Jump to content

Landstrøm


Gunga Din

Recommended Posts

Ingen andre argumenter enn prisen. Fordelen er jo at man kan kople det til selv, og slipper å finne en elektriker som faktisk har kunnskap om dette. men en galvanisk isolator er ikke det beste da, denne tar vel bare jordfeil opp til et par volt eller så. Fullt galvaniske skille ved hjelp av skilletrafo er det ideelle.

 

Jeg ble såpass forvirret av dette med lovlig/ikke lovlig etc. at jeg endte opp med en mer eller mindre fast montert skjøteledning som landstrømsanlegg. Til denne bruker jeg kun dobbeltisolert utstyr, og jeg har heller ikke varmtvannstank tilkoplet. Dette dekker mitt behov, og er sånn "nesten" lovlig og trygt med tanke på tæring ved jordfeil. Men skulle jeg hatt noe helt optimalt ville det nok ha blitt plug and play med skilletrafo ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Feilen er begrenset oppad til 1,5 volt for isolator. Det holder vel i de fleste tilfeller. Personlig har jeg skilletrafo og papirer på lovlig installasjon. Fikk autorisert elektriker til å gå over anlegget jeg hadde 'spikret' opp. Kontroll og utskriving av godkjenning kostet ca. 3000 kroner i mitt tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt å illustrere ulempene med en galvanisk isolator her. En halvveis-løsning som ikke beskytter mot virkelige skadelige 'jordfeilangrep'.

Eneste skikkelige løsninger er skilletrafo eller lokal jord. (uansett hva dsb måtte mene om sistnevnte :wink: )

Og hva DSB mener om saken, har ikke akkurat vært oppklarende :confused: Oppfordrer interesserte til å lese Ingar´s link til egen illustrasjon, med kommentarer, og grunnen til DSB´s retrett mht. lokal jord :giggle:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg så heldig å ha lovlig installert lokal jord, installert i perioden mellom el-sikkerhet 66 og 77.

Eller er det tilbakevirkende kraft?

 

Uansett, med lokal jord i en fjord uten jord....

 

Altså med lokal jording hvor vannet båten ligger i har liten eller ingen ledningsevne, hva er risikoen?

Link to post
Share on other sites

Et slikt regelverk vil jeg anta har tilbakevirkende kraft. Dette er en forskrift, ikke en lov. Og om du ligger i en innsjø med destillert vann, så vil du du ikke oppnå jord.

 

Mener jeg har skrevet noe om dette tidligere. Norge er nokså ensom om dette med å forby lokalt jordplan på lystbåt. I Sverige er dette lov, antar også lovlig i resten av EU.

Link to post
Share on other sites

Et slikt regelverk vil jeg anta har tilbakevirkende kraft.

Nei, dette har ikke tilbakeliggende kraft.

Båteiere, huseiere, hytteeiere kan ikke bli pålagt nye forskrifter med tilbakevirkende kraft.

Hvordan skulle det foregå ?

Skal den enkelte være pålagt å følge med og lese alle nye el-forskrifter ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke jurist, men når det er snakk om personsikkerhet så kan det stille seg annerledes. Det er vel nok av tilfeller der man blir pålagt endringer. Hvis det er forbudt i Norge med flytende jord, så er det vel forbudt. Du kan ha så mye flytende jord du vil ombord. Men du har ikke lov til å koble deg til nettet. Eksempelvis.

 

Hvis du ligger i destillert vann, så blir det som batterieksempelet til Ingar. Jeg har aggeregat ombord, samme greia.

Link to post
Share on other sites

Av jord er du kommet...

 

Nå er det vel ikke forbudt med flytende jord? Tvert om, alle båter er pålagt flytende jord via motor og propell/aggregat.

Det er vel bare det at lystbåter er pålagt å også knytte seg til landjord.

 

Yrkesbåter er ikke pålagt det sålangt jeg kan forstå.

 

Men altså berøringsfare: Det å berøre et apparat med jordfeil blir farlig hvis man får strømgjennomgang ikke sant?

Hvis båten kun har flytende jord og det på grunn av rent vann blir en viss spenning på et apparat med jordfeil og man berører dette apparatet så er det ikke farlig? Da gitt at man er ombord i båten.

Link to post
Share on other sites

Har ikke klart å bli helt vis, det er noen av de kompetente som hevder lokal jord medfører berøringsfare.

Akkurat det strever jeg med å forstå. Med mindre båten ligger på land naturligvis.

 

Basert på den oppfattelse at hvis ledningsevnen er for dårlig til å lede bort den eventuelle jordfeilen så blir det vel ingen strømgjennomgang heller?

Link to post
Share on other sites

Har ikke klart å bli helt vis, det er noen av de kompetente som hevder lokal jord medfører berøringsfare.

Akkurat det strever jeg med å forstå. Med mindre båten ligger på land naturligvis.

 

Basert på den oppfattelse at hvis ledningsevnen er for dårlig til å lede bort den eventuelle jordfeilen så blir det vel ingen strømgjennomgang heller?

