imorgen å hører med de.

 

Lagt til : Det virker forøvrig at motoren har bedret seg betraktelig! Nå i hølregnet gikk jeg ut å dro i snora en gang og den brølte igang på første drag :eek: Mon tro om kompresjonen har bedret seg når jeg tok på masse silikon lim?? Men nå har jeg bestilt ny pakning å håper den kommer fort som vinden! :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fortsatt ikke fått tak i skruen men ikke gjordt den største innsatsen heller så.. :smiley: Men er det noen som vet om det er en friksjonsskrue for gassen? Den er ganske hard men har tross alt vært tæret fast når jeg kjøpte motoren. Eller er det bare masse olje som er nøkkelen?

 

Tror ikke det er noen friksjons skrue direkte på motoren, sitter som regel i kontrollboksen, eller gasshåndtak.

 

Er nok rengjøring + smøring som skal til .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Da har det skjedd litt siden sist! :smiley:

 

Jeg har fått isammen impelleren igjenn. Skruene fikk jeg kjøpt på industrisalg på forus. Så var det bare skrape rent delene og ta på silikon. På med splintene og ned med impellerhuset. Har også fått ny toppakning. Jeg fikk også testet det og det pumpet vann!! :flag: Har tatt noen bilder av det. Imorgen tenker jeg at jeg må få lagt det i varmt vann eller noe sånt så jeg kan få ut all den ekle olja. Etter det er det bare montere igjenn. Angående toppen må jeg få ordnet noe med den ene skrua som ikke tar noe særlig i gjengene i blokka. Vurderer også å planslipe toppen.

 

Men bildene ;

 

Får de intresserte jobber jeg inne her : ¨

 

arbeidsrom.jpg

 

Helt øverst til venstre kan man se litt av den nye toppakningen som henger på veggen :wink:

 

Impelleren (smørte også med litt zalo på impelleren) :

 

impelleren_2.jpg

 

Mens jeg fylte vann i "tønna" kunne jeg godt ta et bilde :

 

fylling_for_testing.jpg

 

Og et litt mer nærbilde :

 

fylling_av_vann_naerbildfe.jpg

 

Sånn det var det. Håper på å få montert undervannshuset og toppakningen i helgen. Men skal egentlig på båttur men det blåser jo noe inni granskauen å regner gjør det også! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har en tykk glassplate som jeg kan få eller vet hvor jeg kan få tak i billig?? Skal bruke den til plansliping av topp. Evt, hvor mye tar et maskinverksted for å gjøre noe slikt??

 

Trenger også et råd til den ene skruen. Problemet er at mesteparten av gjengene er bort. Men langt inne finns det litt gjenger. Tar jeg ikke feil tar skruen jeg har akuratt tak i de men når det begynner å stramme seg drar den seg over som jeg kaller det. Hva kan jeg gjøre her?? Er det en gjengestang som er litt mindre som jeg kan sette inni med mutter på begge sider? (Det er hull rett igjennom)

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg har nå satt undervannshuset 80% på. Det gjenstår en liten glipe. Skal det bare presses opp da eller har jeg gjordt noe feil?? Kan jeg sette i skruene å trekke det opp?

 

Muligens....er du 100% sikker på at du har truffet vannrøret, gir aksling og veiva ??

 

Vann/kjøle røre kan du se eller kjenne med fingrene, burde gå greit.

Gir akslingen er muligens litt verre, men kan muligens settes på etterpå.

 

Veiva...her må sporene på akslingen treffe sporene inne i enden på veiva, press hushuset opp mens du eller en hjelper roterer på svinghjulet, du vil kjenne at du treffer .

Er viktig at du holder gir huset slik at sprekken rundt hele huset er lik, dette for å være sikker på at du treffe blink der oppe...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har en tykk glassplate som jeg kan få eller vet hvor jeg kan få tak i billig?? Skal bruke den til plansliping av topp. Evt, hvor mye tar et maskinverksted for å gjøre noe slikt??

 

Trenger også et råd til den ene skruen. Problemet er at mesteparten av gjengene er bort. Men langt inne finns det litt gjenger. Tar jeg ikke feil tar skruen jeg har akuratt tak i de men når det begynner å stramme seg drar den seg over som jeg kaller det. Hva kan jeg gjøre her?? Er det en gjengestang som er litt mindre som jeg kan sette inni med mutter på begge sider? (Det er hull rett igjennom)

Glass plate.... tenk litt kreativt, har selv glasset ifra en gammel seksjon ( døra ), kan være glasset ifra en gammel steke/mikro ovn, gammelt glassbord, hylle ifra et kjøleskap .

Trenger heller ikke å være glass, MEN det må være en rett maskinert flate som er stabil.

 

 

Gjenger....

  • Du kan måle hullet, eventuelt bore det opp litt, gjenge det opp med neste dimensjon.
  • Du kan se om du finne løsgjenger ( helicoils ), er du heldig kan du benytte de originale boltene etterpå .
  • Finne deg en bolt med samme dimensjon, bare litt lenger, lang nok til at du kan sette på en mutter på utsiden ( lang bolt IKKE gjengestang ), mutteren må muligens tilpasses litt hvis hullet kommer ut nærme godset på blokka, kan også muligens slipe et hakk i blokka for å gi plass til mutteren, ta gjerne et bilde .....

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...