Lars H. Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Et vern på 10 mA for hele båten vil fort kunne løse ut i utide Nå forsto jeg deg ikke helt, du har jo fått meg til å saumfare markedet for å finne 10mA utløser til erstatning for min på 30mA. Men greit nok, setningen din har jeg tatt ut av den store sammenhengen, men enten har en overledning, eller så har en det vel ikke? Så hva mener du med å løse ut i "utide"? Graderer en her fra OK, nesten OK, ikke så fullt OK, brukbart, litt dårlig, dårlig, elendig, katastrofalt dårlig? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oivindg Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 (redigert) Manualen som ligger på nettet forklarer jo greit hvordan trafoen skal monteres og kobles, så dette er jo plankekjøring. Men jeg har noen spørsmål. Har du valgt en 2 kW trafo vel vitende om at denne er litt liten i forhold til hva båtens elektriske anlegg er dimensjonert for, og at du dermed risikerer at sikringen i trafoen løser ut hver gang du har litt overforbruk. Dette handler om selektivitet på vernene og det blir fort et irritasjonsmoment spesielt hvis trafoen er montert et sted hvor det er vanskelig å komme til. Dessuten er ikke vernene i trafoen av samme type som de som sitter i båten fra før, og de tåler ikke å bli løst ut i hytt og pine. Når det gjelder valg av jordvern så har en del båter jordvern integrert i alle kontaktene, og da har disse en utløserverdi på 5 mA. Vet du om du har slike kontakter i din båt? Ja manualen er grei. Jeg ville bare være sikker på at det ikke var noe spesielt med norske opplegg som gjorde at dette ikke ville fungere likevel, og når dette med isolasjonsklasse kom opp (som jeg ikke har klart å finne dokumentasjon på), så syntes jeg det var greit å spørre. Når det gjelder effekten, så har jeg forklart litt hvordan jeg tenker her: https://baatplassen.n...etransformator/, men kort oppsummert, så er de viktigste grunnene til at jeg velger 2kVA fremfor 3.6kVA følgende: - Pris. Jeg får tak i en nesten som ny 2kVA til en fjerdedel av hva jeg må gi for en 3.6kVA. - Plass. En 2kVA får akkurat plass der jeg har inntak, lader osv. En større boks må plasseres et helt annet sted. - Forbruk. Jeg tror aldri at jeg har trukket mer enn 2000W landstrøm. Jeg prøver å legge opp utstyret i båten slik at jeg er mest mulig uavhengig av strøm (ovn på gass, varmtvann fra dieselvarmer o.l.). - Alternative strømkilder. Jeg har et 4kW aggregat og en 2.5kW inverter ombord. Inverteren er en Victron Multiplus som har den nyttige funksjonen at jeg kan stille inn hvor mye den maksimalt skal trekke fra landstrømmen. Hvis jeg stiller den på 8A burde ikke sikringen i skilletrafoen løse ut. Jordvern innebygget i kontaktene har jeg aldri hørt om før, så dette må jeg sjekke. Jeg har imidlertid ikke lagt merke til at det er noe spesielt med dem, så jeg tipper at mine kontakter ikke har jordvern. Redigert 4.Desember.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
logget av Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 (redigert) Unnskyld Lars, men her er det jo snakk om å forstå en del prinsipper og overføre dette til egen båt. Det vi alltid må tenke på er samtidsfaktorer, og jo større / mer utstyrt en båt er jo større er jo faren for at summen av små isolasjonsfeil overstiger vernets karakteristikk. I en stor båt med kjøleskap inne, en kjøleboks ute, en ismaskin, en elektrisk grill, micro ovn, fryseboks, vaskemaskin og tørketrommel etc. så vil man jo kunne oppleve problemer selv med et vern på 30 mA etter for eks. vinterlagring og alt er rått. Det er jo vanlig i dag å dele opp anlegget og montere flere jordvern, også i boliger. Jeg har kombivern på alle kursene i huset. Redigert 4.Desember.2012 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 I en stor båt med kjøleskap inne, en kjøleboks ute, en ismaskin, en elektrisk grill, micro ovn, fryseboks, vaskemaskin og tørketrommel etc. Jeg trodde vi snakket om fritidsbåter, jeg. Men så feil kan jeg ta. Du glemte forresten å ta med elektrisk komfyr med stekeovn! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
logget av Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Det er veldig mye forskjellig som havner i kategorien fritidsbåt Lars, og det er kanskje det som fører til at det blir litt vanskelig. Det er jo ikke usannsynlig at oivindg`s Fairline opprinnelig hadde både elektrisk koketopp, elektrisk stekeovn, micro ovn og større generator før han kjøpte den. Det er svært vanlig for denne båtstørrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 (redigert) Tipper Lars H. bare ville komme med et sleivspark til dem som legger noe annet i begrepet fritidsbåt enn det han gjør. Det er vel ikke helt uvanlig her på Båtplassen? Redigert 4.Desember.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Hulda har forresten elektrisk komfyr med stekovn! Dog av typen 'hybel', men allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Det er vel nesten farlig å spørre om noe så trivielt her. Men hvordan gjør dere med el.komfyrer,micro ovner, ismaskiner osv. i uthavner ? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Det er vel to alternativer. Å bruke en inverter eller kjøre aggregat. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Hulda Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Mase 8000 startes. Er det til genanse, så trigger en liten gassdings fra Biltema inn. Men vanligvis er vi på langtur utenfor skoleferien. Helt ufarlig å spørre om denslags. