Jump to content

Spørsmål angående Johnson 20hk 1974mod


Sleipner93

Recommended Posts

Hei. Jeg har nå fått på undervannshuset. Traff på alle tingene, akslingens spor traff ikke med en gang men da var undervannshuset lenger nede. Jeg tok med far og fant ut at jeg måtte prøve forsiktig å trekke det opptil med skruene å det gikk. Så nå kommer det kjølevann. Kom riktignok ikke så mye ettersom baljen jeg har ikke fikk vannet så høyt opp på undervannshuset.

 

Angående bolten. Jeg er usikker på hvor stor den er kanskje 3/8"? Skruehodet er 1/2". Er det noen mm skruer som er litte granne større som jeg kan bruke visst jeg borrer opp og gjenger, eller bør jeg holde meg til tommer?

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

God kveld!!

 

Idag har jeg prøvd motoren på en båt! :wink: Som sagt når jeg hadde den i tønna så var ikke vannet høyt nok tror jeg. Men etter masse slit å svette fikk jeg motoren på båten. Skiftet også girolje, far viste meg et genialt triks ved å sette en gammel tube i påfyllingshulle å lage trykk inni girhuset og da tøt olja ut! :wink: Så putta jeg den nye tuben inn i avtappingshullet og presset inn til det tøt ut oppe. Så den saken var biff :wink:

 

Så var det testingen et drag å motoren startet. Det sprutet kjølevann ut og alt var foreløpig greit. Så tok jeg meg en liten runde og båten gikk som et uvær med 20hk bakpå :eek: (Siddis Trippel III). Men når jeg kom tilbake så syns jeg toppen var litt varm... Skal man kunne ta på den? Eller skal den være så varm? En annen ting er at det lekker bensindamp/luft fra veivhuset. Men det tror jeg ikke jeg gjør noe med med det første.

 

Med bolten har vi funnet ut at kanskje vi bare skal skru inn en 8mm skrue med makt... Sånn, nå har du vel noe å svare på Droll :lol:

 

Edit : Var netopp ute å prøvde med en lengre 8mm skrue. Den tar tak å jeg kan stramme. Så nå er det ordnet. Da er det bare å få planslip toppen å skaffe momentnøkkel å få det på. :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ta varmen først, som grunnregel hetes det at en skal kunne holde hånda på toppen i 3 sekunder uten at du brenner fingrene, hvordan er tempen på høyre side ( eksos deksel ), bør være jevn temperatur over hele dekselet.

Sjekk gjerne om termostaten fungerer som den skal, mener det er termostat på disse motorene.

Når du har hatt av toppen....hvordan ser kjøle kanalene ut, er det mye salt avleiringer ??, skader sikkert ikke med en grundig rengjøring at disse før toppen blir montert med den nye pakningen ( da uten noe guffe ).

 

Gjenger....hvis du kan "skru" inn en M8 bolt vil jeg anta at gjengene er 5/16" UNC, neste størrelse er da 3/8" UNC eller M 10 metrisk hvis du vi gjenge opp nye gjenger, hva du velger er opp til hva du har/kan skaffe av bolter og gjenge tapper...

 

Tviler på at du kan stramme den 8 mm bolten opp til rett moment, hadde vært bedre med en lang 5/16" bolt der du kunne satt på en mutter ( hullet var gjennom gående ?? )er antagelig nok gods til at du kunne slipe ned for å få plass til mutteren hvis de trengs ( må sjekkes først ) .

 

 

Lekkasje...... er antagelig simringen rundt veiva som må byttes, kan byttes uten å måtte kløve blokka på de fleste motorer, hvis lekkasjen er imellom halvdelene på blokka må den kløves og ny tetning påføres ( spesiell type, tyntflytende som IKKE bygger noe).

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det var litt saltavleiringer inni kjølekanalene men det kan jeg ordne når jeg tar av toppen. Jeg tror ikke jeg kunne holde fingen på i 3 sekunder, sjekket heller ikke eksosen. Det er termostat på motoren. På "termostat lokket" kunne jeg holde fingen uten at jeg brant meg. Men hvordan sjekker jeg termostaten? Kan ta et bilde av den imorgen.

 

Når du mener med momentet, mener du da at momentet ikke blir likt med en M8 bolt som det blir med en 5/16"? For den kan strammes (uten at den dras over) ihvertfall visst det var sånt du tenkte? Angående momenter, jeg antar jeg ikke trenger litt over 120lb på den nye pakningen?

 

Det lekker nok desverre imellom halvdelen på blokka. Jeg får se litt videre på det her, kanskje kan jeg ta den i deler å ta på ny tetning, er dette dyrt?

 

Har planer om å å teste om strømuttaket virker på motoren imorgen. Tror også at jeg tar av toppen å rengjør kanalene godt å tar av alt silkonguffen som har komt på nå.

 

Hehe, har lært litt av denne motoren, begynner å få litt dreisen på alle disse tomme tallene :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann! Nå har jeg tatt av blokken å sett på kanalen(e) de så greie ut å ikke så mye salt. Jeg blåste det rent med trykkluft. Jeg åpnet også termostathuset men usikker på hvordan termostaten bør se ut og hvordan jeg kan teste den. Fant også ut at istedenfor den 8mm skruen lå det en lang tommeskrue som jeg heller kan bruke! Tror den har følgt med motoren uten at jeg har sett den :crazy: Nedenfor er noen bilder.