 

Det er ikke vanskelig å forklare i det hele tatt. Tenk deg at du har to båter liggende ved siden av hverandre i ferskvann med lokalt jordplan. Den ene båten har jordfeil i den ene fasen i varmtvannstanken og den andre har tilsvarende feil, men med den andre fasen. Det er god kontakt til motor via kjølesløyfen. Da har du 230 Volt i mellom propellene på båtene. Jeg vil ikke ha badet da :nonod: . Man kan også tenke seg at det kan oppstå krypstrømmer til badeplattform og rekker også under ugunstige forhold selv om dette er litt søkt. Da kan det selvfølgelig få støt også her. :nonod: Problemet er at i en havn med mange båter vil det alltid være noen jordfeil. I tillegg er det feil på utstyr og noen som kobler ulovlig. Det finnes flere halvgode løsninger, men bare en som sikrer både personvernet og galvanisk korrosjon som følge av landstrøm, og det er skilletrafo :yesnod:

 

Det var en stor diskusjon om lokalt jordplan på Båtplassen for noen år siden. Her har jeg skrevet mange innlegg om hvordan folk kan få støt og hvordan en med lovlig landjord blir offeranode for de som har lokalt jordplan. Jeg var også en av de som varslet DSB om farene ved lokalt jordplan. De av oss som prøvde å forklare dette her på båtplassen ble fremstilt som om vi hadde økonomiske interesser av å forby lokalt jordplan eller teknisk inkompetanse.

 

De fremste debbatantene for disse synspunktene var Lotus godt støttet av Ingar. Med utgangspunkt i at lokalt jordplan er nesten gratis og etablere passet dette svært mange båteiere som ikke ønsket å ta kostnadene ved å ta denne problemstillinen på allvor. Lotus forsvant (eller fikk ny identitet) fra forumet etter DSB's nye forskrift, og det var bra med den vranglæren han påførte mange andre. Det som er bekymringsverdig er at Igar fremdeles prøver å forvirre og forsvare lokalt jordplan. Ingar har flere gode modeller for å forklare ting og deriblandt en for korrosjon. Her har han tillat seg og referere forskriften som tillater lokalt jordplan, enda dette er ulovlig i dag. Han har med overlegg unnlatt og tilføye forskriften som forteller at lokalt jordplan. Istedenprøver han å latterliggjøre DSB's forskrift. Ingar er gjort merksom på dette, uten at han er villig til å endre dette. Dette er selvtekt og er med på å gjøre båtplassen til et mindre troverdig båtforum.

Link to post
Share on other sites

Eg ser helst at alle holder all strøm inni lederene. Kun dobbelisolert utstyr ombord. Ladere har skille. Vifteovner og anna er jorda til nettet. Varmtvannsbereder er sjølvsagt jorda til nettet.

 

Jeg har Ladix landstrøm og lader og bare dobbelt dobbelisolert utstyr ombord.

Til å med vifteovner. http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=333&pageId=194

Varmtvannsbereder et nå kun på på motorvarme.

 

To spørsmål.

Din "Varmtvannsbereder er sjølvsagt jorda til nettet." Og jordfeil har ingen mulighet til å kommer over i skroget? Hva er anna som er jorda til nettet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

La oss nå ikke starte hele denne elektro-bruduljen om igjen. Bare dette med VVberedere og strøm til nettet. Da drar man landjord ombord. 220V-kolben ligger i vann. Dette vannet er rundt omkring i båten, samme som kjølevannet til motoren. Og med frostvæske, så er dette kjølevannet utmerket leder av elektroner og ioner. Så behøver jeg vel ikke å skrive mer?

Link to post
Share on other sites

Da konkluderer jeg med at en enkel landstrømsentral med jordfeil bryter og automatsikringer, installeres ombord med LOKAL jord fra brygga, og kun dobbeltisolerende ladere ombord, med ett jordet ledningsnett og stikkontakter så er man helt safe. Skjer det feil med jord konker anlegget automatisk ut slik at farer ikke oppstår. Enig?

 

 

Mvh KK

Link to post
Share on other sites

Nei, egentlig ikke. Det som er greia, generelt, er at landjorden ikke må komme i forbindelse med noen del av båten som er våt av sjø, direkte eller inndirekte. En 'standard' jordfeilbryter aktiveres på lekkstrøm 30 mA. Skadelig korrosjon starter lenge før det. Ut fra en slik def., så ville ikke jeg installert noe som helst fast opplegg ombord. Trekker man ombord en skjøteledning til dobbeltisolert lader og dobbeltisolert vifteovn, så skulle det være greit. Hovedbryter som er åpen når båten ikke er i bruk på batterier.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes fortsatt det er en smule forvirrende når en leser det som marwin har linket til fra Redningsskøyta. der står det da vitterlig at du kan bruke lokal jord, selv om det er beskrevet litt ullent.

 

 

BÅT:

1. Jordlederen er det viktigste sikkerhetstiltaket for beskyttelse av mennesker ombord, og må ikke brytes

uten bruk av skilletransformator, opplegg for ensidig bruk av dobbeltisolert utstyr, eller jording i metallskrog/

jordingsplate under vann.

 

Så kommer dette lenger ned på siden:

 

PS: Skaper man 230 volt ombord gjelder andre regler. På båt med isolerende skrog og 230 volt generator skal det være egen jordingsplate av kobber under båten.

En slik plate er uansett god jording, og båter med en slik plate trenger heller ikke jordes gjennom landstrømkabelen.

 

Hva da med båter som har både aggregat og landstrøm? Må de ha en vender av noe slag som kobler bort jordingspalten?

 

Eller er det greit med jordingsplate, uansett?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke satset penga mine på den artikkelen der, heller ikke båten min. Det er mulig at dette innlegget er skrevet mens lokalt jordplan fremdeles var tillatt i Norge. Nå er det ved forskrift forbudt for lystbåter. Resten av artikkelen er heller ikke god. Glem den. Se bort fra den. Selv om den er forfattet at Ladac og elektroingeniør.

Link to post
Share on other sites

PS: Skaper man 230 volt ombord gjelder andre regler. På båt med isolerende skrog og 230 volt generator skal det være egen jordingsplate av kobber under båten.

En slik plate er uansett god jording, og båter med en slik plate trenger heller ikke jordes gjennom landstrømkabelen.

 

Meget bra artikkel, og viser bare hvor totalt meningsløs DSB nye forskrift er.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...