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 (redigert) Jeg setter på inverteren så snart vi stikker fra hjemmehavn og benytter denne til å drifte alt 220V utstyr ombord. Med inverter og 850Ah forbruksbank kan vi ligge 2 døgn i uthavn uten å lade. Etter to døgn er banken nede på 60%, og da må jeg kjøre agregat et par timer for å lade opp til 80%. Når vi alikevel kjører agregat passer jeg samtidig på å toppe varmtvannstanken og kjøre vaskemaskin hvis vi skulle ha behov for det. Agregatet er på 9 kW., og med saktegående motor og eksosseparator er det så nært lydløst en praktisk talt kan komme. Redigert 5.Desember.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Luna III Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Ok. Ja vi finner alle våre løsninger. Selv sverger jeg til solcellepanel og minimum forbruk. Men jeg skal innrømme at jeg har syslet litt med tanken om aggregat for å "fyre" varmtvannsberederen. Men ellers holder solcellene kjøleskap,radio og det lille av TV bruk som er aktuelt. Om 18 dager "snur sola" folkens og det går mot lysere tider og sommer igjen. Er'e ikke deilig å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Agregatet er på 9 kW., og med saktegående motor og eksosseparator er det så nært lydløst en praktisk talt kan komme. Er det en bruktimportert båt du har, og som opprinnelig hadde enten fourwire (både 230 volt og 115 volt) eller en båt med to landstrøm inntak? Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 . Om 18 dager "snur sola" folkens og det går mot lysere tider og sommer igjen. Er'e ikke deilig å tenke på. Jo, særlig for oss med solceller Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
logget av Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Vi får håpe at sola snur bedre denne gangen enn sist. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Er det en bruktimportert båt du har, og som opprinnelig hadde enten fourwire (både 230 volt og 115 volt) eller en båt med to landstrøm inntak? Tja, si det? Hadde en skipselektrikker til å rydde opp på AC siden ifm installasjon av ny lader/inverter og skilletrafo. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
oivindg Svart 14.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2012 (redigert) Etter at avgjørelsen om å kjøpe skilletrafo ble tatt oppdaget jeg at det var flere ting å tenke på. Jeg har prøvd å gå gjennom en del tråder her på Båtplassen, men blir ikke helt klok på svarene. Derfor lurer jeg på om det finnes et klart svar på følgende: Skal jeg koble jord ut fra skilletrafoen sammen med batteriminus? Eventuelt fordeler og ulemper? En jeg snakket med nevnte at det var avhengig av motorene. Jeg har TAMD63P, men jeg vet ikke om de har en-polet eller to-polet elanlegg. Noen som vet? Og i tilfelle det er relevant, så skal jeg altså koble den ene fasen ut fra skilletrafoen sammen med jord, tilsvarende N-lederen på et TN-anlegg. Etter sammenkoblingen kommer det en jordfeilbryter. Redigert 14.Desember.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
kavset Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Sukk.... Etter MANGE timer forran pc'n har jeg endelig greid å komme meg gjennom denne tråden. Ble jeg noe klokere i jakten på fasitsvaret om landstrøm, tja... litt, men langt i fra så mye som jeg hadde håpet... Tenker jeg driter i forskriftene og kobler jordingen på rele som blir styrt av v.v. brederen. Dermed har jeg isolert meg fra jordfeil når jeg ligger å kjører avfukter og varme under vinteropplag og så har jeg jordingen når jeg skal bruke det eneste som ikke er dobbeltisolert når jeg bruker båten. Dermed vil jeg korte ned tiden båten er utsatt for eventuelle feil fra land og naboer og spare sinken min mest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Problemet med slike tråder er at de fungerer dårlig som lærebok. Fasiten er der, men også vranglæren, og begge sider hevder å ha rett. Fordelen med lærebok og kurs er selvfølgelig at du kun får presentert en sannhet, selv om den eventuelt er feil. Problemet her er antakelig at de som lager reglene sitter på land. De tar kun hensyn til sikkerhet (tror de) og er vel ikke nevneverdig plaget av tæring, korrosjon og sånne ting. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Akkurat det er jo forskjellen mellom "sikkerhet" & "brukermanual". Brukermanualen forteller hvordan vi "beskytter lakk og motoren". Sikkerhetsregler lages for å verne mennesker for la oss si eget "ikke-kunnskap",dvs. bare for å forhindre at en skader andre og kanskje t.o.m. seg selv.Og akkurat det synes jeg er meget for veldig mange. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Hei, Hva som er rett og galt er slettes ikke så vanskelig. Reglene for personvern rager høysest her. Uansett hva du gjør må du holde deg innenfor disse. Utfordringen her på båtplassen er at folk skal gjøre ting selv og det skal koste minst mulig. Derfor kommer det stadig opp "smarte løsninger", som kanskje ikke er så smarte nårt alt kommer til alt. Hovedutfordringen med 230 Volt i båt er at i mangel på kunnskap, og av og til gjør folk dumme ting. Ta dette ekseplet. Man er på ferie, det regner, alt er vått og så kommer man inn i gjestehavnen og skal tørke opp klær osv. Man plugger i stikkontakten og jordfeilvernet kobler ut, til stor fortvilelse. Mor vil ha varmt vann og strøm til krøllbørsten. Alle vil ha toppet batteriene osv... Gode råd er dyre. Far som ikke er så strømkyndig diskuterer med de andre fedrene på brygga, og jo, noen har lest på Båtplassen at det er lov å fjerne jordlederen, virker ikke det så kobles hele jorfeilvernet ut og endelig er det strøm ombord. Varmt vann og bare luksus. Og far får heltstatus hos mor, hvor flink han er som fikset dette. (Ha meg unskyldt på at mor og far her er politisk ukorekt, men sånn er det) Jeg har med egne øyne sett dette ett par ganger og averget det en gang ved å ta kontakt med havnemyndigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.