 

Slik ser kjølekanalen ut.. tror ikke det er noe som kan ha sperret så mye for kjølingen (dette bildet er før jeg rensket) :

 

kjoelekanal_topp.jpg

 

Termostaten ser slik ut, den ser litt sliten ut syns nå jeg men jeg har jo ikke greie på det.. :

 

termostat.jpg

 

Og til slutt et bilde av den nye toppakningen :

 

ny_toppakning.jpg

 

Fin hammer som henger bak eller hva? :lol: :lol: :lol:

 

Så nå gjenstår bare plansliping før jeg kan montere toppen på igjenn. Angående glassplaten hvor bør denne være??

Link to post
Share on other sites

Hei Sleipner! Kom til å tenke på en 35 hp.Evinrude jeg fikk i deler for litt over hundre år siden, Satte sammen motoren og den gikk som en kule, men gikk varm etter en stund med påfølgende varmskjæring. Deretter var det honing av sylindere og nye ringer. Etter at det samme skjedde en gang til (den som gir seg har tapt), fikk jeg nyss om noen gummi slanger som skulle dyttes inn i noen spor i blokka for at kjølevannet skal sirkulere riktig og at kjølevannet skal nå helt opp. Vet ikke om det er det samme på din, men du kan jo sjekke det opp før du skrur på toppen igjen.

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Ingen som vet hvordan jeg kan teste termostaten?? Droll...??

 

Rens den godt, se etter om den har et påstemple nummer som kan ligne grader, enten celsius eller fahrenheit, noter det nummeret.

 

Heng deretter termostaten i en tråd ( tynn stål tråd, fiske sene .?? ), ta den med inn på kjøkknet, finn en kjele, fyll vann, set på plata, varm vannet med termostaten hengende nede i vannet, observer.....et termometer som kan måle vann temp opp til kokepunktet hadde vært kjekt men er ikke nødvendig .

 

IKKE sett plata på fullt, la det gå sakte, hvis termostaten er iorden vil du se at den åpner seg rundt angitt temperatur .......

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Okei, da er termostaten ute og testet! Jeg prøvde først med full varme fra vasken men så ikke noe. Kokte så opp en gryte med vann og da åpnet den seg. Men skjønner ikke helt hvorfor den skal åpne? Den stod jo bare nedi et tett hull? Hva skal skje når den åpner?

 

Lagt til : Jeg var nede å se igjenn. Jeg må ha oversett det lille hullet som var nedi der hvor termostaten stod. Så når termostaten blir varm så åpner den å slipper masse vann igjennom toppen?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lagt til : Jeg var nede å se igjenn. Jeg må ha oversett det lille hullet som var nedi der hvor termostaten stod. Så når termostaten blir varm så åpner den å slipper masse vann igjennom toppen?

 

Termostaten sin jobb er å holde en jevn temperatur på motoren hele tiden, uten en termostat vil motoren temperatur variere veldig mye, vil være vanskelig å få til å gå riktig.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Så tykk som mulig, MEN det klarer seg med 4-5 mm hvis du legger den på et plant underlag.

Behøver heller ikke å være glass, må bare være en helt plan flate, tenk kreativt :wink:

 

Arne Kjetil

 

Far min har forhåpentlivis noen på jobben som er noen cm tykke.. Han sier til tykker jo bedre :smiley:

 

Går på ungdomskole jeg, men om 2 år så går jeg nok mekanisk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei. Vi har funnet ut at jeg kan lagre motoren i garasjen vinteren over. Her står den tørt men ikke så varmt desverre, men at det er tørt hjelper jo mye. Jeg hadde håpet å få startet den noen ganger for å la den putre å gå. Men den trenger jo kjøling så er det noen som vet om noe som jeg lett kan sette under? Brukte en sementbalje der den står nå men den ble litt for lav?? Noen som vet om hva jeg kan bruke? (Hageslange er ikke mulig)

Link to post
Share on other sites

At det kan fryse tenkte jeg ikke på. Et slik tomt oljefat hadde jo vært noe, kunne vært kjekt om jeg kunne satt det på motorstativet jeg har, jeg klarer ikke å få nok kraft på snora uten at det kveltrer. Visst det står på motorstativet kan jeg jo vippe opp motoren elns så slipper jeg at den fryser fast isåfall. :wink: Hvor kan jeg få tak i et slik oljefat, er det noe betaler for eller gratisvare?

Link to post
Share on other sites

At det kan fryse tenkte jeg ikke på. Et slik tomt oljefat hadde jo vært noe, kunne vært kjekt om jeg kunne satt det på motorstativet jeg har, jeg klarer ikke å få nok kraft på snora uten at det kveltrer. Visst det står på motorstativet kan jeg jo vippe opp motoren elns så slipper jeg at den fryser fast isåfall. :wink: Hvor kan jeg få tak i et slik oljefat, er det noe betaler for eller gratisvare?

 

Du kan f.eks høre med bensinstasjoner i området, de har ofte noen tomme plastfat vil jeg tro.

Ihvertfall bensinstasjoner med vaskehall, såpen kommer på disse plasfatene

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...